Super opamp

pa3gws

Golden Member

Een kennis van mij wil in zijn Hypnotoad phono voorversterker de volgende opamps zetten.
https://www.bursonaudio.com/products/supreme-sound-opamp-v5i/
Is dat een zinvolle zaak of geld klopperij en is er niet een hele goede opamp die vergelijkbaar resultaat geeft?
Ik heb overigens het idee dat er in die "supreme-sound-opamp" een gewone opamp zit. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik hou het kort: dat verschil ga je nooit horen. In de studio gaat het signaal ook al door tientallen NE5532'tjes.

//edit:
Ik had er even overheen gelezen dat het over een phono versterker gaat. In een phono-versterker kan je nog winst halen met goeie opamps. Maar ook dan geloof ik er niets van, om te beginnen geven ze de ruisspec al niet op. En ten tweede lijkt het er inderdaad op dat ze een 'gewone' opamp gebruiken en voor het twintigvoudige verkopen.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op dinsdag 19 maart 2019 17:08:45 (60%)

pa3gws

Golden Member

Ik ga het verschil zeker niet horen. :-p
Maar hij zegt dat er hoorbaar verschil in zit.
Maar een goede opamp zal het zeker niet slechter doen maar ik kan zo geen type waarmee hij kan experimenteren.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Lijkt mij een hoop geblaat maar weinig wol.
Er zit inderdaad een gewone opamp in, maar ook nog wat discrete componenten.
Ze leveren ook nog een datasheet, maar daar word je niet echt wijzer van. Normaal staat er in de datasheet van een opamp wat de interne schakeling is, maar dat vinden ze hier niet nodig.

Die kennis luistert naar het prijskaartje.

Just find out what you like and let it kill you

Hij ziet er wel mooi uit.
Mits hij maar niet slechter presteert als een gewone 5532 of LM4562 vind ik een paar tientjes voor zo een fraai doosje niet buitensporig. De LM4562 kost in een TO99 meer dan vier keer zo veel ;)

Ik ga het verschil zeker niet horen. :-p
Maar hij zegt dat er hoorbaar verschil in zit.

Wat is dan eigenlijk de vraag?
HIJ hoort het verschil.
Jij niet, maar jij hoeft hem niet te betalen, toch?
Als HIJ hem koopt wordt hij blij en iedereen tevreden en jij van het gezeur af.

benleentje

Golden Member

IK zie het zo. DIL behuizingen zijn al wat ouder en de betere opamps komen niet meer in een DIL behuizing maar is bijna altijd een SMD variant. Daarmee heb je dus een grote kans dat een SMD versie bestaan die beter is dan een DIL variant in dezelfde schakeling. Vergeet niet die schakeling rondom een opamp speciaal ontworpen is voor die opamp en je daardoor niet zomaar een andere opamp kan plaatsen.

Het kan daardoor zelfs zo zijn dat een op papier betere opamp het juist in die ene schakeling helemaal niet goed doet.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 19 maart 2019 17:25:49 (46%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
pa3gws

Golden Member

Ik vraag niet naar het feit dat hij hem moet betalen o.i.d.
De vraag is wat is een goede opamp die hij kan gebruiken voor wat experimenten.
Veel geld uitgeven voor bijv. een simpele opamp in een duur jasje is in mijn optiek zonde geld.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dat is geen antwoord.
Hij zegt dat hij verschil hoort, dus waarom vraagt hij dan of het weggegooid geld is?

rob040

Golden Member

Ik ben in zo'n geval altijd benieuwd of degene die zegt dat hij/zij verschil hoort dan 10x foutloos kan scoren bij een blinde test.

pa3gws

Golden Member

Hij hoort verschil tussen de verschillende opamp's en zijn vraag is dus.
Is het de moeite waard om zo'n duur ding aan te schaffen als er een andere zijn met goede spec's voor audio die veel minder kosten.
Verder ga ik hier niet op in ik heb geen kijk op dergelijke zaken en mijn vraag is welke type's opamp komen in aanmerking.
@hierboven.
ik ook maar dat boeit mij niet echt.
Ik wil hem alleen maar een paar type's geven waarmee hij kan experimenteren zonder er arm van te worden. ;-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op dinsdag 19 maart 2019 18:10:54 (20%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik wil hem alleen maar een paar type's geven waarmee hij kan experimenteren zonder er arm van te worden. ;-)

NE5534/NE5532, LM833/LM838, LM4562, LT1028, OPA134/OPA2134/OPA4134. Typen met een '/' verschillen in het aantal kanalen.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op dinsdag 19 maart 2019 18:35:02 (83%)

Ha pa3gws,

Dat is ook een moeilijke vraag als je op zoek ben naar recht toe recht aan lineariteit dan ga je voor een Opamp.
Maar als je op zoek ben naar de SOUND dan kan een discrete Opamp een uitkomst bieden.
Je kan een en ander afstemmen voor een overal klankbeeld.
Ik heb zelf ook een versie gemaakt als eindstuk voor de ultra low noise versterker omdat ik dan wat makkelijker kan corrigeren i.p.v. alleen een feedback.
Of het getoonde exemplaar goed is dat weet ik niet en of het zomaar om te wisselen is :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Er zitten OPA2134 opamps in de voorversterker, die verwisselen om beter geluid te krijgen lijkt mij vrij zinloos.

Op 19 maart 2019 16:49:56 schreef necessaryevil:
Ik hou het kort: dat verschil ga je nooit horen. In de studio gaat het signaal ook al door tientallen NE5532'tjes.

En dat niet alleen, Ok een opnametechnicus , een sound editor en nog wat meer. Zoals het origineel klinkt krijg je het nimmer. Zelfs de ruimte waarin het origineel speelt (concerthal) en de afspeelruimte zijn al totaal anders.

pa3gws

Golden Member

Op 19 maart 2019 18:44:46 schreef RAAF12:
Er zitten OPA2134 opamps in de voorversterker, die verwisselen om beter geluid te krijgen lijkt mij vrij zinloos.

Dat heb ik hem ook verteld maar ja op internet staat dat het beter kan. :-(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 19 maart 2019 20:04:31 schreef pa3gws:
[...]
Dat heb ik hem ook verteld maar ja op internet staat dat het beter kan. :-(

Gelooft hij jou of het internet? Maar jij sta toch ook op internet??

pa3gws

Golden Member

Hij weet dat ik niet echt geloof in dergelijke zaken en ik dus al snel zeg dat het niets uitmaakt. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henry S.

Moderator

Er staat zoveel op het internet ;)

Maar eigenlijk is het een weggevertje:

Unlike the general-purpose IC opamp designs

Een daar vergelijken ze blijkbaar mee...

Dat is idd wat anders wat in die Cambridge zit.

Als er nou een TL072, 4885 etc in gezeten had, dan was het een upgrade waard geweest, maar dat kan je goedkoper zelf maken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Eeuwige discussie...ik ga er verder niet in mee. Andere types dual opamps die hij kan gebruiken in SOIC package weliswaar: OPA1612 zie ook http://www.ti.com/amplifier-circuit/op-amps/audio/soundplus.html voor wat meer specs.
Of LME49720 ook van TI http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lme49720.pdf

Nog wat andere van NJR waar ik zelf geen ervaring mee heb:
https://www.njr.com/MUSES/index.html#HomeSeries

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ik zie dat ze een 30 day refund bieden.
Dan kan hij ze toch gewoon terug sturen als ze niet doen wat er beloofd wordt?

Hier is hij: https://www.bursonaudio.com/wp-content/uploads/2016/05/V5i-S2.jpg

Een handgesoldeerd printje (de pinnen althans). Maar ook een condensator en weerstand(en). En de tekst is van de opamp afgeschuurd.

Een opamp heeft geen weerstanden en geen condensator. Of is deze voorgecompenseerd? Maar dan heeft hij niet die hoge GBW die ze claimen.

En dan, keramisch: ruis en DC bias en door de DC bias modulatie van hoogafvalpunt en fase met de (bijna) DC van de lage tonen?

Echt niet doen. Dat ding heeft maar 1 doel: het geldpotje van Burnsonaudio nog voller te maken.

50 MHz met een opamp met zo'n lange pinnen? Laat me niet lachen.

Waarschijnlijk zijn het de fluxresten die samen met de discrete componenten voor de "super" ervaring zorgen! :)

@Hoeben, dat is wat ik bedoel. Er zit een condensator en een weerstand bij, maar op geen enkele wijze wordt duidelijk gemaakt hoe die in de schakeling zitten. Dat dat ding de 50 MHz haalt geloof ik ook niet, maar dat is ook helemaal niet nodig. Ze claimen dat dat de geluidskwaliteit beïnvloed maar dat is onzin. Mensen horen in het algemeen tonen tot 20 kHz, dus meer is niet nodig. Hoogstens zou ik nog meekomen als iemand beweert dat 40 kHz nog merkbaar is, maar dan krijg je de vraag of de luidsprekers dat nog kunnen bijbenen.