Probleemomschrijving:
Enkele dagen terug werkte de Laptop accu nog goed, alhoewel ik deze nooit veel heb kunnen testen. Ik zag hem opladen vanaf zo'n 20% en trok de stekker uit de laptop, deze bleef aanstaan, de batterij liep erg langzaam leeg. Ik wilde de volledige capaciteit weten, en liet de laptop 's avonds opladen
Volgende dag:
Bezig met de (voor mij nieuwe, maar al oudere) laptop, even wat updates (ook bios, maar die is alweer gedowngrade zonder succes) gedaan. Het viel mij op dat de accu op iets van 85% stond, en het oplaadlampje op oranje, terwijl die een nacht had opgeladen. Ik trok de stekker uit de laptop, en de laptop viel in 1 klap uit. Dit probleem ging niet weg.
Na openmaken behuizing Li-Ion accu, meet ik over de 4 paren (van 2) batterijen netjes zo'n 14,4V, zoals aangegeven op de behuizing.
Ook heb ik de - aansluing gevonden op de aansluiting aan de buitenkant en batterijen. Daarna de spanning meten over de overige 6 pinnen geeft lage (onder de 5 volt) spanning op een enkele ping, de andere geven soms een korte seconde wat weer waarna het voltage 0 is, volgens de simpele multimeter (zo'n ding dat bij iedere gamma te koop is, wel digitaal).
Dus even samenvattend:
- Accu is vol volgens Windows. Klopt, ook handmatig zijn de batterijen vol
- Toch valt laptop uit
- Accu wordt bijgeladen volgens windows/laptop zelf, maar toch komt er geen stroom bij.
Het klinkt dus voor mij alsof de connectie van 14,4 volt niet goed zit. Ik heb echter geen andere accu of laptop om te kijken of dit probleem in de laptop of in de accu zit. Ik ga ervanuit dat de accu op z'n pinnen normaal wel ergens een hoge stroom levert, zonder dat er een "kring" hoeft te zijn met een laptop zodat deze spannnig pas dan wordt geschakeld.
Dit zou betekenen dat er iets aan de printplaat in de accu kapot is.
Ik heb gesproken met "remi" van dit forum, deze zei dat mogelijk een diode of de temperatur sensor kapot kan zijn. Ik heb de temperatuursensor warm gemaakt, de weerstand nam toen af. Ik ga ervanuit dat deze dan goed is, maar eventueel kan ik nog een weerstand tussen deze *TC zetten. Ik heb ook wat dingen op de print doorgemeten, maar ik kan niet echt wat vinden.
Iemand met tips over ervaringen met dit soort accu's?
Ook iemand met een Li-Ion accu van een IBM laptop uit de i1200 reeks, die even kan meten welke spanningen op de pinnen van de accu staat, zou erg handig zijn!
Alvast bedankt voor jullie hulp!
edit:
Ik hoop trouwens dat het topic hier goed staan, ik ben hier nog niet bekend 
edit2:
Bevindingen net met peltier;
Ik denk dat jullie wel weten wat een peltier is: Een kant van het plaatje wordt heel heet, de andere kant ijskoud. De peltier die ik net gebruikte is geloof ik 60 watt (op 12 volt).
Na aansluiten is het ding in een seconde of 3 enorm koud, en de hete kant op koelelement al "aangenaam" warm.
Dit betekend dus dat er nog een hoop kracht/stroom in het blok zit. Duidelijk is dus dat de batterijen zelf niet kapot zijn.
Ok, daar gaat ie.
Wat zit er in een Li-ion laptop accu pack:
1) Een laadcircuit. Normaal gesproken stelt niet veel voor. De laptop communiceert met de accu en de laptop moet ophouden met een laadstroom te leveren.
2) Battery gauge. Dit circuit houdt bij wat de laad en ontlaadstroom van de accu is. Hierbij probeert het dan een getal op te hoesten naar de laptop wat het huidige level is. Sommige packs hebben zelfs een knopje met een aantal ledjes. Dit level kan redelijk kloppen als de accu nieuw is, maar kan behoorlijk niet-lineair worden als deze veroudert. Sommige laptops (HP) hebben een software utility om deze weer te lineairiseren.
3) Ontlaad circuit. De li-ion cellen kunnen er niet tegen als deze te ver worden ontladen. Er is dan ook een beveiliging aanwezig die onder pakweg 3.3V de accu loskoppelt.
4) Thermische beveiliging. Er is een thermische beveiliging aanwezig. Soms in het pack zelf, maar meestal (ook) uitwendig voor meten door de laptop.
5) SMBus. Een seriele bus waarmee de accu en laptop communiceren. Lijkt op i2c, maar dan met specifieke commando's in het protocol.
6) De cellen. Last but not least: de li-ion cel zelf. Deze is vol bij 4.2V en leeg bij c.a. 3.3V. De spanning is bij belasting ook nog afhankelijk van de inwendige weerstand.
In mijn ervaring is die voor oude cellen flink hoger dan voor nieuwe. Een testje met twee oude, parallel aan elkaar gepuntlaste cellen gaf bij kamertemperatuur als 0.38 ohm aan. Een stroom van 1A laat de klemspanning dan dus met 0.4V/cel zakken!
De vol-spanning is voor oude en nieuwe cellen gelijk (4.2V).
In de praktijk is volgens mij de inwendige weerstand van punt 6 het meest bepalend voor gebruiksduur. Ik heb cellen uit een slecht pack ingezet voor kleine schakelingen die erg lang op een lading kunnen werken (10mA). De zelfontlading van li-ion cellen is namelijk onovertroffen (ook van oude cellen).
Ga je een oude cel (hoge inw. weerstand) echter met hoge stroom ontladen, dan duikt de spanning in elkaar. Een laptop heeft best een aantal stroomvreters aan boord die pieken in de belasting hebben. Komt de spanning bij zo'n piek onder de 3.3V dan gaat je laptop uit. Ook al zegt de battery gauge dat hij op 50% zit. Het opstarten van een laptop kost b.v. altijd meer stroom dan 'standby' staan.
In jou situatie is me het volgende opgevallen:
Bij een volle pack moet de spanning X*4.2V zijn, dus 12.6 of 16.8. 14.4 is de gemiddelde/effectieve waarde die op de verpakking staat. Daarvoor wordt vaak een cel vulling van 3.6V genomen (4*3.6=14.4).
Wat je ook eens moet doen is een belasting aansluiten op je cellen. Trek bijvoorbeeld eens 1A (12 of 15 Ohm) en meet de spanning eens. Waarschijnlijk zit die onder de 3.3V per cel. Zo niet, dan moeten je verder zoeken naar andere oorzaken.
Ik heb net de peltier er nog eens aan gehangen.
De spanning van 1 zo'n pack gaat dan van 3.72 terug naar zo'n 3.14v
Is het dan dus einde verhaal van de cellen? Dat zou jammer zijn 
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Je zegt eerder in je verhaal, dat je wat met de BIOS heb gedaasn????
Bij sommige laptops is het zo, dat het calibreren van de laad / ontlaadstroom vanuit de BIOS van de laptop wordt gedaan, hiermee wordt er dan ook naar Windows gecomuniceerd.
Als die waardes van de Battery-pack nu niet meer goed in de BIOS aanwezig zijn zal of de meter het verkeerd weergeven of het laadcircuit eerder afschakelen. Resultaat : lege accu terwijl de meter zegt 85% vol.
Ik heb dit zelf nog geen 3 maanden geleden met een Jewel Laptop van ComputerLand meegemaak.
Daar was het zelfs zo dat de battery-pack nooit door de BIOS was gecalibreerd, en toen hij onder zijn minimale spanning kwam, het laadcicuit niet meer wou starten. Nadat ik de battery had opengemaakt en met een externe voeding 30 seconden de cellen een spanning van 15 volt gegeven. de laptop hem pas weer wilde laden.
Nadat ik toen de BIOS hem heb laten calibreren, heeft hij nooit meer problemen gehad.
Dit is een ervaring van een waarschijnlijk totaal andere laptop dan deze, maar toch.
:):)
GR Richard
Ik heb daarom ook het oude bios teruggezet, zonder resultaat. Wel brandde het oplaad lampje al voordat ik eht bios ging flashen, terwijl die al opgeladen had moeten zijn na een aantal uur.
In het bios is helaas geen calibratie optie aanwezig