Alweer een stappenmotor aansluiten

Ik heb hier een stappenmotor met aansluitingen voor mij onbekend. Het lijkt op 4 fasen ster, met rood als gemeenschappelijke. Zie bijgaande foto.
Ik meet tussen rood en ieder van de andere kleuren tussen 60 en 63 ohm.
Tussen de andere kleuren dan rood, iedere combinatie, tussen 121 en 125 ohm.

Het was mijn bedoeling om deze motor aan te sluiten op een driver printje (polulu/sanguinolulu) van een 3d printer. Nu ik de aansluitingen zo zie, vraag ik me af of dat wel mogelijk is.

reading can seriously damage your ignorance

Op de stappenmotor staat een typenummer. Daar kun je een datasheet bij vinden en daar staat het antwoord op je vraag. Is geen rocketscience hoor.

Het is ook een idee om dat nummer hier bij je vraagstelling te geven. Dan kunnen onze CO vrienden de datasheet er bij zoeken en je de datasheet eventueel uitleggen mocht je dat niet begrijpen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 2 januari 2019 11:54:03 (24%)

Lambiek

Special Member

Dit is hoogstwaarschijnlijk een unipolaire stappenmotor "99%zeker".

Het was mijn bedoeling om deze motor aan te sluiten op een driver printje (polulu/sanguinolulu) van een 3d printer. Nu ik de aansluitingen zo zie, vraag ik me af of dat wel mogelijk is.

Die zijn eigenlijk bedoeld voor bipolaire motoren. Normaal heb je bij unipolair één of twee draden die je op de plus aansluit, in het artikel kun je zien hoe je dat moet doen.

Zie hier de verschillen.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Lijkt me een standaard Mitsumi motortje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik had de sticker gemist, zit er toch op, bedankt voor het in beweging zetten van mijn grijze massa, ex-fietser.

Als ik de motor stabiel wil laten lopen moet ik dus op een of andere manier de verbinding tussen de beide common's/middenaftakkingen doorknippen.
Ik zal eens kijken of het ding open wil.
Ik hoef geen hoge snelheid te draaien, maar nauwkeurige kleine stappen.

Edit:
Lambiek heeft zijn tekst aangepast, stabiel lopen geen issue meer?

Dat openmaken ging vrij gemakkelijk, eens kijken of hij ook weer zo gemakkelijk dicht gaat. Ik hoop 4x een tik met de centerpons.
Ik ga de rode draad wegknippen, de verbinding tussen beide common's wegslijpen met de dremel. En dan is het een bipolaire geworden.
Nauwkeurige kleine stapjes is ook geen probleem meer, ik zie een complete vertraging met tandwielen onder de motor zitten.

reading can seriously damage your ignorance

Als ik de motor stabiel wil laten lopen moet ik dus op een of andere manier de verbinding tussen de beide common's/middenaftakkingen doorknippen.
Ik zal eens kijken of het ding open wil.

Het maakt niet uit wat voor stappenmotor je hebt. Ze lopen allemaal stabiel. Je moet ze alleen op de juiste manier aansturen. Ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe een stappenmotor werkt en evenmin begrijpt wat Lambiek met zijn opmerking bedoelt. Bestudeer de links die lambiek en anderen geven maar eens goed.

Ik was dus te laat.

Dat openmaken ging vrij gemakkelijk, eens kijken of hij ook weer zo gemakkelijk dicht gaat. Ik hoop 4x een tik met de centerpons.
Ik ga de rode draad wegknippen, de verbinding tussen beide common's wegslijpen met de dremel. En dan is het een bipolaire geworden.
Nauwkeurige kleine stapjes is ook geen probleem meer, ik zie een complete vertraging met tandwielen onder de motor zitten.

Het wordt nu dus weggooien en nieuwe kopen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 2 januari 2019 14:46:15 (31%)

Arco

Special Member

Zonde dat je 'm gesloopt hebt, kan nu in de kliko... ;)
(met een ULN had je 'm zo aan kunnen sturen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik kan hem zo weer openmaken en anders aansluiten, weggooien kan altijd nog.
Voorlopig doet hij wat ik wil, stappen met een sanguinololu bordje dat ik heb liggen.

Zie de video:
https://hennep.home.xs4all.nl/elec/video_2019-01-02_16-02-16.mp4

reading can seriously damage your ignorance

In de handleiding van de chips op sanguinololu achtige bordjes staat iets in de geest van: Let op: Je mag niet zo'n dwarsverbinding hebben tussen de twee spoelen.

Dat zal arco wel gelezen hebben en gedacht hebben dat het niet werkt. Ik heb 1 van deze unipolaire motoren opengehaald en de verbinding doorgesneden. Dat werkt. Maar ook zonder doorkrassen werkte het. Daar ben jij nu kennelijk ook achter.

Of de fabrikant een goede reden heeft om te beweren dat het niet werkt weet ik niet. Misschien werkt het "niet altijd" maar "meestal wel" en hebben jij en ik dus mazzel gehad dat het werkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 januari 2019 00:46:39 schreef rew:
Maar ook zonder doorkrassen werkte het. Daar ben jij nu kennelijk ook achter.

Nee rew, met doorkrassen werkt het bij mij. Ik heb de verbinding met de dremel doorgeslepen. Ik zag die verbinding als een kortsluiting voor het bordje en durfde dat niet aan te sluiten. Nu heb ik twee gescheiden spoelen. Zonder doorkrassen van de verbinding zal het voor single steps misschien ook wel werken maar ik wil microstepping toepassen. Ik kan me niet voorstellen dat microstepping goed kan werken als er een verbinding ligt tussen de twee spoelen. Misschien wel als je de beide spoelen uit verschillende voedingen aanstuurt.

rew, Heb jij ook microstepping getest?

Ik heb dat ondertussen gedaan voor de 4x stand. De motor heeft 24 stappen per omwenteling. Ik heb dat plakbandje op de as een volle cirkel laten draaien met 96 stappen. Ik had geen zin om verder te tellen dan dat :-)

reading can seriously damage your ignorance
Lambiek

Special Member

Op 2 januari 2019 12:13:07 schreef hennep:
Edit:
Lambiek heeft zijn tekst aangepast, stabiel lopen geen issue meer?

Dat klopt, ik heb mijn tekst aangepast. Ik had het artikel geplaatst, en daar staat genoeg in beschreven.

Ik zag die verbinding als een kortsluiting voor het bordje en durfde dat niet aan te sluiten. Nu heb ik twee gescheiden spoelen. Zonder doorkrassen van de doorverbinding zal het voor single steps misschien ook wel werken maar ik wil microstepping toepassen. Ik kan me niet voorstellen dat microstepping goed kan werken als er een verbinding ligt tussen de twee spoelen. Misschien wel als je de beide spoelen uit verschillende voedingen aanstuurt.

Met die verbinding erin loopt het ook niet goed. Die kun je eigenlijk alleen maar unipolair aansturen, tenzij je het aanpast zoals jij nu gedaan hebt. Nu zijn dit niet de beste motoren, maar om wat mee te experimenteren is het wel leuk.

Alleen de hybride motoren met acht aansluit draden kun je zowel unipolair als bipolair aansturen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.