Gazelle Gold fiets accu Error code 3

Proxxima

Golden Member

Hallo mensen,

Een collega van mij heeft een Gazelle accu welke in de fiets een
foutmelding 3 geeft. Het zou betekenen dat er geen originele accu
geplaatst is. Het is echter wel een origineel exemplaar en heeft altijd gewerkt.

Ik heb de cellen nagemeten en deze zijn allemaal keurig 3.7V.

Nu heb ik het idee dat de accu niet meer communiceert met de fiets.
Mogelijk dat de cpu hangt oid. Heeft iemand ervaring met deze accu's?

Ik had de + pool al even losgegooid maar dat blijkt niet voldoende te
zijn om de CPU te resetten. Die haalt blijkbaar zijn voeding van een
enkele cel...

Dus ik was benieuwd of er hier mensen zijn met Gazelle accu ervaring.
Alvast bedankt!

Ik zou een telefoontje of een e-mail naar Gazelle doen. Als het echt de originele accu is mogen zij het oplossen.

Proxxima

Golden Member

Op 21 mei 2019 14:23:45 schreef KlaasZ:
Ik zou een telefoontje of een e-mail naar Gazelle doen. Als het echt de originele accu is mogen zij het oplossen.

"Tja, accu is 4 jaar oud meneer... We kunnen u wel korting geven op een nieuwe"

Daar mag je het mee doen. Maargoed, we zitten hier op een technisch
forum waar mogelijk meer mensen ervaring hebben met deze accu's.

Is dat werkelijk het antwoord wat je van Gazelle hebt gekregen? Ik zou daar geen genoegen mee nemen. Als je zeker weet dat de accu origineel is hoef je niet te accepteren dat een foutmelding het tegendeel beweert.
Nogmaals, laten zij maar vertellen hoe je hier uit komt.

Op 21 mei 2019 14:21:27 schreef Proxxima:
Ik heb de cellen nagemeten en deze zijn allemaal keurig 3.7V.

Hij heeft die batterij opengedaan, dan is het einde verhaal.

Zonder diagnose instrumenten zal er niet veel te zien zijn.

LDmicro user.

Kan het niet zijn dat de totale voltage toch iets te laag is en dat het daardoor komt? Zelf heb ik een lader om die cellen appart op te kunnen laden (imax b6). Misschien als je met zo'n lader alle cellen oplaad naar bijvoorbeeld 3.8v of 3.9v zou het probleem misschien zijn opgelost.

Wij hebben dit ook gehad.
Wij hebben toen 2 platina accu's gekocht a €200.
Je kan ook je accu laten upgraden er zijn diverse firma's die dit doen.
Zij zeggen dat ze betere accu's leveren dan Gazelle

Mans
EricP

mét CE

Zonder ook maar iets van Gazelle te weten:

Het idee is natuurlijk ook dat je niet zelf cellen gaat vervangen, maar gewoon voor veel geld een nieuwe koopt.

Als ik zoiets zou moeten maken, dan zou ik ervoor zorgen dat die controller op de een of andere manier 'wakker' gemaakt moet worden als de spanning eraf geweest is. Dan nog een crypto-sausje over de communicatie... namaken kan uiteraard nog steeds, maar het is wel ff werk en waarschijnlijk niet rendabel meer.
Het enige wat ik niet af vang is de handige Harry die onder spanning cellen vervangt. Zoveel zullen er daar niet van zijn.

Op 22 mei 2019 10:29:12 schreef EricP:
Het idee is natuurlijk ook dat je niet zelf cellen gaat vervangen, maar gewoon voor veel geld een nieuwe koopt.

Dat is wat mij zo ergert aan dit soort zaken. Ze verkopen je een accu voor het dubbele van wat hij eigenlijk waard is, misschien nog wel meer. Logisch dat ze in geval van een klacht een nieuwe kunnen aanbieden met 50% korting, dan verdienen ze er nog steeds aan.

Op 22 mei 2019 10:29:12 schreef EricP:
Het enige wat ik niet af vang is de handige Harry die onder spanning cellen vervangt. Zoveel zullen er daar niet van zijn.

Dat is ook makkelijk te ondervangen. Gewoon net als bij sommige (goedkope?) laptopaccu's. Intern bijhouden wat de resterende capaciteit is en de boel afschakelen als hij volgens de "telling" leeg is. Nieuwe cellen of niet

Wie gaat er nu de batterijen van zo'n batterijpack vervangen?

Ik heb er nu al 3 gedemonteerd om de batterijen te recupereren maar ik zou er niet aan denken om die te vervangen vanwege de nieuwprijs, alleen al omdat het bij sommige packs niet te doen is om die te vervangen..en wie heeft zo'n lastoestel... en volgens mij is het de moeite niet.

Ben nu zelf bezig om zo'n lastoestel te maken maar dat is enkel voor handgereedschap waar er maar 4 of 5 inzitten.

Maar ik kan er wel begrijpen dat hij probeert die foutcode op te lossen.

LDmicro user.

er zijn er altijd. ik ben nu mijn eigen accu aan het bouwen voor mijn ondersteunde ligfiets.
eerste test accu is een 36V 4.5Ah accu geworden, maar capaciteit te laag.
nu heb ik er een 36V 4.4Ah accu parallel aan cellen bijgezet. volgend project is RC hobby batteryen samenstellen (36V 10Ah ofzo)

dat puntlassen, daar begin ik gewoon niet aan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 22 mei 2019 11:00:25 schreef fcapri:
dat puntlassen, daar begin ik gewoon niet aan

We moeten ons toch met iets bezighouden ;)
Ik heb nog een aantal IGBT blokken liggen en ga eens kijken hoe die dat gaan verwerken.

LDmicro user.
EricP

mét CE

en wie heeft zo'n lastoestel...

Ben nu zelf bezig om zo'n lastoestel te maken

Jij dus zo direct. :+

Geen idee wat die packs kosten. Maar voor 200 euro verschil loont het wel de moeite om er een uurtje in te stoppen, niet? Zeker als je cellen met lippen eraan kunt scoren - die kun je prima gewoon solderen.
En eh... niet verder vertellen... Aan NiMh kun je met enig fatsoen ook solderen. Stevige pook, snel werken zodat de boel nauwelijks opwarmt. Been there. Done it.

kunnen aanbieden met 50% korting, dan verdienen ze er nog steeds aan.

Dat is in de detail handel niet ongebruikelijk.

[off topic]Ik heb ooit bij mijn electro-materialen-leverancier eens wat gemopperd over de prijs van kabel bij hem. Bij onze oosterburen kost het 40% van wat het bij hem kost. En dat is incl. BTW en bij hem ex. (Duitse BTW terug halen kan wel, maar het is ff gedoe tenzij ze factuur met BTW-verlegd willen doen).
De reactie: oh, maar ik kan je ook lachend 60% korting geven hoor! (je snapt dat ik daarmee accoord gegaan ben :) ). Maar het geeft wel aan wat de marges zijn.

Intern bijhouden wat de resterende capaciteit is en de boel afschakelen als hij volgens de "telling" leeg is. Nieuwe cellen of niet

Meer gedoe. Je moet gaan meten ed. Alles kan uiteraard...

Maar goed, ik ben benieuwd of er nog wat zinnigs uit komt.

Op 22 mei 2019 18:10:35 schreef EricP:
Meer gedoe. Je moet gaan meten ed. Alles kan uiteraard...

Maar goed, ik ben benieuwd of er nog wat zinnigs uit komt.

idd, HP werkt op die manier, meten wat erin gaat en meten wat eruit gaat. en ze hebben een hele serie accu's in garantie mogen vervangen omdat die fout meten.
5000mAh eruit, 4950 erin, 4950 eruit, 4900 erin... na 30laadbeurten gaf de pc aan dat de accu 'versleten' was.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 22 mei 2019 18:10:35 schreef EricP:
Maar voor 200 euro verschil loont het wel de moeite om er een uurtje in te stoppen, niet?

Voor 200E doe ik het niet, demonteren, lassen en terug monteren en dan maar hopen dat je ze terug in de houder krijgt...zelfs niet in de veronderstelling dat het dan wel zou werken en de print die erin zit nog goed is. :p

Op 22 mei 2019 18:10:35 schreef EricP:
Jij dus zo direct. :+

Een hobby ding maw een speeltje, meer niet ;)

LDmicro user.
EricP

mét CE

Het gebeurt niet vaak dat ik netto €200 met een uurtje werk verdien. Dat loont dus wel.
Ik begrijp dat jij een dusdanig riant salaris hebt dat je niet op (een paar keer...) €200 hoeft te kijken en je gewoon als een 'model klant' gedraagt :).

zelfs voor € 200 zou ik geen fietsbatterijpak voor iemand anders van cellen wisselen. Als het daarna fout gaat (en dat gebeurd regelmatig) kan je medeverantwoordelijk gesteld worden.

Op 22 mei 2019 23:02:47 schreef EricP:
Het gebeurt niet vaak dat ik netto €200 met een uurtje werk verdien. Dat loont dus wel.
Ik begrijp dat jij een dusdanig riant salaris hebt dat je niet op (een paar keer...) €200 hoeft te kijken en je gewoon als een 'model klant' gedraagt :).

In een uurtje heb je niet gedaan, misschien zelfs niet in een dag.

'Had' een riant salaris, nu gepensioneerd maar ik klaag niet ;)

Maar ik kan ook inschatten hoeveel werk aan zo'n pack is en zoals Kris schreef de verantwoordelijkheid en risico's en wat als het niet werkt? enz..

Zou ik zeker niet aan beginnen, zelfs niet voor mezelf.

LDmicro user.
Proxxima

Golden Member

Ik heb het probleem met de accu opgelost! :-)

Zoals ik al vermoedde was het inderdaad een kwestie van een reset.
Er draait blijkbaar gewoon brakke software op die accu.

Helaas ging het resetten niet via het knopje op de accu aan de zijkant.
Als je deze lang vasthoud dan reset hij een soort calibratie
en kun je de accu opnieuw inleren voor wanneer hij leeg is.

Maar om de accu te écht resetten heb ik niet alleen de uiterste
+ en - maar ook alle balance punten los moeten maken.

LP0 is de massa LP1...LP9 zijn de tussenliggende balance metingen
en LP10 is de + aansluiting. Pas toen ik alle aansluitingen los
had genomen bleef het metertje aan de zijkant van de accu uit
na drukken op het knopje. Eindelijk was hij uit!

Vervolgens alle punten weer aangesloten. Het metertje werkte toen nog niet.
Blijkbaar zit de accu na het aansluiten van de cellen in een soort sleep mode.
Na het aansluiten van de lader ging de lader nu ook daadwerkelijk laden.
Dat deed hij namelijk niet met de accu in de vorige staat.
(Toen ging het ledje op de lader knipperen met een foutmelding.)
En het metertje werkte ook gelijk weer op de accu. Dus weer uit sleep.

Dus dat gaf al hoop! Gelijk op de fiets geschoven en raad eens?
Weg probleem, de fiets werkt weer uitstekend.

Scheelt toch mooi ff 600 Euro!

ps, dit is geen klusje voor iemand welke geen ervaring heeft met elektronica.

Beste Proxxima,

Is je probleem nog steeds opgelost?
(batterij met E3 foutcode)
Was het een duurzame oplossing?

Mvg
Piet

met een dergelijke accu had ik de zekering eruit liggen nadat de motor in sluiting was gevallen door ingelopen regenwater. de 30A zekering na herstel van de motor vervangen, maar de accu deed ook niks, pas na de lader aangesloten te hebben startte het stuur display ook weer op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

vraag is deze accu een panasonic model ?
Heb hier de gazelle orange c7 model met E3 storing