HAM Radio Friedrichshafen 2019

flash2b

Special Member

Net terug van mijn eerste dag Flohmarkt struinen op de HAM Radio Friedrichshafen. Het is voor mij het 5e jaar dat ik deze beurs bezoek.

Eerst wat sfeer plaatjes van de A3 en A4 hallen waar de Flohmarkt is:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190621_090744_resized.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190621_092554_resized.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190621_095717_resized.jpg

Er werd weer ontzettend veel apparatuur en onderdelen aangeboden. Ik vond het voor de eerste dag iets minder druk kwa mensen, maar kwa aanbod ongeveer hetzelfde als vorig jaar. Vergeleken met de grootste beurs in Nederlands (Rosmalen) is het aanbod meer apparatuur en meer handelaren. Meetapparatuur was er veel, maar meestal erg hoge vraag prijzen.

Ik kwam zoals verleden jaar Pietplof tegen en we hebben samen de hallen doorgeplozen. Zo kwamen we ook een Rubidium referentie tegen van R&S, vraagprijs €800 !!

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190621_150109_resized.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190621_193429_resized.jpg
Ik heb me de eerste dag ingehouden kwa aankopen, maar toch een leuke buit gescored:

  • 8 stuks axiale NOS elco's t.b.v. reparatie oude apparatuur
  • 4 stuks radiale elco's
  • sloop print met een mooie 0.02% 5PPM en een 0.01% weerstand erop
  • Siemens multimeter (defect)
  • Enocon T-81 multimeter in doos
  • HP4328A Milliohmmeter

Die laatste is mijn mooiste aanwinst en hopelijk is hij goed, wat altijd even afwachten is. Meer info is hier te vinden.

Gelukkig stelt de probe niet veel voor en is het slechts een "plug-snoer-kelvin klem" verbinding zoals hier is beschreven. Mijn exemplaar heeft echter géén 5 polige hirose, maar een 5 polige DIN 240° connector echter met het (ongebruikelijke) inwendige schroefdraad aan de female kant. Ik heb dus een DIN 240° connector male nodig met uitwendig schroefdraad, waar ik morgen even naar ga zoeken. Gelukkig past een normale 5 polige 240° audio DIN male plug ook, echter zonder vergrendeling en afscherming.

Ik hoop dat Pietplof ook zijn aanwinsten zal laten zien want we hebben heel wat afgestruind en leuke dingen gezien.

Tidak Ada

Golden Member

Als ik dat weer zie, vraag ik me af of het niet de moeite waard is om een volgende keer een CO busreis te organiseren :9~

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Inderdaad collega Flash2b het was een geslaagde dag, zeker voor mijn budget.
De tekst hierboven deel ik van harte.
Mijn buit is ook beperkt en dat is op de foto goed te zien.
Een druksensor ( voor mijn hydrophootrnstallatie) van 0-6 bar / 0-20mA)
Een tweetal connectortjes voor een verbinding tussen een ,,medisch apparaat " met een bijbehorende monitor ( gekocht in Rosmalen). Een schroevendraaier met de mogelijkheid een kruiskopschroefje te fixeren hetgeen mij mogelijkerwijze gaat beperken in het uiten van onwelvoeglijk taalgebruik.
Twee heuse 5 mHz oscillatoren in een oventje. Of ze werken .... De Italiaanse verkoper heeft mij dat gedurende enkele minuten in prachtige volzinnen uitgelegd. Het enige dat ik heb verstaan was de prijs cinque euro ; per stuk, dat dan weer wel.
Rechts zien jullie een heus bouwpakketje met als ( naar ik hoop) resultaat een zestal melodien producerend printje te bouwen voor mijn 1 jarige kleinzoon. Wellicht een extra versterkertje en genoemd ukkie zal gelukkig zijn in tegenstelling tot mijn schoondochter. ( verwacht ik).
Bart twijfelt of het mij zal lukken.
Tenslotte een snoeperig universeelmetertje van BBC type M2032 en die aankoop zorgt voor unimeter nr 20.

Voor Tidak heb ik mij suf gezocht een bi-polair relais te vinden met een spoelspanning van 230 Volt wissel. In een bak vond ik maar even 14 bi-polaire relais die 20 A, enkele die 40A en zelfs enkele exemplaren die 60A kunnen verstouwen maar ze stellen zich al tevreden met 9 volt, 12 volt en ook 24 volt gelijkspanning. Vandaag middels een door flash2b opgesteld mailbericht geïnformeerd maar nop,niks reactie. Ondankbare man; foei.

En voor ,,hobby luke" gezocht naar een draaispoelmetertje 10-0-10 uA. Een vierkante gevonden met 10-0-10uA. En een ronde van 4-0-4uA. Maar ik had geen tel.nr en geen e-mail adres voorhanden , dus geen overleg. In de middagronden heb ik ze niet meer gezien.
Morgen nieuwe kansen.

festina lente
pietplof

Golden Member

Tiidak Ada; nog vergeten te reageren op ,,je bus naar de messe".
Een uiterst sympathiek idee maar..... Een bus voor 830 km heen en 830 km terug, drie overnachtingen en links en rechts wat vloeibare en vaste versnaperingen zal een aardige vergoeding vergen.
Wellicht is het te overwegen een busje te regelen , zelf ( bij toerbeurt) te rijden, een camping te zoeken ( naar ik meen is er bij de messe een zeer betaalbare mogelijkheid) en met een beetje improvisatievermogen is ook de catering afdoende te organiseren. Blijft er op die manier voldoende pecunia over voor het bekostigen van de aankopen.

festina lente
LetterHenk

Golden Member

Prachtige mΩ meter flash2b, daar hoop ik meer van te zien tzt :)

Action expresses priorities LH
miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Gefeliciteerd met je HP 4328A Milliohmmeter! Mooi ding, was 2300 dollar nieuw...

Ik heb hier nog een 1Ω weerstand waar de waarde precies van bekend is :-). (net weer gemeten met Blackdog's 3458A) Prima voor een 4328A cal check....

Goede jacht vandaag!

groet, Gertjan

Tidak Ada

Golden Member

Op 21 juni 2019 22:12:00 schreef pietplof:
[.....]
Voor Tidak heb ik mij suf gezocht een bi-polair relais te vinden met een spoelspanning van 230 Volt wissel. In een bak vond ik maar even 14 bi-polaire relais die 20 A, enkele die 40A en zelfs enkele exemplaren die 60A kunnen verstouwen maar ze stellen zich al tevreden met 9 volt, 12 volt en ook 24 volt gelijkspanning. Vandaag middels een door flash2b opgesteld mailbericht geïnformeerd maar nop,niks reactie. Ondankbare man; foei.
[....]
Morgen nieuwe kansen.

Waarde Heer Plof,

Berichten dienen de geadresseerde te bereiken. Tot op heden mocht ik echter geen bericht uwerzijds ontvangen. Wel vond ik, nadat ik mijn elektrotechnische werkzaamheden op grotere hoogte had afgerond, op dit forum een berichtje van een zekere ‘kort oplichtende Bart’, dat ik onmiddellijk heb beantwoord. Ten overvloede heb ik nog een aan u geadresseerde elektronische post aan uw adres verzonden. Daarna tot nu toe grote stilte op het www......

Groet, T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De HP4328A Milliohmmeter heb ik enige jaren ook op een Hambeurs gevonden voor enkele euro's.
De Hirose toen vervangen voor een 5 polige DIN 180° (past in het gat) omdat ik nog "full metal jacket" din stekkers liggen had, zonder schroefdraad, maar das niet echt nodig

Die meter gaat echt héél laag. Om ook met het 1 mOhm bereik wat te kunnen doen een snoer gemaakt met soldeer uiteinden . Klemmen geven op dat laag bereik teveel variatie.

flash2b

Special Member

Mijn tweede, en voor mij de laatste, dag zit er weer op. Morgen is de beurs ook open, maar ik ga altijd op zondag rijden naar de volgende bestemming.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190622_163352_resized.jpg

Ik ben goed geslaagd, vond de juiste DIN stekker al na 5 minuten en 10 minuten later nog 2 voor nog minder.

  • 3 DIN stekkers, 5P 240° met juiste schroef bevestiging. 2 hebben er ook nog een chassis deel bij.
  • 7 sloop printen met digitale componenten, oa. Z80 CTC, PIO en AMD timer controllers en een AD converter. Veel ICs zitten in voetjes, dat is nog eens handig slopen
  • Kontron DMM 4020 4½ digit multimeter

Die laatste kon ik niet laten staan voor de prijs die de verkoper er voor vroeg, ik heb al een DMM 3020 maar deze is één digit beter.

Vandaag kwam ik Pietplof weer tegen, dus dat was extra gezellig.

flash2b

Special Member

Op 22 juni 2019 15:00:13 schreef kris van damme:
De HP4328A Milliohmmeter heb ik enige jaren ook op een Hambeurs gevonden voor enkele euro's.
De Hirose toen vervangen voor een 5 polige DIN 180° (past in het gat) omdat ik nog "full metal jacket" din stekkers liggen had, zonder schroefdraad, maar das niet echt nodig

Het kan heel goed dat de Hirose in mijn apparaat al is vervangen voor een 5 polige DIN 240°. Ik heb te weinig spullen mee om dat te checken, maar het ziet er op het oog professioneel en deugdelijk uit. Met de schroefdraad vergrendeling van de stekker zit het muur vast.

pietplof

Golden Member

Collegae,

Zoals inmiddels wel duidelijk zal zijn hebben Flash2b,ondergetekende en mijn zwager Theo twee volle dagen de beurs in Friedrichshafen ,,onveilig" gemaakt.
Dank zij genoemde Flash2b hebben jullie kennis kunnen nemen van het overvloedige aanbod en hetgeen hij heeft gemeend te moeten aankopen. Hierbij is duidelijk merkbaar dat hij een fijne neus heeft voor aantrekkelijk geprijsde apparatuur dat ook nog bruikbaar is.
Het was bijzonder gezellig en vatbaat voor herhaling.

Ondergetekende heeft ook op de tweede dag zijn hobbypot aangesproken en wat spullen aan zijn , toch al omvangrijke, voorraad toegevoegd.
De foto komt nog.
De gekochte zaken moeten uit de auto, op een tafel en gefotografeerd.... maar na aankomst zijn we eerst de opkomende droge keel gaan spoelen, gevolgd door de spreekwoordelijke eenvoudige maar wel voedzame maaltijd waarbij een droge witte Verdicchio een perfecteaanvulling vormde.
Daarna een dubbele espresso met een vertering bevorderende grappa en iedereen zal begrijpen dat de genoemde foto van de buit wel komt maar niet meer op deze avond.
Proost, en een mooie zondag.

festina lente

Houden jullie in die omgeving nu ook gelijk vakantie ofzo?
Ik bedoel, zo'n beurs is reuze leuk en gezellig, maar om er nou 2 tanks voor leeg te rijden en bijbehorende overnachtingen te boeken..

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 22 juni 2019 17:23:44 schreef flash2b:
[...]

Het kan heel goed dat de Hirose in mijn apparaat al is vervangen voor een 5 polige DIN 240°. Ik heb te weinig spullen mee om dat te checken, maar het ziet er op het oog professioneel en deugdelijk uit. Met de schroefdraad vergrendeling van de stekker zit het muur vast.

Deze milliohmeter werd door HP in Japan ontwikkeld en gebouwd, origineel zat er dus een Hirose plug op. Kan ook zijn als de Bundeswerh die besteld heeft, ze met DIN geleverd werden op hun vraag,je weet maar nooit. ( Hirose pluggen waren in de EU vroeger moeilijk te vinden ).

bprosman

Golden Member

@Flash2b,

Mooie bordjes, zie ik daar ook I/O kaarten tussen?
Telefooncentrale geweest oid ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 22 juni 2019 22:59:13 schreef Jochem:
Houden jullie in die omgeving nu ook gelijk vakantie ofzo?..om er nou 2 tanks voor leeg te rijden en bijbehorende overnachtingen te boeken..

Omgeving Bodensee is super voor een vakantie inderdaad. Aanrader.
Nou is de beurs wel een bijzondere, dus er zullen best hele volksstammen heenrijden alleen voor de beurs. Zelf nooit geweest trouwens (op de beurs dan).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Zoals ik al eerder suggereerde is carpoolen, gezamenlijk een busje huren, of liever nog een georganiseerde busreis ook een optie. De beurs is dat zeker waard!
Ik ben er twee keer geweest en moet zeggen dat ook de omgeving de moeite waard is. Vergeet dan vooral ook niet het Zeppelin museum niet te bezoeken! Er zijn zelfs vluchten te maken.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als 2 tanken benzine al als "duur" beschouwd wordt, vrees ik dat de prijs van zo'n vlucht wel eens een puntje van aandacht zou kunnen worden :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Nou vind ik 2 tanks brandstof niet meteen "duur", maar het is wel een hoop geld. Met een enkele hotelovernachting erbij kom je al snel rond de €250 uit (bij mijn tank althans, maar als je een kleine tank hebt red je het ook niet met 2x tanken).
Ik vind dat zelf te gortig voor zo'n beurs. Hoewel ik er nog nooit geweest ben zie ik wel wat de buit is, en dat kan alvast niet de reden zijn. Gezelligheid en interesse kan dat natuurlijk wel zijn, maar persoonlijk zou ik er zelf dan een vakantie, of minimaal een short-break van maken. Vandaar mijn vraag, hoe degenen die daar nu zijn geweest dat doen.

If you want to succeed, double your failure rate.
pietplof

Golden Member

Inmiddels teruggekeerd op het eigen nest.
De auto leegehaald, de magen gevuld en de ,beperkte, elektronische oogst op de hobbytafel gelegd.

Jochem; als een bezoek aan de HAM radiobeurs wordt gekarteriseerd als , twee tanks leegrijden" moet je vooral niet gaan. Zonde van het geld en de moeite.
Even helder.... Ik heb gemakkelijk praten.
Waarom? Omdat onze zoon met zijn echtgenote en ,,onze" kleinzoon in Friedrichshafen werkt en woont. Ook viert kleinzoon zijn verjaardag begin juni en het zal glashelder zijn dat wij dus toch al aanwezig zijn.

De beurs is zeker 2x zo groot als die in Rosmalen, Het aanbod is veelzijdiger.
Wij ( Flash2b , mijn zwager Theo en ik ) zijn twee dagen bezig geweest alle standhouders langs te lopen en lekker te snuffelen.
De voertaal is een heel vreemd soort engels met duitse accenten: zeer geschikt voor misverstanden en veel humor.

De realiteit is heel simpel.
Je moet heen en terug, je moet ergens pitten en eten en je wilt niet met lege handen thuiskomen.
Je moet dus rekenen op minimaal vier dagen .

Een combinatie met de vakantie is een heel verstandige daar de omgeving zeer de moeite waard is. Zwitserland, Oostenrijk en zelfs Italië zijn binnen handbereik.
De fiets kan mee want je kunt je erkelijk suf fietsen.

Ik heb net enkele foto's gemaakt en daarop zien jullie twee fraaie ( jawel) heuse Belzer tangetjes.
Tevens een lief ohm metertje ( splinternieuw) en een Siemens digitale universeelmeter.
Het ding lag in een stand met heel veel andere ,,opknappers"
Ik heb het apparaat,zonder deksel, even aangeraakt en meteen werd, achter de stand, de verkoper
Actief en stak drie vingers op. Vrij vertaald is dat 3 euro. Voor 2,5 werd het mijn eigendom.
Flash2b zag er geen heil in, de zwartkijker.

Vanavond aangesloten op 230 v wissel. Het display kwam tot leven en dat bleef zo.
Twee knoppen...mA en V waren niet te bewegen,l
Achter de genoemde knoppen zijn een aantal diodes gemonteerd die alle vijf zijn gesneuveld.
De achterzijde ziet er ookwat barbeque-achtig uit.

Kortom, het was een mooi weekeinde.

festina lente
pietplof

Golden Member

festina lente
flash2b

Special Member

Ik heb natuurlijk alleen laten zien hoe die beurs eruit ziet en wat ik heb ervaren en gekocht. Andere zaken meld ik niet omdat het dan offtopic is.

Kort komt het erop neer dat ik zowel voor als na de beurs ook andere plaatsen bezoek die ik interessant vind (oa. steden, musea, etc.) Het is dus niet even heen en weer en ja zo'n trip kost geld maar alle leuke dingen in het leven kosten geld.

Zo'n beurs gaat me niet puur om het kopen, maar je vind er altijd leuke dingen (wat ook geldt voor NLse markten trouwens).

Ik begreep dat het niet alleen maar de vlooienmarkt is toch? Er staan ook verenigingen en bedrijven die hun activiteiten laten zien. En weet ik wat allemaal nog meer.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
flash2b

Special Member

Dat klopt. In hal A1 is er een gedeelte met verenigingen en een deel met leveranciers/importeurs/winkels. Dat laatste is allemaal nieuw, dus gewone prijzen.

Oa. Yeasu, ICOM, Rigol, Batronix en diverse duitse winkels en kleine leveranciers staan op dat deel van de beurs.

Bij het verenigingen deel staan verschillende landen die amateur radio bedrijven en verkopen spullen als merchandising en boeken.

Ook zijn er lezingen en demo's.

Op 21 juni 2019 23:00:11 schreef LetterHenk:
Prachtige mΩ meter flash2b, daar hoop ik meer van te zien tzt :)

Ben nog 'onderweg' maar zal zeker gebeuren.

Op 23 juni 2019 09:19:32 schreef bprosman:
@Flash2b,

Mooie bordjes, zie ik daar ook I/O kaarten tussen?
Telefooncentrale geweest oid ?

In totaal zijn het 7 bordjes, en 5 verschillende. Het is volgens mij geen telefoon centrale, maar een of andere besturing. De processor en geheugen bordjes zaten niet in de grabbel doos. 1 van mijn bordjes heeft power transistoren, dus ik denk een aansturing en 1 heeft opto's. Was ook echt een grabbel doos voor jou, heb helaas/gelukkig niet alles gekocht. Als je wat zoekt laat maar weten dan kijk ik of het erop zit.

bprosman

Golden Member

Was ook echt een grabbel doos voor jou

Volgend jaar ga ik gewoon mee :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.