Zekeringautomaten

Evarist

Golden Member

Er bestaan in automatische zekeringen verschillende karakteristieken.
B16 C16 en D16.
War vind ik de eigenschappen daarvan?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Anoniem

Google geeft me voor "karakteristiek zekeringen" deze hit:
https://www.schneider-electric.nl/nl/faqs/FA277439

@hieronder:
Iedereen neemt al eens de verkeerde afslag...
... en dan duurt de reis naar Rome wat langer. ;-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 12 januari 2019 12:49:25 (34%)

Evarist

Golden Member

Fantastisch! Ik zocht op 'eigenschappen' en vond niets.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Tidak Ada

Golden Member

Ik zou nog wat verfijning willen weten.
Met name over de automaten van Merlin Gerin (Nu Schneider)

Er is een serie Multi9 C60X waarin X staat voor N, L, of niets

Verder staat er achter de stroomwaarde niets, een 'a of een 'A'

Hier een foto:

Wat is het verschil tussen C60; C60a, C60L en C60N ?

Wat betekent die A achter Z3A?

Ik ben ooit ergens tegengekomen dat die Z3A automaten voor IN = 6A zouden zijn. Kan dat kloppen?

Ik kan er via de site van Schneider niet achter komen, dus ik hoop dat de wat oudere rotten in het vak me kunnen helpen.... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Dat zal de maximaal te breken stroom zijn.

A 25kA
N 6kA
a 4.5kA

Die eerste twee (Z3A) en de vierde (D13A) zijn volgens opdruk overigens geen automaten maar vermogenschakelaars met scheider eigenschappen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

C60; C60a, C60L en C60N
De laatste letter heeft te maken met de maximale afschakelbare stroom of kortsluitvastheid.
De H is voor 6kA

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

idd, de linkse zijn kastschakelaars, geen ook automaten. de rechtse zijn 2P automaten, de afschakelwaarde in kA staat erop.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 12 januari 2019 18:30:39 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ha, Da's nu duidelijk. Loep erbij en inderdaad er je ziet dat er alleen een kruisje in het symbool staat....

Hoewel, 3A en 13A noem ik nu niet direct een 'vermogensschakelaar'

Toch verwarrend die opdrukken, want in de link van cj-tronic vond ik B; C; D; K en Z als curves aangeduid en dat zal voor een schakelaar niet opgaan.

C90L staat dus voor 25kA; C90 voor 10kA; C60N voor 6kA en C60a voor 4,5kA

Weer een hoop bijgeleerd!

De Z en D typen komen dus waarschijnlijk in de toerkomst naar Rosmalen.

Ik heb hier trouwens ook nog een serie ouwe Siemens-en, die dus ook alleen maar schakelaars zouden zijn:

@TESTMAN, hieronder:
Het zou dan ook geen automaat zijn, maar een kastschakelaar, zoals je zelf al zei!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

een 13A automaat is wrs uit het VK, die waarde is hier niet standaard. hier gaat het van 1-2-4-6-10-16-20-25-32-40-50-63-80-100A

edit: die siemens is een automaat, een C16. de symbolen hebben wel degelijk een thermische beveiliging. niet elke fabrikant heeft dat hetzelfde. doorgaans zegt het gewicht dat al, ook gaan draden in de kooiklem bij schakelaars er doorgaans dieper in..

Z en D typen zijn als trage hoofdzekeringen, ook voor trafo's worden die gebruikt.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 12 januari 2019 17:48:32 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

je kunt het ook voelen met schakelen, een automaat schakelt anders als een schakelaar. de 3A automaten kun je zo testen, een halogeentrafo nemen en er 10A aan lampen opzetten, dan gaat ie in een paar minuten..

die eerste zijn denk ik toch wel automaten, maar wel 25kA modellen. die kom je niet vaak tegen, veelal zijn de vermogens automaten ook breder boven de 15kA.

sine zei dat wel, maar schakelaars hebben er nooit een karakteristiek op staan..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 12 januari 2019 18:30:05 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 12 januari 2019 17:15:31 schreef Tidak Ada:
Ik heb hier trouwens ook nog een serie ouwe Siemens-en, die dus ook alleen maar schakelaars zouden zijn:

Dat zijn gewoon automaten. Het eerste contact is voor de fase, daar staat een pijltje aan het contact en dat betekend dat het een automaat is. Het tweede contact, zonder pijltje, is de meeschakelende nul.

Zelfde voor de MG's. Niks schakelaars, gewoon automaten.

Tidak Ada

Golden Member

Ook die Z3A? Ik heb er 5A DC doorgedouwd en er gebeurde niks....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Hoe lang heb je er 5A door gedouwd. Met 5A duurt het nog een behoorlijke tijd.
Maar ik denk ook dat het enkel een schakelaar is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 12 januari 2019 18:55:43 schreef Tidak Ada:
Ook die Z3A? Ik heb er 5A DC doorgedouwd en er gebeurde niks....

Je bedoeld die C60 automaten? Die doen niet veel met 5 Amp.

GJ_

Moderator

Op 12 januari 2019 18:55:43 schreef Tidak Ada:
Ook die Z3A? Ik heb er 5A DC doorgedouwd en er gebeurde niks....

Met 5A kun je rustig koffie gaan zetten. En drinken :-)
Die schakelen magnetisch pas uit bij dik 10A of zo.

Op 12 januari 2019 19:00:50 schreef benleentje:
Maar ik denk ook dat het enkel een schakelaar is.

Nee. Het zijn gewoon automaten.

Je bedoeld die C60 automaten? Die doen niet veel met 5 Amp.

C60 is de serie aanduiding van Merlin Gerin.
Dat kunnen zowel automaten, hulpcontacten als schakelaars etc. zijn.
Dat zegt niets over een karakteristiek.

C60a /B10 is gewoon een 10 Ampere automaat met een B karakteristiek.

Anoniem

Op al die zekeringen staat ook altijd het artikelnummer van de fabrikant
Voor die Z3A is dat artikel 26136
Google geeft voor zoekterm Merlin Gerin 26136 de volgende hit:
https://www.schneider-electric.nl/nl/product/26136/modulaire-automaat-…
Zekering Z curve 3A :-)

Tidak Ada

Golden Member

Nee, dat is Multi9. C60 is daar een deel van.

@GJ:
5A door een 3A Automaat Met Z-karakteristiek niet voldoende?

Hij zou tussen 6 en 14 sec moeten trippen, of liever gezegd bij 3A ±20%

De verwarring wordt weer groter ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Op 12 januari 2019 18:55:43 schreef Tidak Ada:
Ook die Z3A? Ik heb er 5A DC doorgedouwd en er gebeurde niks....

ik heb ooit eens een artikel gelezen dat AC automaten , heel anders reageren als je er DC door stuurt, heb hellaas geen bron voor je .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

heb het hier even getest met een 10kA schneider C4 automaat, de opvolger van die merlin gerin automaten.

met 8A AC ( dus 100% overbelast ) ligt ie er binnen 1,5 minuut uit.

edit: met 8A DC ligt ie er ook binnen 1 minuut uit, 1e keer met de AC test was de automaat geheel koud nog..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 12 januari 2019 20:34:36 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 12 januari 2019 20:17:16 schreef Tidak Ada:
@GJ:
5A door een 3A Automaat Met Z-karakteristiek niet voldoende?

Hij zou tussen 5 en 10 sec moeten trippen:

Ah, thermisch wel ja. Volgens het grafiekje. Hou er rekening mee dat je een antieke automaat hebt. Wat is er in de afgelopen 10 jaar mee gebeurd?

Op 12 januari 2019 20:27:49 schreef Shiptronic:
ik heb ooit eens een artikel gelezen dat AC automaten , heel anders reageren als je er DC door stuurt, heb hellaas geen bron voor je .

Vrijwel alle automaten zijn gewoon geschikt voor zowel AC al DC.
Tegenwoordig zie je ze nog steeds in de stuurstroomcircuits zitten van schakelkasten en daar doen ze achter de gemiddelde voeding helemaal niks: absoluut nutteloos. Er bestaan voedingen die bij een sluiting nog even een enorme klap na geven om een eventuele autmaat alsnog te laten trippen (de duurdere Phoenix voedingen) maar anders kun je ze beter weglaten. (en zorgen voor een goed alternatief)

Tidak Ada

Golden Member

@TSTMAN Het is een Z-karakteristiek, die trippen sneller dan een B of C !

@GJ_ Zo oud is hij niet. Hij blijkt dus bij Schneider (die GME heeft overgenomen) nog te worden geproduceerd onder eigen typenummer.
Ik had hem aan mijn Delta 30V 10A voeding gehangen op 5V 5A begrensd.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 12 januari 2019 20:45:25 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

doorgaans heeft merlin gerin de leeftijd erop geprint staan aan de zijkant. is de klem voor de dinrail geel rot plastic, dan is het een ding van eind 90's. een witte klem ( die wel heel blijft) voor de dinrail is een model van na 2004.

schakel eens met de automaten, je merkt dat een schakelaar anders schakelt. ook het gewicht is een merkbaar verschil tegen eenzelfde model in automaat uitvoering..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 12 januari 2019 20:17:16 schreef Tidak Ada:
Hij zou tussen 6 en 14 sec moeten trippen, of liever gezegd bij 3A

5A door een 3A automaat geeft 1,66 voor I/In op de grafiek
Als ik dat uitzet voor de Z curve schakelt die uit tussen ruwweg 40sec en 1000sec

@ voor hieronder:
Graag gedaan ;-)