hall generator signaal omzetten naar blokgolf- aan /uit

Op de originele pomp zitten zelfs 2 sensors, met een driedraads, gnd / 5 volt / +12 , de 5 volt moet naar nul getrokken worden, dat is dan 1 puls.

Op de foto te zien.

Anoniem

Ugh... het wordt complexer met de minuut
En die 2 sensors staan dan zo te zien 90° (en geen 180) van elkaar verschoven
Toch niet effe Mitsubishi bellen? :-)

1 sensor wordt voor toerenteller en ecu gebruikt andere is een zogenaamde backup, waar dat voor dient .. niet duidelijk, maakt ook niet uit want al die electronica gaat toch niet meer gebruikt worden.

Op de toerenteller na dan..

Shiptronic

Overleden

Zoals ik het nu lees, een deler ertussen en je bent klaar.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Inderdaad, 2 x cycle in.. 1 x open collector out, dan zou het moeten werken,

Wat zou ik daar het beste voor kunnen pakken?

Anoniem

Ik heb hierboven een enorme blunder geslagen met de toerental berekening. :-(

Als je zegt dat RPM van de pomp steeds de helft van RPM krukas is
gaat volgens scoopbeeld deze pick-up sensor zowat 46 pulsen per omwenteling meten. (Aantal tanden tellen?)

Je zult dus toch op zoek moeten naar het juiste aantal pulsen per omwenteling van de vorige en huidige pomp om het juiste deeltal te bepalen
Ja en als dat een komma inhoud... dat heeft eerder hierboven nog iemand aangehaald :-)

Met de uitgangsspanning en -stroom van de pick-up sensor kun je niet veel doen.
Daar was eerder hierboven nog al iemand achtergekomen :-)
Misschien is een hoogohmige comparator met LM393 als buffertrap wel wat?
Als 2 deler een 4027 als Toggle FlipFlop met BC547 erachter?

Hoe ver en hoelang alles gelukkig blijft met deze aanpassingen...
Het blijft een boeiende hobby en wie niks probeert....

Onderstaand een gepikt schema en wat aangepast voor uw toepassing.
Het komt uit een 2 en 4 deler maar staat ingesteld als 2deler, die schakelaar heb je niet nodig.

De Transistoringangsschakeling die je nu hebt blijft en moet je aan de IN leggen.
De rest spreekt voor zich.

LDmicro user.

De pomp draait altijd de halve snelheid bij een viertakt diesel,(en benzine)

behalve bij common rails, dit is weer een ander verhaal..

Echter het tandwieltje waar op gemeten wordt, draait ongeveer 3 x de snelheid van de pomp, dus rond 1.5 keer de krukas.

Op de oorspronkelijke pomp draait deze dezelfde snelheid als de pomp, vertanding zit op de zelfde as, maar de vertanding zit veel verder uit elkaar.

Maak nog wel even twee fotos ter verduidelijking.

Maar gevoelsmatig geeft de toerenteller het dubbele aan dus met een deler zou het een heel eind in de goede richting zitten.

Anoniem

We gaan al een heel eind de goede richting uit :-)
Ongeacht hoeveel keer de 'meet-as' sneller of trager draait dan de pomp-as blijft het belangrijkste om te weten in hoeveel pulsen dit resulteert per omwenteling van de pomp-as (die 1/2 van krukas draait) :-)
En wel met een nauwkeurigheid van 100%. Dit zowel van de vorige als huidige pomp :-)

Nog even de fotos van de VRZ en VE van zexel.. verschil in vertanding is duidelijk te zien.. daardoor is het dubbele toerental op het dashboard wel verklaarbaar.

Heb je nog de mogelijkheid om tanden te tellen ?
Tip, tand waarmee je begint even een kleurtje geven.

Dat had ik al gemarkeerd om te zien hoe de ratio pompomwentelingen -- tandwielomwentelingen was..

Zal morgen nog wel even kijken.

Maar zoals gezegd, ik denk dat ik met een deler volgens het schema wel goed uit ga komen. ( en toertje meer of minder is ook geen ramp ) is een 4017 die daar voor te gebruiken is?

Ja een CD4017 dus, ga nou niet meteen bestellen want ik denk dat je nog meer nodig hebt.
De CD4017 mag MAX 18Vdc hebben.
De boordspanning van een auto zou je verwachten van iets 14.5-15.0 Vdc tijdens accu laden.
In de praktijk komen er spikes voor die vele malen hoger zijn.
Je zal er dus iets bij of voor moeten zetten om dit te filteren/ af te flakken.

Hoe en wat even afwachten wat andere forum leden hiervan denken.

Op 21 mei 2019 19:24:02 schreef HD13:
Hoe en wat even afwachten wat andere forum leden hiervan denken.

Als je iets maakt voor in een auto moet je zorgvuldig tewerk gaan, je wilt toch niet in panne staan op de autosnelweg.
Het schema toont een tweedeler zoals gevraagd maar de rest, zoals een stabiele voedingsspanningregelaar en/of vochtvrij maken,is zijn eigen invulling.

Maar hij kan het eerst proberen zoals het hier staat en zien of de pulsverhouding klopt.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 22 mei 2019 08:58:20 schreef MGP:
Maar hij kan het eerst proberen zoals het hier staat en zien of de pulsverhouding klopt.

Inderdaad, gewoon even op een bread board zetten en testen. Ik zou nog wel even een Flinke zener van bijv. 12V toepassen denk. Plus een elco.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 mei 2019 08:58:20 schreef MGP:
[...]

Als je iets maakt voor in een auto moet je zorgvuldig tewerk gaan, je wilt toch niet in panne staan op de autosnelweg.
Het schema toont een tweedeler zoals gevraagd maar de rest, zoals een stabiele voedingsspanningregelaar en/of vochtvrij maken,is zijn eigen invulling.

Maar hij kan het eerst proberen zoals het hier staat en zien of de pulsverhouding klopt.

Denk dat die panne wel meevalt, enkel een toerenteller die ermee stopt.
Schakeling natuurlijk wel achter een zekering zetten !

Anoniem

All in one
LM393 is lekker hoogohmig voor de pickup
D moet wel een Schottky zijn en geen 1N4148
Tweedeler is eens niet met 4017
BC547C is aanbevolen
De vrije ingangen van IC's niet zwevend laten
Stabilisatie (en tegelijk LPF) als remedie voor spikes.
Eventueel nog aan te vullen met TVS en/of VDR

Heb je nog de mogelijkheid om tanden te tellen ?

Op 20 mei 2019 22:50:11 schreef vanders:
Zal morgen nog wel even kijken.

Mocht de verhouding dichter bij 2,5 dan bij 2 liggen is met een iets andere schakeling de nauwkeurigheid te vergroten

Het zou mij verwonderen moest dat werken, die ingangsschakeling met die LM393 doet mij twijfelen, als je weet welk signaal er uit zo'n sensor komt zul je begrijpen waarom ik een transistor gebruikte ;)

LDmicro user.
Anoniem

Het zou mij verwonderen moest dat werken, die ingangsschakeling met die LM393 doet mij twijfelen,

Niks mis met een een ac signaal op de ingang van een comparator die als comparator wordt gebruikt :-)

als je weet welk signaal er uit zo'n sensor komt zul je begrijpen waarom ik een transistor gebruikte ;)

Daarom dat een transistor hier het minst aangewezen is :-)

RTFM/D en RTFT/P ;-) O-) :-) :S :-D :X :Z :O :+ :9 :?

@ hieronder:
no prob, samen sterk ... ;-)

AC signaal? ik dacht dat zo'n signaal niet onder nul ging...

Idd er komt AC uit, sorry

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 23 mei 2019 13:08:48 (23%)

LDmicro user.

Goedeavond,

Het heeft met 1 transistor gewerkt.. alleen toerenteller x 2

Ga van het weekend even kijken of ik het in elkaar kan bakken..

Ik zal de ingang iets laag ohmig maken, omdat de schakeling waarschijnlijk niet dicht bij de sensor komt , maar bij de toerenteller in de buurt.

Kabels zijn niet afgeschermd, of getwist. dus zo min mogelijk invloed van stoorpulsen gewenst.

Ik laat de uitkomst weten,

Bedankt voor het meedenken en het tekenen.

[Bericht gewijzigd door vanders op vrijdag 24 mei 2019 22:18:50 (36%)

LM met die cd 4017 er achter kan natuurlijk ook..

Nog even de uitkomst, het meest simpele, 2 X bc 547, 1X bat 85 op de ingang, en CD 4017.

Zie de bijlages voor het resultaat:

Hey ik zie dat deze discussie al ouder is maar ik heb dezelfde Pajero
Het schema hierboven klopt deze of moet deze nog aangepast worden
Dit zou de laatste stap zijn om het project compleet te maken