Achterkant van President Jackson overzetten

Op 1 februari 2019 16:51:02 schreef mel:
Gaan we lelijke woorden gebruiken? :P

Ik heb een vreselijk vies woord: POEP
Kinderachtig ? en toch pak je het niet met je blote vingers op :)

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
vergeten

Golden Member

Op 1 februari 2019 09:20:42 schreef mel:
[...]
Een goede kabel is trouwens bij ONTVANGEN veel belangrijker.

Oh dus volgens jou dempt de kabel anders dan bij zenden? :)

De demping is toch echt wel hetzelfde hoor! Zenden of ontvangen het maakt niets uit demping is precies gelijk.
Dat weet je wel maar je zet wel mensen(leken) op het verkeerde been zo door dat te beweren. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 1 februari 2019 17:33:01 schreef vergeten:
[...]Oh dus volgens jou dempt de kabel anders dan bij zenden? :)

De demping is toch echt wel hetzelfde hoor! Zenden of ontvangen het maakt niets uit demping is precies gelijk.
Dat weet je wel maar je zet wel mensen(leken) op het verkeerde been zo door dat te beweren. :)

Ik denk in mijn geval zeer zeker, de combinatie van zout op de antenne, de kabel vol water gaf 1.5 volt gelijkspanning op de antenne plug, dus dat heb ik maar niet gebruikt
Nu heb ik een Antron99 en nieuwe kabel , dat scheelt een berg..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Nu heb ik ontdekt dat ik geen modulatie heb $$%#^$#% heb daar een nieuwe vraag aan gewijd https://www.circuitsonline.net/forum/view/144087

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 1 februari 2019 17:33:01 schreef vergeten:
[...]Oh dus volgens jou dempt de kabel anders dan bij zenden? :)

Dat niet natuurlijk, maar het is wel een heel ander soort probleem.

[zwam]
Stel, iets heel geks, je kabel dempt opeens 10 dB meer, en je kunt hem niet vervangen. Wat kun je dan doen?
Wel, voor zenden is het antwoord, in elk geval technisch, heel eenvoudig: maak gewoon 10 dB meer vermogen. Dan kom je weer even sterk aan de andere kant binnen.
Het zou zomaar kunnen dat een 'nabrandertje' goedkoper is dan nieuwe kabel.

Maar voor ontvangst is het een ander verhaal. 10 dB extra voorversterking helpt niet, omdat het 'ruisgetal' van die voorversterker nu eenmaal niet oneindig goed is. Zwakke signalen krijg je dus niet meer te horen, hoeveel je ook versterkt. Amateurs zeggen weleens: 'je versterkt dan de ruis van de kabel mee'. Technisch klopt dat niet, maar het lijkt wel zo.
Wat wel zou helpen, is als de voorversterker vóór de slechte kabel zou zitten: bij de antenne dus. Dan til je het zwakke signaal voldoende op om de demping in de slechte kabel te overleven.
Maar de omstandigheden daar (heet/koud, nat, storm, onweer) zijn een beetje vijandig, en een voorversterker die dat allemaal kan hebben is vaak niet zo goedkoop. Dus dan toch maar kabel vervangen. :)
[/zwam]

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 9 februari 2019 00:01:56 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat niet natuurlijk, maar het is wel een heel ander soort probleem.

[zwam]
Stel, iets heel geks, je kabel dempt opeens 10 dB meer, en je kunt hem niet vervangen. Wat kun je dan doen?
Wel, voor zenden is het antwoord, in elk geval technisch, heel eenvoudig: maak gewoon 10 dB meer vermogen. Dan kom je weer even sterk aan de andere kant binnen.
Het zou zomaar kunnen dat een 'nabrandertje' goedkoper is dan nieuwe kabel.

Maar voor ontvangst is het een ander verhaal. 10 dB extra voorversterking helpt niet, omdat het 'ruisgetal' van die voorversterker nu eenmaal niet oneindig goed is. Zwakke signalen krijg je dus niet meer te horen, hoeveel je ook versterkt. Amateurs zeggen weleens: 'je versterkt dan de ruis van de kabel mee'. Technisch klopt dat niet, maar het lijkt wel zo.
Wat wel zou helpen, is als de voorversterker vóór de slechte kabel zou zitten: bij de antenne dus. Dan til je het zwakke signaal voldoende op om de demping in de slechte kabel te overleven.
Maar de omstandigheden daar (heet/koud, nat, storm, onweer) zijn een beetje vijandig, en een voorversterker die dat allemaal kan hebben is vaak niet zo goedkoop. Dus dan toch maar kabel vervangen. :)
[/zwam]

ik heb er nu een Antron 99 op, de kabel was al nieuw, en ik heb weer ontvangst.
De GPA die er af kwam heb ik uit elkaar gehad netjes schoongemaakt en die is nu ook weet goed.
Het was gewoon een zout en vocht probleem (ik zit niet ver van de waddenzee) dat van de antenne een soort batterij maakte, net meetbaar met een universeelmeter en ik denk dat dit de ontvangst nadelig heeft beinvloed.
Meer kan ik er niet van zeggen.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Vroeger werkte ik in de scheepvaart. Een kapotte kabel en/of antenne kon je inderdaad vaak aantonen doordat er dan gelijkspanning uit de kabel kwam. :)
Ook een corrosie-probleem.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Een beetje een flauwe opmerking maar op de coax van mijn actieve antenne staat altijd DC, want dat is de voeding. ;-) En nee,niet op de antenne uiteraard.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 9 februari 2019 23:57:01 (14%)

mel

Golden Member

Heeft de TS nu al meetinstrumenten om het ding behoorlijk af te regelen?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 9 februari 2019 00:01:56 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat niet natuurlijk, maar het is wel een heel ander soort probleem.

[zwam]
Stel, iets heel geks, je kabel dempt opeens 10 dB meer, en je kunt [...]
[/zwam]

Dat dacht iemand in Smilde ook geloof ik ... ;-)
@knoppenknoeier: Gefeliciteerd met je verjaardag vandaag! :-)

Jongens , De jackson doet het als een tierelier mooi vermogen, modulatie probleem bleek een los draadje naar de print.
Allemaal bedankt.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..