Kooktoestel op enkelfase groep > 16A

Hier in Nederland wordt een kooktoestel bij een enkelfase installatie aangesloten op twee gekoppelde 16A enkelfase groepen. Een zogenaamde 2x16A kookgroep. Typisch Nederlands, je ziet het bijna nergens anders. Ik vind het een onding, al was het alleen maar omdat voor de 2x16A enkelfase kookgroep dezelfde stekker wordt gebruikt als voor een drie fasen aansluiting en er geen standaard is voor de aansluiting. In het gunstige geval doet het kooktoestel het bij verkeerde aansluiting niet, in het ongunstige geval gaat er iets kapot omdat een element 400 Volt krijgt in plaats van 230 Volt.

In de ons omringende landen is en enkelfase aansluiting > 16A heel gewoon. Voor een kooktoestel dat aangesloten wordt op een enkelfase installatie wordt een enkelfase groep van 25A of 32A gemaakt. Uiteraard met geschikt contact materiaal en bedrading met voldoende koper. Ik stel voor dat we dat in Nederland ook gaan invoeren.

  • Aan de verwarring met Perilex komt op termijn een einde.
  • De installatie wordt overzichtelijker. Niet onbelangrijk nu we nogal eens "installateurs" uit het buitenland aan onze installaties laten sleutelen. Installateurs die niet bekend zijn met de NL 2x16A kookgroep,
  • Om een kooktoestel veilig te kunnen aansluiten op een NL 2x16A kookgroep, moeten de nullen van de secties intern gescheiden kunnen worden. Omdat dat in de meeste landen niet nodig is, en we open grenzen hebben, zien we kooktoestellen in Nederland verschijnen waarbij de nullen niet intern gescheiden kunnen worden. Die toestellen zijn dus eigenlijk niet geschikt voor een NL 2x16A kookgroep. Toch worden ze dan vaak wel aangesloten en ontstaat er een potentieel onveilige situatie bij een brakke nul.
  • De eerlijkheid gebied ook te vermelden dat men in onze buurlanden meestal wat minder schrieperig is met de hoofdzekering. 50A of meer is voor een enkelfase aansluiting in een woonhuis niet ongewoon. Ook is de kabel naar de straat vaak dikker dan de hier gebruikelijke 6 kwadraat. Een 32A enkelfase groep zal hier meestal niet kunnen met een 35A of 40A hoofdzekering. Dan is er geen selectiviteit. Maar 25A zou wel moeten kunnen en dat is voor de moderne kooktoestellen genoeg. Sommige moderne inductie kooktoestellen zullen misschien zelfs met 20A toekomen.

Ik stel voor over te gaan tot uitfaseren van de 2x16A enkelfase kookgroep en bij nieuwe enkelfase installaties een 25A enkelfase kookgroep aan te leggen. Dit lijkt me geschikt contact materiaal:

https://static.gamma.be/dam/45508/123

https://static.gamma.be/dam/45446/123

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Jinny

Golden Member

Fantastisch idee, geef maar hier, gaan we iets mee doen... (rommel rommel, onderste la open...)
U hoort nog van ons.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

ik zou dan wel opperen om een wcd te gebruiken welke ook in die perilex doos past. dan kun je altijd nog over op een kracht voeding in je keuken als dat nodig is. immers krijg je dan 25A x3 en dan is het fornuis op 1 fase wat krap.

hoewel het nummeren van de pennen van een perilex in 230V en 400V ook zou kunnen. bijv met kleuren, oranje voor 400V en blauw voor 230V. verwarring zou je nog vele decennia niet kwijt zijn gezien er nog veel oude aansluitingen blijven zitten.

evengoed, van sommige dingen heeft piet prul gewoon geen verstand, en dat zou ook best zo mogen zijn. elke halve denkt een cv ketel te kunnen hangen, terwijl daar ook wat regeltjes aan zijn verbonden. dus de fornuis aansluiting ook, keukenboeren laten vaker de elektrieker komen daarvoor.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 30 juni 2019 12:12:35 (54%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even nadenken over de perilex stekkers zodat je met een palletje/uitsparing de stekkers en de dozen "2x enkelfase" of "3fase" maakt lijkt me een beter plan.

Ik vind het wel overzichtelijk: 2.5mm2 is altijd genoeg voor normale bedrading binnnenshuis en 16A is de maximale afzekering. Klaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Waarom niet, alle Nederlanders aan de Vynckier stopcontacten, Belgische economie kan er alleen maar beter van worden :D. Ook direct herkenbaar, geen "OK , hoe zit dat hier weer met die Perilex"

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De benaming Perilex is al jaren verdwenen uit de NEN1010
Hoe je het doet mag je zelf weten, er is niets op tegen om er een 1 fase 25A groep van te maken. Je mag hier bv een CEE-Form voor gebruiken.

Ik vind de kookgroep ook een onding, om meerdere redenen onduidelijk.
Zeer zeker is dat het mogelijk is de Nul over te belasten. Namelijk 1 onderbreking of niet aangesloten Nul en alles werkt nog.
Ook is de positie van de ene Nul is duidelijk, de andere Nul wil nog wel eens anders zitten.

Maar zoals elk nadeel ook een voordeel heeft.
De NL installaties (in woonhuizen) zijn helemaal te maken met 2,5qmm VD-draad. Als er een 25A aansluiting komt zal elke monteur ook 3 bosjes 4qmm in zijn bus moeten hebben. En het aansluitsnoer wordt ook dikker!! Elke bouwmarkt heeft snoeren van 1,5 en 2,5qmm, maar van 4qmm, dat wordt zoeken!. Er wordt dus meer deskundigheid van de monteur verwacht.

Mijn voorkeur zou zijn alle installaties in 3 fase uit te voeren.
Dan kan alles nog met 'gewoon' VD 2,5qmm. Dan kan ook gewoon de perilex, waar op zich niets mis mee is, blijven. Bij uitval van 1 fase blijf er nog wat verlichting overhouden in huis.

@Roetzen.
De waarde van de hoofdzekering heeft er (uiteraard) niets mee te maken. Een kooktoestel op een NL-kookgroep verbruikt evenveel als dat deze op een 1 fase 25A groep aangesloten is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Ik ben het met Toet eens.
Wat is er mis met 3 fasen? Een Perilex is er tenslotte voor gemaakt...
En een kookplaat aansluiten? Gewoon door de vakman laten doen. Er word al genoeg afgebeund door mensen die zeggen het te weten, en het wel "even" doen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Waarom weer lokale, enkele levarancier ideetjes qua stekkers. Er zijn prima compacte IEC 60309 stekkers en dozen voor 32A (en dan een stickertje "gezekerd op 25A") van o.a. Hager, Mennekes, etc.

Gewoon een standaard toepassen die al bestaat ipv een nieuwe uit vinden.

Wel mee eens, Perilex en die kookgroep moeten gewoon weg. Als je een beetje mee leest op klus forums komen er zoveel vragen over binnen en dan heb je leuke leveranciers die hier kookplaten verkopen die er niet eens op kunnen (geen gescheiden nul).

Ik had ooit nog gedacht of misschien er nog een excuus zou zijn om een kookgroep op een 5-pins IEC 60309 blauw met andere markerings nok te doen, maar eerlijk gezegd, gewoon ophouden met het foute concept van de kookgroep zeker gezien die ongeschikte kookplaten nu op de markt.

ps. Hier in de keuken is er dus voorlopig ook ingetekend, wandcontactdoos IEC 60309 3-fase van Mennekes en fysiek past die gewoon in een Perilex doos.

niks mis met de perilex aansluiting, maar iedereen denkt dat alles wat in elkaar past ook juist werkt. je hebt ook frotters die waterafsluiters in gasleidingen zetten. het werkt wel, maar mag ook niet.

de optie om een nok aan te passen is nog de beste, gaat men die afzagen dan zijn ze toch al stom bezig, je was gewaarschuwd dat het niet paste.

je kunt de 25A perilex nemen dan, die heeft de aarde dwars zitten tov de 16A versie. deze aansluiting bestaat ook al lang, maar kom je in huizen nooit tegen.

overigens dient alles in de keuken stekkerbaar te zijn, bij losse toestellen, geen vaste aansluitingen zoals men in BE doet met die ellende vyncier doosjes. zonder plaatje is dat spul niet bepaald aanraakveilig, en dat is al 15 jaar niet meer hier, ook schakelmateriaal is zonder plaatjes aanraakveilig.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 30 juni 2019 13:41:39 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Weet iemand eigenlijk of volgens NEN1010 en de NPR's je het ook op de Britse manier zo mogen doen. Eigenlijk gewoon een werkschakelaar (zonder zekering als het een eigen draad is naar de groepenkast, maar Britten tappen dit ook rustig af van hun gekke ring mains met een zekering) en een vaste kabel naar het toestel.

Zou het zelf niet aanbevelen aangezien je dan alleen kan aansluiten nadat je de groep uit zet, maar het maakt het wel iets minder waarschijnlijk dat men gewoon maar inplugt en het beste er van hoopt.

En ja, "huishoudelijk design" werkschakelaars zitten gewoon in het assortiment van Peha en Jung, zodat ze ook op de Britse markt kunnen verkopen.

als je hier wcd's tegenkomt die niet volgens de nederlandse normen zijn, is t afkeur. in BE voldoen wcd's uit NL ook niet met de keuring.

overigens heeft de UK standaard zekeringen in de stekkers van apparaten zitten.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 30 juni 2019 14:03:18 (33%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 juni 2019 11:50:17 schreef Roetzen:
De installatie wordt overzichtelijker. Niet onbelangrijk nu we nogal eens "installateurs" uit het buitenland aan onze installaties laten sleutelen. Installateurs die niet bekend zijn met de NL 2x16A kookgroep,

Omdat een paar buitenlandse installateurs niet bekend zijn met ons systeem moeten we maar het systeem veranderen? Dat is een verkeerde benadering. Die buitenlanders moeten zich eerst maar eens verdiepen in onze gewoontes.
Maar ik denk dat het probleem zich vanzelf gaat oplossen. Als we straks massaal van het gas af moeten krijgen we warmtepompen en iedereen gaat inductiekoken. Daarnaast krijgt iedereen ook nog een oplaadstation voor de elektrieke auto. Onvermijdelijk gaan dan alle aansluitingen naar minstens 1x50A. En dan is een eenfasige kookaansluiting van 30A ineens geen enkel probleem meer.

Behalve kooktoestellen, ovens, vaatwassers, etc die worden in de UK standaard vast aangesloten met een werkschakelaar en in het geval dat het geen eigen groep is met een zekering in de werkschakelaar.

Mijn vriend komt uit de UK en daar zie je dus ook vaak achter in een van de keuken kastjes 3-6 werkschakelaars zitten voor alle toestellen. Het is eigenlijk een *gruwel* constructie, maar voorkomt iig een discussie over wat voor een vage stekker er aan zou moeten voor 40-50A kookplaten op 1-fase.

(Ja dat is dan weer heel Brits, een huis heeft een 1-fase 64-100A aansluiting, 3-fase zie je daar zelden in woningen)

Op 30 juni 2019 13:03:07 schreef HelenaOnPower:

Wel mee eens, Perilex en die kookgroep moeten gewoon weg. Als je een beetje

"Kookgroep" is ooit bedacht voor de grote groep mensen die slechts een 1-fase aansluiting hebben en toch ook wel graag inductief willen koken. Een typisch NL oplossing, een soort compromis, noem de kookgroep maar een 'poldergroep'. En met een compromis stel je nooit iedereen 100 % tevreden. Probleem is dat we steeds meer elektrische apparaten willen hebben maar dat onze huisinstallatie, daar geen voldoende gelijke tred mee kan houden. Dit neemt echter niet weg dat een Perilex aansluiting veiliger kan en misschien ook wel moet. Van de andere kant, NEN-1010 is niet gemaakt voor (buitenlandse) beunhazen maar voor erkende installateurs.........

dat denk ik toch niet, het spul gaat slimmer worden, ofwel het fornuis gaat praten met de warmtepomp, dus gaat men koken dan loopt het max vermogen van de warmtepomp terug. hetzelfde met de lader van de auto, die kan pas vol aan als er amper nog verbruik is in huis. communicatie met de meter zal er onderdeel van gaan worden.

overigens is men al bezig in bouw met nog meer regeltjes, omdat er in verhouding zoveel doden vallen, moet er een soort van handgebaar communicatie komen, waar ook iedereen een diploma voor moet hebben. dat zou de taalbarriere op de bouw moeten verkleinen. terwijl het algemeen bekend is dat daar het probleem niet ligt, maar bij de werkdruk, die wordt veroorzaakt door werkgevers en opdrachtgevers. je wilt niet weten hoeveel er al thuis zijn komen zitten in overspannen toestand. soms wel 3 uitvoerders die op 1 bouw omgaan. de tijden van normale communicatie zijn wel geweest, je moet er een bek tegen open trekken, anders snappen ze het gewoon niet dat dingen niet normaal uitgevoerd kunnen worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 juni 2019 13:58:41 schreef testman:
als je hier wcd's tegenkomt die niet volgens de nederlandse normen zijn, is t afkeur. in BE voldoen wcd's uit NL ook niet met keuring.

Dat hangt ervan af wat je bedoelt met Nederlandse WCD's Je mag in BE enkel CEE 7/5 stopcontacten plaatsen ook van Nederlands fabrikaat, echter geen CEE7/3 (of andere normen). Dit geldt echter enkel voor standaard stopcontacten. Voor een kookfornuis mag je zowat alles plaatsen zolang de afzekering maar past en er een CE merk op zit.

Waarom weer lokale, enkele levarancier ideetjes qua stekkers. Er zijn prima compacte IEC 60309 stekkers en dozen voor 32A (en dan een stickertje "gezekerd op 25A") van o.a. Hager, Mennekes, etc.

Heb het al gezien en ieder zijn ding, toch blijft de meest compacte CEE nog een lomp ding in de keuken.

Op 30 juni 2019 14:18:48 schreef KlaasZ:
[...]Die buitenlanders moeten zich eerst maar eens verdiepen in onze gewoontes.

Dat lijkt wel een slogan van het Vlaams Belang :).

Van de andere kant, NEN-1010 is niet gemaakt voor beunhazen maar voor erkende installateurs.........

Klopt, maar soms is er geen verschil tussen beide :)

Op 30 juni 2019 14:48:41 schreef New Beetle:
[...]Heb het al gezien en ieder zijn ding, toch blijft de meest compacte CEE nog een lomp ding in de keuken.

Achter in een keukenkastje kan het mij persoonlijk weinig schelen. Daarnaast is het een standaard, leverbaar door verschillende bedrijven, en niet uitgebreid misbruikt.

(Dat laatste is waarom Perilex niet te redden is voor een van de twee toepassingen, er is al teveel van geinstalleerd, je moet echt naar een nieuwe stekker en dan liever niet iets dat maar een bedrijf maakt)

Op 30 juni 2019 14:24:15 schreef herbert116:
"Kookgroep" is ooit bedacht voor de grote groep mensen die slechts een 1-fase aansluiting hebben en toch ook wel graag inductief willen koken.

Kookgroep bestond ook al toen er nog "gewoon" elektrisch werd gekookt, dus op een plaat met een verwarmingsspiraal. Ik weet niet hoe lang dit al bestaat, maar toch zeker sinds 1960. Dus intussen zou iedereen er toch wel bekend mee kunnen zijn.

…….maar voor erkende installateurs.........

En laten die nou niet meer bestaan in Nederland.

Op 30 juni 2019 15:10:54 schreef HelenaOnPower: je moet echt naar een nieuwe stekker en dan liever niet iets dat maar een bedrijf maakt)

Daar heb je een punt, Europa is echter veel te nationalistisch om zoiets succesvol te standaardiseren. Er bestaat reeds een Euronorm standaard stopcontact en ook dat is nooit van de grond gekomen. Italianen gebruiken zelf twee normen in parallel.

Op 30 juni 2019 15:26:21 schreef New Beetle:
[...]Daar heb je een punt, Europa is echter veel te nationalistisch om zoiets succesvol te standaardiseren. Er bestaat reeds een Euronorm standaard stopcontact en ook dat is nooit van de grond gekomen. Italianen gebruiken zelf twee normen in parallel.

Dat is dus het punt, als je geen kookgroep meer hebt dan voldoet IEC 60309 simpelweg. En de 32A 1-fase en 16A 3-fase daar van zijn nu al commercieel verkrijgbaar in stekkers die vergelijkbaar qua grote zijn met de huidige Perilex.

Daarnaast is het qua non-nationalistisch denken ook de noodzaak dat kookplaten hier dus 2 nulklemmen nodig hebben een situatie die geen enkel ander land heeft. Je ziet nu al vaak mensen die "simpelweg" beide nullen onder een klem doen op hun nieuwe kookplaat, wat onveilig is als een van de twee los zou komen en niet eens werkt als het een aardlek-kookgroep-automaat is.

Nu kan je je afvragen of een kookplaat plaatsen wel door een leek zou mogen, echter ben ik van mening dat zolang er een stekker aanzit en het onder de 32A ligt dat dit simpelweg zou moeten kunnen aangezien het dan "simpelweg" een apparaat is en geen onderdeel van de installatie. Wil je dat niet, dan moet je naar iets zoals de Britse oplossing, wel leuke werkverschaffing voor het tekort aan electriciens dat er al is.

Op 30 juni 2019 15:38:19 schreef HelenaOnPower:
Dat is dus het punt, als je geen kookgroep meer hebt dan voldoet IEC 60309 simpelweg. En de 32A 1-fase en 16A 3-fase daar van zijn nu al commercieel verkrijgbaar in stekkers die vergelijkbaar qua grote zijn met de huidige Perilex.

Denk niet dat iedereen dit als een valabel alternatief ziet, anders zou je in een keukenomgeving een veel bredere toepassing verwachten.

Misschien moet men eens nadenken over een stekkerstandaard stijl laadpaal waar het beschikbare net en aansluitvermogen dynamisch bepaald worden, plug en play als het ware. De huidige stekkerstandaarden dateren nog uit een tijd toen zoiets niet haalbaar was, met de huidige stand van technologie lijkt mij dit geen enkel probleem meer.

Op 30 juni 2019 15:38:19 schreef HelenaOnPower:
Daarnaast is het qua non-nationalistisch denken ook de noodzaak dat kookplaten hier dus 2 nulklemmen nodig hebben een situatie die geen enkel ander land heeft. Je ziet nu al vaak mensen die "simpelweg" beide nullen onder een klem doen op hun nieuwe kookplaat, wat onveilig is als een van de twee los zou komen en niet eens werkt als het een aardlek-kookgroep-automaat is.

Nog gekker, ik heb sinds twee maanden een inductieplaat met maar 1 nulklem. Zat een snoer aan gemonteerd met 2 fasedraden, 1 nuldraad en 1 aarddraad. Ik had netjes een Perilex gemonteerd met 2 nullen en 2 fasen. Keukenmonteur sluit die ene nuldraad aan op 1 van de 2 nulpennen in de stekker. Andere nulpen blijft ongebruikt. "Doen we altijd zo". Draait nu 2 maanden zonder problemen. We zullen zien.

Op 30 juni 2019 16:04:58 schreef KlaasZ: Keukenmonteur sluit die ene nuldraad aan op 1 van de 2 nulpennen in de stekker. Andere nulpen blijft ongebruikt. "Doen we altijd zo".

Dat is toch het logische gevolg van die complexe Perilex/kookgroep constructie. Keukens worden nu eenmaal geïnstalleerd door mensen die daarvoor niet zijn opgeleid en enkel in Utopia komt de volgende dag iemand narijden om die kookplaat aan te sluiten.

En zelfs dan, wij leven in tijden van EU en globalisering. Die dingen hebben vaak maar een nulklem. Ga jij anno 2019 een klant vertellen dat die Duitse kookplaat niet mag gebruikt worden in Nederland? Een klant begrijpt dat niet.

Sine

Moderator

Op 30 juni 2019 12:35:02 schreef Toeternietoe:

Zeer zeker is dat het mogelijk is de Nul over te belasten. Namelijk 1 onderbreking of niet aangesloten Nul en alles werkt nog.

Welnee, dan heb je een ongeschikt toestel, of het ding verkeerd aangesloten.

Dat brugje op de N- aansluitingen moet weg, en op elke overgebleven klem moet een nul draad.
Kan dat niet dan is je plaat niet geschikt voor een enkelfasige NL kookgroep.

En er zijn kookplaten waarbij dat brugje ontbreekt, maar dat zijn er toch maar heel weinig.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 30 juni 2019 16:56:44 (12%)

Allemaal dank voor de reacties. Het wordt een interessante discussie.:)

Nog even wat repliek:

@testman

Uiteraard is het handig met de afmeting van de doos rekening te houden met eventuele upgrade naar drie fasen. Maar voor zo ver ik weet is daar met het door mij voorgestelde Vinckier materiaal al aan voldaan.

Ik vind dat men als consument er inderdaad van mag uitgaan dat als iets zonder gebruik van gereedschap past, zoals dus een stekker en een WCD, dat het dan ook inderdaad goed zit. En daar gaat het dus mis met Perilex.

@testman & @rew

Ik denk dat Perilex niet meer te redden is. Voor een aanpassing met een nokje of zo is het veel te laat. Dat had men dan meteen moeten doen de eerste keer dat men een 2x16A kookgroep installeerde.

Er is nils mis met drie fasen, behalve dan dat het niet overal beschikbaar is en voor sommigen de ombouw nogal in de papieren gaat lopen. Maar dan niet meer met Perilex. Er zijn gewoon nog te veel kooktoestellen met Perilex bedraad voor 2x16A in omloop.

@mel

"Door een vakman laten installeren"? Het probleem is dat het hier om een consumentenapparaat met een stekker gaat. Bij een nieuwe installatie kan dat wel goed gaan, maar het gaat dus mis met de oma van de TS van het vorige topic die haar kooktoestel meeneemt bij haar verhuizing. Of bij Pietje die op marktplaats een inductieplaat van Truus koopt. Werkte prima bij Truus. Maar die had enkelfase. Pietje heeft drie fasen, Maar dat weet ie niet. Eb dus vuurwerk.

Dat is er dus mis met Perilex en drie fasen. Perilex is een prima systeem en als men het voor nooit iets anders gebruikt zou hebben dan voor drie fasen, was het nog steeds prima. Maar nu is dit dan toch echt beter voor drie fasen:

http://elektrischmateriaalnodig.be/eshop2/img/p/7/0/1/701-large_default.jpg

@toeternietoe

Dat die monteur dan ook nog een paar rolletjes 4 kwadraat in zijn busje moet hebben liggen zie ik niet als een groot probleem, Wie een busje heeft, is professional en dan moet je daar niet over zeuren. De aansluitkabel wordt niet dikker maar het koper er in wel ipv 5x2,5 kwadraat. 3x 4 kwaadraat. Er is echt wel aan te komen. On line ca EUR 3/meter. En als het gangbaar wordt ligt dat straks ook wel bij Gamma en Co.

@HelenaOnPower

Je hebt een punt. Vinckier is weliswaar wel degelijk een standaard. zei het niet wereldwijd, maar dat er maar eén fabrikant is, zou je als een bezwaar kunnen zien. IEC 60309 zou inderdaad een alternatief kunnen zijn. Die compacte versies zijn wel wat aan de dure kant vind ik. En toch nog wat lomp vergeleken bij de Vinckier.

Ik sta niet op die Vinckier. Waar het mij om gaat is dat we van die vermaledijde kookgroep af komen en van Perilex.

@KlaasZ

De realiteit is nu eenmaal dat we zelf werklui uit het buitenland hier laten werken omdat dat ons dat "economisch" beter uitkomt. Dat ze zich dan maar onze regels eigen moeten maken is dapper gesproken, maar de realiteit is dat onder de huidige omstandigehen uniforme regelingen gewoon veiliger zijn.

En zoals die keukenmonteur jouw inductieplaat heeft aangesloten, dat is dus nou typisch hoe het echt niet moet. Alles gaat door de ene 2,5 kwadraat nul en die wordt overbelast. Het illustreert waarom we van die vermaledijde 2x16A kookgroep af moeten.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V