Hameg HM412-4 Reparatie

dijkmane

Golden Member

in afwachting van onderdelen voor een ander project, even tijd gevonden voor deze.
Ergens een Hameg HM412-4 opgeduikeld.
deze heeft "licht in de pijp" maar de selectorswitch van de amplitude doet het niet.

nader onderzoek leert dat er "onverwachte mechanische invloeden van buitenaf" zijn geweest die wat schade hebben aangericht.

de scoop heeft een klap gehad, zullen we maar zeggen.

eerste defect is de potmeter voor de variabele tijdbasis, hier te zien op de frontplaat, rechts onderin na verwijderen van alle knoppen, is een deuk en aan de achterkant de schade aan de potmeter, dit is wel te herstellen, makkelijk toegankelijk en een redelijk standaard component.

selectorswitch van de amplitude is een ander verhaal.
men heeft het ingangsstuk netjes ingebouwd in een blikken doosje. Na het lossolderen van 5 draadjes en het loshalen van een moer, heb je dat onderdeel zo in handen.

de switch, een open mechanisch vernuft, is omgeven door gesoldeerde componenten.
geheel door de switch loopt een asje dat op een potmeter uitkomt.
de switch is niet te bedienen, het asje voor de bediening is gebroken.
( duurde even voor ik t open had, maar hier duidelijk te zien )

verder open krijg ik het nog even niet, het dunne asje voor de potmeter zit vastgeklonken in de potmeter. Mocht ik dat loskrijgen ( zodat het ooit weer vast kan ) dan kan het asje voor de bediening van de switch er uit, maar dan...
hoe kom ik aan zo'n asje of repareer ik dit ?

In no Sense, Nonsense

Zo te zien is het een rond asje met wat groeven er in en enigszins taps toelopend.

Ik heb er geen helaas, maar misschien jij of een kennis wel. Ik denk dat je met een draaibank een heel eind kunt komen om dit asje opnieuw te maken.

Als dat allemaal niet lukt kan ik je van die op epoxibasis twee componenten metaallijm aanraden. dat is echt waanzinnig sterk. Met deze lijm een mofje er omheen lijmen is misschien een idee.

Op de foto ziet het asje er aluminium-achtig uit. Maar mocht dit niet zo zijn zou je er misschien een mofje omheen kunnen solderen.

Het zijn maar een paar ideeën.

dijkmane

Golden Member

Het is niet taps toelopend.
asje is gebroken, precies op t punt waar er een e-clip op zit, op het zwakste punt.

wat ik ga proberen is, met de dremel een geultje in slijpen en daar een hard stalen spietje in krijgen, dan hoeft t verder ook niet uit elkaar.
spietje zal aan de switch kant blijven zitten, want opgesloten in de bevestiging, aan de knopkant heb ik zo'n 1,5cm ruimte en kan ik t opsluiten met krimpkous.

In no Sense, Nonsense
mel

Golden Member

Zoek je de buiten,of de binnen as?
En hoe lang is dat ding? Misschien heb ik wat , uit een oude Hitachi scoop.Ik zal eens zoeken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
dijkmane

Golden Member

buiten as.
maar je krijgt t niet zomaar uit elkaar.

volgens mij heb ik t gefixt ;

hardstalen pinnetjes ;

sleufje slijpen in de as ;

gripring eroverheen, lijkt allemaal goed vast te zitten, switch is soepel te bedienen. ;

ik heb dit aan 2 kanten gedaan ;

nu zien wat de rest van de scope doet...

In no Sense, Nonsense
Shiptronic

Overleden

Knappe oplossing!! Daar hou ik van

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
miedema

Golden Member

Ha dijkmane,

Geïnspireerd door mijn Hameg reparatie topic? :-)
Leuk om jouw foto's en oplossingen te zien!

Mooie reparatie van die schakelaar as! Een breuk op die plek (precies waar de as die bus met schroefdraad in gaat) zou ik zo snel geen oplossing voor gevonden hebben. (En gaan zoeken naar een vervangende schakelaar...)

Persoonlijk zou ik in plaats van die krimpkous wat epoxylijm om as en pinnetje doen om dat pinnetje beter vast te zetten. Elke keer dat je de schakelaar verdraait komen daar flinke krachten op. Dan komt er snel wat speling in, en dat zal dan in de loop van de tijd steeds meer worden....
Die "op epoxibasis twee componenten metaallijm" van Ex-fietser is hiervoor inderdaad prima. Heb ik uitstekende ervaringen mee.

groet, Gertjan.

dijkmane

Golden Member

ja dank.
niet echt geïnspireerd door jouw Hameg, ik heb ergens een stapel meetapparatuur opgehaald, waaronder de Data Precision uit een ander topic ( gewoon de eerste die ik eruit pikte ), dit was de tweede, in afwachting van onderdelen voor de eerste.
( verder nog een scope en een millivoltmeter, die volgen nog )

epoxylijm ken ik en heb ik ook in huis, ben alleen bang dat dat via het pinnetje ertussen loopt.
en dan zit de boel natuurlijk onherstelbaar vastgelijmd.
tot nu toe lijkt dit best goed te werken, ik laat t even zitten.

maar ik heb weer beeld ... :

alleen kanaal 2 blijkt dood, dus daar moet ik nu even voor gaan zitten.
van kanaal 1 werkt alles prima verder.

In no Sense, Nonsense

Wel grappig om te zien dat Hameg al 1000 jaar dezelfde stijl knoppen gebruikt, al is de kleur van het dopje later veranderd van blauw naar oranje.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
rbeckers

Overleden

Mooie reparatie.
Als kanaal 2 niets doet kan dat ook aan het omschakel/multiplex circuit tussen kanaal 1 en 2 liggen.

dijkmane

Golden Member

Mono/Dual switch stribbelde beetje tegen, deze schoongemaakt.

tadaa ... :

In no Sense, Nonsense
Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

hallo.Heb hier een 412 waarvan na 10 min het beeld wegtrekt.Is dit te herstellen of is de buis versleten?Groeten