Geluid van een NMRV090 40:1 worm gear reducer

Hallo!

Ik ben bezig met een project waarbij ik NMRV090 40:1 wormgear reducers wil gebruiken. Ik heb er eentje gekocht om mee te testen. Hij doet het, alleen maakt'ie een stuk meer geluid dan ik had verwacht.

Op het volgende youtube filmpje is'ie te horen:

https://www.youtube.com/watch?v=meEWox4IxZY

De motor los klinkt gewoon erg goed, daar komt 't niet van.

Ook zie ik dat er olie in zit, gedaan door de leverancier, dus neem aan dat dat het niet kan zijn ?

Heeft iemand ervaring met die dingen en kan je zeggen of dit zo oke klinkt ? Of moet'ie misschien tijdje draaien voor hij wat stiller wordt ?

Alvast bedankt & mvgr,

Leon

Lambiek

Special Member

Ik weet niet of het geluid goed over komt, maar volgens mij is daar niets mis mee. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dankje, ik had 'm op m'n tafel staan die ook nogal wat als klankkast werkt 8) Hier nog een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=8BAffKPwMhQ

Ik laat de motor bij dit filmpje ook mooier versnellen en vertragen. Maar terwijl'ie loopt blijft'ie noisy..

Ik had verwacht dat'ie wat stiller zou zijn, zeker gezien wat andere filmpjes online. Ik hoor ook een "tick" als'ie van richting veranderd, de spie heeft de juiste grootte, dus het moet backlash tussen schroef en wormwiel zijn lijkt me ?

Zou het nog wat stiller zijn bij duurdere of wellicht gietijzeren variant ?

GJ_

Moderator

Dit is geen servokast. Die zijn 4x zo duur maar ook stiller. Bovendien minder kans dat je ze stuk slaat met die servo. Moet ie eigenlijk stil lopen of maak je je gewoon ongerust?
Met goedkope kasten komt het toch geregeld voor dat ze niet goed zijn en met een klein motorje zelfs nieuw direct vastlopen omdat de worm of het tandwiel niet mooi gecentreerd zijn.

Als ik een wormkast op een servo nodig heb gebruik ik vrijwel zonder uitzondering Girard Dynabox. En anders bijvoorbeeld een kegelwielkast van Apex zoals de AT-C.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 19 juni 2019 18:46:37 (19%)

Hoi GJ_ dankje, degene die ik nu heb is gemaakt van Chinesium en was best wel goedkoop (buiten de shipping). Zo'n Girard Dynabox ziet er wel echt nice uit, maar zal wel erg veel kosten ? Voor ik ze een mail stuur, heb je enig idee wat de prijs van zo eentje is ? Ik heb zo'n 400Nm nominaal nodig op de output. En ingang zit 130cm flange met 22mm shaft.

Bedankt & groeten,

Leon

Ik had je vraag niet beantwoord. Ik ben een poc aan het maken voor een stewart platform voor simulatie doeleinden. Zou graag willen dat alles niet te veel lawaai maakt. Maar uiteraard wil ik de prijs wel zoveel mogelijk drukken, alles bij elkaar wordt het toch al best prijzig :) Verder was ik gezien m'n onervarenheid hiermee ook 'n beetje bang dat 't niet helemaal ok is. De leverancier zegt dat het goede kwaliteit is, maar dat is natuurlijk altijd relatief naar de prijs. En die is zoals gezegd dus niet zo hoog ;)

GJ_

Moderator

Op 19 juni 2019 19:37:12 schreef leonderooij:..Voor ik ze een mail stuur, heb je enig idee wat de prijs van zo eentje is ?...

Laat dat mailtje maar zitten ;-) Zo'n kast kost heul grof tussen de 1000 en de 2000 euro. En dan kun je er van uitgaan dat het niet aan de gunstige kant van deze ruwe schatting zit.

Ik was er al bang voor, zit hier wat te lezen over de specs van die gearheads, wow, 1 tot 5 arcminutes backlash, in een andere presentatie hebben ze het over 21 kilo newton radial force haha :-) Dat is andere koek :) Ben toch benieuwd of er geen tussen oplossing is.