soldeerstation vervangen

Kruimel

Golden Member

Op 1 februari 2019 19:18:38 schreef Deusjevoo:
Er zijn verschillende modellen, zelfs kits. Die Kruimel ontvangen heeft heeft enkel het korte (kleine) controller bordje waar je zelf nog een voeding moet aanhangen.
Je hebt ze echter ook kompleet. Kastje is dan wat langer met ingebouwde voeding.

Ja de keuze voor eentje zonder voeding was bewust, omdat ik me wat dat betreft achter Sine schaar in zijn achterdocht voor Chinese voedingen. Ik ga een lineaire voeding maken, zo eentje met een grote logge 50Hz transformator en elco's en een inefficiënte logge poolijssmeltende regeltransistor in serie (heb ik meteen een gewicht om dat doosje aan vast te maken :P). Als het werkt koop ik wel extra tips, ik heb er nu 3 waarvan er in elk geval één nuttig genoeg is om mee uit te kunnen voor de tijd dat het kost de andere te krijgen.

PS Weet iemand het verschil tussen die BC en BCF punten?

edit: Ik heb hem open gemaakt en alles lijkt geschikt voor 30V, dus ik heb er een ongestabiliseerde voeding voor gebouwd:

Komt standaard iets van 24,5V uit, onder last ~21V. Good enough! :7

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 24 december 2020 23:35:16 (10%)

Op 2 februari 2019 00:22:59 schreef Kruimel:
[...]
PS Weet iemand het verschil tussen die BC en BCF punten?

Jup, maar laat Hakko het zelf maar uitleggen. ;-)
https://www.hakko.com/english/maintenance/topic_difference.html

Kruimel

Golden Member

Aah, ok. Dat is op zich wel handig om te weten. Binnenkort beide maar eens bestellen en mee experimenteren. Thanks! :)

Kruimel

Golden Member

Ok, eerste tests gedaan en hij warmt inderdaad snel, en hij werkt lekker en de bijgeleverde tips zijn inderdaad niet degenen die je nodig hebt. De temperatuursmeting zit er wel een beetje naast. Ik heb zo een (waarschijnlijk neppe) Hakko 191 temperatuurmeter gekocht, en die gaf een graad of 40 te hoog aan. Dat leek redelijk bevestigd te worden door bij welke temperatuur loodsoldeer begon te smelten. Blijkbaar is er geen afregeling daarvan mogelijk.

edit: Correctie, het kan wel! :) Als je een thermometer hebt kan je een paar instelpunten afregelen. Ik zou je graag vertellen hoe, maar ik zou er ook weer naar moeten zoeken.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 24 december 2020 23:27:53 (15%)

fred101

Golden Member

Toevallig van de week van mijn mijn trusty old Pace de temperatuur gemeten. Dit omdat ik voor het eerst in jaren moeite had met desolderen.(niet de schuld van pace). De gewone punt was spot on, de desoldeerbout zat er 2 graden naast. Maar gezien zijn leeftijd, zwaar gebruik en goede service-record vergeef ik het hem :-) Ik heb hem nu een jaar of 10-12 denk ik. 2e hands gekocht. Ik heb ooit de bout vervangen omdat hij mechanisch een beetje gaar begon te worden. En de desoldeerbout. Het ding wat er bij zat was een (custom leger ?) versie voor hele dunne punten die ik ook nergens meer kon krijgen. Nu heb ik de SX-100, in mijn ogen de king onder de desoldeerbouten. Ik heb nog niet meegemaakt dat dit ding iets niet los krijgt.

Achteraf had ik het van te voren horen te weten. De soldeerpads waren gewoon veeeeeel te klein voor de enige punt die breed genoeg was om over de pinnen te passen. Echt een heel slecht ontworpen 4 layer PCB.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Het genot van zo een nauwkeurige en stabiele calibratie zal je met die Chinaspullen niet snel hebben, maar ik hoopte dat ik het misschien wat kon afregelen. Voor die paar tientjes ga ik ook niet lopen te zaniken (met het risico dat het bij de volgende punt anders is). Mijn vorige Chinabout (936-kloon) bedacht opeens dat hij niet stopte met verwarmen. Solderen ging opeens heerlijk snel, maar ja, 't was niet heel duurzaam meer... Misschien kan ik nog een herbestemming bedenken voor het kastje, dat ik wel sympathiek vind.

Wellerstation ooit 2dehands gekocht voor appel en ei.
Dat ding is mss al antiek maar werkt nog zo perfect...
Met displayke en accesoires bij, prachtig ding
Weller en Fluke, echt droommateriaal

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op dinsdag 5 februari 2019 23:19:58 (11%)

Kruimel

Golden Member

Op 6 januari 2019 20:57:57 schreef Sine:
Punten heb ik hier vandaan, vier voor 12 euro

https://www.aliexpress.com/item/T12-Soldering-Solder-Iron-Tips-T12-Ser…

Hoe geef je aan welke je wil? Ik heb nu maar een berichtje gestuurd naar de verkoper, maar ik ben nergens de keuze tegen gekomen... http://www.eevblog.com/forum/Smileys/default/confused0024.gif

Op 11 februari 2019 23:30:56 schreef Kruimel:
[...]Hoe geef je aan welke je wil? Ik heb nu maar een berichtje gestuurd naar de verkoper, maar ik ben nergens de keuze tegen gekomen... [afbeelding]

Als je op kopen klikt, krijg je op een gegeven moment een veld waarin je een boodschap voor de verkoper kunt achterlaten, daarin aangeven welke je wilt. Ging hier zonder problemen. Ik heb nu de punten thuis, maar de bout nog niet! ;-)

Ik heb mijn KSGER T12 nu ook ontvangen.
Als ik het goed begrijp moet automatisch het type punt herkend worden, en Je kunt met de hand de gebruikte punt selecteren. afhankelijk daarvan zit er een apart verwarmingsregime in geprogrammeerd.
Maar welke punt ik er ook in steek, hij blijft (linksonder in scherm) aangeven dat er een J02 in zit:

Ook al heb ik in het 'tip menu' alle punten aangevinkt die ik heb, voor zover dit al niet het geval was.
Is het station defekt?

't Is deze hw en sw versie:

Ben benieuwd of de automatische puntdetectie bij jullie wel werkt!Het blijkt toch een kwestie van goed Googelen totdat je ergens een handleiding vindt waar alle mogelijkeheden worden uitgelegd ;-)
Als je gaat naar https://www.aliexpress.com/i/32788912011.html en klikt op "View more" vindt je na enig scrollen een goede handleiding in het Russisch en Engels, waar tip-selection etc. wordt uitgelegd.

(als je met de firmware aan de slag wilt kun je een programmer clone kopen voor een paar euro - https://nl.banggood.com/3_3V-5V-XTW-ST-LINK-V2-STM8-STM32-Simulator-Pr… - en andere firmwares gaan proberen)

Kruimel

Golden Member

Op 13 februari 2019 19:28:37 schreef Roland11:
Ik heb mijn KSGER T12 nu ook ontvangen.

Gefeliciteerd! :)

(als je met de firmware aan de slag wilt kun je een programmer clone kopen voor een paar euro - https://nl.banggood.com/3_3V-5V-XTW-ST-LINK-V2-STM8-STM32-Simulator-Pr… - en andere firmwares gaan proberen)

Ik had niet de behoefte aan het herprogrammeren van mijn soldeerstationnetje (ik gebruik alleen de basisfuncties), maar ik vind die programmer wel interessant... Die ST chips zijn best aantrekkelijk (vooral de 12-bit A/D in die nieuwe vind ik interessant, en errug goedkoop), maar ik wist niet dat er zulke goedkope programmer klonen bestonden. Ben wel nieuwsgierig om die eens te proberen. Die gaat bij mij in de winkelmand. :D

Op 13 februari 2019 22:25:04 schreef Kruimel:(ik gebruik alleen de basisfuncties)

En zijn zelfs die basisfuncties niet al een beetje 'over de top'? Ik bedoel: een voor elke punt verschillende geprogrammeerde PID (?) regeling voor de temperatuur? Kan me niet voorstellen dat je als gebruiker veel verschil zal merken...

Kruimel

Golden Member

Nou, ja en nee. Temperatuursregeling vind ik wel een must, zeker nu dat redelijk te betalen is. Als ik een soldeerstationnetje kan krijgen dat de warmte-overdracht en temperatuursregeling heeft geoptimaliseerd om snel op te warmen zonder al te veel overshoot vind ik dat zeker wat waard. Het laat me toe te solderen op een lagere temperatuur, wat helpt bij gevoelige onderdelen. Ik heb dit ding gekocht als vervanger voor een 936-kloon die op een bepaald moment besloot niet meer te stoppen met verwarmen, maar die buiten de temperatuursregeling vrij spartaans was.

Sine

Moderator

Schnijnbaar zit er nogal wat verschil in de punten, als je een fijn puntje er in prikt met het profiel van een zware werkt het totaal niet.