Op 12 augustus 2019 07:49:29 schreef Bert_mc:
Yuasa is helemaal geen prutsmerk, komaan.
Toen de NTSB op bezoek kwam om te kijken hoe accus gemaakt werden zagen ze vonken van het puntlas station op de half-fabrikaat nog-niet-opgerolde elektroden springen. Tja, dat noem ik prutswerk. Ongeacht of de fabriek een naam heeft.
Maar cellen apart afzekeren had ook hier niks uitgemaakt.
Het is maar hoe je het bekijkt. De Boeing accu is een 1.5kWh 12C accu. Als je die opbouwt als 8S25P met 18560 cellen (van rond de 1.8-2.0Ah wegens dat ze hoge-C-rating moeten hebben), dan was het met "iedere cel op 30A afzekeren zeker een non-event geweest als er 1 in kortsluiting was gegaan. Nu had je dus een nominale 2.2kW van de rest van de cel die ineens beschikbaar is om "spektakel" te maken.... (Met overbelasting door de kortsluiting en omdat de stroom NIET door de BMS gaat ga je een ongecontroleerde ontlading van zeker 4-8kW zien.... En dan heb je de poppen aan het dansen.
Op 12 augustus 2019 10:04:56 schreef Bert_mc:
Daarenboven, die zeldzame conditie waarbij er dendrites vormen, of een vuiltje doorslag geeft, ben je nog niks met een cel die zichzelf afschakelt van het pack, want ze kan helemaal op zichzelf ontbranden.
Er zit wel een orde-van-grootte verschil in hoe erg het probleem kan zijn in de vorm van af te voeren warmte.
De onderhavige accu is 700Wh. Haast een halve boeing start-accu! Maar ik mag aannemen dat "normaal gebruik" hier 0.5C belasting is, en niet de 12C van boeing.
Op 12 augustus 2019 10:04:56 schreef Bert_mc:
Er "stroom in rammen" kan niet, want veel cellen staan in parallel, en een spanningsverhoging boven 4.2V kan dus niet.
Het gaat om de situatie zoals bij boeing waarbij kortsluiting in 1 cel niet de impedantie maar de SPANNING ineens richting nul doet zakken. Dan kan de rest van het pack ineens een enorm vermogen die ene cel in duwen.
Nog even waarom die zekering wel nut heeft:
Stel je krijgt een kortsluiting in 1 cel. Als de spanning in die cel dan ineens echt nul word, dan wordt alle energie van die ene cel ineens in warmte omgezet. Laat dat 3.4Ah * 3.7V = 12.5Wh zijn. In een 8P pack zonder zekeringen is dat ineens 100Wh van het hele cel-niveau wat vrij komt. Als de boel een kans heeft om niet een ketting reactie te veroorazaken dan is die kans toch veel groter als het "maar" om 12.5Wh gaat ten opzichte van het geval dat het om 100Wh gaat?
Bij een tesla is iedere cel thermisch verbonden met het koelsysteem. Mocht er ineens 12 of 25 Wh aan energie vrijkomen, dan pakt het koelsysteem dat op en klaar. 100Wh of nog meer in het geval van tesla wordt dan al trickier om op te vangen.
Ondanks dat ik kan uitleggen waarom het nut heeft, blijf ik van mening dat zo'n 700Wh accu nog aan de kleine kant is om deze maatregelen te moeten nemen.
[Bericht gewijzigd door
rew
op maandag 12 augustus 2019 10:34:02
(30%)