Hoeveel energie / vermogen is een 'huishouden'?

Hallo allemaal,

Regelmatig kom je in nieuwsberichten e.d. tegen dat bijv een windmolenpark genoeg energie levert voor x huishoudens. Nou vroeg ik mij eens af wat men hier nou precies mee bedoelt. Heeft men het hier over vermogen, of over het energieverbuik over een bepaalde tijd? En wat is de waarde van zon huishouden nou precies? Ik heb het idee dat deze term namelijk maar een beetje in het wilde weg wordt gebruikt, zoals de media dat wel vaker doen.

De aanleiding hiervoor is dat ik las dat het station Delft-Zuid nu een energieverbruik zou hebben van 70 huishoudens. Dat leek mij nogal veel voor een zeer klein station met 2 perrons, een paar infoborden, wat lampjes e.d.
https://www.delft.nl/nieuws/eerste-energieneutrale-station-komt-delft?…

Spanning staat en stroom gaat!

Wat lampjes, toiletten, ondergrondse pompen, brandmeld, noodverlichting, liften roltrappen, automatische deuren, kaartautomaten, communicatiesystemen, omroepinstallatie, sprinklersysteem. Het lijkt van buiten weinig maar als je gaat tellen kom je toch op heel veel verbruikers.

dat soort info neem ik altijd met een korreltje zout , het is allang bekend dat journalisten geen enkel idee hebben waar ze over schrijven of aandikken om het wat interessanter te laten lijken . of om het gebruik van zonnepanelen mooier te laten lijken dan het is

ik kan me niet voorstellen dat een klein station zoveel energie gebruikt , tenzij er verwarming is om gladde perrons door bevriezing te voorkomen , maar dat geloof ik niet .

Op 11 januari 2019 18:06:40 schreef maus0611:
Wat lampjes, toiletten, ondergrondse pompen, brandmeld, noodverlichting, liften roltrappen, automatische deuren, kaartautomaten, communicatiesystemen, omroepinstallatie, sprinklersysteem. Het lijkt van buiten weinig maar als je gaat tellen kom je toch op heel veel verbruikers.

het gaat om een klein station , die heeft geen liften , roltrappen , automatische deuren , sprinkler installatie , ondergrondse pompen ect

pa3gws

Golden Member

@maus0611.
Op Delft zuid is het gewoon trappen klimmen plassen tegen of achter een boom. ;-)
Blijft over de kaart automaat, omroep installatie, wat lampjes en de borden waarop je kan zien welke trein er met 140 Km per uur voorbij scheurd. :-p

tenzij er verwarming is om gladde perrons door bevriezing te voorkomen
Nope gewoon een bak strooi zout.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op vrijdag 11 januari 2019 18:14:18 (18%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
benleentje

Golden Member

Heeft men het hier over vermogen, of over het energieverbuik

Gaat volgens mij over een gemiddeld vermogen. Ik schat dat dat voor een huishouden 2000W is.

Voor een compleet treinstation kom ja dan op 140kW. Dan denk ik meer aan bv centraalstation in Den Haag waar ook bussen en trams gecombineerd worden met veel roltrappen en een winkelruimte.

Ik ving een verbruik van 70 huishouden ook wel ongemakkelijk waarom niet gewoon 140kW zeggen als je dat bedoeld, maakt het allemaal een stuk begrijpelijker.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 11 januari 2019 18:20:00 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

de borden waarop je kan zien welke trein er met 140 Km per uur voorbij scheurd. :-p

of geannuleerd / vertraag is door trein storing .... komt veel vaker voor
verwarming om wissel vrij van sneeuw en ijs te houden kan wel.. moet er wel een wissel liggen

[Bericht gewijzigd door klaasy op vrijdag 11 januari 2019 18:19:41 (21%)

Er zit een heel groot verschil in gezinnen bv een paar 65+ of een jong gezin met 2of meer kinderen, maar ze zullen van een gemiddeld gezin uit gaan. De opbrengst van windmolens en zonnepanelen geven ze niet op als gemiddeld maar op piek vermogen om hun zin door te drijven en dat zetten de reporters in de krant.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
pa3gws

Golden Member

Op 11 januari 2019 18:17:08 schreef klaasy:
[...]of geannuleerd / vertraag is door trein storing .... komt veel vaker voor
verwarming om wissel vrij van sneeuw en ijs te houden kan wel.. moet er wel een wissel liggen

Sinds ons dure tunneltje valt dat wel mee maar een lekke band tja dat overkomt iedereen wel eens >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

heeft het wel iets met vermogen te maken?

als je gewoon googled: energieverbruik gemiddeld huishouden, zijn alle resultaten in kWh, dus jaarverbruik

dus waarschijnlijk ligt daar gewoon zonnepanelen van zo'n 250000kwh/jr, geen idee of dat mogelijk is op een dak? zou je zo na kunnen tellen hoeveel panelen er ongeveer liggen,
niemand een luchtfoto (met maten) van delftzuid?

Op 11 januari 2019 18:16:26 schreef benleentje:
[...]Gaat volgens mij over een gemiddeld vermogen. Ik schat dat dat voor een huishouden 2000W is.

Voor een compleet treinstation kom ja dan op 140kW. Dan denk ik meer aan bv centraalstation in Den Haag waar ook bussen en trams gecombineerd worden met veel roltrappen en een winkelruimte.

Ik ving een verbruik van 70 huishouden ook wel ongemakkelijk waarom niet gewoon 140kW zeggen als je dat bedoeld, maakt het allemaal een stuk begrijpelijker.

nope , als ik hier alles aan heb staan (ex zware gebruikers zoals wasmashine en droger ) met alles op mijn hobby kamer ( ben radio amateur dus gebruik aardig wat ) kom ik op max 6.5 A x 230 = 1500W x 70 = 104,6KW en dat is wel heel veel voor een paar lampjes communicatie systeem en een kaart automaat

Ik had niet gezien dat het over Delft zuid ging sorry. Ik las het en dacht, gezien te cijfers, dat het over het gewone station ging.

Ik ben niet de enige die geen idee heeft wat een huishouden inhoud zo te zien.

Over Delft-Zuid: Het huidige stationnetje ziet er zo uit.

Omdat men tussen Den-Haag en Rotterdam over wil op 4 sporen moet dit station op de schop, anders passen de sporen niet onder het viaduct door. Zo te zien gaan ze van het kleine station een flink groter station maken met 4 perrons, overkapping, tunneltjes en liften.

Spanning staat en stroom gaat!
evelo

Golden Member

Misschien staan er nogal wat verlichte reclameborden, beeldschermen,...

Als die 24h/24h aan staan dan telt dit ook serieus op in het aantal kWh op de rekening.

Als het gaat over een windmolenpark dat goed is voor xxx huishoudens dan gaat het over het gemiddeld jaarverbruik van die huishoudens vergeleken met de verwachte jaaropbrengst van het molenpark. Dat doen ze volgens mij om het voor leken inzichtelijk te maken, want die hebben geen idee wat een aanduiding als b.v. 10 megawatt inhoudt.
Ik ben niet zo blij met dat soort aanduidingen want het suggereert dat die xxx huishoudens helemaal alleen door dat windpark voorzien kunnen worden. Dan denk ik: laten ze het maar eens proberen, xxx huishoudens aan het windpark aansluiten en verder nergens aan. Dan zijn ze binnen een dag genezen.

Op 11 januari 2019 18:16:26 schreef benleentje:
[...]Gaat volgens mij over een gemiddeld vermogen. Ik schat dat dat voor een huishouden 2000W is.

2000W gemiddeld is 17.500 kWh op jaarbasis. Ik hoop het niet voor je. Ik zit zelf op 100W gemiddeld (over de hele dag / het hele jaar). Een beetje meerpersoons huishouden gebruikt zeg 3 a 4000 kWh op jaarbasis, 350 a 450 W gemiddeld dus.

Men spreekt over "huishoudens" omdat niet iedereen een beeld heeft bij een kWh.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Een jaarverbruik van 3500kWh betekend gemiddeld 400W continue verbruik, maar omdat de meeste van ons ongeveer tegelijk slapen en energie verbruiken, is ons elektriciteitsnetwerk uitgelegd op 1kW per huishouden.

De lezer mag zelf bedenken wat dit voor gevolgen heeft als we allemaal verplicht elektrisch moeten gaan rijden, en van het gas af moeten dus elektrisch koken en verwarmen met warmtepompen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Het verbruik van een gemiddeld "huishouden" is zoveel kWh, maar ze vergeten dat ook de gasvoorziening in kWh genoteerd word...
En zoveel huizen zijn er niet waar geen gas meer is..
Sparky heeft gelijk, het vermogen van gas word maar eventjes voor het gemak overgeslagen..
s' nachts , is het licht wel uit, maar (in ieder geval bij mij ), werkt de cv gewoon door..

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 11 januari 2019 19:29:04 (34%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 11 januari 2019 19:21:19 schreef SparkyGSX:
De lezer mag zelf bedenken wat dit voor gevolgen heeft als we allemaal verplicht elektrisch moeten gaan rijden, en van het gas af moeten dus elektrisch koken en verwarmen met warmtepompen.

Dat gaat een grote uitdaging worden. Het stond vandaag nog in het nieuws dat er in sommige regio's al windmolenparken e.d. geweigerd worden omdat het net op zijn max zit. Het net opwaarderen zou erg duur zijn en al snel 10 jaar in beslag nemen. Dan mogen ze dus wel opschieten aangezien de politiek vanaf 2030 nieuwe brandstofauto's al wil gaan verbieden.

Spanning staat en stroom gaat!

https://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=81528NED

Daar kun je dit soort getallen vinden.

"Deze fabriek is 100 voetbalvelden groot." Is ook zoon vreselijke vergelijking.

PE2BAS

Op 11 januari 2019 19:21:19 schreef SparkyGSX:
Een jaarverbruik van 3500kWh betekend gemiddeld 400W continue verbruik, maar omdat de meeste van ons ongeveer tegelijk slapen en energie verbruiken, is ons elektriciteitsnetwerk uitgelegd op 1kW per huishouden.

De lezer mag zelf bedenken wat dit voor gevolgen heeft als we allemaal verplicht elektrisch moeten gaan rijden, en van het gas af moeten dus elektrisch koken en verwarmen met warmtepompen.

Ik zie daar een boel ongebruikte capaciteit die je met tijdsturing uitstekend beter kunt gebruiken (auto's laden wanneer we slapen). Klinkt juist perfect ;)

Helaas is de overcapaciteit van bv. solar nu net wanneer de elektrische auto's niet thuis zijn en juist niet wanneer we 's nachts aan de laadpaal staan en we 900W van die 1kW capaciteit zouden kunnen benutten.
Vandaar ook dat Eneco nu al Tesla thuisaccu's verkoopt en capaciteit terughuurd, kunnen ze mooi experimenteren met loadleveling of wat voor mooie term ze daarvoor (gaan) gebruiken.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 11 januari 2019 19:32:16 schreef hardbass:
"Deze fabriek is 100 voetbalvelden groot." Is ook zoon vreselijke vergelijking.

Dat soort vergelijkingen zijn juist heel nuttig, net als die "70 huishoudens" uit het nieuws. Op die manier krijg je een beeld hoeveel iets is. 168.000 m2 zegt mij niets, maar 100 voetbalvelden wel. Daar heb je meer beeld bij.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 11 januari 2019 20:26:03 schreef r-p:Ik zie daar een boel ongebruikte capaciteit die je met tijdsturing uitstekend beter kunt gebruiken (auto's laden wanneer we slapen). Klinkt juist perfect ;)

Absoluut, technisch is dat prima te doen, maar... waarom zou je daar als consument aan meedoen? Waarom zou je accepteren dat iemand anders mag bepalen wanneer jouw auto opgeladen wordt, tenzij je daar iets voor terug krijgt?

Aangezien het grootste deel van je energierekening uit belasting bestaat, is de overheid de enige die daar een significante korting tegenover kan zetten. Het lijkt erop dat onze overheid nu even bezig is om onze energieprijs te verdubbelen, om daar straks weer wat vanaf te kunnen doen als "korting".

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
vergeten

Golden Member

Op 11 januari 2019 17:51:55 schreef meander:
De aanleiding hiervoor is dat ik las dat het station Delft-Zuid nu een energieverbruik zou hebben van 70 huishoudens.

Hoe komt men daaraan?

Nou men neme van een aantal willekeurige huishoudens het jaarverbruik en telt dat bij elkaar op.
Dat weet elke energieleverancier!
Dat grote getal wordt gedeeld door het aantal huishoudens, en voila je hebt een (rekenkundig)gemiddelde!

En voor de duidelijkheid hoe meer huishoudens hoe meer het gemiddelde klopt!

Zo moeilijk kan het toch niet zijn!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.