Windows 10 werkbaar maken

Op 18 augustus 2019 14:34:17 schreef fcapri:
pas terug van vakantie, dus de pc draait nog maar 2dagen. maar dit is mijn beeld, die dikke piek @ 100% is systeminfo|find "Time:" die ik heb laten runnen, maar toen merkte ik dat de uptime gewoon ook bij taskmanager staat

heb ook verschillende tabbladen open van chrome, alsook diverse programmas onderaan
[bijlage]

op de linkse achtergrond krijg ik dus een rating van 1.0 van microsoft

Hoe kan je op zo'n systeem nog fatsoenlijk werken :) ik ga de komende weken hier de oude laptops vervangen dat zijn dan een i5 en een i7 laptop die in mijn ogen hard toe zijn aan vervanging.
Ze zijn dan al behoorlijk wat jaren oud en wil niet wachten tot 1 ervan gaat falen.

Sine

Moderator

Op 18 augustus 2019 14:04:43 schreef Jochem:
HT uit..
Tja, ik weet niet.. is het echt nodig? Heb je dat al lang uit staan? Merk je het in de praktijk?

Tjek, ik merk het eigenlijk helemaal niet, nu is mijn voorkeur altijd "echte" cores geweest tegen het "valsspelen" wat HT toch een beetje is.
mijn vorige CPU was een i5-2500, die had geen HT
Is het echt nodig ... geen idee, maar ik mis het niet.

Mijn laptopje heeft het toch wel iets stuk drukker dan jouw bak als ik het zo bekijk. Qua geheugen is het vooral firefox. Nou ben ik wel iemand die 50 tabbladen tegelijk open heeft staan, maar daar zou firefox m.i. wel wat beter mee om mogen springen.

Woo, dat is ERG druk, ff is vrij memory hungry, maar dit is wel extreem.

Op 18 augustus 2019 14:27:34 schreef Dratsabylgu:
Vanmorgen vroeg opgestart hele dag op gewerkt, firefox, onedrive en autodesk desktop app draaien terwijl ik screenshot maakte.

Jep, dat is ongeveer wat je verwacht.

Op 18 augustus 2019 14:34:17 schreef fcapri:
pas terug van vakantie, dus de pc draait nog maar 2dagen. maar dit is mijn beeld, die dikke piek @ 100% is systeminfo|find "Time:" die ik heb laten runnen, maar toen merkte ik dat de uptime gewoon ook bij taskmanager staat

heb ook verschillende tabbladen open van chrome, alsook diverse programmas onderaan
[bijlage]

op de linkse achtergrond krijg ik dus een rating van 1.0 van microsoft.
en in vergelijking met de desktop pc op mijn werk, is deze sneller van werken. die op het werk heeft zoveel rommel op de achtergrond draaien dat die niet vooruit gaat

Het ding moet staan te swappen dat het niet leuk is met 2G ram, nu valt dat met een SSD minder op, maar het is ver van optimaal.

Die '1' krijg je volgens mij al als windows er uberhaupt op boot ;)

Ik snap ook niet dat je er nog op kan werken, ik heb hier ook nog een gen 1 i5 staan, en dat ding begint me al te vervelen als ik er wat op moet doen.

Arco

Special Member

Mochten er nog meer mensen zijn die oude helpfiles (.hlp) willen kunnen lezen onder Windows 10, hierbij de zipfile ervoor.
(install.cmd opstarten, 'run as administrator')
Vervangt de aanwezige winhlp32.exe door een werkende. (standaard zit er een lege 'stubfile' bij Windows 10)

.hlp help zit o.a. in oude versies van Ultiboard...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ofwel kijk ik verkeerd, ofwel gebruik ik amper swap. k zou maar 237MB swap hebben.
en er zijn al meer kaders open nu.
op het werk heeft de PC 8GB ram en als ik daar 5 tabbladen internet open houd tot de dag erna, is er 5GB ram opgeslurpt. mijn pc thuis heeft mem+SWAP slechts 2,2GB, daar blijft alles open en die gebruikt amper geheugen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Hey, als het ding voor jou doet wat ie moet doen, blijft het dan vooral gebruiken, daar is niks mis mee.

Maar dan wil ik niet horen dat windows 10 waardeloos is als je het probeert te draaien op die hardware.

ik heb windows 10 op pc's draaien op het werk, en die lopen waardeloos.

k heb net eens alle software gestart dat ik maar kan starten, en vanaf firefox begon het langzaam te lopen.
word, excel, avi demuxer, mp3 splitter, firefox, telegram, getdataback, adobe reader...

VOOR

NA, alle soft in balk onderaan te zien

2de deel van die balk

van 64 naar 81 processen met amper stijging in RAM

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Trage bakken met te weinig geheugen, nee dank je. Ik heb nog een tijd stug met m'n Core2Duo doorgewerkt, ook onder het mom van "ach, het werkt toch". Het is maar net wat je gewend bent en dus "normaal" of acceptabel acht.
Maar sinds de 2nd gen (en tegenwoordig zelfs 3rd gen) i5 desktopjes van HP of Dell voor een tientje of 5 op marktplaats langskomen (wel even geduld hebben, dezelfde staan er ook voor 150) ga ik zelfs voor simpel office-gebruik niet meer lopen rommelen met dat trage spul. Even upgraden met goed wat geheugen er in en een SSD ernaast en het draait als een tiet.

M'n laptop wel nieuw gehaald, heb ik met name zakelijk nodig omdat ik dan ook onderweg echt bezig moet kunnen. Daar dus maar een nieuwe voor gehaald, omdat dat op de zaak wat minder pijn doet in de portemonnee.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Windows 10 is best goed, alleen zou Microsoft wat meer naar zijn klanten moeten luisteren...
Veel mensen willen de oude classic interface terug, maar MS zegt dan gewoon: "pech gehad, doen we niet, je doet het er maar mee..."
Ook dat sommige applicaties je 'door de strot' worden geduwd en niet kunnen worden verwijderd is om van te gruwen...

Een 'lean' install zou handig zijn, met alleen basisbenodigdheden, waar je later zaken aan kunt toevoegen.
Soort van Windows CE, maar dat was wel erg kaal...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 18 augustus 2019 15:41:53 schreef fcapri:
ik heb windows 10 op pc's draaien op het werk, en die lopen waardeloos.

Onze ervaringen verschillen blijkbaar, ik heb er prive en professioneel enkele tientallen draaien, en ik kan van geen enkele zeggen dat ie "waardeloos loopt".

De oudste doos is een HP 2530p, en die is eigenlijk niet meer werkbaar, niet omdat het ding vevelend doet, maar omdat ik daar geen geduld voor heb.
Trage dozen die mijn tijd verknoeien gaan exit :P

Arco

Special Member

Uitzetten van (voor mij) onnodige zaken helpt ook om de zaak vlot te trekken. (Cortana, Defender, File Explorers Indexed search)
Zelfs unzip werkt dan weer normaal...

MS had over de unzip functie nog een mededeling: omdat die zo traag was, gingen mensen met cut&paste files uit een zipfolder halen.
Ze waarschuwen dat vooral niet te doen, want ook daar zit een bug in... (files kunnen beschadigen of zoekraken en kunnen niet meer hersteld worden...)

Sine

Moderator

Gewoon winrar er op, nergens meer last van.

Blackdog,

Bedankt voor jouw bijdrage.
Daar heb ik tenminste iets aan.
Praktisch, uitvoerbaar, logisch, eenvoudig en zonder overbodig gezeur!

Mijn enige wens is een technische uitvoering van W10 zonder MS interferentie en welke andere interferentie dan ook. Een die ook als computer - rekentuig en communicatie doeleinden gebruikt kan worden.

Daarvoor heb ik andere apparatuur.

Zonder compoort, interface en MS voorkeuren/blokkades/ etc.

Nogmaals bedankt, Frans

Sine

Moderator

Jij en ik allebei, maar gezien die interferentie deel is van het MS verdienmodel gaat dat niet snel gebeuren.

De enige optie die je nu hebt (als je windows wilt draaien) is het er zelf uit slopen helaas.

ook als de updates al klaar zijn na een installatie, er zijn meer services die gaan lopen, oa de laadsnelheid van bepaalde bestanden verbeteren, vandaar dat opstarten vaak iets sneller wordt bij W10 na een tijdje.

overigens heb je W10 in uitvoering zonder de extra zooi erop, dat is ontstaan omdat de EU daar jaren terug een boete voor had opgelegd aan ms. ik meen dat het de W10-N versie was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Meestal als Windows de schuld krijgt van crashes e.d. is het de schuld van draaiende software.
Ik heb al voor diverse systemen nieuwe software gemaakt, omdat de oude niet betrouwbaar liep, crashte van eens in de paar maanden tot enkele keren per week...
Na vervanging nooit meer problemen. (een meldbanksysteem bijv. draait nu al jaren zonder probleem, liep eerst minimaal 1x per week vast)

Meeste problemen komen doordat men Windows resources gebruikt, die men niet vrijgeeft na gebruik. (je ziet geheugengebruik ook steeds toenemen)
Veel gehoorde uitspraak is dat je een Windows-pc minimaal 1x per maand moet rebooten anders wordt 't onbetrouwbaar.
Is onzin. Als je goede software hebt draaien heb je geen problemen. (hooguit soms na een 'upgrade'...)

We hebben zelfs bij RWS een systeem gehad wat 6 jaar gedraaid heeft zonder ooit uit te zetten. (men wist niet eens meer wat 't ding eigenlijk deed... ;) )

constant laten draaien is nog 1 ding, windows wordt pas instabiel als je in slaapstand gaat en weer eruit komt. ligt meestal aan drivers die daar niet tegen kunnen.

een smartphone kan tegenwoordig ook maanden aan blijven staan en nog tig keer updaten ook. hoewel ik onlangs een keer had dat een appje binnenkwam en lap ding uit en plat, moest met de extra knopcombi opnieuw starten. dat was wrs te lang niet meer herstart..

Sine

Moderator

Op 18 augustus 2019 16:51:28 schreef testman:
vandaar dat opstarten vaak iets sneller wordt bij W10 na een tijdje.

Dat is weer wat anders, win 10 doet geen volle shutdown, nog zo iets wat je eigenlijk moet uitzetten.

overigens heb je W10 in uitvoering zonder de extra zooi erop, dat is ontstaan omdat de EU daar jaren terug een boete voor had opgelegd aan ms. ik meen dat het de W10-N versie was..

Weet je waar dat fout ging ... "ik meen"
Dat waren er een aantal, geen enkele ging over meegeleverde zooi (hint: een versie zonder 'zooi' is er dus ook niet.)

Hier heb je alle versies:
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_editions#Comparison_chart

Op 18 augustus 2019 17:23:55 schreef Arco:
Meestal als Windows de schuld krijgt van crashes e.d. is het de schuld van draaiende software.

Precies, enkele van die dozen waar ik het over had draaien 24/7, en die worden 1x per jaar preventief gereboot, crashen doet het spul nooit.
De dozen die er daarvoor stonden met xp en 7 ook niet trouwens.
De redhat dozen die er daarvoor stonden waren wat dat betreft nog beter. Daar deden we echt nooit wat aan.
Maar helaas ondersteund de fabrikant geen linux meer omdat "de klanten dit niet wilden" want "te moeilijk"
Prutsers.

Op 18 augustus 2019 18:27:59 schreef testman:
constant laten draaien is nog 1 ding, windows wordt pas instabiel als je in slaapstand gaat en weer eruit komt. ligt meestal aan drivers die daar niet tegen kunnen.

Dan heb je toch iets van brakke drivers, ik hibernate dit systeem voortdurend, soms een maand zonder reboot. En dat is met alle programma's open.

Shiptronic

Overleden

Vinkje weghalen bij energie beheer ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb de sleep stand nooit in gebruik, ook bij de lapdoos alleen op de timer. aan/uit knop is ouderwets afsluiten..

de W10-n versie heb ik onlangs mee lopen klooien, die mist dit dus..

“N” editions of Windows are available in Europe, and are missing a few media-related features. On Windows 7, you’ll find that Windows Media Player and Windows Media Center are missing. On Windows 10, they don’t include Windows Media Player, Groove Music, Movies & TV, Voice Recorder, or Skype.

Op 18 augustus 2019 18:57:38 schreef Sine:
[...]
Dat is weer wat anders, win 10 doet geen volle shutdown, nog zo iets wat je eigenlijk moet uitzetten.
[bijlage]

Niet direct met het topic te maken, maar als je dualboot hebt met linux en beide OS'en gebruiken hetzelfde stuk hardeschijf, dan moet deze sowieso uitstaan, anders houd Windows deze 'gegijzeld', na heel lang zoeken achter gekomen....

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Shizzle, ik heb al een paar keer geprobeerd een linux/windows10 dualboot te maken... Misschien heb je me zojuist de gouden tip gegeven om het werkend te krijgen!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Er zijn toch genoeg bootmanagers te vinden? (bij Windows zat er ook altijd een; weet niet of dat nog steeds zo is)
Je leest wel overal dat je Windows altijd als eerste moet installeren, anders krijg je problemen.
Wat ik vroeger vaak deed is een verwisselbare harddisk, gaat makkelijk en snel...

Hubie

Special Member

Op 17 augustus 2019 20:51:12 schreef Sine:
Niet als ie denkt monitor is te vol, als je (de laatste versie van) die applicatie gesloten hebt op monitor 2 zal hij daar in de regel weer terug komen.
En wie draait er een dual monitor setup en gebruikt monitor 2 niet ?!

@Blackdog.
Hoe meer (werkbaar) schermoppervlak hoe liever, ik heb hier nu twee 2560x144 monitoren staan eentje in 27 en een in 25", en boy ... dat had ik veel eerder moeten doen.

De "full hd" resolutie heeft me nooit getrokken 1080 pixels in de hoogte is tegenwoordig gewoon te weinig, mijn vorige waren dan ook 1600x1200 bakken.
Ik prefereer eigenlijk nog steeds 2x 4x3 boven breedbeeld, maar probeer dat nog maar eens te krijgen met een aardige diagonaal en resolutie.

Verder kan ik het alleen maar met BD eens zijn, de interface van 10 is superieur aan die van 7 en 8. Classic shell kan ik alleen maar afraden.
Het is even wennen (en we zijn hier meestal stiekem borderline autistisch genoeg om alle verandering eng te vinden) maar ik zou echt niet meer terug willen.

@mel,
"beter" is een groot woord, vaak is het helaas niet praktisch om over te gaan naar *nux.
Ik zie het ook (nog?) niet als een desktop vervanger.
Op de server kant is het een heel ander verhaal, maar daar hadden we het hier niet over.

Wat overigens niet wilt zeggen dat windows 10 het perfecte OS is, maar het is verdomd praktisch en naar mijn bescheiden mening een erg bruikbaar stuk software.

Je moet er wat aan doen, dat is waar.
Minimaal:
1. Shutup 10 er overheen https://www.oo-software.com/en/shutup10 en alle recommended acties uitvoeren (ik wil nog wel iets verder gaan dan dat )
2. Alle bloatware er af donderstralen.
Ik heb een scriptje aangehangen wat ik standaard na iedere win install uitvoer.
LET OP! dit ding haalt rigoreus dingen weg die je niet zomaar meer terug krijgt!
Zelf even editen en kijken wat het doet, dingen die je wilt laten zitten (of waarvan je de impact niet kunt inschatten) uit commenteren of weg donderen.

Dat windows bij "updates" tegenwoordig dingen rigoreus veranderd is logisch. We zitten namelijk ondertussen stiekem al aan de 8e windows 10. Noem het windows 17 als je wilt.
Iedere van die grote "updates" is stiekem een volledige herinstallatie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history

Sine schreef: Classic shell kan ik alleen maar afraden.
Het is even wennen (en we zijn hier meestal stiekem borderline autistisch genoeg om alle verandering eng te vinden) maar ik zou echt niet meer terug willen.

Kom op Sine,dat Widows 10 ziet er toch niet uit met die tegels?
Niks mis met Classic Shell.

RAAF12

Golden Member

Wordt helaas niet verder ontwikkeld :-( http://www.classicshell.net/ Opvolger is open shell https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu/releases

Ik heb ook een bloedhekel aan die tegels <G>

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 19 augustus 2019 03:58:31 (48%)

bprosman

Golden Member

Ik heb ook een bloedhekel aan die tegels <G>

Rechter muistoets - <Unpin> ?
Kun je ze allemaal opruimen die je niet wilt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.