onbekende hifi versterker

Hier een foto van de binnenkant van mijn Technics SU-7300 versterker.
Hierin zijn wel alle elco’s vervangen. De originele waren grijs.
Maar ook wire-wrap en glaszekeringen voor de luidspreker uitgangen.
En ook aan de achterkant zijn de line-out uitgangen en speaker aansluitingen hetzelfde: op een apart niet geleidend plaatje wat met zwarte dopjes vast zit. Het is dat hij aangesloten in de kast staat, anders zou ik er een foto van nemen.

http://i346.photobucket.com/albums/p435/SunRayes/8EEA9A6A-EDD2-4FD4-BFCC-9E3971C6159A_zpskyywbsgi.jpeg

Semtexx

Golden Member

Mijn duit in het zakje: kan het ook uit den huize van HH Scott komen?
Ik heb eea liggen dat intern veel gelijkenis vertoont.

RAAF12

Golden Member

Er zijn tientallen merken versterkers, het gaat echt om de foto van deze print. En dan is het merkje op de voor (of achterkant) van de versterker belangrijk. Dat zit er bij deze niet meer op. Volgens een site zou het Greatz zijn, het binnenwerk is jaren zeventig Japans.

maartenbakker

Golden Member

Op 3 januari 2019 18:39:29 schreef Semtexx:
Mijn duit in het zakje: kan het ook uit den huize van HH Scott komen?
Ik heb eea liggen dat intern veel gelijkenis vertoont.

Wellicht brengen wat foto's uitkomst. De nummers in de koperlaag van de print zijn ook een zeer sterke aanwijzing.

Overigens zal Scott dan ook de labeltjesplakkende partij geweest zijn; dat zou ook best kunnen, ik meen ook wel eens Japans spul met stickertje Scott erop gezien te hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 3 januari 2019 19:54:15 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

vermoedelijk sansui , die typeren vrijwel al hun versterkers met AU
ben nog geen ander merk tegen gekomen die dat ook doet .

RAAF12

Golden Member

Nope, heb je alle plaatjes voorbij zien komen via Google search. Echt ga maar eens een paar uurtjes zoeken. Deed ik ook :-)

Op 3 januari 2019 22:38:21 schreef RAAF12:
Nope, heb je alle plaatjes voorbij zien komen via Google search. Echt ga maar eens een paar uurtjes zoeken. Deed ik ook :-)

al gedaan , waarschijnlijk lig ik straks te dromen van al die mooie vintage audio apparatuur .
vroeger konden ze kwa uiterlijk toch mooi spul maken .
ik denk dat dit een eindeloze zoektocht word , net als de perfecte vrouw vinden bijna kansloos :)

Er was eerder een frans forum geplaatst, maar ik vond deze ook nog met dezelfde foto als de eerst geplaatste, alleen 6 jaar later. Het forum heeft enorm veel posts, dus ik heb niet alles bekeken.

http://forum.vintage-audio-laser.com/hifi-vintage/discussion-generale-…

maartenbakker

Golden Member

Op 3 januari 2019 22:38:21 schreef RAAF12:
Nope, heb je alle plaatjes voorbij zien komen via Google search. Echt ga maar eens een paar uurtjes zoeken. Deed ik ook :-)

Maar hoe concludeer je daaruit dat het geen Sansui is?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Omdat de look en feel van een geopende Sansui heel anders is. Net zoals je geen seconde nodig hebt om een geopende oude Philips TV van een Grundig te onderscheiden. Helaas niet bijgehouden hoeveel er precies de revue zijn gepasseerd. Die afgebladderde letters op het front is ook niet Sansui achtigs. Ik heb de hoop opgegeven dat de amp ooit zijn geheim prijsgeeft :-(

Dat van die AU en Sansui was ook mijn eerste gedachte maar was toen al lang en breed door iemand geopperd en tegengesproken.

Ik heb nog wat Sansui's in de familie (broer en schoonvader) maar dat zijn de 19" rackmounted gevallen van vermoedelijk begin jaren 80, dus te nieuw denk ik. Zal er eens ingluren als ik de kans heb.

Volgens mij heb ik ook nog een Sony van de sloop gered (voor de behuizing, net zoals eerder genoemde Pioneer met vissengraat koelvin, maar ze werkten allebei nog...). Vermoedelijk ook al jaren 80, zwart front.

Schitterend zo'n zoektocht...

Die DIN, wat zegt dat over de leeftijd? Moet vandeweek nog een DIN platenspeler van cinch stekers voorzien. Hij doet het weer nadat ik de lagers heb gesmeerd. Best aardig na zo'n 30-35 jaar stilstand. Maar waarschijnlijk kan ik beter de muziek online proberen te downloaden die schoonpapa wil digitaliseren via zijn platenspeler...

maartenbakker

Golden Member

Die din is geen begrenzende factor in de leeftijd, die is van de jaren '60 t/m de jaren '80 gebruikt en door sommige merken zelfs nog in deze eeuw... Het bouwjaar is het enige dat wel met enige zekerheid vastligt: 1979.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Om het zoeken te vergemakkelijken zei ik dat zoeken op de bijbehorende tunerafbeelding waarschijnlijk eerder resultaat zal geven.
(de draaiknop voor de afstemming moet n.l. altijd op dezelfde plaats zitten i.v.m. de mechanische stationsaanwijsschaal)

De naam AUxx zal weinig zeggen; het lijkt duidelijk een OEM opdruk (ander lettertype als de rest en minder slijtvaste druk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank jullie wel allemaal. Wat een inzet om dit raadsel te ontrafelen. Ik heb mij er maar bij neergelegd. De naam zal onbekend blijven. Maar het is wel een leuke versterker. Ik denk dat ik hem als mistery versterker op Catawiki ga aanbieden. Wie weet ziet iemand er iets moois in.

maartenbakker

Golden Member

Op 4 januari 2019 02:19:41 schreef Arco:
Om het zoeken te vergemakkelijken zei ik dat zoeken op de bijbehorende tunerafbeelding waarschijnlijk eerder resultaat zal geven.
(de draaiknop voor de afstemming moet n.l. altijd op dezelfde plaats zitten i.v.m. de mechanische stationsaanwijsschaal)

De naam AUxx zal weinig zeggen; het lijkt duidelijk een OEM opdruk (ander lettertype als de rest en minder slijtvaste druk)

Behalve dat het ook gewoon op de trafo staat, maar dan met een ander nummertje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik zou zeggen , stuur een mailtje met alle foto`s en gegevens van de versterker naar sansui kijken wat daar uit komt
ze zullen ongetwijfeld wel een archief hebben

High met Henk

Special Member

Op 4 januari 2019 09:48:40 schreef ludy:
[...] Ik denk dat ik hem als mistery versterker op Catawiki ga aanbieden. Wie weet ziet iemand er iets moois in.

wat denk je daarmee op te halen?

ik heb er nl evt. wel een ander idee voor (iets met 16 maart)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Op 4 januari 2019 11:44:50 schreef klaasy:
ik zou zeggen , stuur een mailtje met alle foto`s en gegevens van de versterker naar sansui kijken wat daar uit komt
ze zullen ongetwijfeld wel een archief hebben

kwoot
During the late 1970s, the iconic matte-black-faced AU-series amplifiers were released. The first-generation '07' models included the dual-mono power supply AU-517 and AU-717, and the second generation featured the updated AU-719, 819 and 919. The separate pre-amp/power-amp CA-F1/BA-F1 topped the model range along with the AU-X1 integrated
end kwoot

enz. enz. Er hebben hier meerdere mensen gezocht en al die uren hebben nix opgeleverd. Als je even moeite doet kan je wel wat matzwarte echte AU serie Sansui uit die jaren bekijken. Die lijken in de verste verte niet op de 'AU' versterker uit de startpost.

Op 2 januari 2019 18:52:05 schreef testman:
ik denk het niet, f401 staat in het vakje waar dat component ook zit..

wire wrap was in de 70's normaal, oa sony had dat ook zo..

Indertijd dat zowat alles uit JVC/ Sanyo fabrieken kwam waren zo ge-wire wrapt. Die Kenwood dat hier staat (vermoedelijk jaren 80), nog enkel aan de voeding. Ik kom het zelfs soms nog tegen in oude FM zenders. En die kwamen niet echt uit Azië.

Arco

Special Member

Het meeste zag je wire-wrap toch bij telecommunicatie en computer apparatuur, maar dat heeft ook niet al te lang geduurd.
Lastig was om een consistente kwaliteit te krijgen, dat was nogal problematisch.

Iedere wire-wrapper moest 's ochtends eerst een aantal proefraps maken.
Als die niet voldeden mocht je die dag wat anders gaan doen i.p.v. wrappen...
(te laat naar bed, glaasje teveel op 's avonds, of gewoon je dag niet hebben kwam veel voor als oorzaak...)

Een goed gemaakte wire-wrap was een uitstekende verbinding (met gasdichte contactvlakken), en beter als een soldering.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 januari 2019 19:31:24 schreef RAAF12:
[...]

kwoot
During the late 1970s, the iconic matte-black-faced AU-series amplifiers were released. The first-generation '07' models included the dual-mono power supply AU-517 and AU-717, and the second generation featured the updated AU-719, 819 and 919. The separate pre-amp/power-amp CA-F1/BA-F1 topped the model range along with the AU-X1 integrated
end kwoot

enz. enz. Er hebben hier meerdere mensen gezocht en al die uren hebben nix opgeleverd. Als je even moeite doet kan je wel wat matzwarte echte AU serie Sansui uit die jaren bekijken. Die lijken in de verste verte niet op de 'AU' versterker uit de startpost.

feit is wel dat dit een unieke versterker is , anders hadden we allang wat info gevonden er over, kan zijn dat dit een speciale versterker is met een zeer beperkte productie aantal .
zolang er verder geen info te vinden is ,dan is de enigste aanwijzing tot dusver de AU aanduiding op de front en trafo .
dat deze versterker in de verste verte niet lijkt op een sansui kan kloppen tenslote hebben tot dus ver geen enkele versterker gezien die er wel op leek ......
wire rap en din connectoren zijn geen aanwijzing , veel versterkers uit die tijd hadden dat ook het materiaal van de print zelf zegt niet zoveel.
en dat geld ook voor de onderdelen er op

High met Henk

Special Member

Deels geef ik je gelijk: PCB materiaal doet er wel degelijk toe:

Technics gebruikte glasvezel (FR4 of hoger), net als sansui. PCB's zijn dus groen!

Dit is karton (FR1 tot FR3). Akai, Kenwood, sony etc. gebruikte dit toen nog wel in hun amps.
Probleem is de temperatuur, waardoor dit voor amps wat minder geschikt is....

een frontje of extra aansluitingen printje is zo gefikst.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 4 januari 2019 22:21:00 schreef High met Henk:
Deels geef ik je gelijk: PCB materiaal doet er wel degelijk toe:

Technics gebruikte glasvezel (FR4 of hoger), net als sansui. PCB's zijn dus groen!

Dit is karton (FR1 tot FR3). Akai, Kenwood, sony etc. gebruikte dit toen nog wel in hun amps.
Probleem is de temperatuur, waardoor dit voor amps wat minder geschikt is....

een frontje of extra aansluitingen printje is zo gefikst.

als dat met de print klopt kunnen we technics uitsluiten, al hoewel ik mijn twijfels heb , glasvezel werd volgens mij pas later gebruikt , máar ik kan het mis hebben

High met Henk

Special Member

Ik heb zelf een su 8099 en su 8044. Zijn van gelijk bouwjaar zoals je kunt zoeken..

Alles is groen.

Bij mijn akai am 2600 is dat anders

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
guidob

Overleden

Dit is een Denyo :)

Op de trafo staat AU-3000. Ff op googlen en bingo, een groter broertje.

https://www.ebay.co.uk/p/Denyo-Au-3000m-Vintage-Integrated-Amplifier/2…