Windows 10 werkbaar maken

GJ_

Moderator

Op 19 augustus 2019 02:54:05 schreef Hubie:
Kom op Sine,dat Widows 10 ziet er toch niet uit met die tegels?
Niks mis met Classic Shell.

Die tegels boeien toch niet? Het is en blijft een gereedschappenkistje. Of daar nou laadjes, deurtjes of een rolluikje voor zitten interesseert me niks.
En uiteindelijk heb ik ze een beetje handig ingericht en zijn ze best praktisch en redelijk decoratief. :-)

Sine

Moderator

Op 19 augustus 2019 02:54:05 schreef Hubie:
[...]

Kom op Sine,dat Widows 10 ziet er toch niet uit met die tegels?
Niks mis met Classic Shell.

In win 8 was je "startmenu" een blad met aleen maar tegels, prima voor een tablet ofzo, maar niet voor een PC.
Daar had classic shell zin.

Wat 10 er van maakt kan ik goed mee leven.
Daar kan ik zelfs wat veel gebruikte proggels in neer gooien.

Arco

Special Member

Tja,

Ieder zijn eigen smaak. Ik vind bij een pc voor professioneel gebruik zo'n teletubbie look ook drie keer niks... ;)
Die grote tegels en menu's zitten ook nog vaak vol pictogrammen, waar je met de beste wil van de wereld niks van kan maken.
(zonder de tekst erbij heb je soms geen idee wat 't voorstelt)

Zelfde geldt voor menu's. Worden steeds groter en onduidelijker. Dit menu met 13 keuzes neemt het halve scherm in beslag en is ook nog eens onduidelijk.
Ik vraag me af hoeveel mensen zouden weten wat elke keuze is zonder tekst bij deze weinig zinvolle pictogrammen...
(ze voegen niks toe en nemen alleen ruimte in)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 augustus 2019 15:27:42 schreef Arco:
Een zipfile met 7700 files uitpakken in W7 duurde 30 seconden, in W10 duurt dat 35 minuten

Unzippen doe ik nooit met Windoze maar met 7zip. Het vreet zowat alle compressiemethode, is mijn inziens sneller en bovendien lekker gratis

Depeet
Sine

Moderator

@Arco,
Daar kom ik zelden, rechts klik het start menu

Ook het start menu is niet zo gruwelijk, daar gaan alleen de dingen in die je vaak gebruikt, en van die dingen weet je echt wel wat het icoon betekend, voor ander spul (of om makkelijker te mikken) kun je ze groot laten.
Zoals gezegd, ik heb pas een herinstall gedaan, maar hier ziet het er nu zo uit:

Het is allemaal even wennen en anders, en alle windows versies hadden een halve dag tweaken nodig (incl software install) eer het weer een beetje naar mijn zin was.

@depeet
Ook een prima alternatief, winrar heb ik jaren geleden gekocht en doet eigenlijk alles wat ik wil.

[Bericht gewijzigd door Sine op 19 augustus 2019 11:27:27 (14%)

Misschien niet helemaal to the point:

dit topic houdt zich bezig met meningen over MS en W10.
Daar heb ik niets aan, dat helpt niet. Interessant maar voor mij irrelevant.
Wat ik zoek is een duidelijk hoe ik MS en W10 moet inrichten om een met werkbare laptop te eindigen met benaderbare functionaliteit voor RS232 - USB - communicatie doeleinden b.v., zoals tussen mijn meetapparatuur (GPS, DMM, SA, etc.).

Internet is niet nodig, daarin is al voorzien met mijn MAC. Daarop vindt ook het CPU-intensieve (reken)werk plaats.

Een mening is mooi, maar iedereen heeft er een en veelal verschillend. Volslagen onpraktisch.

Toch met dank, Frans

bprosman

Golden Member

Wat ik zoek is een duidelijk hoe ik MS en W10 moet inrichten om een met werkbare laptop te eindigen met benaderbare functionaliteit voor RS232 - USB - communicatie doeleinden b.v., zoals tussen mijn meetapparatuur (GPS, DMM, SA, etc.).

Met de moderne laptops ben je meer hardware afhankelijk denk ik dan een OS discussie. W10 ondersteund ook nog gewoon een seriele of een parallelle poort, een floppy drive, maar de hardware moet wel aanwezig zijn. Veel moderne PC's / laptops hebben alleen nog maar USB.
Wat mis je in W10 dan of wat denk je te missen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Op 19 augustus 2019 12:45:22 schreef Lupus:

Eeuh? Inprikken en gaan?

Ik zie niet wat je daarvoor aan het OS nog moet vernaggelen.

Misschien moet je je vraag wat duidelijker stellen, zoals je hem nu stelt heb ik er niets aan, dat helpt niet. ;)
Vertaling: daar ging het topic niet over, als het voor jou irrelevant is hoef je het topic natuurlijk niet te lezen.

Hr Prosman,

Kort geleden begon het probleem met: "no comport availalble".
Daarvoor werkte alles goed (Lady Heather met Oscilloquarz Star4+).

Dus, op zoek naar de compoort applicatie om debug te plegen en er achter zien
te komen wat er mis is en/of ontbraakt. Niet kunnen vinden wat de indruk wekte
het probleem op te lossen.
Na MS "autoupdate" activiteit? Lijkt erop.
Wel een paar executables geprobeerd, maar zonder enig success.
De RS232-USB kabel is met een Prolific chip en een Prolific driver.
Ging tot voorkort probleemloos.

Ik kom er dus maar niet achter waar en waarnaar ik moet zoeken.
In het verleden was dat geen probleem. Ik kon het meestal wel vinden en het mankement herstellen.
Deze keer is het tot nu toe niet gelukt.

Wel hetvolgende gelezen:

Fix Update August 2019:
We recommend you try using this new tool. It fixes a wide range of computer errors, as well as protecting against things like file loss, malware, hardware failures and optimizes your PC for maximum performance. It fixed our PC quicker than doing it manually:
• Step 1 : Download PC Repair & Optimizer Tool (Windows 10, 8, 7, XP, Vista – Microsoft Gold Certified).
• Step 2 : Click “Start Scan” to find Windows registry issues that could be causing PC problems.
• Step 3 : Click “Repair All” to fix all issues.

New tool: Download PC Repair & Optimizer Tool (Windows 10, 8, 7, XP, Vista – Microsoft Gold Certified).

Schijnt een Registry probleem te zijn (?).
Nog niet geprobeerd.

Frans

Arco

Special Member

USB -> RS232 converter heeft weinig met een 'echte' RS232 poort te maken. Is een emulatie, dus kan allerlei problemen geven.
Daarbij is Prolific ook niet echt de beste keuze...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Arco,

Ik zoek een oplossing en geen assortiment meningen.

Bedankt, Frans

Arco

Special Member

Die geef ik toch? Koop een 'echte' RS232 poort, of een FTDI converter (dan is de kans groter dat 't werkt...)

bprosman

Golden Member

De RS232-USB kabel is met een Prolific chip en een Prolific driver.
Ging tot voorkort probleemloos.

Nog steeds zie ik het Windows 10 (specifieke) probleem niet.
Wat ik als eerste zou doen is kijken of de driver en chip ueberhaupt wel werken.

Rechter muistoets , links onderin op het Windows logo.
Device manager.

Dan bij de com poorten, is de driver correct geladen of wil dat niet (zoals in mijn voorbeeld).
Heb je een "Echte"Profilic chip of een fake ?

In mijn geval is het (waarschijnlijk) een fake CH340, klik op poort, rechter muistoets, properties, en google het VID/PID (VID1A86 , PID7523).
Dan zul je hits mbt de drivers.

Het zal misschien aan mij liggen, maar op die ellendige feature updates na, vind ik Windows 10 eigenlijk uitstekend functioneren. En ik doe niets anders dan engineering tools draaien. RS232 poorten (mis/ge)bruiken, USB poorten vernachelen (af en toe dan), en flinke ASIO kaarten gebruiken tot 64 kanalen tegelijk soms.

In het meest bizarre geval enkel een "your computer ran into a problem" melding, maar dat was na het veelvuldig vernachelen van de USB verbinding, dus ach...

Misschien gewoon eens goede hardware gebruiken? Snel wegduikt ;)

blackdog

Honourable Member

Hi,

Hier ziet het er zo uit:
http://www.bramcam.nl/W10-Snelstart-01

Geen enkele tegel te zien, alle veel gebruikte programma's staan in de snelstartbalk naast het zoek icoon.
Ja dat is de snelstartbalk die nog steeds beschikbaar is sinds als ik het goed heb de XP versie.
Degrotere iconen zijn dus de programm's die nu draaien tijdens de screenshot.
Alle onzin van MS is weg, er is alleen de software die ik gebruik aanwezig.

Verder kan ik Lupes niet helpen met zijn comm poort problemen.
Ik plaats als het mogelijk is soms een RS232 kaart.
Bij laptops zou je naar PCMCIA kaartje kunnen kijken op de tweede hands markt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

Overigens heeft Arco wel gelijk, USB chips van FTDI (ook dan weer wel de echte) geven zelden tot nooit problemen, CH340 samen met Profilic wat meer gezever.
Maar met de juiste drivers is er prima mee te werken.

Arco, Prosman,

Dat begrijp ik.
Het verklaart echter niet waarom het van het ene moment op het andere moment veranderde.
Mijn gebruikte oplossing heeft perfect gewerkt en stopte met functioneren.
Het CH40 probleem, de oorsprong en het vervolg zijn mij bekend.

Een externe (laptop) oplossing lijkt een praktische. Is er een aanrader die door W10-MS
probleemloos en praktisch ondersteund wordt en onderhouden kan worden?
Met bereikbare software en instellingen?

Indien ja, graag een technische be- en omschrijving.

Met dank, Frans

bprosman

Golden Member

Het verklaart echter niet waarom het van het ene moment op het andere moment veranderde.

Maar waarom kijk je dan niet in de device manager waarom eea niet (meer) werkt (of misschien wel). Nu blijft het glazen bol kijken.

Misschien werken de drivers wel maar heeft hij alleen een ander COM poort nummer gekregen, dat gebeurt als je m in een andere USB poort stopt.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 19 augustus 2019 14:24:34 (28%)

Sine

Moderator

Op 19 augustus 2019 13:32:57 schreef Lupus:
Beste Arco,

Bedankt, Frans

Beste frans, ondertussen weet je toch wel hoe een forum zo ongeveer werkt nietwaar?
Uw vragen zullen (on)gewilde antwoorden oogsten ;)

Verder heeft Arco natuurlijk volledig gelijk als hij aangeeft dat het hier om een minder dan echte serieele poort gaat, ofwel verschillende hardware die wel met een echte RS232 poort werkt zal het met zo'n USB convertertje laten afweten.

Ik heb al jaren een bordje van sure electronics in gebruik die van usb zo ongeveer alles maakt wat je maar serieel kunt bedenken TTL op 3.3 en 5V een DB9 DTE en DCE.

Dit alles rond een CP2102, inprikken, windows naar de driver laten zoeken et voila.

-edit-

Een 'random' usb naar TTL kabeltje van de Chinees erbij geprikt https://www.aliexpress.com/item/32851220931.html , zelfde resultaat:

Automatische driver installatie was in winXP gewoon niet bestaand, best aardig werkend in win7 en verbazend goed in win10

-edit2-
Ik heb ook nog een arduino mega

[Bericht gewijzigd door Sine op 19 augustus 2019 15:22:18 (20%)

Na installatie van windows surf ik wel eens naar ninite.com om er men pakket met gewenste programma's automatisch te installeren.
Heel uitgebreid is die lijst niet, maar toch wel handig wanneer je VLC, 7Zip, LibreOffice, IrFanview en dergelijke installeert. Ook Classic Start staat er bij.
Wil je de look and feel van Windows 7, dan zou classic shell misschien een alternatief zijn, maar voor zover ik weet is er geen Nederlandse versie van. Niet dat dit voor velen hier een probleem zou zijn om met een Engelse versie te werken.
Maar hoe je het ook bekijkt, het blijft een heel gehannes om alles naar je wens te zetten, vooral als het om privacysettings gaat. Maar dat was met de vorige versies niet anders. Met elke grote update moest ik ook steeds weer de settings nakijken want MS vond het steeds hoognodig om alles weer naar HUN hand te zetten.

De enige versie waarmee ik blindelings (figuurlijk) alles vond om naar MIJN hand te zetten was XP. Met WIN 8 ging men al volledig de mist in.

Ter afsluiting een quote van Sheldon uit de serie "Big Bang Theory". "Windows 10 is more user friendly then ever. I hate it" Ik denk dat velen zich hierin herkennen ;-)

Depeet

De grootste ergernis van het Windows 10 startmenu t.o.v. dat van Windows 7 is het ontbreken van het pijltje naast applicaties in het startmenu dat bij aanklikken meteen de laatst geopende bestanden/documenten laat zien in een sub-menuutje. Ik gebruik(te) die feature erg vaak en mis die enorm in Windows 10. Dat startscherm met die plavuizen vind ik geen reet aan. Het is veel te opdringerig en schreeuwend (en alsnog vreselijk onoverzichtelijk).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Dat mis ik inderdaad ook. Je zou verwachten dat dat een functie is die wel in een tegel te bouwen is. Zou niemand daar nog op zijn gekomen? Het principe van tegels vind ik wel goed doordacht zelfs al heb ik weinig ervaring met het gebruik ervan.

Dit komt erg denigrerend over zo niet agressief! Het is een slechte gewoonte om mensen die je belangeloos helpen, af te katten en weg te zetten. Bovendien is het gebruik van 'mening' als 'onzin' taalkundig erg dubieus, zelfs al doen bekende publieke figuren het zo nu en dan ook.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 19 augustus 2019 15:27:15 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Honourable Member

Hi depeet,

Je hebt bij W10 nu in ieder geval de mogelijkheid om veel uit te zetten met betrekking tot privacy.

In princiepe staat alles uit in de privacy setting bij W10 voor mij en mijn klanten, maar it is maar 1 van de stappen die ik doe.

Hier een link naar een van de meerdere scripts die je als administrator zal moeten draaien om de MS bagger er uit te krijgen.
Alles waar ik hier op het forum naar verwijs, is voor je eigen verantwoordelijkheid, jij draait eventueel de programma's dus als je op enter drukt is alles wat erna gebeurd niet mijn verantwordelijkheid.

Voor iedereen!
Zorg voor totale HD backups, zoals met Acronis of b.v. R-DriveImage.

https://github.com/W4RH4WK/Debloat-Windows-10
Ditscript kan eventueel je Office Licentie er uit schoppen, zorg dat je de gegevens bij de hand hebt voor herinstalatie.

https://www.oo-software.com/en/shutup10/update

Clceaner kies de portable version
https://www.ccleaner.com/ccleaner/builds

Ja het kost inzet, maar voor je privacy zou ik zeker die inzet tonen,
Eerst lezen, backup maken en testen.

Succes allen :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
GJ_

Moderator

Beste Arco,

Bedankt, Frans

Het was een antwoord op jouw vraag waarom je RS232 er mee stopte. Dat een USB naar RS232 conversie vragen om problemen is is geen mening maar een feit. Het kan goed werken maar voor hetzelfde geld werkt het niet, dat heb je ondervonden.

Als je een RS232 wil op je laptop moet je er een kopen met een echte RS232, bijvoorbeeld van HP, Panasonic of Siemens. Kost wat meer maar dan werkt het wel. Daar is je oplossing.

RAAF12

Golden Member

Op 19 augustus 2019 14:51:53 schreef depeet:
dan zou classic shell misschien een alternatief zijn, maar voor zover ik weet is er geen Nederlandse versie van. Niet dat dit voor velen hier een probleem zou zijn om met een Engelse versie te werken.
Maar hoe je het ook bekijkt, het blijft een heel gehannes om alles naar je wens te zetten, vooral als het om privacysettings gaat. Maar dat was met de vorige versies niet anders.

De NL versie is er wel, opvolger Open Shell

De vorige versies zijn vaak minder uitgebreider. Windows 3.11 WfW was veel simpeler. Maar moest je Trumpet Winsock laden om met Netscape het net op te kunnen. Was in 1994 ongebruikelijk, de HCC vond het vreemd en was nog helemaal in de BBS data style.
Later overgestapt op NT4 die had een goede kernel en het NTFS filesysteem. 95,98, ME ect overgeslagen, pas bij Windows 2000 en XP weer ingestapt, na een kort OS/2 Warp avontuurtje.