LG Inverter linear compressor

Afgezien van kleur en die extra handvatten, helemaal dezelfde zo te zien.

Proficiat met je aankoop en ik hoop ook voor jou dat je er lange tijd van kan genieten.
Ook al opgevallen hoe stil het ding is?

En op het moment net voor hij aan gaat om te koelen, moet je eens goed luisteren.

Je hoort een soort gezoem, net een motor die niet kan starten. Of klinkt als een klep die beweegt.

Heb je ook die speciale OK dikke sticker gezien in de verpakking? Kleurt blauw als temp in vrieskast OK is, kleurt troebel wit in dien niet OK en die letters zijn dan niet meer leesbaar.

Moet je op een van de bakken in vrieskast plakken.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 14 augustus 2018 17:10:58 (24%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 13 augustus 2018 00:20:31 schreef CrossFireX:
Hij past zich in ieder geval wel aan afhankelijk van de temperatuur.
Een gewone koelkast werkt altijd volle bak, is het nu koud of heet buiten.

Een gewone koelkast ook hoor! Als het buiten (nouja, in je keuken) 30 graden is, dan zal ie vaker aanslaan en iets langer draaien dan wanneer het in je keuken maar 20 graden is. Zo kan een 150W Koelkast (als ie draait) toch onder de 50W gemiddeld over een jaar komen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Zo kan een 150W Koelkast (als ie draait) toch onder de 50W gemiddeld over een jaar komen.

Dat haalt iedere fatsoenlijke koelkast van de laatste 20 jaar toch wel hoop ik!...
(ik heb een 2x 155W dual compressor van 15 jaar, en die haalt nog gemiddeld 37Wh voor beide compressors samen...)

Ik vroeg me trouwens af of er nog noemenswaardig verschil zit tussen een kast met lineaire inverter of 'gewone' inverter compressor.
(in de specs precies gelijk qua verbruik, geluidsnivo,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zijn toch nog meer verschillen zie ik tussen kast van jou en die van mij.

Mijn koelkast is 2010 hoog Netto inhoud 343L Van jou 1900.
Ook No-Frost bij mij, van jou gewoon combinatie.

Dat zal de reden zijn dat ze net niet onder de deur kon bij ons!

Er zijn inderdaad geweldig veel modellen als ik dit zo bekijk.
Je vrouw zal er ook wel blij mee zijn dacht ik.

Ben wel benieuwt of compressor ruimte hetzelfde is.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Aha, dan is het niet gek dat-ie bij jou moest kantelen. Dat is een beste hoogte.
Maar Nee! ik heb geen sticker! De handleiding heeft het er ook niet over; wat mal. Nu, dan maar af en toe op mijn thermometertje checken.
e: ja, een klein thermometertje dat in de diepvriesla ligt.

Nu alleen die verbruiksmeter nog vinden.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 14 augustus 2018 22:56:16 (11%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Je koelkast zal wel alarm geven hoor als de temperatuur te laag komt.

Ja ik dacht er bij jou ook zo een sticker zou zijn. Stond niet in handleiding bij me, maar via een geel addendum papier erbij.

Goed gekeken in verpakking van de handleiding? Normaal zit het daar in, is nogal redelijk grote ronde sticker.

Toch aardig om zo snel te kunnen zien als je de deur opent, of de temp in vrieskast OK is.
Dat mag normaal niet, maar ja... Anders zou je alles kunnen weg gooien.

Je hebt geen thermometer nodig, als je de diepvries laat open staan, heeft ie ook alarm.

Edit; Je bedoelt waarschijnlijk om te controleren of de vriestemp nog ok is.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Even een update van dit toestel!
Nog altijd vol tevreden van en koelt echt heel erg krachtig moet ik zeggen.
Ondertussen onderaan het stof al eens weg geblazen met perslucht. Filters waren bijna verstopt, dus 1 keer per jaar proper maken is mij niet te veel.

Ook bovenaan onder de grote koelplaat, even het tipje van de sluier opgelicht. Er blijkt daaronder nog een indrukwekkend stukje elektronica schuil te gaan! Met zoals ik dacht nu voor 100 procent zeker een schakelende voeding.
Zal proberen eens een foto ervan te maken, er zit nog een redelijke complexe printplaat onder die koelplaat. En echt tot in de puntjes afgewerkt, dat viel me wel op.
Koelplaat wordt nooit warmer dan handwarm, dus het blijkt dat LG hier uit zijn fouten geleerd heeft.

In zijn ontdooifase hoor je soms wel rare geluiden. Soms een bonkend geluid en dan alsof je ijskorreltjes hoort vallen. Je moet wel je oren tegen de kast houden om dit te horen. En soms ook een schrapend geluid, alsof iemand ijs afkrabt.
Dit ook vergezeld van een hoop klotsgeluiden, net als water.

Ben nog altijd onder de indruk van dit fraai stukje techniek!!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

de vele elektronica is net het punt bij lg, echter kun je best de 10 jaar halen ermee, vaak komen de sensoren en inverters rond die tijd met problemen. heb denk ik 2 maandelijks een 2kW inverterprint die doorgaans rond de 10 jaar zit en stuk is gegaan. nooit gare elco's, maar igbt stuk of gare soldering oid die niet te vinden is onder de dikke laklaag.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Ach, er zijn ook zat auto's met een ECU die na 25 jaar nog prima functioneren na duizenden warmtecycli en vocht. Als ze een beetje afgekeken hebben bij de Koreaanse auto's zullen ze misschien wel wat duurzaams hebben gebouwd.

Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2019 19:33:46 schreef testman:
nooit gare elco's, maar igbt stuk of gare soldering oid die niet te vinden is onder de dikke laklaag.

Maar Maaike vindt dat wel, die controleert iedere dag printten. :)

Ik vind het in ieder geval een mooie techniek van de koelkast, niets mis mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

geef mij maar een compressor met 230VAC erop en capilair thermostaat, daar is nooit veel aan stuk. elektronica is leuk, maar zie de topics met modellen met printsturing maar, x2 stuk, temperatuur sensoren stuk, relais stuk, elco's stuk. een gewone koelkast gaat ook wel stuk, maar er kan veel minder aan stuk :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 25 mei 2019 09:47:33 schreef testman:
elektronica is leuk,...

Dat is zeker leuk. :)

maar zie de topics met modellen met printsturing maar, x2 stuk, temperatuur sensoren stuk, relais stuk, elco's stuk.

Wij hebben ook een LG gehad met veel elektronica, niets mis mee. We hebben de combi 15 jaar gehad, nooit iets mee gehad. Draait nu al weer twee jaar bij iemand anders. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Eerlijk is eerlijk, ik deel testmans achterdocht jegens 'gimmicky' Koreaanse goederen, zeker als de kernfuncties afhankelijk zijn van nieuwe techniek, maar mijn indruk van Koreaanse producten is dat ze die redelijk snel ontwikkelen naar volwassen producten. Denk maar terug wat Lucky Goldstar voorheen allemaal voor rotzooi verkocht, zelfde geldt voor Kia/Hyundai en Samsung, om er maar een paar te noemen. Ik moet nog een Europees merk tegen komen dat zo snel aan de weg timmert. Met elk model worden ze beter, en het zou best kunnen dat ze nu zo een beetje op het niveau zitten dat ze wedijveren met gevestigde merken. Bedenk wel dat LG al jaren ervaring heeft in koelapparaten en dit waarschijnlijk niet de eerste op de markt is.

Ach ja en wat dan nog? Niets blijft eeuwig werken, dat weet iedereen.

De auto van vroeger waren ook beter dan nu met al die ingewikkelde elektronica erin. Kon je zelf nog lekker aan sleutelen ook.

Toch is die koelkast die ik nu heb wel veel milieuvriendelijker dan die oudjes, ook niet onbelangrijk. Slurpt ook veel minder energie op.
In die oudjes gaat veel energie verloren aan warmte, in die van mij is dat duidelijk veel minder.
Ze maakt ook geen lawaai meer, je hoort het nauwelijks als ze aan het werk is.
En die compressor beneden, zo klein...Net een baby uitvoering ervan.
Maar kan verdomd zijn mannetje staan. Die compressor zelf is wel degelijk beter dan die van de oudjes, daar ben ik vast van overtuigd.

Toch zijn er zowel in auto als huishoudelijk gebied tal van innovaties, die WEL DEGELIJK beter zijn kwa techniek dan vroeger.
En LG heeft 10 jaar garantie op de compressor, staat hier zwart op wit.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Op 25 mei 2019 13:44:23 schreef Kruimel:
Eerlijk is eerlijk, ik deel testmans achterdocht jegens 'gimmicky' Koreaanse goederen, zeker als de kernfuncties afhankelijk zijn van nieuwe techniek, maar mijn indruk van Koreaanse producten is dat ze die redelijk snel ontwikkelen naar volwassen producten. Denk maar terug wat Lucky Goldstar voorheen allemaal voor rotzooi verkocht, zelfde geldt voor Kia/Hyundai en Samsung, om er maar een paar te noemen. Ik moet nog een Europees merk tegen komen dat zo snel aan de weg timmert. Met elk model worden ze beter, en het zou best kunnen dat ze nu zo een beetje op het niveau zitten dat ze wedijveren met gevestigde merken. Bedenk wel dat LG al jaren ervaring heeft in koelapparaten en dit waarschijnlijk niet de eerste op de markt is.

Helemaal mee eens, maar bedenk wel steeds dat dit ook komt omdat de gevestigde merken hetelfde leertraject doorlopen maar dan andersom. Ik heb wel vertrouwen in LG trouwens.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maartenbakker slaat de nagel op de kop!

Als je er eens bij stil staat is het wel zo; Die Koreaanse of Japanse merken zijn zich aan het opwerken voor kwaliteit.

De gevestigde merken hier in Europa zijn duidelijk meer voor kwantiteit...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

japan en zuid korea zijn idd niet de slechte landen mbt kwaliteit. een 20+ jaar geleden kwam er veel pc spul uit taiwan, dat zou je tegen china weggezet toch als beter beschouwen als toendertijd.

echter is LG goedkoper als andere merken met een betere naam, en daar zit het toch wel in dat klanten dat merk nemen. ik zie ook wel dat chinese bouwmarkt airco's door een stek installateur worden gehangen, dat is ook zonde, die dingen halen geen 10 jaar in een bedrijfsomgeving. kun je net zo goed een degelijk merk laten hangen dan heb je de uren voor installatie niet 2x in 15 jaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die LG heb ik duidelijk niet gekocht omdat het goedkoper was.

Wel vanwege de nieuwe techniek en zuinigheid, milieuvriendelijker.
En zonder alle kortingen koste deze koelkast ergens rond de 700 ~ 800 Euro, goedkoop kan je dat niet noemen. Te weten dat je een gewone standaard koelkast kan kopen voor 200 euro. Met koel en vries-vak.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

En LG heeft 10 jaar garantie op de compressor, staat hier zwart op wit.

Klopt, wel op de compressor,maar NIET op de inverter!. Ik heb hier nu een 4 jaar oude Bosch droger staan, maar met coulance kost reparatie nog steeds 275 euro, inverter is defect helaas... En dat stoot mij tegen het been want dit is een A++ droger welke 1000 Euro heeft gekost, met zo'n reparatie is het een C klasse droger geworden zo...

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 25 mei 2019 19:06:20 (21%)

een warmtepompdroger zou ik niet eens aanschaffen, sowiso te veel ellende met die dingen, gevoelig voor stofophoping en wat niet meer. zo zuinig zijn ze sowiso niet en de aanschafprijs is dermate hoger dat hij ook 15+ jaar zou moeten halen wat er geeneen lijkt te doen.

en 10 jaar op de compressor is nog ex uren voor de servicedienst doorgaans, en niet zelden is dan toch de print ook nog stuk wat reparatie al niet meer interessant maakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Bosch is voor mij een typisch voorbeeld van een bedrijf dat tegenwoordig volgens de nostalgische Koreaanse kwaliteitsnormen levert, daar waar de Koreanen zich meer aan de Westerse normen houden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor de liefhebbers onder ons, een foto van de printplaat.
Beter kon ik niet want ik stond al op een trapladdertje en dat was duidelijk nog niet hoog genoeg.

En ook nog een soort schema van de aansluitingen in het deksel.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

niet 1 maar 3 motordrivers op deze pcb, elke fan is ook een BDLC motor. jaarlijks schoonmaken is het devies, fanschoepen die aangeladen zijn geven onbalans en op termijn ook ellende..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hmmm, ik zie nu juist dat er op de print een kleine drukknop zit, waar zou dat voor dienen?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Kruimel

Golden Member

Op 25 mei 2019 22:41:52 schreef CrossFireX:
En ook nog een soort schema van de aansluitingen in het deksel.

Da's inderdaad best een schema voor een koelkast... O_o Wel handig dat het er op staat, want dit gok je niet zomaar...

Op 25 mei 2019 13:51:38 schreef CrossFireX:
De auto van vroeger waren ook beter dan nu met al die ingewikkelde elektronica erin. Kon je zelf nog lekker aan sleutelen ook.

Zelf ben ik meer van de moderne auto om eerlijk te zijn. Het feit dat je zo een oude bak op de vluchtstrook kon repareren was meer een bijwerking van het feit dat je dat ook om de zoveel tijd moest doen. Tegenwoordig moet je bij een auto met anderhalf ton op de teller groot onderhoud doen, vroeger was hij tegen die tijd afgereden.

Overigens ben ik op autogebied zeker een fan van Japanse wagens (minder van Koreanen, maar dat wordt ook beter). De Aziatische styling is niet de mijne, maar de motoren krijg je niet stuk, en de wat duurdere roesten over het algemeen ook relatief weinig. Zelfs van die dingen die heel kwetsbaar lijken als variabele kleppentiming zijn gewoonlijk vrij probleemloos.

Op 26 mei 2019 00:21:49 schreef CrossFireX:
Hmmm, ik zie nu juist dat er op de print een kleine drukknop zit, waar zou dat voor dienen?

Dit misschien? :P