Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

Als ik het internet mag geloven is het met magnetics.

Ik zou op zoek gaan naar een vervanger met gelijke afmetingen, lijkt me best te doen. Gaat het om een enkel exemplaar?

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Arco had (zoals gewoonlijk) weer gelijk :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Zijn er eigenlijk geen BJT NPN transistoren voor 800v of hoger in SMD formaat? Bijv D(2)PAK...
Ik kon er na lang zoeken maar 1 vinden: de STN0214 van ST. Maar die heeft een Hfe van 3, dat mag je eigenlijk geen transistor meer noemen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Het is inderdaad met magnetics.
Wat is de zin daarvan zou eentje zonder magnetics ook werken?
Het zit in een Pioneer CDJ-2000 Nexus en heeft een afwijkende maat van de standaard die Pioneer in de meeste spelers en mixers gebruikt.
En ik heb geen probleem met een exemplaar van Pioneer (voor een kleine € 25,00) maar die vinden valt niet mee.
Ik heb er eentje van in Zweden gevonden maar opsturen is erg kostbaar. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fatbeard

Honourable Member

@Arco:
Vanmorgen geprobeerd: het huis van een C5 past niet in het gat (te groot).
Maar de middenpen van een MM connector is ook veel dikker en zou geen contact maken.

Het wordt -vrees ik- gefröbel in de marge met giethars, krimpkous en iets wat op de pennen past...

Rare jongens bij ST: in de datasheet van die STN0214 wordt het ding aangeprezen als 'high gain'...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 26 juli 2019 08:50:58 schreef pa3gws:
Het is inderdaad met magnetics.
Wat is de zin daarvan zou eentje zonder magnetics ook werken?

Nee, want ethernet vereist magnetics. Afhankelijk van de implementatie van de PHY zou het theoretisch aan één kant van de kabel zonder kunnen werken, maar dat is niet hoe het hoort.
Connectoren zonder magnetics worden normaal gezien gevolgd door een losse ethernet transformator. Jij moet dus gewoon een connector met magnetics hebben.

Maar nogmaals: volgens mij zijn er tig alternatieven; het is geen bijzonder ding.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Houd er wel rekening mee dat er diverse verschillende pin-outs en lay-outs zijn, en verhoudingen (hoewel 1:1 tegenwoordig eigenlijk standaard is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Pinning inderdaad op letten (verhouding is alleen bij exotische soorten anders dan 1:1).

Afmetingen kunnen marginaal verschillen. Je kunt ook even kijken of je bijvoorbeeld aan de achterzijde van je connector nog vrije ruimte op de PCB hebt of niet. Doorgaans zijn de verschillen echter maar tienden van millimeters en valt het vaak nog binnen de toleranties van het alternatief.

De 7499011001A van Wurth lijkt misschien wel wat, alleen is de RCT terminal 7 ipv 5. Op de onderzijde van de print pin 5 en 7 doorverbinden zou een optie zijn, omdat de andere pin meestal niet zit aangesloten.
Of de 7499011222A / 74990111211, die hebben RCT wel op pin 5 alleen hebben ze 2 LEDs. Als ik de afmetingen bekijk zou je wegkomen met het afknippen van de pootjes van die LEDs.

Als je even doorzoekt vind je vast ook nog wel een variant op de 7499011001A die wel RCT op pin 5 heeft. En ik heb alleen even bij Wurth gekeken vanwege de doorgaans prima verkrijgbaarheid, maar er zijn tig fabrikanten van dit spul, en zeker zo'n enkelvoudige 10/100 variant hebben ze allemaal wel.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dan nog, er zijn ECHT veel verschillende pinouts. Ik heb er al drie versleten op m'n printjes. En 1 "foutje" waarbij ik dus een footprint heb getekend van een RJ45 die ik uiteindelijk niet kon krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Met connectors met statusleds is het nog leuker.
Die zijn er met 1 of 2 kleuren leds, led groen links of rechts, ledaansluiting vooraan of achteraan,schuin of rechtgeplaatste aansluitingen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor de duidelijkheid: van de door mij genoemde types heb ik de pinout gecheckt tov de gevraagde RB1-105B8K1A. Die was gelijk, of afwijkend waar vermeld (pin 5/7, resp. onnodige LED-pinnen).

Het is tijdrovend, dus als mijn suggesties niet toereikend zijn laat ik de rest van het vergelijkingswerk aan pa3gws. Keus genoeg in elk geval.

If you want to succeed, double your failure rate.
pa3gws

Golden Member

@Jochem
Bedankt voor de schop in de juiste richting.
Na het nodige zoeken en datasheets vergelijken.
Heb ik de rakker bij Farnell gevonden.
En daardoor ook de SMD uitvoering die men als Pioneer spare part weet te verkopen voor (€ 25,00 ).
Nogmaals mijn dank mocht je ooit van zo een Pioneer CDJ-2000 de link connector nodig hebben.
Laat het weten en ik kan je zo het Farnell bestelnummer geven.
Maar eerst in deze speler testen of het goed gaat werken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

SMD uitvoering nu ineens? Dan gaf je eerder een onjuist typenummer denk ik...

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Als dat een SMD connector is, dan is er toch wat met de foto misgegaan... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb ik de rakker bij Farnell gevonden.

En daardoor ook de SMD uitvoering die men als Pioneer spare part weet te verkopen voor (€ 25,00 ).

Hij heeft dus 2 versie's gevonden

pa3gws

Golden Member

Op 27 juli 2019 01:19:51 schreef bert!ne:

Hij heeft dus 2 versie's gevonden

Klopt als een bus. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ah nu zie ik het.

Eerder schreef je iets over het Pioneer spare part en toen leek het of het om de vervanger voor de RB1-105B8K1A ging.

If you want to succeed, double your failure rate.
pa3gws

Golden Member

@Jochem
Ik was misschien wat onduidelijk.
Pioneer gebruikt voor de CDJ spelers een SMD uitvoering en voor de mixers een trhu hole.
Die beide zijn te koop voor om en nabij de € 24,00 dat is op zich geen probleem want de klant betaald.
Maar ik heb nu een CDJ staan met een trhu hole exemplaar die afwijkt de RB1-105B8K1A dus.
Die heb ik naar aanleiding van jou opmerking gevonden bij Farnell.
Dus dacht ik laat ik ook eens gaan zoeken naar de SMD variant en ook die heb ik gevonden.
En ze zijn beide bij Farnell een vierde van de prijs bij de spare parts verkopers.
Een heel verhaal maar ikke blij kan ik wat meer verdienen. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 25 juli 2019 14:44:20 schreef bprosman:
Weet iemand hoe deze connectors heten ?
De steek is 3.96mm

Ik weet niet of dit je help maar hier kun je veel vinden. Voorbeeld:
https://www.ebay.com/itm/140372064344

I love it when a plan comes together !

Ik zoek de SMD variant van deze connector:
https://media.digikey.com/Photos/Molex/0470531000_sml.jpg
Molex 0470531000 (datasheet)

Deze connector wordt op moederborden gebruikt voor 4-draads fannen. Het bijzondere eraan is dat de shrouding slechts 3 pennen breed is.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

Ik vraag me af of die wel bestaat. Een 4 pins in smd is nogal een brakke boel.
MB fabrikanten gebruiken niet voor niets TH, gebruikers gaan er niet zachtzinnig mee om soms. (je trekt ze bij smd te snel los)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wij hebben al sinds eind 2013 de 3-pins SMD variant (van TE) op ons moederbord en die komt echt niet zomaar / gemakkelijk van de print los hoor. Gewoon een kwestie van een goed ontworpen footprint: voldoende grote pads, maar ook weer niet te groot om te veel / te dun uitvloeien van de tinpasta te voorkomen. Zelfs met een combinatietang is het nog flink wrikken om de boel te slopen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
fatbeard

Honourable Member

Voor de extra stevigte zijn er ook nog exemplaren met locking pegs, al kost je dat dan weer wat boardspace aan de andere kant...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ben op zoek naar een kleine draadgewonden Potmeter van 30 K. 6mm/as
Het is voor een voeding en de 30 K moet ook de 30 Volt lineair regelen.
Weet niet in hoeverre dat vermogen vergt want wellicht is een keramische potmeter ook voldoende, het gaat om een regelspanninkje.
Parallel schakelen van een weerstand om een standaard waarde te verlagen is niet aan te bevelen want dan is de schaal niet meer lineair.
Zie bijlage. Lengte is totaal 45 mm.
Body ongeveer 26 mm rond.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten