verschil tussen 433mhz en 433,92mhz

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een bestaande draadloze deurbel om het signaal op te pakken en er een extra bel aan toe te voegen. Op de huidige origineel deurbel ontvanger staat 433,92mhz.

Nu heb ik deze module https://www.aliexpress.com/item/32785263989.html?tracelog=fromiphone2m… en ik dacht het signaal daar wel mee te kunnen leren maar dit lukt dus niet.
Die module werkt wel gewoon op een normale Kaku afstandsbediening.

Heeft iemand een idee wat er niet goed gaat?

Hierbij een foto van de huidige deurbel

Arco

Special Member

Ik weet niet wat een.HEIC file voorstelt, maar mijn PC kan er niets mee... ;)
Is de modulatie wel hetzelfde van beiden? (AM/FM/ASK/FSK/OOK/...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 juli 2019 10:38:52 schreef Arco:
Ik weet niet wat een.HEIC file voorstelt, maar mijn PC kan er niets mee... ;)
Is de modulatie wel hetzelfde van beiden? (AM/FM/ASK/FSK/OOK/...)

Sorry, dat ging automatisch via mijn mac.. heb het aangepast..

Ik kan daar van beide niks over vinden, dus daar zal het hem dan wel in zitten helaas..

[Bericht gewijzigd door DeDraak op zaterdag 20 juli 2019 10:44:57 (13%)

verschil tussen 433mhz en 433,92mhz

433,92MHz - 433MHz = 0,92 MHz

Niet zo heel moeilijk dacht ik.

Op 20 juli 2019 11:04:48 schreef Ex-fietser:
[...]

433,92MHz - 433MHz = 0,92 MHz

Niet zo heel moeilijk dacht ik.

inderdaad, dat ik daar zelf niet op gekomen ben 8)7

Waarom noemen ze 433,92 mhz producten dan geen 434mhz producten?

Arco

Special Member

Vaak bedoelt men met 433MHz ook 433.92MHz, is eigenlijk de standaardfrequentie geworden voor draadloos klik-aan spul...
(dus zou wel kunnen kloppen toch)
Het wordt 433MHz genoemd, omdat daar alle 433.xx ISM banden zitten, niet in 434MHz.

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 20 juli 2019 11:14:25 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat wil je nou? Moet die nieuwe bel met de oude drukknop werken? Of wat bedoel je anders met "mee te kunnen leren"? Als zender en ontvanger beide op dezelfde ISM band zitten, wil dat nog niet zeggen dat ze elkaar verstaan (eigenlijk per definitie niet).
[edit] Oh wacht, die link is een "lerende ontvanger". Aha.
[edit2] Nav hieronder: nou, het staat er niet duidelijk. Er staat "Ik ben bezig met een bestaande draadloze deurbel om het signaal op te pakken en er een extra bel aan toe te voegen." Vind ik best vaag. Zonder de link te openen snap je er al niks van. Maar duidelijk nu.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 20 juli 2019 11:52:31 (31%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 20 juli 2019 11:42:39 schreef flipflop:
Wat wil je nou? Moet die nieuwe bel met de oude drukknop werken?

Ja, dat staat er toch ook?

Die module is zelflerend inderdaad..

Zelflerend hoeft niet te betekenen dat deze hetzelfde protocol kan ontvangen en decoderen.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Zonder de link te openen snap je er al niks van. Maar duidelijk nu.

Er staat nog bij:
" ik dacht het signaal daar wel mee te kunnen leren maar dit lukt dus niet. " dan geef ik aan dat het een zelflerende module is toch?

Maar goed, ik hoop dat al je vragen nu duidelijk zijn beantwoord?

Op 20 juli 2019 13:42:36 schreef Smallrepairs:
Zelflerend hoeft niet te betekenen dat deze hetzelfde protocol kan ontvangen en decoderen.

Dat klopt en dat blijkt ook wel, vandaar mijn vraag ook en bijgevoegde foto en gegevens van mijn module.
Ik kan uit beide niet opmaken welk protocol het zou moeten zijn..

Op 20 juli 2019 11:09:01 schreef DeDraak:
Waarom noemen ze 433,92 mhz producten dan geen 434mhz producten?

De ISM band is onderverdeeld in kanalen, dus zender en ontvanger moeten op hetzelfde kanaal afstemd zijn en het zendprotocol moet ook uit hetzelfde type ic's komen.

Volgens mij heb je teweinig informatie over beide toestellen.

https://en.wikipedia.org/wiki/LPD433

LDmicro user.

Is er een manier om de huidige zender dan uit te lezen?
Zou dit met een 433mhz sniffen kunnen middels een Arduino?

mel

Golden Member

Je zou een scanner kunnen pakken, en de uitgang aan een pc hangen.Dan kan je gelijk horen of de betreffende frequentie "vrij"is.Want dat kan ook nog he, die frequentie is niet uitsluitend voor ISM gebruik.Als er een andere gebruiker op die frequentie zit dan word gewoon je ontvanger dichtgedrukt...

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 20 juli 2019 14:18:18 (40%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 juli 2019 14:15:35 schreef mel:
Als er een andere gebruiker op die frequentie zit dan word gewoon je ontvanger dichtgedrukt...

Volgens mij is dat het minste van zijn zorgen, anders moet je niks meer doen op die band.

Op 20 juli 2019 14:13:52 schreef DeDraak:
Is er een manier om de huidige zender dan uit te lezen?
Zou dit met een 433mhz sniffen kunnen middels een Arduino?

Je heb HF meettoestellen nodig om dat eens te checken, niet iedereen heeft die.
Een Arduino kan enkel de code die uit de ontvanger komt sniffen, een digitale oscilloscoop is ook heel goed hiervoor.

edit: deurbellen van bv Honeywell gebruiken een µcontroller in de zender en die Alie-zend-ontvangers zijn meestal afgestemd op PT2260/2270 of PT2262/2272 codering.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Met een SDR stick en bijv. Audacity gaat 't ook simpel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 20 juli 2019 14:44:04 schreef MGP:
[...]
Volgens mij is dat het minste van zijn zorgen, anders moet je niks meer doen op die band.

[...]
.

Dan krijgen de amateurs weer "hun" band terug ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dan krijgen de amateurs weer "hun" band terug ;)

De ISM band is altijd al ism band geweest met amateurs dacht ik als secundaire user. De ISM banden zijn volgens mij ook nooit bedoelt geweest voor voor communicatie. Dat iedereen dat met de bewuste bami porto's is gaan doen is een ander verhaal. Je mag ook gewoon communiceren op dat bandje. Je moet alleen niet zeuren als je last krijgt van andere industriële installaties die hoge vermogens gebruiken om iets te verwarmen ofzo. Ook voor deze apparatuur gelden overigens richtlijnen en regels waar aan voldaan moet worden. Alleen zijn die anders dan de regels die bijvoorbeeld voor communicatie apparatuur gelden.

De ISM band is nooit bedoelt als communicatieband maar bedoelt voor applicaties die communicatie juist kunnen verstoren. Het kleine stukje ISM band valt wel samen met 70CM amateurband die dacht ik ook secundaire users zijn. En dat is niet veranderd.

De ISM band heeft nooit een amateurband in beslag genomen. Hij kan dus ook nooit worden terug gegeven aan de amateurs. De ISM band is nu wel heel druk door veel oneigenlijke gebruikers die dat gewoon mogen zolang ze zich aan de voorwaarden als maximaal zendvermogen enz. houden natuurlijk. Door die drukte wordt het lastiger voor een radio amateur om dit stukje frequentiegebied te gebruiken.

Het was zo dat 430-436MHz primair voor zendamateurs was. 436-440MHz secundair. Als zij dus gestoord worden door ISM toepassingen, moeten de laatste uitwijken. Nou zal dat in de praktijk wel loslopen omdat ISM maar heel laagvermogen is.
Nou kan het zijn dat er de laatste jaren iets veranderd is rond ISM, maar zoals jij het stelt klopt het zeker niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

De frequentietoewijzing voor de 433MHz band verschilt in de Europese unie van land tot land.
Die materie is uiterst complex en verandert voortdurend.
In België is het zo dat met het besluit van de raad van BIPT van 2012 de volledige band van 430-440MHz aan de amateurs verder is toegewezen als primaire gebruiker.

Er is echter vanwege het drukke gebruik door SRD en de problemen rond de verstoring van de goede werking een hevige polemiek ontstaan waardoor het primaire gebruik door amateurs in vraag wordt gesteld.
In Frankrijk en Zwitserland zijn de amateurs in de band 433.050MHz tot434.790 MHz reeds gedegradeerd naar secundaire gebruikers.
De beslissing ging in Belgie genomen worden na september 2018, dus dit is redelijk recent.

Zeg dus nooit "onze band". Net zoals de openbare wegen is het radiospectrum gemeenschapsbezit en de overheid stelt die naar best vermogen ten dienste van de bevolking. Met mijn rijvergunning mag ik van de openbare weg gebruik maken.
Als stad morgen 'mijn straat' verkeersvrij maakt ten gunste van de terrasjes of de winkels moet ik mij daarbij neerleggen. Of bezwaar indienen wat weinig slaagkans heeft.

Ik sta daar volledig achter. Er is een nijpend tekort aan bandbreedte doordat steeds meer draadloze toepassingen komen. Als 0.01% van de bevolking 10 MHz toegewezen krijgt zuiver voor hobbydoeleinden, dan kan er wel 10% af voor 99.99% van de bevolking die daar bijzonder intensief en nuttig gebruik van maakt zeker?

Wie met het aangekondigde warme weer de moed heeft moet onderstaande maar eens lezen alle details staan erin.

https://www.ibpt.be/public/files/nl/22510/Raadpleging_RAM_433.pdf

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 21 juli 2019 00:05:29 (12%)

Hubie

Special Member

Wat dat betreft is het verschil tussen BE en NL eigenlijk niets.
Ook de RCD( wat nu Agentschap Telecom heet) geeft brochures uit met eindeloos oeverloos ambtelijk gezwam(en veel meer dan die 18 pagina's)
die alleen een autistische gefrustreerde ambtenaar begrijpt,en een gewoon mens niet.
Nu nog iemand vinden die dat alles in Jip & janneke taal gaat vertalen.
;-)

Dit b.v.
Bij de aanneming van dit besluit houdt het BIPT rekening met de nieuwe normen van
toepassing op het stuk van selectiviteit van de ontvangers van de korteafstandsapparatuur,
meer bepaald Richtlijn 2014/53/EU van het Europees
Parlement en de Raad van 16 april 2014
betreffende de harmonisatie van de wetgevingen van de lidstaten inzake het op de markt
aanbieden van radioapparatuur en tot intrekking van Richtlijn 1999/5/EG (Publicatieblad van
de Europese Gemeenschappen, 22 mei 201
4) (ook de “
Radio Equipment Directive”
in het Engels
of afgekort “RED”). Deze richtlijn legt de essentiële eisen op die van toepassing zijn op de
ontvangers, wat betekent dat de nieuwe korteafstandsapparatuur die op de markt zal komen,
minder gevoelig zal
zijn voor de uitzendingen op de nabijgelegen frequenties van andere
stations (met inbegrip van de radioamateurstations). De toepassing van deze normen is echter
geen oplossing voor het probleem van de korteafstandsapparatuur die reeds
verkocht
wordt.

Bhla,Blha,Er moeten betere selectievere filters in nieuwe (nog te bouwen)ontvangers komen,voor de apparatuur die al verkocht is? Tsja pech gehad.Dat is toch eigenlijk wat hierboven staat??

Anoniem

Oeverloos gezwam? Het is echt een 'hell of a job' geworden om alles wat draadloos werkt te laten blijven draaien en iedereen tevreden te houden.

Of heb je liever dat de overheid zegt: 'Geen paard en kar meer op de openbare weg, je brengt de andere weggebruikers in gevaar'?

Tis toch simpel?
Wie een draadloze SRD toepassing wil gebruiken koopt een werkend en goedgekeurd apparaatje en begint niet vanalles zelf ineen te flanzen met brol van een Euro van ome Alie zonder de kennis en de middelen te hebben om dit tot een goed einde te brengen en zonder hinder te veroorzaken. Dat zijn zo'n 95% van al degenen die hier een topic daarover openen.

Jip en Jannekestaal? dat document is niet voor Jip en nog minder voor Janneke bestemd maar voor mensen die begrijpen waar het over gaat.
Dat zijn fabrikanten, importeurs en sommige zendamateurs.

Hubie

Special Member

Ik begrijp het perfect GD.
Maar in de praktijk is het een Papieren Tijger. ;-(
De tijd dat er mensen en deskundigen (en meetapparatuur) waren om storingen te onderzoeken en op te treden bij zo een geval is heden ten dage echt minimaal.(helaas)
Vroeger was dat gratis,10 jaar geleden had RCD maar weer besloten om maar elke zendamateur even een acceptgirokaart te sturen á 30 Euro.
Als er eventueel een storing zou ZIJN moet je hel en aarde bewegen voor dat ze langs komen.Dat is de praktijk(in jip en Janneke taal!!

joopv

Golden Member

Op 21 juli 2019 02:15:44 schreef Hubie:
Vroeger was dat gratis,10 jaar geleden had RCD maar weer besloten om maar elke zendamateur even een acceptgirokaart te sturen á 30 Euro.

De NL amateurlicentie is maar enkele jaren gratis geweest.

Op 20 juli 2019 11:09:01 schreef DeDraak:

Waarom noemen ze 433,92 mhz producten dan geen 434mhz producten?

Dat is een kwestie van dagelijks spraakgebruik / gemakzucht.

De officiële definitie van de ISM band is 433.92 +/- 0,2% MHz.

https://en.wikipedia.org/wiki/LPD433
Er is ook een interactieve database op de website van het HDTP maar dat moet je zelf even opzoeken.

Een universele "sniffer" voor rf communicatie bestaat niet, althans niet als je niet minstens 100k euro neer wilt tellen. Er zijn te veel variabelen. Modulatie, submodulatie, bandbreedte, bit- en baudrate, codering, encryptie, protocol....

Met een sdr-stick kom je wel een heel eind overigens.