Vmade DVB-T2 MPEG4 met HEVC/H.265 TVtuner

RAAF12

Golden Member

Met deze ontvanger zijn de drie landelijke Nederlandse NPO zenders en twee regionale zenders gratis te ontvangen in HD kwaliteit. De tuner en de verpakking hebben geen merk opdruk. De behuizing is met een paar parkertjes vastgezet. De inhoud:

Op een stuk draad zijn hier de zenders prima te ontvangen maar dat kan per locatie natuurlijk sterk verschillen. De constructie is veilig, gezien de openingen op de print in het 230V gedeelte. Op de secundaire zijde is een groene low ESR elco toegepast. Het valt op dat de print met maar een parker vastzit. Een strook isolatie materiaal op de bodem zorgt voor veiligheid. De print wordt geblokkeerd door een metalen pen als er druk wordt uitgeoefend op de SCART plug. Onder en boven in de kast zitten smalle sleuven voor de ventilatie. De resolutie kan op max 1080p worden ingesteld, op ontvangers waar op 1080i stutter is te zien is dit de beste instelling. Het apparaat geeft een prima beeld op een 55' SUHD Samsung TV. Directe vergelijking op een 1080p ontvanger van Arris die op een snelle KPN glasvezel is aangesloten laat wel kwaliteitsverschil zien. Daarop is het beeld doortekender in details en huidkleuren en wat natuurlijker in kleuren; de Vmade tuner maakt er pastelachtige kleuren van. Maar dat is op de TV te wijzigen op persoonlijke smaak of een 'calibratie' met meetapparatuur. Er wordt een AB, USB Wifi dongle, HDMI kabel en manual meegeleverd. Met de Wifi dongle is een Youtube connectie te maken en via de andere USB poort zijn opname media aan te sluiten. Die zijn weer af te spelen via de afstandsbediening. De AB is klein en ligt prettig in de hand. Totale kosten: €20.96

http://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=RTS-NPO-ZEELAND-Z-HOLLAND-Z&…
bitrate NL zenders: Het valt wel op dat de bitrate van de gratis NPO zenders lager is dan van de commerciële NL zenders op NTS1, gemiddeld 3.3Mb/s resp. 4.7Mb/s

bprosman

Golden Member

Bij mijn ouders op de camping gebruiken ze deze kastjes.
Daar "Prikken" ze KPN digitaal TV signaal (iets van 20 zenders) op het kabelnet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

Op 15 mei 2019 13:00:26 schreef RAAF12:Totale kosten: €20.96

Voor dat geld is er: ontwikkeld/geengineerd, PCB + rest van de onderdelen aangekocht, PCB bestückt, in een kassie gebouwd, misschien getest en verzonden...
Sjone, waar zit de winst?

RAAF12

Golden Member

Op 15 mei 2019 13:37:26 schreef bprosman:
Bij mijn ouders op de camping gebruiken ze deze kastjes.
Daar "Prikken" ze KPN digitaal TV signaal (iets van 20 zenders) op het kabelnet.

Wat een goede toepassing voor zo'n kastje. Ik was in Spanje in een buitenhuis, een finca zoals ze daar zeggen, in de bergen waar ze ook zoiets hadden. Maar dan via Internet en daar zaten heel veel zenders op. Iets van 2000. Later las ik in de krant dat die kastjes met software overal te koop waren. Maar ook dat soft 'aangepast' was..
Op een camping met bungalows in Frankrijk hadden ze TV maar die zat op een analoge distributieversterker met natuurlijk veel Frans aanbod. Dat zal nu ook wel digitaal zijn. Binnenkort ga ik weer eens aan de zwerf en even rondneuzen her en der.

@Rob40

? Ik heb geen idee waar de winst zit. Zo te zien is de koeler op de chip wat scheef gezet dus daar zullen mensenhanden aan te pas zijn gekomen. De winst zal vermoedelijk naar een bedrijf gaan waar die dingen worden gefabriekt.

rob040

Golden Member

Ha RAAF,

Het was eigenlijk een retorische vraag. M.a.w. het blijft voor mij onbegrijpelijk dat het allemaal kan.

RAAF12

Golden Member

Op 15 mei 2019 18:10:31 schreef rob040:
Ha RAAF,

Het was eigenlijk een retorische vraag. M.a.w. het blijft voor mij onbegrijpelijk dat het allemaal kan.

Ah, als 'vergevorderd' autist had ik dat niet door. Bedankt voor de uitleg!!

LetterHenk

Golden Member

Op 15 mei 2019 18:10:31 schreef rob040:
Het was eigenlijk een retorische vraag. M.a.w. het blijft voor mij onbegrijpelijk dat het allemaal kan.

Die 'handen' doen het voor een kommetje rijst per week. Verder vooral niet teveel overhead zoals bijv. milieu en arbowetgeving. Nog een beetje overheidssubsidie erbij voor het vervoer naar uw deurmat, et voila :)

Action expresses priorities LH

Voor 13 euro meer bouwen ze er ook een satelliet ontvanger bij in en krijg je er bij sommige verkopers ook nog een cadeautje van een jaar bij... (gtmedia v7 plus (combo ontvanger))

maartenbakker

Golden Member

Ontwerpen is niet zo duur; er wordt veel gekloond van elkaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zo e zien zit er geen antenne bij (zoals bij de DVBT-1 kastjes vroeger van Samsung)
Klopt dat?

RAAF12

Golden Member

Er zit geen antenne bij. Ik ga het kastje in mijn hobbykamer zetten aan de andere kant en daar kan het signaal wat minder zijn. Morgen even uitproberen. Ik zag in de software ook een optie voor een actieve antenne staan!

De verkoper heeft er in maart 2019 bij aanschaf voor mij de laatse firmware opgezet.
Zie bijgaande foto
S/W version 512MbT2
F/W version: 1_0_16777216_538314516
Datum: 15 jan 2019
Als iemand weet waar deze versie, of een nieuwere, te downloaden is hoor ik dat graag.
De ondersteuning van Vmade zelf in de engelse taal is slecht en op hun forum vind je slechts een oudere versie van 4 sep 2018

Op hun website v-made.tv staan allemaal nieuwe firmware versies !! Uitgebracht 27/3/2020

RAAF12

Golden Member

Dat is goed nieuws en vanavond er even opzetten. Kan ik gelijk de zelfbouw antenne aka 'draad' tunen. Tnx!

Verbeteringen waargenomen met de nieuwe firmware van 27 maart 2020 ?

RAAF12

Golden Member

De bin wilde niet flashen dus ik laat het maar zo. De oude soft doet het prima, volle bak signaal op de gratis HD TV NL123 en 2 regionalen en een hoop radiozenders. De antenne is een stuk coax, ader van 12.5cm lengte. Heb jij Youtube met de meegeleverde Wifi USB 2.4G dongle? Ik heb wel netwerkverbinding maar kan geen filmpjes starten.

Waarschijnlijk moet je eerst de fabrieksinstellingen terugzetten voor je de nieuwe firmware kunt installeren.

Ik heb met de vorige het probleem dat de zenders zomaar weer verdwenen zijn.
Moet ik weer met de antenne, een König-DVBT-OUT112 die ik binnen onder de houten kap heb staan. Heb de voeding aanstaan.

Ik heb ook netwerk met de Wifi USB stick, met daarin de RTL8188EU chipset. De enige chipset die werkt met de ingebakken driver in de Vmade software. Youtube heb ik nooit geprobeerd. Ik zal het uitproberen de volgende keer.

[Bericht gewijzigd door JanStep op vrijdag 24 april 2020 20:17:16 (23%)

RAAF12

Golden Member

Inmiddels een ander 105° elco'tje geplaatst want de oude had wat grootheidswaanzin en verbeelde zich dat ie een raket was, maar de afdopping aan onderkant kwam daardoor wel naar buiten en het plastic vel aan de buitenkant had last van de warmte en was er in stukjes afgevallen.
Dit is de tweede keer dat de elco wordt verwisseld terwijl het ding amper aanstaat.
Gratis HD kijken: NPO 1,2,3 NPO 2 Extra en 2 regionale zenders

Bitrate: https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=RTS-NPO-FRYSLAN-GRONINGEN&a…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 6 januari 2024 16:47:55 (10%)

maartenbakker

Golden Member

Als het de tweede keer is, verdenk ik de elco die de eerste keer als vervanging is geplaatst. Meestal kun je met een goed gekozen elco alle tekortkomingen aan het ontwerp en de originele elco wel oplossen voor de rest van de levensduur van het apparaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inmiddels is de link naar Aliexpress helaas verlopen.

RAAF12

Golden Member

Hier staat er een https://nl.aliexpress.com/item/1005001683783020.html
Met een los 230V snoer én iets goedkoper!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 6 januari 2024 22:39:14 (23%)

RAAF12

Golden Member

Op 6 januari 2024 22:09:05 schreef maartenbakker:
Als het de tweede keer is, verdenk ik de elco die de eerste keer als vervanging is geplaatst. Meestal kun je met een goed gekozen elco alle tekortkomingen aan het ontwerp en de originele elco wel oplossen voor de rest van de levensduur van het apparaat.

Dat klopt Maarten, ik had er een gebruikte 80 graden ingezet en nu een gebruikte 105. Ik had niets beter liggen op de plank. En omdat het apparaat zelden wordt gebruikt had ik daar vrede mee. Binnenkort een ritje maken en dan gelijk een paar nieuwe kopen in Snits.

Op de link naar de bitrate site staat een foto van NPO 1 Extra. Dat klopt niet want hier wordt NPO 2 Extra uitgezonden.