Zekeringautomaten

Tidak Ada

Golden Member

Oops :o
Ja daar zeg je wat! Ik had beter 10A gekozen (=3× IN).
Tja, die ogen van mij moeten nodig worden gereviseerd. Alleen doet de verzekeraar moeilijk :'( :( (Dit is serieus!!)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Op 12 januari 2019 20:42:44 schreef testman:
schakel eens met de automaten, je merkt dat een schakelaar anders schakelt.

Waar komt die "schakelaar" toch vandaan???? Het zijn allemaal gewoon automaten.

Op 12 januari 2019 20:43:12 schreef anoniem015:
[...]5A door een 3A automaat geeft 1,66 voor I/In op de grafiek
Als ik dat uitzet voor de Z curve schakelt die uit tussen ruwweg 40sec en 1000sec

Daar heb ik in mijn haast ook even naast zitten kijken. Je hebt helemaal gelijk.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 12 januari 2019 21:00:36 (39%)

ik heb net een C4A getest met 2x In, toch ligt ie er dan binnen ~1 minuut uit.

die schakelaar optie komt van sine af, en idd het kan niet, want daar staan geen uitschakel karakteristiek op.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 12 januari 2019 21:10:42 (43%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 12 januari 2019 21:06:56 schreef testman:
ik heb net een C4A getest met 2x In, toch ligt ie er dan binnen ~1 minuut uit.

Klopt, volgens grafiek ruwweg tussen 15 en 80sec

Op 12 januari 2019 20:27:49 schreef Shiptronic:
ik heb ooit eens een artikel gelezen dat AC automaten , heel anders reageren als je er DC door stuurt, heb hellaas geen bron voor je .

Thermisch is met een bimetaal, magnetisch met een spoeltje.
Magnetisch kan DC of AC wel verschil maken maar denk dat het vanwege de geringe inductiviteit van het spoeltje weinig verschil maakt

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 12 januari 2019 21:31:15 (49%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 12 januari 2019 20:36:46 schreef GJ_:
[...]
[...]Waar komt die "schakelaar" toch vandaan???? Het zijn allemaal gewoon automaten.[...]

Die is in een eerdere post van @TESTMAN Sine ( https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2048495#2048495 ) genoemd....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 12 januari 2019 21:47:31 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

met DC heb je eerder problemen bij volle sluiting, de magnetische werking kan minder goed functioneren. bij overbelasten doet de bimetaal zijn werk ook wel met DC. echter bij DC kan de vonkbrug wel de boel aanelkaar lassen, de max werkspanning bij AC heb je dus vrijwel nooit ook bij DC.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

Mag ik nog een bijkomende vraag stellen?
Er staat een kast aan mijn huis waarin de teller zit en een C25 automaat.

Ik kan zelf niet in deze kast. Als er iets gebeurt moest ik de laatste keer een week wachten voor er iemand kwam.

Zou ik in het huis best een B25 zetten opdat deze sneller zou afslaan dan die in de onbereikbare kast?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Kruimel

Golden Member

Oef, kan me voorstellen dat die er regelmatig uitvliegt. Het zou moeten werken voor overbelastingen, maar voor een volle sluiting zal er in een groot deel van de gevallen nog steeds iemand moeten komen. Mijn (beperkte) ervaring is dat wanneer er echt kortsluiting is er meestal ergens een vonkboog ontstaat en er meerdere zekeringen in serie kunnen smelten/afschakelen.

Zit jij in Mechelen? Mechelen is toch vrij aardig bewoonde wereld? Ik zou zeggen dat er toch wel iemand sneller kan langskomen om een automaatje weer in te schakelen... :S

Evarist

Golden Member

Nee het gaat over een huis in de armste en meest verlaten streek van België en als ik zie hoe ginder gewerkt wordt begrijp ik dat het de armste streek is. :-)

De grootverbruiker is een elektrische doorstroomboiler.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

een C25, die kan al gaan bij sluiting. bij nieuwbouw keuren gehad, op veel plaatsen was de fornuis voeding verkeerd aangesloten, knop om en vlam de B16 en C25 hoofdautomaat eruit.

evengoed, als ik een week moest gaan wachten voor er iemand met een sleutel kwam zou ik de accutol nemen, gaatje in de kastdeur boren en met een schroevendraaier de knop gewoon omhoog zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 12 januari 2019 20:57:09 schreef GJ_:
[...]Waar komt die "schakelaar" toch vandaan???? Het zijn allemaal gewoon automaten.

It was I

Stromen en opdrukken zijn mij vreemd voor automaten, vandaar dat ik het donkerbruine vermoeden had dat het wel eens een schakelaar zou kunnen zijn.
Het incomplete symbool hielp ook niet :P

Evarist

Golden Member

Daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord:

Zou ik in het huis best een B25 zetten opdat deze sneller zou afslaan dan die in de onbereikbare kast?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 13 januari 2019 11:46:25 schreef Evarist:
Daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord:

Zou ik in het huis best een B25 zetten opdat deze sneller zou afslaan dan die in de onbereikbare kast?

Dat helpt iets, maar niet alles.
A
s je de grafieken over elkaar legt dan zul je zien dat er een groot deel gezamelijk is.
Dat is met na,e het gedeelte bij een overbelasting, de karakterestieken voor beide uitvieringen zijn gelijk.
Het verschil zit hem voornamelijk in het snelle gedeelte, daar is een B sneller mee dan een C.
Je zult dus maximaal een B20 als hoofde beveiliging moeten hebben om in vrijwel alle gevallen selectief te zijn.
Met automaten alleen zijn er situaties die nooit selectief zijn!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Kruimel

Golden Member

Op 13 januari 2019 11:46:25 schreef Evarist:
Daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord

Nou, ik meen wel een redelijk antwoord te hebben gegeven:

Op 12 januari 2019 22:08:28 schreef Kruimel:
Het zou moeten werken voor overbelastingen, maar voor een volle sluiting zal er in een groot deel van de gevallen nog steeds iemand moeten komen. Mijn (beperkte) ervaring is dat wanneer er echt kortsluiting is er meestal ergens een vonkboog ontstaat en er meerdere zekeringen in serie kunnen smelten/afschakelen.

Antwoord is dus: hangt er van af.

Sine

Moderator

Als het ding op overbelasting uit gaat dan ga je het *misschien* redden.

Maar een B25 met daarachter een setje B of misschien zelfs C 16's wat krapjes.

Plus dat oude automaatjes (zeker als die met regelmaat er uit gaan en op het randje van hun maximum bedreven worden) ietwat trigger happy kunnen worden, dat helpt je in het geval van die hoofdautomaat ook niet.

ps.
Ik ben overigens wel ietwat schieuwnierig naar welke streek je bedoeld?

Tidak Ada

Golden Member

OT
Ik denk ergens rond Bergen(Mons), Charleroi en Châtelet, Nammen(Namur).
Oude mijn- en staalstreek. (Wel mooi voor foto's ;))
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Op 13 januari 2019 13:23:38 schreef Sine:
Plus dat oude automaatjes (zeker als die met regelmaat er uit gaan en op het randje van hun maximum bedreven worden) ietwat trigger happy kunnen worden, dat helpt je in het geval van die hoofdautomaat ook niet.

Is dat niet alleen een probleem met aardleks? Ik weet van geen mechanisme waardoor zekeringen daardoor aangetast worden (maar het zou kunnen natuurlijk).

@hieronder: Ok, wist ik niet, interessant... Mijn mening is dat de hoofdzekering een smeltpatroon moet zijn, die zijn niet zomaar stuk namelijk, zeker als je er niet bij kan. :)

zekers wel, het bimetaal gaat steeds verder krom staan, vooral bij automaten die langdurig zwaar belast zijn geweest. dwz dat de trigger al bij lagere stromen bijna wordt ingeduwd, je hebt dan niet veel meer nodig om het ding te laten trippen.

automaten met bruine zijkant mik ik dan ook in de vuilbak, niet betrouwbaar meer..

nu gebruikte men in BE ook vaak C25 hoofdautomaten van vyncier, die worden ook wel trigger happy door trillingen.

doorgaans verandert de karakeristiek van de automaat als deze vaak is uitgevallen, een C kan niet meer tegen pieklasten, is meer een B automaat geworden. de vonk met uitschakelen zorgt vaker voor 1 contact wat niet meer geleid. dat komt geregeld voor. het roet op beide contacten levert een isolatielaag op, het kan er zo vanaf geveegd worden zou je erbij kunnen, maar doorgaans verbind dat contact niet meer door, ook na 20x schakelen niet.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 13 januari 2019 14:49:34 (33%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 januari 2019 19:37:49 schreef Brainbox:
[...]C60 is de serie aanduiding van Merlin Gerin.
Dat kunnen zowel automaten, hulpcontacten als schakelaars etc. zijn.
Dat zegt niets over een karakteristiek.

C60a /B10 is gewoon een 10 Ampere automaat met een B karakteristiek.

Je hebt gelijk. Rare opdruk op de automaat.als je snel kijkt zal je je vergissen. Dat zie je nu dus ook.

Tidak Ada

Golden Member

Zojuist een belletje van Schneider gehad. Het zijn dus inderdaad automaten. De Z-typen zijn ultra snelle voor elektronica toepassingen; de D-types juist ultra traag vooor bijv. aan de ingang van zware capacitieve belastingen zoals schakelvordingen e.d.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 15 januari 2019 10:40:02 schreef Tidak Ada:
Zojuist een belletje van Schneider gehad. Het zijn dus inderdaad automaten.

Op 12 januari 2019 20:14:00 schreef anoniem015:
Op al die zekeringen staat ook altijd het artikelnummer van de fabrikant
Voor die Z3A is dat artikel 26136
Google geeft voor zoekterm Merlin Gerin 26136 de volgende hit:
https://www.schneider-electric.nl/nl/product/26136/modulaire-automaat-…
Zekering Z curve 3A :-)

Het zou vreemd geweest zijn als die je wat anders hadden verteld ;-)

Op 15 januari 2019 10:40:02 schreef Tidak Ada:
De Z-typen zijn ultra snelle voor elektronica toepassingen; de D-types juist ultra traag vooor bijv. aan de ingang van zware capacitieve belastingen zoals schakelvordingen e.d.

Op volgende link van volta-org.be kom je veel over automaten te weten. :-)
https://www.google.be/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https:…

Tidak Ada

Golden Member

Link levert een lege pagina op....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Die doet het :)

Zou overigens die D13 een goede oplossing als primaire beveiliging van een 5A scheidingstrafo zijn?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

D13 ?

Die blijft er langer in dan je 16A zekering.