Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

Anoniem

Tja, een zware rfversterker noemt niet voor niets een 'kacheltje'.
Ze verstoken nogal wat warmte, maar je kunt je aan het rf ook lelijk branden.
Hopelijk heb je er geen ernstige brandwonden van gehad.
RF brandwonden zijn diep en genezen daardoor niet goed.

Als je een heet voorwerp aanraakt dan moet de warmte eerst door de opperhuid naar de diepere lagen.
Bij rf wordt de warmte al direct in de lederhuid geinjecteerd.

Daarom kun je je ook warmte ervaren van zendertjes die op 13.8V werken van een tiental Watt. Normaal gezien zou je dit bij zo'n lage spanning niet verwachten.

Als je een zenderuitgang van een buizenzender aanraakt waarvan de eindtrap dus op hoge dc spanning werkt en waarvan die gescheiden wordt van de antenne door een condensator kun je bij aanraking natuurlijk ook de ontlading van dat condensatortje en de daarachter liggende condensatoren van het pifilter voelen.
Maar een geinduceerde hf spanning geeft nooit een schokgevoel. Kan fysisch gewoon niet.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 19 november 2018 09:28:10 (14%)

High met Henk

Special Member

Dit trof ik vandaag aan in een distributiekast..

Iemand paar schroefjes vergeten

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Hoeveel stroom heb je erdoor gehaald? (het feit van die schroefjes daar buiten gelaten natuurlijk).
Zal wel lekker hebben geroken.... :*

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

230 V hing per 2 klemmen een kacheltje aan.
Schat max 2 kW (was convectie, zo? olie dingetje)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat geeft toch wel aan waarom een warmtebeeldcamera een goede investering kan zijn; daarmee had je die wellicht eerder kunnen ontdekken, als je ooit een reden had om naar die kast te kijken natuurlijk.

Eigenlijk is dit ook wel een sterk argument van het gebruiken van veerklemmen; daarmee zitten draden ofwel goed vast, of helemaal niet. Schroeven worden nogal eens te weinig of juist veel te hard aangedraaid, met dit soort problemen (en brand, als je echt pech hebt) tot gevolg.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

laat ik die nu net vorige week besteld hebben ;)
maakte exact dito opmerking naar mijn leidinggevende...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Bestaan er dan dat soort klemmen uitgevoerd als veerklemmen?
Ik ken alleen deze en die van Phoenix.
(ik moet daar mogelijk ook iets mee doen in de meterkast ;) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
eSe

Honourable Member

Yep, ze bestaan, verschillende fabrikanten. Ik heb er van Phoenix Contact.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Tidak Ada

Golden Member

Ha eSe,

Heb je een typenummer? Da's makkelijker zoeken ;-)

groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

die heb je van veel merken tegenwoordig, heb er al gebruikt voor 50mm2 in hoofdverdelers. de dikkere kabels hebben doorgaans toch wel schroef railklemmen. heb weleens een lasdoos gemaakt voor 5x 240mm2, daar zaten stevige klemmen met schroeven op de bodemplaat in, geen railmodellen, die duw je scheef met dergelijke kabels, zelfs superflex kabel..

overigens kom je ook veerklemmen wel tegen zijnde uitgefikt, aderhulzen gebruik je beter niet in die dingen, daar gaat het mee fout.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 10 december 2018 23:55:57 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
eSe

Honourable Member

@Tidak Ada Ik heb geen 'officiele' bestelnr bij de hand, deze komen van mijn oude werkgever, ben nu met pensioen :-)

Er staat wel iets opgedrukt: TYP 2,5 ST

Nog wat opdrukken o.a. KEMA, ATEX, Ex... niets dat wijst naar een catalogusnr. of het zou dat hierboven moeten zijn.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

al met pensioen op je 61e, dat doe je goed..

de ST 2,5 is het type. je hebt er ook koppelbrugjes van om bovenin te steken, de FBS 3-5 die zijn er dus in 2-3-4-5 en 10 voudig..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 11 december 2018 08:29:23 (60%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Ik las hierboven ergens, dat bij veerklemmen geen aderhulsjes gebruikt mogen worden..
Toch weet ik niet beter of in ieder bedrijf waar ik kwam, MOEST er een adereindhuls op , OOK bij veerklemmen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

tja, ik heb dat toch wel met name met de Wago klemmen, dat dubbele hulzen / 2 draden er ERG slecht in passen.

Maar je hebt van die kooi klemmen (die op een breed stuk dragen)
en van die stukkies veerstaal die in de ader(huls) snijden. Maakt nogal verschil: ik ben zelf niet zo weg van die laatste, omdat er weinig oppervlak is, maar voordeel is wel dat het heel goed klemt, wat weer vice versa is bij de veer kooien.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 10 december 2018 19:22:41 schreef High met Henk:
Iemand paar schroefjes vergeten

Daar ben ik nog ooit voor naar Ierland gevlogen. De machine deed het niet goed en ik had daar een PC met software staan die ook af en toe problemen had.

Bleek de 24V 18V te zijn, het was niet goed aangedraaid.

Toch heb ik nog wel erger meegemaakt.

eSe

Honourable Member

al met pensioen op je 61e, dat doe je goed..

...maar ook al beginnen werken op mijn 14.

'k was toen heeeeel slim :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 december 2018 11:30:03 schreef Hoeben:
[...]
Toch heb ik nog wel erger meegemaakt.

Vertel op,.... Spannend! >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

In m'n studentenjaren (eind jaren tachtig) heb ik een keer met m'n nieuwe Metex M-3650 zitten meten aan het stopcontact. Toen ik vergat om de meet-pin van de "ongezekerde 20A stroom-stand" af te halen en ik de spanning wilde meten.... zat er een gat in m'n meetpen. Die meetpen met beschadiging heb ik al een tijdje niet meer gezien. Zal wel versleten en afgevoerd zijn. De meter ligt voor m'n neus.

Ter info: Je krijgt een vergelijkbaar gat in je meetpen als je aan de plus van een fietsaccu zit te meten en tegelijk de behuizing raakt. (waarschijnlijk hoort de behuizing "floating" te zijn, maar het BMS was los en hing met z'n grote koelvlak wat WEL de min van de accu is, tegen de behuizing aan. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Ik ben ooit naar Indonesië gemoeten voor een verbogen fotocel steuntje. Drie dagen heenreis en drie dagen terugreis voor 18 minuten werk.

Shiptronic

Overleden

Op 11 december 2018 14:25:17 schreef GJ_:
Ik ben ooit naar Indonesië gemoeten voor een verbogen fotocel steuntje. Drie dagen heenreis en drie dagen terugreis voor 18 minuten werk.

Ik zoek nog zon job, kan ik ergens solliciteren?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ok hier ook eentje van begin dit jaar, kast uit Tjechië , 2 klemmen in spiegelbeeld tegen elkaar. Verwarmings element 40 kW heeft 2 dagen gewerkt en schijnbaar door bewegingen in de kast /gebouw maakten ze even contact.

Vervelende aan deze klemmen is dat je bijna niet kunt zien dat ze in spiegelbeeld gemonteerd zaten.

Beveiligings automaat 63A was ook flink zwart evenals magneet schakelaar.
Kast zit ongeveer 40 meter van HVD waarachter een 2000 kVA trafo.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/oeps.jpg

[Bericht gewijzigd door Peter112 op dinsdag 11 december 2018 19:19:49 (13%)

GJ_

Moderator

Op 11 december 2018 19:15:27 schreef Peter112:
ok hier ook eentje van begin dit jaar, kast uit Tjechië , 2 klemmen in spiegelbeeld tegen elkaar....

Dat is natuurlijk dom, maar het zijn ook baggerklemmen. Bij een TS32 rail kon dit nooit gebeuren, en klemmen voor TS35 moeten gewoon niet in spiegelbeeld kunnen zonder dat het vreselijk opvalt. Bij Phoenix bijvoorbeeld krijg je de nummering en de doorverbinders dan niet meer op de klemmen.

Wij gebruiken ze ook, zie ze voornamelijk gecorrodeerd en daardoor gesmolten/kapot/gebroken. De kasten staan soms tientallen jaren in erbarmelijke omstandigheden.

High met Henk

Special Member

Wat is het merk van deze klemmen dan:

met die ribbels doet het met denken aan phoenix UK, maar dat is het niet...
ik heb ze ergens gezien, maar weet niet waar..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

dit kwam ik tegen op de mespatroonhouder in een halyesterkast, had 30 jaar zo gezeten. kast werd vervangen, met de boel demonteren bleek de 125A op L3 wat veel voor de schuin afgeknipte draad. de schroeven in die oude verdeler zaten dan ook niet bepaald vast..

die railklemmen zijn geen phoenix, ik denk weidmuller..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten