KTTI SCANNER is een SCHEMA die ik al heb gemaakt maar ik heb het SCHEMA niet meer kan iemand me helpen de schakeling was met ( 8x BC 547 B 1x TC 4029 TC 4028 TC 4093) (het was met LICHTJES van 10 watt 12 volt). Ik had hem van een ouwe ELEKTUUR boek (ongeveer 20 tot 25 jaar oud) en er was ook 8 maal BD (ben vergeten welke BD) HIJ GING UP DOWN (links / rechts).
[Bericht gewijzigd door Jayant op ]
Martijn Berntsen
pe4mb
punt 1: er schijnt ergens eens iets gezegt te zijn over het omhoog schoppen van threads, in negatieve zien, dus raad je aan edit te gebruiken.
punt 2: kijk eens naar de ic's, wat het zijn, datasheets, dan denk ik dat je er wel ongeveer uit kunt opmaken, hoe het schema zat.
mvg,
Martijn
volgens mij is jouw toetsenbord overleden.. je caps lock blijft zo hier en daar steken.. zeer irri.
kan je dat elektuur boek niet in de bieb lenen of avn een maat van je ofzo??
Martijn Berntsen
pe4mb
dat begrijp ik. maar:
1. je weet wat een kit scanner doet, van links naar rechts en weer terug.
2. een TC4029 is een (presetteble) up/down counter
3. hee, up/down, even draaien, links/rechts
4. lampjes, 10 watt 12 volt, ongeveer 1 A bij 12 volt dus.
5. hee, een BC547 kan dat niet trekken, dat moet dus de BD zijn, aangezien deze meestal wat meer aankunnen.
6. nu weten we dus dat de TC4029 telt, en de lampjes aangestuurt worden door de BD transistortjes
7. tc4028, een Bcd To Decimal Decoder, dus hiermee kunnen we de binaire uitgang van de teller omzetten naar een uitgang waarbij we 1 pin per lampje hebben, hee, handig!
8. een tc4093 is een schmitttriger.
9. als ik mij niet vergis kun je met een schmitttrigger een oscillator opbouwen, is ook mooi meegenomen.
10. samenvatting: tc4093 stuurt tc4029 aan, tc4028 zet dit om in decimale uitgangen, bd transitortjes sturen lampjes.
11. volgens mij moet het dan ongeveer zo werken?
dat bedoelde ik.
mvg,
Martijn
[edit, wat bijgevoegd]
[Bericht gewijzigd door Martijn Berntsen op ]
Het is KITT scanner (KITT was de auto uit de TV serie Knightrider uit de jaren 80). Volgens de "Elektuur Item Tracer" heeft deze schakeling in de Elektuur van maart 1985 gestaan. Er is blijkbaar ook een probleempje mee geweest, want in "Het Lek" van de Elektuur van april 1986 heeft ook iets over deze schakeling gestaan.
Toevallig heb ik de Elektuur van maart 1985 waar de schakeling instaat. De andere Elektuur van april 1986 heb ik niet. Als je wilt kan ik het artikel voor je inscannen.
PS: De analyse van Martijn klopt heel aardig, zou hij het schema misschien ook hebben?
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Jayant, in plaats van meerdere berichten na elkaar te posten, kun je berichten ook wijzigen. Hiervoor klik je op de knop
, rechtsboven in de hoek van je bericht. Hiermee kom je in een kader waar je je getypte tekst kunt veranderen, stukjes erbij voegen of stukjes verwijderen. In jouw geval kon je alle 4 berichten in één bericht zetten, en dit leest dan ook veel makkelijker voor de anderen 
p.s. Probeer ook wat minder hoofdletters te typen midden in een zin, dat leest ook wat beter 
Op 19 november 2002 16:43:02 schreef CornelisJ:
Het is KITT scanner (KITT was de auto uit de TV serie Knightrider uit de jaren 80). Volgens de "Elektuur Item Tracer" heeft deze schakeling in de Elektuur van maart 1985 gestaan. Er is blijkbaar ook een probleempje mee geweest, want in "Het Lek" van de Elektuur van april 1986 heeft ook iets over deze schakeling gestaan.Toevallig heb ik de Elektuur van maart 1985 waar de schakeling instaat. De andere Elektuur van april 1986 heb ik niet. Als je wilt kan ik het artikel voor je inscannen.
PS: De analyse van Martijn klopt heel aardig, zou hij het schema misschien ook hebben?
kan je me dan scannen?
Voeg me toe aan msn of stuur het op dit e-mail totti_jayant@hotmail.com
Ik heb die schakeling heel klein in nog een elektuur staan met een atmel nog wat. Dat schema kan ik je wel bezorgen maar wat misschien nog mooier is( groter ) met twee looplichtjes( van deze site ) en dan twee rijen boven elkaar in een cirkel dan gaat dat als het ware van likns naar rechts dat zou er net zo uit zien. Ik kan je zoeits beter uitleggen in een schema. Maar als je da persee wil moet je dat me nog maar es vrage want dat moet ik namelijk nog tekenen vandaar.
Ik heb het artikel over de KITT scanner uit de Elektuur van maart 1985 ingescand en omgezet naar PDF formaat. Je kunt het document hier downloaden:
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
Hartelijk bedankt Mijn vader en ik zijn blij dat we die schakeling gevonden hebben BEDANKT 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (66%)]
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Jayant -> De volgende keer dat je weer je eigen topic omhoog kickt sluit ik het direct. Ongeacht hoe het verder evoor staat. 1 kick en het is dicht.
Ik raad je daarom aan om de EDIT te gebruiken. Of gewoon enters te gebruiken, ipv voor elke zin een nieuw bericht neer te zetten om de 5 minuten.
De reden voor dit "harde optreden" is dat het nu wel genoeg is geweest. We hebben het al vaak genoeg door de vingers gezien en laten gebeuren maar er schijnt geen einde aan te komen bij jouw topics.
Indien je bezwaar hebt op onze handelswijzen dan kun je dat altijd laten merken door een topic in Lieve Moderators te openen.