Oldtimer radio ombouwen naar DAB+, bluetooth etc.

Herman Golden member????? En dan met dit soort antwoorden komen, hoop dat niet alle golden members zo zijn!

https://www.bax-shop.nl/luidspreker-volumeregelaars/fostex-pc-1e-volum…

Die ertussen en dan kun je volume regelen.

https://www.allekabels.nl/tulp-kabel/9/1286761/tulp-splitter-kabel.htm…

@ Eugene, bedenk je even dat hier allemaal vrijwilligers zitten die in hun eigen tijd mensen proberen op weg te helpen. Als je dan binnen een paar uurtjes geen antwoord krijgt moet je niet gelijk HEEELP roepen, dat is net als voorpiepen bij de slager.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zondag 18 november 2018 18:20:00 (30%)

GJ_

Moderator

Op 18 november 2018 18:15:53 schreef EugeneW:
Herman Golden member????? En dan met dit soort antwoorden komen, hoop dat niet alle golden members zo zijn!

Dit soort reacties zie ik liever niet. Zoals maus0611 al opmerkte: iedereen zit hier om elkaar belangeloos te helpen.
Dit word voor een groot deel mogelijk gemaakt door de members.

Dat is dus precies waar ik al bang voor was, best wel een puinhoop ;-) In de auto krijg je heel erg snel last van aardlussen als je veel verschillende printjes aan elkaar gaat knopen in verschillende kastjes. Met veel brom en piep als gevolg.
Op papier zou het gewoon moeten werken, in de praktijk is dat helaas anders...het is geen home audio, dat is wat dat betreft veel makkelijker.

Je hebt nu een soort mengpaneeltje nodig die een mastervolume potmeter heeft op de output en de BT en Tiny inputs eventueel gelijk zet, switched en buffert. Maar dan ingebouwd in de bestaande radio. Zoiets zal best bestaan..succes met zoeken. :-)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Sorry GJ ik zeg dat ook liever niet, maar ik vond de toon nu ook niet echt netjes "zoek het maar uit" omdat ik hulp vraag! Misschien ben ik iets te snel geweest met mijn reactie dan sorry, was niet de bedoeling om mensen te kwetsen, en de hhhheeelllpppp was alleen maar een noodkreet, ik er al maanden mee bezig ben en het is niet een kreet om sneller een antwoord te krijgen, de auto staat op stal en komt pas in de zomer weer buiten, dus een weekje meer of minder maakt niet uit.

Maus, dank voor je reactie, een kant en klare oplossing van Bax zou mooi zijn maar de potmeter moet ik in het frontje van de radio maken en ik weet niet hoe deze in de Fostex PC-1e volume controller zit ingebouwd. Weet iemand hoe deze er van binnen uit ziet, of is daar een schema van te bemachtigen om zelf te bouwen?

High met Henk

Special Member

Dat bewijst dus dat ik gelijk had

.1 je bent er al maanden mee bezig
.2 je huidige werk is met alle respect broddelwerk. Koppel in ieder geval de rest van de componenten af. Dus dan bedoel ik printsporen daarheen weghalen. Ook de mechanische montage is met hot glue niet automotive proof.
.3 je hebt duidelijk geen kaas van iig audio elektro gegeten. Het is niet zo eenvoudig als het lijkt en dat wist je, daar je het hebt over brom en deelde 12v hifi je ook mede.
.4 je negeert de forum regels

Het kicken van een je eigen topic om het hoog in de lijst te houden is niet toegestaan als de laatste reactie minder dan 24 uur geleden is.
Als je iets hebt toe te voegen aan een topic terwijl je zelf de laatste bent die geantwoord heeft wordt je geacht de edit functie te gebruiken. Deze regel vervalt als de laatste reply ouder is dan 24 uur.

Om reden 1,2 en 3 raadde ik je een std spul aan. En nu blijkt jouw radio er kant en klaar als retro te zijn.. Ik zou het wel weten

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Niet helemaal Henk....

1. je hebt gelijk
2. je hebt gelijk het is brobbelwerk maar alles is wel gescheiden.
3. je hebt gelijk is heb geen kaas gegeten van audio elektro vandaar dat ik hier om advies ben gaan vragen. De brom en gedeelde 12v kwam van Piet Kennis, tot nu toe werkte het bij mij nog niet dus heb ik daar nog geen ervaring mee.
3. Misschien een beetje maar niet bedoeld _o_

High met Henk

Special Member

Dat advies is dus de moderne versie van jouw radio kopen of circa 1 week gaan lopen klooien met afgeschermde kabels, potmeters etc. Om nog niet in de buurt te komen van de nieuwe variant..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik ga toch voor optie 2 lekker klooien tot het werkt, lukt dat uiteindelijk niet kan ik altijd nog de modernere versie bekijken (ding is nog niet te koop, wie weet hoe lang dat duurt!)

Maar ik vermoed dat ie 450 euro (kostprijs BP Bremen) wel de doorslag geeft om dat niet te doen.

meer over car audio: www.12vhifi.nl
High met Henk

Special Member

Dan kies ik ervoor (ik vermoed als velen hier) om hier niet mijn vingers aan te branden.

Heb dat hier vaker gehad dat je iemand zo goed en zo kwaad als het gaat helpt en je dan uiteindelijk krijgt dat het nog iets bromt, je overspraak hebt, of kraakt..

En dan zijn wij de boosdoener..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het gaat in eerste instantie niet om het geld, die radio is gewoon nog niet leverbaar en laten ik nou eerlijk zijn, het is toch veel leuker om zoiets zelf te bouwen ook al weet ik er niet alle ins en outs van!
Ik heb al zat mijn vingers gebrand maar door schade en schande wordt je wijzer toch? En uiteindelijk ben ik verantwoordelijk, lukt het niet dan heb ik het verkeerd ingeschat niet jullie.

Ter inspiratie dan wellicht..Audiocontrol maakt goede spullen, linedrivers, eq, crossovers etc voor car audio.
Hier heb je wel iets aan, met een mastervolume en 3 ingangen met regelbare gain en clipindicatie, met front, rear en sub uitgangen:
https://www.audiocontrol.com/car-audio/line-drivers/matrix-plus/

meer over car audio: www.12vhifi.nl

http://www.dact.com/assets/images/volume-control-potentiometer-connect…

Hier is het schema van de Fostex, of iets wat erop lijkt. Probeer die eens te bouwen, gebruik gewone audiokabel en geen lampensnoer, en test het uit. Ja, het kan brommen en dergelijke, maar proberen kan geen kwaad. Ik heb een 5m tulp/minijack in de auto liggen vanuit het dashboard naar een losse versterker achterin. Geen brom, alleen een harde knal met aansluiten omdat ik géén volumeregeling heb.

High met Henk

Special Member

met alleen audio kabel ben je er niet: probleem is de aarding en met name de plekken waar deze aan elkaar ligt...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
bprosman

Golden Member

Waar ik mee zou beginnen is even "terug naar af".

1. Zoek uit welke bedieningselementen van je huidige radio je (functioneel) wil behouden.
2. Maak daar dan eerst fatsoenlijke bedrading aan, de knopjes (kun je aan de print solderen), de potmeter, idem.
3. Met een scalpel/afbreekmes de overbodige printsporen weghalen zodat je puur de functionaliteit overhoudt.

Vraag : Wat wil je met het originele display doen ?

4. Maak dan een blokschema van welke componenten je al hebt, de functie , hoe ze eventueel met elkaar verbonden zijn en wat je eventueel nog in moet vullen. Je hebt al een opsomming gemaakt maar maak even een "technische"opsomming, welke signalen komen er in, wat gaat er uit.
Dan kun je ook de aarding (problemen) overzien.

met hot glue niet automotive proof.

Geluk is dan wel weer dat het relatief makkelijk te verwijderen is :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik hoop dat de nieuwe tekening meer inzicht geeft. Het DAB+ radio bedieningspaneeltje heb ik opengemaakt en het schermpje ingebouwd in het front van de oude autoradio (A). De bedieningsknoppen heb ik gekoppeld aan de bedieningsknoppen van de frontprint van de oude radio (B), dit is getest en werk goed. In het front van de oude radio heb ik een schakelaar (C) gemonteerd waarmee ik de DAB+ radio en Bluetooth module kan schakelen, aarding is aan elkaar verbonden.

Mijn idee was om er een potmeter (?) tussen te zetten om het volume te regelen, het uitgangssignaal te splitsen (D) om deze aan te sluiten op de Pioneer versterker en subwoofer.

Ik begrijp dat het juist aansluiten, gebruik van goede bedrading, printersporen onderbreken etc. het eindresultaat op een positieve manier kunnen beïnvloeden, maar dat vind ik voor latere zorg, eerst wil ik het zaakje aan de praat krijgen met volume regeling en daarna ga ik alles netjes maken.

Graag jullie input.

High met Henk

Special Member

Stereo potmeter logaritmisch. Ik zou ca 10k nemen, maar das meer een onderbuik gevoel.

Ik verwacht al problemen met het doorkoppelen van de gnd van bt en tuner... De potmeter maakt als het goed is geen massa. Zou wel de gnd van in en uitgang op de potmeter doorkoppelen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

[edit] schema gewijzigd zie : https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2037903#2037903

Gebruik zoveel mogelijkster aarde/massa, anders brom kraak en ruis gegarandeerd , zie opmerking van HmH

PS. in verband met duidelijker schema l+R even gewisseld ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Is dat dan een radio die past bij een klassieke auto? Vind die Blaupunkt nou niet echt een oldtimerradio

GJ_

Moderator

Op 20 november 2018 19:25:17 schreef toeter: Vind die Blaupunkt nou niet echt een oldtimerradio

Hahahahaha, dat zal wat over jouw leeftijd zeggen.

High met Henk

Special Member

Moet ts dan zoiets monteren??
http://cdn.listetek.com/f3c8308356e742f9a4d0e3f8cab42a1c

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 20 november 2018 17:51:17 schreef EugeneW:

Graag jullie input.

Welke input? Ik heb je het schema van de volumeregeling een paar postings hierboven al gegeven. Volgens mij ben je er dan..

High met Henk

Special Member

hoe is het e.e.a. nu afgelopen?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het is nog niet afgelopen, alles is nog hetzelfde!
Ik heb gedaan wat bprosman gevraagd heeft maar hij heeft nog niet gereageerd, ook niet op een persoonlijke mail die ik gestuurd heb. Dus alle positieve inbreng is nog steeds van harte welkom.