4x steppenmotor aansluiten

Onderstaande is een voorbeeld wat ik wil gebruiken. Ik wil een soort mini tafellift waarbij ik 4 van deze motoren wil gebruken voor op en neer functie.

https://www.banggood.com/17HS4401S-300-Nema17-Stepper-Motor-With-Stain…

Mijn vraag is hoe ik dit soort motoren moet aansluiten en kan dit zonder een board/controller en/of ik dit ook alleen via een schakelaar kan laten werken. U begrijpt dat dit niet mijn sterkste kennis is.
In ieder geval al bedankt voor de hulp en reacties.

Arco

Special Member

Je zult wel een driver nodig hebben, omdat je de spoelen ombeurten aan moet sturen...
Als alle motoren hetzelfde draaien, heb je aan 1 (zware) driver genoeg...

Meestal is dit om tv's op en neer te bewegen. Houd er dan wel rekening mee dat zelfs een moderne lcd tv van enige omvang een serieus gewicht heeft...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Arco,
Ik heb een lazer/graveer mach. en heb wel eens verschillen dingen om te lazeren/graveren. Bijv.accu van boormachines/naambordjes enz. Allemaal hobby matig en licht.vandaar dat ik iets zocht om de hoogte (ong.25cm op en neer) makkelijk aan te passen.

Lambiek

Special Member

Lees dit eens door.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

Je kunt een kleine driver gebruiken, bijv. deze.
De DRV8825.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=w…

Of zulke drivers.
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/Microstapdrivers/Drivers%20glo…

Je hebt er in ieder geval vier nodig, voor iedere motor dus één. Dan heb je ook nog een puls generator nodig om de driver aan te sturen. Daar kun je zoiets voor gebruiken.
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/universele%20pulsgenerator%20v…

Je kunt de puls generator ook met een Arduino doen, maar die moet je programmeren, en ik weet niet wat je allemaal kunt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is geen probleem om de 2.5A steppers(*) te gebruiken op 1A of 1.5A stepper drivers (zoals de A4988 of DRV8825). Maar dan neem je er wel het beste 1 per stepper.

Maar stappenmotor.nl heeft VEEL duurdere (dan 4 van die andere) die stromen in de 5-10A aankunnen. Dan zou je m.i. wel gewoon 4 parallel kunnen zetten. Niet als de belastingen enorm verschillend kunnen zijn, maar als ze ruwweg hetzelfde doen kan je zeg tot 75% van de max stroom per motor gaan. Dus je stelt de stepper controller in op 3x de max stroom van 1 motor.

(*) Ik heb niet gecontroleerd of jij die hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Ik zou voor 1 grotere stappenmotor gaan...
En dan mechanisch koppelen. Als er nu iets mis gaat trek je de tafel scheef met vrij grote kans op mechanische schade.. En als zoiets eenmaal scheef is, kun je recht graveren etc vergeten. Je krijgt het nooit meer zoals het was..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zou voor 1 grotere stappenmotor gaan...
En dan mechanisch koppelen. Als er nu iets mis gaat trek je de tafel scheef met vrij grote kans op mechanische schade.. En als zoiets eenmaal scheef is, kun je recht graveren etc vergeten. Je krijgt het nooit meer zoals het was..

Inderdaad. Mechanisch koppelen is een manier en waarschijnlijk de beste. Maar je kunt ook op elke spindel een encoder o.i.d. plaatsen. Daarmee kun je dan controleren dat elke spindel even veel verdraait wordt. Als een van de stappenmotoren gaat slippen kun je alles gelijk stop zetten.

Je kunt dan het beste een of ander programmeer apparaat als arduino gebruiken om dit allemaal op de juiste manier te besturen.

Wordt programmeren een probleem neem dan een gewone electromotor en koppel die mechanisch aan alle assen. Dat is in mij ogen de veiligste en eenvoudigste manier.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een goede laser controller kan een up down tafel via een controller aansturen. In de meeste gevallen wordt er gebruik gemaakt van 1 deftige stepper en een lange getande riem die de 4 spindels laat op een neer gaan. Dit hoeft niet snel te gaan.

Ik ben zelf aan een laser bezig met een honingraat bed van 90X60cm. Deze zal ook op en neer gaan met 1 stepper (Leadshine 573S15 + 3DM580 stepper driver). De gepaste riem heb ik in Duitsland besteld.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Allemaal bedankt voor de reacties en naar aanleiding hiervan denk ik dat het voor mij verstandig is om naar mechanisch over te stappen.
Welke motor en ketting of tandriem weet ik ook nog niet. Motor zal het lastigste voor mij zijn.
Ik wil zo klein/plat mogelijk. Heb al eens een motor van een plateau aandrijving(magnetron) gehad maar deze bepaalde zelf welke richting.

Om mijn zoektijd in te korten zijn tips altijd welkom.
Nogmaals bedankt voor de reacties.

Heb al eens een motor van een plateau aandrijving(magnetron) gehad maar deze bepaalde zelf welke richting.

Lijkt mij dus bepaald ongeschikt.

Ik heb eens een dressoir kast gemaakt die zichzelf kon uitklappen. Daarvoor gebruikte ik een motor uit een oud ziekenhuisbed. De motor, een forse 24 volt dc motor stuurde ik aan met een ne555 pwm regeling. Dan kun je hem lekker rustig naar zijn eindpunt laten sturen. De motor kon 80 kilo omhoog en omlaag spindelen. Alles mechanisch gekoppeld. Als boel zou scharen werd de houten kast uit elkaar gedrukt.

Was een leuk project.

zo zwaar hoeft deze niet te tillen.Max 2kg.
Op de foto is de lift te zien die ik nu bedien via het draaien aan een inbussleutel.
Dit wil ik veranderen door 4 spindels op elke hoek met elektr.bediening(op en neer)

Waarom wil je het met 4 stappenmotoren doen? Is het niet makkelijker om een motor te gebruiken die je dan op de plek van de inbus zet? Ik zit te denken aan een motor met overbrenging.

pa3gws

Golden Member

Misschien een ruitenwisser motor?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit wat er nu staat is meer een proto geval:). Schaarlift werkt niet erg mooi
Ik zag die 4 motoren met spindel en dacht een schakelaar er tussen voor op en neer en klaar maar dat ging niet zonder elctronica enz. Eletronica is niet mijn ding dus vandaar wat vraagjes enz.Ik ga het nieuwe frame van aluminium maken en vind dit met 4 spindels een leuke uitdaging maar moet wel leuk blijven in de portemonee.

Met Google zoeken op “Z Axis laser cutter”
Er verschijnen veel bestaande ontwerpen, die voor wat de route via bed betreft meestal vier spindels gekoppeld door een getande riem en met één stappen motor lijken te gebruiken.
Meer motoren kan wel, MITS er een oplossing is om ze correct te homen. Dat is als de controller er niet in voorziet niet triviaal en zou ik daarom afraden. Dit soortgelijk niet-stappenmotoren met encoders en dat soort wildere gedachten.

Er verschijnen veel bestaande ontwerpen, die voor wat de route via bed betreft meestal vier spindels gekoppeld door een getande riem en met één stappen motor lijken te gebruiken.

Die kast van mij werkte met 1 motor en verder twee fietskettingen en tandwielen. De tandwielen in een gelast stalen frame. Beide fietskettingen en tandwielsets gekoppeld door een lange as. De as werd vervolgens aangedreven met de dikke DC motor. Klinkt een beetje prutserig. Maar het werkte goed. Goed genoeg voor deze toepassing. Moet er gepositioneerd worden (B.v. op een tiende mm) dan zijn fietskettingen niet goed genoeg. Spindels met trapeziumdraad zijn dan een betere methode. Maar de fietsketingen zijn wel sterk en betrouwbaar. De kast liftte een ws19 set en en andere buizen Kortegolfset op en neer. De sets waren kompleet met dynamotor omvormers variometers enz. Ik denk al snel een 50 kilo bij elkaar.

Het hangt een beetje van jou toepassing af wat het handigste is. Wil je erg nauwkeurig kunnen werken. Moet ding exact horizontaal omhoog gaan? Is het een extreem gewicht dat omhoog moet. Je hebt al een schaarlift waar het mee gaat alleen niet helemaal lekker. Ik zou zeggen maak die schaarlift zodat het wel lekker gaat en zet een al of niet stappen motor op die spindel. Dat lijkt mij het eenvoudigste. Vergis je niet in het gelijkloopprobleem van de vier spindels oplossing.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Filmpje van een z-tafel met schaarlift. LightObject levert ze wel niet meer. Je kan wel het principe bekijken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Ziet er nogal 'wobbly' uit... ;)
Maar kan ook aan de opname liggen. Filmpjes maken zonder statief is nu eenmaal een slecht idee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com