Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

@evelo: huisjesmelker duidelijk maken dat hij/zij verantwoordelijk gehouden zal worden als een v/d bewoners daar in grijpt & het loodje legt? (lees: schadevergoeding, door huisbaas te betalen. En/of vervolging wegens dood door schuld). Huisbazen willen nog wel eens gevoelig zijn voor zo'n 'financieel' argument. :p

Kwam zelf dit op Marktplaats tegen:

(op een socket 775 bordje). Ik dacht "bolle elco's!". Verkoper er op geattendeerd, deze vond het "nogal brutaal om zomaar ongevraagd een advertentie af te kraken". En zou uit een prima lopend systeem komen.

Okee 't zou kunnen dat er wat limonade resten op die elco's zit, maar... tja 'k heb het toch vaak genoeg gezien. Wat denken jullie? Bolle elco's of zou 't toch nog wat anders kunnen zijn? Helaas geen betere foto's beschikbaar. Al met al vond ik het nogal vreemd omdat betreffende verkoper ook een paar server boards te koop had. Dan zou je toch wat kennis van zaken verwachten (cq. even de limonade resten wegpoetsen :) ).

nogal rotte elco's idd. een socket 775 board is ook niet meer van t nieuwste , wrs al vervangen en probeert het vastlopers veroorzakende bord nog te verkopen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Datasheets bevatten ook vaak vrij groffe fouten. Ik wilde de feedback weerstanden berekenen voor een TPS737xx regulator.
Met de gegeven formule klopte er niks van de weerstandswaarden in de tabel, dus vreemd. Blijkt dat formule niet klopt... ;)

Moet zijn: (R1+R2)/(R2/1.204)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is geen fout; hun formule levert hetzelfde op als de jouwe.
(Het zou wel fout geweest zijn als zij, net als jij, ook haakjes rond de tweede R2 en de factor 1,204 hadden gezet, maar dat hebben ze niet.)

Hoewel de formule in het datablad dus niet fout is, had de maker alle misverstand kunnen voorkomen door de factor 1,204 helemaal voorop te zetten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Ik vind haakjes toch altijd een stuk duidelijker. Vooral omdat er verschillende bewerkingsvolgordes bestaan...
(ik heb nog geleerd dat delen voor vermenigvuldigen gaat. En dat werd tot eind vorige eeuw vaak gebruikt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kwam zelf dit op Marktplaats tegen:
[bijlage][bijlage]
(op een socket 775 bordje). Ik dacht "bolle elco's!". Verkoper er op geattendeerd, deze vond het "nogal brutaal om zomaar ongevraagd een advertentie af te kraken". En zou uit een prima lopend systeem komen.

Waarschijnlijk een Dell systeem? Ik heb al twee verschillende type Dell systemen mee mogen nemen ooit bij mijn oude werkgever omdat ze anders de afvalbak in zouden gaan. Bolle elco's vervangen en die systemen werken nu nog.

evelo

Golden Member

Op 17 juli 2019 23:34:22 schreef RetroTechie:
@evelo: huisjesmelker duidelijk maken dat hij/zij verantwoordelijk gehouden zal worden als een v/d bewoners daar in grijpt & het loodje legt? (lees: schadevergoeding, door huisbaas te betalen. En/of vervolging wegens dood door schuld). Huisbazen willen nog wel eens gevoelig zijn voor zo'n 'financieel' argument. :p

Kwam zelf dit op Marktplaats tegen:
[bijlage][bijlage]
(op een socket 775 bordje). Ik dacht "bolle elco's!". Verkoper er op geattendeerd, deze vond het "nogal brutaal om zomaar ongevraagd een advertentie af te kraken". En zou uit een prima lopend systeem komen.

Okee 't zou kunnen dat er wat limonade resten op die elco's zit, maar... tja 'k heb het toch vaak genoeg gezien. Wat denken jullie? Bolle elco's of zou 't toch nog wat anders kunnen zijn? Helaas geen betere foto's beschikbaar. Al met al vond ik het nogal vreemd omdat betreffende verkoper ook een paar server boards te koop had. Dan zou je toch wat kennis van zaken verwachten (cq. even de limonade resten wegpoetsen :) ).

Ja, maar ik heb al gemerkt dat de dynamiek in zo'n toestanden nogal 'raar' kan zijn zijn.
Volgens de verhuurder is alles 'perfect' zelfs zijn zelfgeknutselde brandcentrale en brandhaspel.

De verhuurder waant zich de grote chef van zijn eigen koningkrijkje. En zijn huurders hebben ook niet echt de capaciteit om rationeel te kunnen nadenken over de situatie, ze hebben grotere (geld)zorgen die meer ruimte innemen in hun hoofd.
Het lijkt wel alsof de verhuurder aanbeden wordt door de huurders. Er hingen brieven van de stad aan de voordeur over onbewoonbaarheid en zo. Maar de huurders willen niet weg, zelfs al zijn de omstandigheden gewoon triest.

tja, men weet het vaak ook gewoon niet. van de week nog een huisje met missende aarding gehad, ook geen aardlek in de kast.. . mensen netjes een brief gehad van zowel netbeheerder als waterleidingbedrijf die ondertekend retour moest dat men zelf had geregeld dat er een aardpin wordt geslagen ivm aankomende leidingvervanging in de straat. kastaarding was losgekomen bij de leiding en god weet hoe lang al. de installatie was ook hobbywerk 1e rang, ouwe tweelingkabels overal gespijkerd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nee, in verf vastzittend en t bekende knoopwerk.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 19 juli 2019 06:57:11 (69%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 oktober 2013 21:27:41 schreef darkpinguin:
Nu komt het vervelende: alle LED's zijn wit uitgeslagen van de secondelijm. Nu moet ik ze allemaal gaan schoonmaken zonder dat ze losgaan of dat het plexiglas beschadigd. Heeft iemand hier ook een oplossing voor toevallig?

Krabben! Laatste keer dat ik dat inruilde voor "oplosmiddel" kreeg ik een CD doosje waar doorheen niks meer leesbaar was. :o

Op 26 oktober 2013 21:48:02 schreef MAH:
Op sommige avonden had je beter een cursus kantklossen kunnen volgen dan de soldeerbout te hanteren!

Kantklossen is ook een veel leukere hobby dan solderen! :) Disclaimer: nog nooit gedaan...

fatbeard

Honourable Member

Op 18 juli 2019 18:11:09 schreef Arco:
Ik vind haakjes toch altijd een stuk duidelijker. Vooral omdat er verschillende bewerkingsvolgordes bestaan...
(ik heb nog geleerd dat delen voor vermenigvuldigen gaat. En dat werd tot eind vorige eeuw vaak gebruikt)

Dit kreeg ik op de lagere school al mee: Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord.
Machtsverheffen
Vermenigvuldigen
Delen
Worteltrekken
Optellen
Aftrekken

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 18 juli 2019 16:28:53 schreef Arco:
Moet zijn: (R1+R2)/(R2/1.204)

Er staat (R1+R2)/ R2 x 1.204 en dat is correct. Vermenigvuldigen en delen wordt gewoon van links naar rechts gedaan dus de uitkomst van R1+R2 deel je door R2 en de uitkomst daarvan vermenigvuldig je met 1.204. Zo je wilt: ((R1+R2)/ R2) x 1.204, maar dat bevalt volgens de normale rekenregels onnodige haakjes.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 juli 2019 06:19:41 schreef fatbeard:
[...]
Dit kreeg ik op de lagere school al mee: Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord.

Die heeft iedereen hier op school denk ik wel geleerd. En het is fout.

(Vermenivuldigen en Delen gaan van links naar rechts) gaan voor
(Optellen en Aftrekken gaan van links naar rechts)

Op 19 juli 2019 08:13:44 schreef rew:
[...]
Er staat (R1+R2)/ R2 x 1.204 en dat is correct. Vermenigvuldigen en delen wordt gewoon van links naar rechts gedaan dus de uitkomst van R1+R2 deel je door R2 en de uitkomst daarvan vermenigvuldig je met 1.204. Zo je wilt: ((R1+R2)/ R2) x 1.204, maar dat bevalt volgens de normale rekenregels onnodige haakjes.

omdat dit bij typen verwarrend is, is het wel duidelijk als je eht zou uitschrijven met de hand:

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Haakjes zijn wel zo duidelijk, ook omdat er bij bijv. compilers subtiele verschillen zijn bij het parsen van complexe vergelijkingen...
Zo maakt Powerbasic verschil tussen integer en floating point delingen...

code:


Operator Precedence:

· parentheses ( ) 
· exponentiation (^) 
· negation (-) 
· multiplication (*), floating point division (/) 
· integer division (\) 
· modulo (MOD) 
· addition (+), subtraction (-) 
· relational operators (<, <=, =, >=, >, <>) 
· NOT, ISFALSE, ISTRUE 
· AND 
· OR, XOR (exclusive OR) 
· EQV (equivalence) 
· IMP (implication) 

Heb in het verleden ook wel eens een compiler gehad die van rechts naar links werkte bij vergelijkingen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien moet je dan ook stoppen met zulke basic beun compilers, GCC doet het gewoon goed, en de regels voor andere operators (zoals bitwise, logic, etc.) zijn vastgelegd.

Nu ben ik zeker met je eens dat extra haakjes waarmee je onduidelijkheid wegneemt voor jezelf en de volgende programmeur die de code leest meestal een goed idee is, maar als je dat moet doen omdat je compiler zich niet aan de regels houdt, betekend dat die compiler in de digitale afvalbak hoort.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

blablabla Wat sparky zegt. +1

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Haakjes maken code en/of formules universeel uitlegbaar en toepasbaar. Voorkomt misverstanden.
Ik ben er voor om zaken duidelijk en niet voor verkeerde uitleg vatbaar op te schrijven. Een extra haakje ga ik me niet over opwinden... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ook niet. Iemand had een patch ingestuurd voor een stuk open source code wat ik onderhoud. Eerste wat ik doe is twee setjes haakjes toevoegen.

Maar, wat sparky zegt: een compiler die zich niet aan de gepubliceerde regels houdt, die moet in de vuilnisbak. Je weet dan niet wanneer ie zich weer ineens anders dan wat je verwacht gaat gedragen.

Toen wij voor het eerst hier met AVR gingen werken kwamen we na een tijdje er achter dat met -O2 de compiler case constructies niet goed compileerde. Dat geeft een heel vervelend gevoel: Je kan er niet meer van uitgaan dat a = b+c; doet wat je wilt.

Maar goed, in de "taal" van formules mag er van uit gegaan worden dat je "vandale" kent.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Vaak weet je niet wat voor compiler de andere partij gebruiken gaat, dus beter universeel werkende code maken.
We hebben in het verleden ook zo'n 'haakjes' probleem gehad met een HC11 compiler.

De code was naar een Chinees verstuurd die er iets aan moest veranderen.
Aangezien de compiler een Chinees-achtig iets was, en de goede man zeer 'geblekkig' Engels sprak, was het moeilijk om erachter te komen wat er mis ging.
In ieder geval was het probleem na plaatsen van flink wat haakjes in vergelijkingen opgelost... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 juli 2019 14:27:15 schreef Arco:
We hebben in het verleden ook zo'n 'haakjes' probleem gehad met een HC11 compiler.

Laat me raden: een Basic compiler? Ik zie een patroon.

99% van de embedded wereld gebruikt GCC, of een compiler die is afgeleid van GCC, met ondersteuning voor een specifieke core. Is het dat je altijd al bij "de 1%" wilde horen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het met SparkyGSX eens moet zijn: Je zou voor een bepaalde taal gewoon zeker moeten weten hoe de operator-precedence is. Ik kan me ook bij de HC11 niet herinneren dat dat ineens anders was; als je niet uit kunt gaan van K&R of ANSI-C (voor je C-compiler dus) dan wil je het hele ding eigenlijk helemaal niet meer gebruiken.

Dit is overigens ook één van de redenen dat ik BASIC-varianten mijdt: het is altijd nét weer even anders dan een andere BASIC.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Heeft niks met basic te maken, was een C compiler...
Er zijn behoorlijk wat afwijkende compilers, daar zul je mee moeten leven.
Klant heeft er niets aan als je zegt dat z'n compiler niet deugt; beter universeel toepasbare code schrijven dan...
(spaart ergernis en onnodige lange discussies uit)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 19 juli 2019 19:18:04 (70%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten