Uitmeten van een TESLA spoel

Sine

Moderator

Een goede doorrekening voor je tc is
http://www.classictesla.com/java/javatc/javatc.html

Ga er even voor zitten, want daar ben je eventjes zoet mee.

Als je voor echt groot gaat kan ik je glas aanraden als materiaal voor een secundaire, dat blijft tenminste heel ;) (hint: Vaas)

Op 25 februari 2019 10:12:58 schreef LetterHenk:
Je kan de spoelinductie bij benadering berekenen.
Dit is een van de calculators die je daarvoor kan vinden op het web.
http://www.66pacific.com/calculators/coil-inductance-calculator.aspx

En een andere, met andere uitkomst :)
https://www.allaboutcircuits.com/tools/coil-inductance-calculator/

Met andere uitkomst is wel erg zacht uitgedrukt, 0.455 mH tegen 6.25 mH. Electron920 heeft terecht de (formule van de eerste) eerste gebruikt. De tweede is totaal ongeschikt voor wat langere spoelen omdat de L daarin, bij gegeven spoel- en draaddiameter, evenredig is met N^2. Die veronderstelt dus dat de flux-koppeling tussen elk tweetal windingen 100% is.

Anoniem

Op 25 februari 2019 19:56:44 schreef electron920:
Ha grotedikken,

De oscillator werkt wel.... en ook zonder top load door de capaciteit tussen elke secondaire wikkeling van de spoel dit is een lange spoel er ontstaat genoeg potentiaal tussen aarde en de top.
Maar de spark is lang niet zo heftig :+
Ik heb er zelf lang geleden ook wel een paar gemaakt 150cm hoog je moet wel weten wat je doe 8)7 en geloof me een foutje is zo gemaakt.
Ik heb het schema met de aarde getekend [bijlage]
Als het @TS interesseert kunnen we wat meer uitwerken.

Groet,
Henk.

Je hebt gelijk, en aobp11 ook.
Ik maak steeds weer dezelfde fout door over zaken waar ik zelf 20-40 jaar geleden goed in was te willen mee discuteren enkel vertrouwend op mijn geheugen dat steeds meer gatenkaas wordt. Even vlug iets lezen zou me al een stuk beter inzicht geven. Het is als fietsen, je verleert het niet echt, maar je conditie wordt nul.

Toen ik de opening las: 'ik heb een teslacoil gemaakt volgens dat schematje' dacht ik meteen, oei, dat gaat zo nooit enig betrouwbaar resultaat opleveren. Vooral omdat de TS een complete leek lijkt te zijn. Dus twee spoeltjes op een plastic buis lijkt me bizar dat het kan werken. Als je natuurlijk de gekende regels volgt en een vlakke primaire maakt met een ring erboven verbonden met de min van het batterijtje zodat er voldoende massa is om de parasitaire capaciteit te vormen met de secundaire heeft het een kans op zeer bescheiden resultaat.
En nu blijkt dat naar eigen zeggen, het wel werkt maar geen vonken oplevert?? En de TS is daarom direct overgestapt op een meer gebruikelijke aanpak.

Mijn voorspelling klopt dus, maar ik schaam me omdat ik als radioman er niet bij nagedacht heb dat de allereerste zenders vaak op dit principe berusten en dat resonantietransformatoren vrij vaak gebruikt werden en worden voor speciale toepassingen, maar dan in een constructie die niet doet denken aan de typische vonkentrekkerij.Zelfs een autobobine werkt deels op resonantie.
Eigenlijk zou je zelfs het hele radiogebeuren kunnen vanuit dat standpunt beschrijven, want antennes berusten ook op het resonantieprincipe. Maar doorgaans wordt een heel andere benadering daarvoor gebruikt. Vandaar ook dat ik niet direct de link legde met een teslacoil.;-(

Dat brengt mij gezien de dunne grens tussen een teslacoil en een vonkenzender meteen op een andere overweging: Is het bouwen van een coil door hobbyisten afgezien van veiligheidsrisico's legaal?

Dergelijke dingen produceren een enorme hoeveelheid hf rommel En een hobbycoil zie ik nog niet zo gauw inblikken.
Dat de CE markering enkel geldt voor commercieel spul wil nog niet zeggen dat men zomaar ongecontroleerd hf mag in de ether spuwen.
En al is de berekening en meting aan een teslacoil vele malen moeilijker dan de mechanische constructie ervan, het meten van de frequenties die uitgestuurd worden en de veldsterkte ervan rekening houdend met near en far field is nog een paar andere mouwen.