Inspiratie

Hi allemaal,

Ik kamp met een luxe probleem, ik heb namelijk redelijk wat kennis van Arduino's/AVRs en programmeren in het algemeen. Maar ik heb totaal geen inspiratie over wat te maken. Heeft iemand hier misschien een lopend project waarbij die hulp nodig heeft qua code, dan zou ik daar graag bij helpen!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Of een multitasking systeempje om er meerdere afzonderlijk te regelen/sturen.

Mijn lopende projecten (ter inspiratie):

- software controlled induction heater (~6kW)
- Proton precession magnetometer
- Fluxgate magnetometer
- software controlled bidirectionele buck/boost converter (~1.5kW)
- elektronische geocache (meerdere varianten, nog in conceptfase)
- simpele DC servo drive (projectje "tussendoor")

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

Een lichtwekker met een WS2811 (oid) ledstrip? Die dan langzaam een zonsopkomst nadoet op een instelbare wektijd, en daarna wat minder rustige animaties of knipperpatronen als je dan nog niet wakker bent?

Zit vast aardig wat programmeerwerk in, al is het maar om de zonsopgang-animatie mooi te krijgen. Ik ben er nog niet aan begonnen, want ik heb het omgekeerde probleem: Teveel ideeën die nog uitgewerkt moeten worden. (Misschien moet ik sommige gewoon laten vallen na de Proof of Concept fase)...

Met een realtimeclock en/of DCF-77?

En iets klokkigs/wekkerigs past goed bij je nickname, DeTijdTikt :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik zou geen DCF-77 meer gebruiken; de ontvangers zijn lastig te krijgen, in mijn ervaring is de ontvangst slecht, en ik meen me te herinneren dat ze die zender een keer uit gaan zetten.

Een RTC is goed te doen, eventueel met een GPS ontvanger, dan wordt je op de microseconde nauwkeurig wakker gemaakt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een toerenteller of kilometerteller maken via Arduino naar Processing.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

SparkyGSX let op wat je zegt, ik heb hier ooit eens het DCF-principe in vraag gesteld en werd ei zo na aan het kruis genageld!

Arduino projectjes die hier lopen:
* pseudo-ups voor voeding raspberry PI + scherm
* super-de-luxe bed met aansturing verlichting, geluidseffecten, special effects ... [[ edit: die zonsopgangssimulatie zou er nog mooi bij kunnen! dank voor het idee! ]]
* X-Y plotter, dat is intussen weliswaar gemeengoed

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 16 december 2018 20:44:11 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 16 december 2018 20:23:34 schreef SparkyGSX:
Ik zou geen DCF-77 meer gebruiken; de ontvangers zijn lastig te krijgen...

Hamsteren!!!

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 16 december 2018 20:45:05 (44%)

Op 16 december 2018 20:06:17 schreef Lucky Luke:
Een lichtwekker met een WS2811 (oid) ledstrip? Die dan langzaam een zonsopkomst nadoet op een instelbare wektijd, en daarna wat minder rustige animaties of knipperpatronen als je dan nog niet wakker bent?

Zit vast aardig wat programmeerwerk in, al is het maar om de zonsopgang-animatie mooi te krijgen. Ik ben er nog niet aan begonnen, want ik heb het omgekeerde probleem: Teveel ideeën die nog uitgewerkt moeten worden. (Misschien moet ik sommige gewoon laten vallen na de Proof of Concept fase)...

Met een realtimeclock en/of DCF-77?

En iets klokkigs/wekkerigs past goed bij je nickname, DeTijdTikt :)

Oh dit is een erg leuk idee! Ik ga hier eens naar kijken, mochten er meer idee'en zijn hoor ik het graag. Misschien ook wel leuk voor de andere leden.

Op 16 december 2018 20:42:34 schreef big_fat_mama:
SparkyGSX let op wat je zegt, ik heb hier ooit eens het DCF-principe in vraag gesteld en werd ei zo na aan het kruis genageld!

Laat maar komen >:)

Die techniek is binnenkort 60 jaar oud. Het is toch van de zotte dat daar een 50kW (!) zender staat te schreeuwen, die vervolgens met grote ferrietstaven niet betrouwbaar te ontvangen is? Er zijn zoveel betere manier tegenwoordig; een temperatuur gecompenseerd RTC van een euro verliest hooguit een paar seconden per jaar, een GPS ontvanger is veel nauwkeuriger, goedkoper, en werkt overal ter wereld, WiFi communicatie voor NTP is bijna triviaal geworden, en je kunt altijd nog nuldoorgangen van het lichtnet tellen.

Hoe is het eigenlijk met die "tijd crisis" van een tijdje geleden? Hebben we die cycles ingehaald? Als je daar lang genoeg mee wacht, heeft iedereen zijn klokken al handmatig verzet, en kan dat dan nog een keer gaan doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat laatste wat je zei heb ik al meegemaakt: De klok van de oven in de keuken moest ik met zo'n grote afwijking wel handmatig verzetten vooruitlopend op het herstel via het net. Met name omdat deze klok "last minute" wordt gebruikt om te beslissen of het tijd is om naar de bushalte te lopen (en dat is 1 minuut lopen, dus die planning krijgt nooit veel speling).

De klok liep meer een meer vóór na de handmatige correctie, maar dat is gelukkig minder erg, want daar mis je de bus niet door.

Mij lijkt DCF ook een eindige zaak. Een RTC is nauwkeurig genoeg, en daarnaast krijgt natuurlijk steeds meer spul WiFi (ook hobbymatig) waardoor je met NTP nergens meer naar om hoeft te kijken. Je komt dan ook nog wel weg zonder RTC op je print.

@DeTijdTikt: Ik heb nog wel een paar projecten op ESP8266 die best in de Arduino-omgeving gemaakt kunnen worden. Maar jou alles uitleggen hoe en wat ik zou willen zou al de helft van het totale werk behelzen. Dan kan ik de code beter meteen zelf schrijven zoals ik het exact wil.

If you want to succeed, double your failure rate.

Interface tussen Prius radio stuurbediening en JVC autoradio maken?

Da's waar ik een Arduino voor heb gekocht, maar ik weet niet eens meer precies waar hij ligt (en nog nooit iets aan gedaan).

Vandeweek een programma+handleiding in de tas van mijn zoontje van 9 tegengekomen (techniekles) om met een Arduino wat LED's aan te sturen, dus binnenkort maar eens samen met hem knutselen...

En als ze maar met hun klauwen van de DCF-77 afblijven... één van de eerste cadeautjes van mij aan mijn vrouw was een DCF wekker van Conrad (Boekelo) van 25 gulden in 1994. Wekt ons nog elke dag...

In 2021 gaan wij naar de Engelse tijd (GMT) over. Onze Duitse vrienden met hun DCF77 zender houden hun eigen tijd (GMT+1). Dan heb je dus niks meer aan je DCF-klokje.

Die wekker loopt gewoon door zonder DCF hoor, mits je de tijd ook handmatig in kunt stellen natuurlijk.

DCF werkt op 77.5kHz; dat is zo belachelijk laag dat je het zelfs met een PWM uitgang van een Arduino nog kunt maken, en de amplitude shift keying (voor 100 of 200ms) zou je kunnen doen met de pulsbreedte, of met een extra pin die een MOSFETje stuurt of zo. In combinatie met een RTC, GPS, NTP of cycles van het lichtnet tellen heb je dan weer een werkend systeem dat niemand je ooit nog afpakt.

Ohm pi: zou je zelf niet de offset kunnen instellen? Het is toch niet zo dat DCF maar in één tijdzone bruikbaar is?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 16 december 2018 22:06:03 (11%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

Op 16 december 2018 21:56:48 schreef ohm pi:
In 2021 gaan wij naar de Engelse tijd (GMT) over. Onze Duitse vrienden met hun DCF77 zender houden hun eigen tijd (GMT+1).

Een bronvermelding zou wel prettig zijn.

@ohm-pi Daar is het nog te vroeg voor om daar wat van te kunnen zeggen, die jongens in Brussel gaan daar nog heeel lang over debatteren...

Tevens kun je de meeste DCF-ontvangers wel instellen dat ze een uurtje meer of minder doen...

[Bericht gewijzigd door Roches op zondag 16 december 2018 22:09:50 (17%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@ohm pi: staat dat echt al vast? En die "wij", slaat die zowel op NL als op BE?

Overigens: welke tijdzone men hanteert moet men vrij kunnen kiezen, dat moet losstaan van de gebruikte tijdreferentie. Zo is het met de tijdinfo in GPS, en ook met de RTC van een Unix/Linuxcomputer: die geven UTC, punt. Welke tijdzone iemand hanteert is in te stellen in de eigen gebruikersomgeving.

(dat vind ik ook een beetje storend aan de software/instellingen van dit forum: timestamps zijn hier in Nederlandse lokale tijd. Terwijl al mijn klokken op UTC staan... Op de meeste forums kun je in je gebruikersprofiel ook je tijdzone instellen, wel zo handig. Maar levensbedreigend is dit puntje niet)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

In 2021 gaan wij naar de Engelse tijd (GMT) over. Onze Duitse vrienden met hun DCF77 zender houden hun eigen tijd (GMT+1). Dan heb je dus niks meer aan je DCF-klokje.

Kun je toch naar de MSF ('Rugby') Anthorn zender gaan?... ;)
(meeste nieuwere ontvangers kunnen 4 zenders ontvangen: de Duitse, Engelse, Amerikaanse en Japanse...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In de toekomst kijken kan ik niet.
De politiek is onbetrouwbaar.
'Europa' of 'Brussel' zegt over de tijd tegen hun lidstaten: "Zoek het zelf maar uit". Ik denk dat de DCF-zender vrolijk doorzendt lang nadat 'Europa' of 'Brussel' aan iedere lidstaat zelfstandig overlaat welk tijdsysteem hun land gaat volgen.

Op 16 december 2018 22:04:41 schreef SparkyGSX:
Ohm pi: zou je zelf niet de offset kunnen instellen? Het is toch niet zo dat DCF maar in één tijdzone bruikbaar is?

Dat moet dan wel in je klokje ingebakken zitten. Dus RTFM van je klokje.
Nog iets. Stel: Duitsland behoudt zomer- en wintertijd en Nederland besluit altijd wintertijd aan te houden. Dat betekent dan dat een Nederlander twee keer per jaar zijn DCF-klokje moet verzetten. Geldt ook voor Belgen als België besluit om altijd zomertijd te volgen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 16 december 2018 23:19:01 (48%)

Op 16 december 2018 22:53:55 schreef ohm pi:
'Europa' of 'Brussel' zegt over de tijd tegen hun lidstaten: "Zoek het zelf maar uit".

Is er eindelijk iets waarvan ik zeg: ja, daar is het handig om als "één Europa" een besluit te nemen, laten ze het maar aan de individuele landen over...

Als je de zomertijd gaat afschaffen, lijkt het me niet meer dan logisch dat we op 'wintertijd' (dat bestaat eigenlijk niet, want dat is 'gewone tijd') verder gaan.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Een Europees besluit blijft moeilijk, omdat alle landen op verschillende breedtegraden liggen... (en dus allen verschillende argumenten hebben)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

DCF 77 is hier , in Venlo storingsvrij te ontvangen..
MSF weer niet...
En de tijdcoordinatie is UTC, oftewel Zulutijd..
EN GPS kan ook worden uitgezet...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

GPS is nog nooit uitgezet, ze konden de civiele GPS opzettelijk onnauwkeurig maken, maar daar merkt jouw klokje niets van, en ze hebben beloofd dat nooit meer te doen. Daarbij zijn er genoeg ontvangers die naast GPS ook Galileo een Glonass ontvangen.

@Arco: toch lijkt het me vrij simpel; we stoppen met dat uur heen en weer, en iedereen blijft in de tijdzone waar hij nu zit. Dat is in de winter blijkbaar acceptabel (wat dat is nu ook zo), en ik zie niet in waarom dat in de zomer niet acceptabel zou zijn. Eventueel kan een land er nog voor kiezen om geheel of gedeeltelijk naar een andere tijdzone te gaan.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 17 december 2018 06:46:13 (42%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

zeker de winter tijd, in de zomer lopen we 2 uur scheef, Arjen Lubach weet dat haarfijn uit te leggen :) https://www.youtube.com/watch?v=PCA_VyXCPok&vl=nl-NL ,duidelijker kan ik het niet maken.

Houden zoals nu en niet meer aanzitten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.