Motorbeveiliging

Beste forum leden

Ik moet op school een motorbeveiliging kiezen voor in mijn elektrische schema. Ik hoef alleen de Amper erbij intevullen.

Motor gegevens die bekend zijn: (geen type plaatje aanwezig)

15 kW / 400V 3 fase
cos ?=0,75

ster driehoek aangesloten

De stroom van de motor heb ik berekend met

I=P/U
15000/400 = 37.5 A

De motoren moeten beveiligd zijn met een beveiliging voor 1,5xInom (school keuze)

meer gegevens heb ik niet.

Voor mijn gevoel mis ik een aantal gegevens die ik nodig heb om de xInom te berekenen.

Ik zie formules om de Inom te bereken
I =P / V3 xV x cos phi x n

alleen mis ik hier de rendement van de motor voor
en om het rendement te berekenen heb ik de Inom nodig?

Ik hoop dat iemand hier op het forum mij een klein duwtje de goede richting op kan geven

benleentje

Golden Member

Rendement van een motor zit tussen 0,8 en 0,9. Als je verder niets hebt is 0,8 denk ik een veilige keuze.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt voor je snelle reactie!
Dan ga ik daarvan uit en leg ik het uit aan mijn docent

Sine

Moderator

Vreemde vraagstelling.

Normaal stel je gewoon de op het typeplaatje gegeven motorstroom in, en zeker niet 1.5x

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

En de cos phi? wat moet je daar mee?

Wat is de nominaalstroom van de motor?

Waar zit je motorbeveiliging?
In de hoofdstroom voeding, of in de Net aansluiting?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dit is alles wat ik heb gekregen aan gegevens. Wij werken helaas niet met een fysieke motor en zijn dit "verzonnen" gegevens voor een vraag.

cos phi is gegeven om de ader dikte te berekenen (spanningsverlies max 5%)

daarvoor heb ik de formule S = ( V3 / y x Uv ) x I x cos phi x L

waarvan ik uit ging dat de I = 37,5 = (15.000 / 400)

Nominaalstroom is niet bekend.

en motorbeveiliging zie foto waar hij zit.

Ik vroeg mij wel af of hij niet voor de ster - driehoek moest (dus onder de -F3)

Shiptronic

Overleden

Beter leer je iets van een frequentie regelaar of soft starter :)

Om een motor te begrijpen is het wel leerzaam.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Amaai wie heeft dat schema getekend :-(

Dit schema is zo geleverd, maar wij kunnen hem wijzigen indien wij verbeter punten zien. Dit hoort waarschijnlijk ook bij de vragen die gaan komen van onze docent.

Maar heel eerlijk hebben wij weinig tot geen uitleg gehad over ster - driehoek motoren en zie ik momenteel niet een fout erin (ik ga beter kijken) alleen snap ik de plaatsing van de beveiliging niet. Ik zou hem persoonlijk onder de -F3 zetten en voor de relai schakelaars?

Ik kwam met een (dacht ik) simpele vraag en kom erachter dat er veel meer niet klopt.

Komt het door mijn (verkeerde) vraagstellling? of klopt de informatie inderdaad niet?

Anoniem

maar wij kunnen hem wijzigen indien wij verbeter punten zien.

Zeker doen :-)

Maar heel eerlijk hebben wij weinig tot geen uitleg gehad over ster - driehoek motoren

En over ster-driehoek schakelingen? :-)

Ik zou hem persoonlijk onder de -F3 zetten en voor de relai schakelaars?

Welk verschil maakt dat? :-)

Komt het door mijn (verkeerde) vraagstellling? of klopt de informatie inderdaad niet?

De motoren moeten beveiligd zijn met een beveiliging voor 1,5xInom (school keuze)

Rare school 8)7

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 1 mei 2019 00:07:31 (24%)

Zeker een rare school, wij hadden vroeger school boeken waar de stof in stond met schema's en voorbeelden als motorstroom berekenen en de plaats van de beveiliging en waarom.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
pamwikkeling

Special Member

1) Wat gebeurt er indien de motor beveiliger tript en een technieker draait het klemmenkastje van de motor open ?
Wel risico ontstaat er dan ?

2) Er ontbreekt ook nog een stuurschema voor het aansturen van de 4 relais. Kan je dat erbij tekenen?
Zou je een andere type motorbeveiliger kunnen kiezen zodat het probleem onder punt 1 verdwijnt ?

3) Zou je de relais allemaal even "groot" (lees geschikt voor de zelfde stroomsterkte) nemen of kan je misschien links of rechts een kleinere relais gebruiken?

4) Maakt het een verschil uit indien de motorbeveiliger aan het begin van de schakeling geplaatst wordt of indien de motorbeveiliger op de huidige positie blijft staan ? Wordt de instelling van de motorbeveiliger anders ?

4) Waarvoor dienen de relais K6 en K7 ? Wat gebeurt er indien een beginnend technieker beide relais gelijktijdig induwt door middel van een geïsoleerde schroevendraaier ? Kan je iets verzinnen om dat te voorkomen?
Zou je dat elektrisch of mechanisch oplossen ?

5) Stelt zich ook zo een probleem met K9 (driehoek relais) en K3 (ster relais)

6) Bij het omschakelen van ster naar driehoek ontstaat een faze sprong van 30° (elektrische graden). De 30° faze sprong kan voor-ijlende of na-ijlend zijn tenopzichte van de draaizin van de motor. Maakt dit een verschil in de stroompiek tijdens de ster naar driehoek overgang, indien de motor rechtsom of linksom draait ?

7) De drie wikkelingen van een 3 fazige motor liggen normaal tussen de aansluitpunten U1-U2 en V1-V2 en W1-W2.

Je kan de motor in driehoek zetten door volgende verbindingen te maken
U1-W2
V1-U2
W1-V2

Maar je kan ook volgende verbindingen kunnen maken.
U1-V2
V1-W2
W1-U2

Heeft wat is de invloed hiervan op de stroompiek uit vraag 6

8) De bedoeling van een ster driehoek schakeling is om dat motor eerst in ster te laten aanlopen (en zo het startkoppel en de startstroom te beperken) en na verloop tijd (enkele seconden?) over te schakelen naar driehoek. Om alzo het volledige motorkoppel te kunnen leveren.
De tijd tussen het loskomen van de ster relais en het inkomen van de driehoek relais is minimaal gelijk aan de tijd die de hulpcontacten nodig hebben om een verbinding te kunnen maken zodat de magneetspoel van de driehoek relais kan bekrachtigd worden.
Zou het zinvol zijn met deze minimale tijd te verlengen om de 30° faze sprong uit vraag 6 te compenseren ? Met andere woorden de driehoek relais bewust even te laten wachten voordat deze inkomt ?

9) de zekeringen die helemaal aan het begin van het schema getekend zijn, wat voor zekering zou je daar voor kiezen ? Is er een verschil tussen zekeringen die bedoeld zijn om de voedingskabels van motoren te beschermen of zekeringen die bedoeld zijn voor de algemene voedingslijnen van een gehele fabriek te beschermen ?

GJ_

Moderator

Die beveiliging stel je in op 0,58 x Inom. De enige juiste manier om aan Inom te komen is aflezen van het typeplaatje.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik probeer je te helpen door vragen te stellen.
Voor mij met vele jaren ervaring is de oplossing een eitje.
Maar daar bij jij niet mee geholpen, jij moet leren hoe het allemaal in elkaar steekt, zodat je het straks zonder hulp kunt uitrekenen.
Daar je niet alle gegevens hebt kun je wel ongeveer inschatten wat de nominaalstroom is van de motor.
De cos phi heb je niet alleen nodig voor je leidingberekening, (die niet gevraagd wordt)

dus even terug naar mijn vorige post hier

Omdat we nu pas het schema hebben gekregen weet ik (en alle anderen hier) waar de beveilignig zit, de laatste vraag van me kun je dus vergeten.

Maar nu komt er wel een vraag bij.
Welke stroom gaat door de thermische beveiliging.?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 1 mei 2019 07:50:19 schreef GJ_:
Die beveiliging stel je in op 0,58 x Inom. De enige juiste manier om aan Inom te komen is aflezen van het typeplaatje.

Hier had je niks aan natuurlijk.

Ik heb het nog niemand zien opmerken, maar uit je eerste (foute) rekensom zie ik dat je er van uit ging dat het vermogen van die motor het opgenomen vermogen is. Dat is een foute aanname: het is het afgegeven vermogen, het asvermogen dus.
Je hebt dus meer gegevens nodig. Dat betekend dat je het motorplaatje of de datasheet nodig hebt.

Dan is het schema ook nog eens volledig fout. Op de plek waar normaal een thermisch relais zit zit nu een motorbeveiligingsschakelaar, in de volksmond ook wel PKZ genoemd. Die zit daar fout! Normaal zet je die in de plek van de zekeringen, die dan komen te vervallen.

Al met al twijfel ik een beetje aan de kennis van de opsteller van die vragen, of het moet met opzet gedaan zijn.

Op 30 april 2019 23:54:56 schreef anoniem015:

De motoren moeten beveiligd zijn met een beveiliging voor 1,5xInom (school keuze)

Rare school 8)7

Als je een (te) snelle beveiliging hebt, dan zal die op aanzetten of ster-driehoek omschakelen de boel uitschakelen op de piekstroom. Dan kan je zeggen: we gebruiken WEL de snelle beveiliging maar zetten hem op 1.5x Inom. Jij kiest voor: ik zet hem op Inom, maar neem een langzamere beveiliging. 't is een keuze.

Nu zijn er goede argumenten om voor "jou" oplossing te kiezen: Je motor zal een forse overbelasting voor korte tijd prima aankunnen. Maar op 130% van Inom gedurende lange tijd toch echt kapot gaan. Dus een beveiliging die min of meer diezelfde karakteristiek heeft als de motor, verdient de voorkeur.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 1 mei 2019 08:42:28 schreef rew: 't is een keuze.

Nee, een thermische beveiliging stel je in op Inom. anders kun je hem net zo goed weglaten.

In dit geval moet ie zelfs flink lager: op 0,58xInom omdat ie in drie van de zes touwtjes zit. Voor een thermisch relais is dat de enige handige plek, voor een motorbeveiligingsschakelaar zoals getekend is het de foute plek.

Anoniem

Ik zou hem persoonlijk onder de -F3 zetten en voor de relai schakelaars?

Welk verschil maakt dat?

0,58xInom

Zegt lijnstroom en fasestroom je iets?

maar wij kunnen hem wijzigen indien wij verbeter punten zien

Welke doorverbindingsplaatjes vervangen de contacten van de ster contactor?
En welke die van de driehoek? Hoe liggen die hier?

Misschien toch geen rare school, maar een sluwe docent.
Denk dat alles waarmee TS kan schoren nu wel is aangehaald in dit topic :-)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

HET IS EEN SCHOOLVRAAG.
Laten we eerst RoG- op weg helpen met zijn opgave.
En het daarbij niet moeilijker maken dan dat het is.

Dus eerst deze opgave goed afwerken.
Daarna kunnen we het over aanverwante zaken hebben.

Ik denk dat RoG- daarmee het beste is geholpen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@ toeternietoe

Was ook handig geweest als ik meteen de schema's erin had gezet! :)

Ik ben ook heel blij mee dat jullie geen antwoorden geven en mij zelf laten denken en zoeken :)

Voor de Inom heb ik gelezen dat het ongeveer 2 x P is van de motor
dan zou het ongeveer 30 A zijn ?(veel forums doorgelezen)

@ Pamwikkeling

1.
Het risco nu is dat hij onderspanning blijft staan als de motor beveiliger tript

2.
Stuurstroom tekening heb ik gemaakt nu. Wij moeten alles via een PLC laten sturen waardoor wij maar een x aantal uitgangen hebben. Hierdoor heb ik geen tijd relais kunnen plaatsen (deze zitten in het besturingsprogramma)

3.
Ik denk dat er 1 relais kleiner kan zijn. Omdat hij in het begin ster loopt en daarna driehoek zou de stroom kleiner worden naarmate hij is opgestart? dan zou de driehoek relai kleiner kunnen zijn?

4.en 5,
K6 is voor links draaiend
K7 voor rechts draaien

Dit heb ik (als ik het goed heb getekend) elektrisch beveiligd. Als k6 actief is kan K7 niet actief worden en andersom

Zelfde geld voor K8 en K9
Als hij ster loopt (k8) dan kan K9(driehoek) niet actief worden en andersom

6. en 7. 8.
Hier heb ik nog geen antwoord op. Ik ga even verder de boeken in duiken om hier antwoord op te kunnen geven :)

9.
Dit zouden zekeringen moeten zijn voor de voedingskabels van de motor te beschermen. (ik zie ze bij elke motor in het schema staan) Waardoor ik daarvan uitga

@GJ_

Ja helaas hebben wij geen motorplaatje en geen data sheet waar meer informatie op staat. Ik maak wel een snipping van alle informatie die ik heb (staat ook al hierop) zodat je het kan zien haha

Ik voeg hierbij de stuurstroom schema toe

K6 = Net links om
K7 = Net Recht om

(deze schakelen elkaar uit als er 1 actief is)

K8 = Ster
K9 = driehoek

(deze schakelen elkaar uit als er 1 actief is)

er zijn 2 time relais nodig alleen hiervoor hebben wij niet genoeg uitgangen op de plc. Dit word dus via de PLC opgelost
Helaas werken op mijn laptop de officele PLC poorten niet dus moet ik een plc blok tekenen (met toestemming van docent)

1 Timer voor de overschakeling van ster naar driehoek
1 Timer voor beveiliging van recht naar links (zodat de motor helemaal kan uitlopen voordat hij kan worden omgeschakeld)

Dit is mijn kennis teniminste van hoe een ster-driehoek omkeer schakeling zou moeten werken?

Ik heb het hoofdstroom schema ook veranderd naast elkaar (Links nieuw - Recht oud)

Ik heb nog niks veranderd aan de motorbeveiliging. Hier moet ik nog meer over lezen hahaha had niet zoveel reactie zo snel verwacht :D

En echt alle informatie die ik heb gekregen van school.
Het gaat er mij om dat ik eerst 1 motor begrijp dan hoop ik de andere ook te begrijpen, daarom heb ik er 1 uitgepakt

Ik heb gekozen voor de motor voor de sluisdeur (middelste tekst)

GJ_

Moderator

Op 1 mei 2019 11:06:19 schreef RoG-:
Voor de Inom heb ik gelezen dat het ongeveer 2 x P is van de motor
dan zou het ongeveer 30 A zijn ?(veel forums doorgelezen)

Dat is een heul erg natte vinger. Maar voor een oude 15kW motor kun je inderdaad iets van 29A verwachten.
Als de MBS op de juiste plek had gezeten had je dat dus in moeten vullen. Nu moet je 17A invullen. Zoek maar uit waar die factor 0,58 vandaan komt.

Anoniem

Vermogenschema ziet er nu netjes uit.

Ik ben ook heel blij mee dat jullie geen antwoorden geven en mij zelf laten denken en zoeken

Allez vooruit, nog eentje dan: verbeter die blunder in je driehoek!

@ hieronder: oeps :+
Vanboven zekeringen met net eronder een thermische beveiligingsschakelaar?
Dan best vanboven alleen een thermisch-magnetische beveiligingsschakelaar.

Als er zekeringen zijn hoort een thermische beveiligingsschakelaar inderdaad niet vanonder,
wel een thermische beveiliging met contact in de stuurkring.
Ik zie dus ook niet altijd zo goed meer op die kleine schermpjes van tegenwoordig :?

GJ_

Moderator

Op 1 mei 2019 11:50:48 schreef anoniem015:
Vermogenschema ziet er nu netjes uit.

Nee toch? Ooit een MBS op die plek gezien?

mel

Golden Member

Eens met GJ_ . Waarom zit dat ding op die plek?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..