Bosch powerpack 400 reviseren

Toothpick, ik vermoed dat je geen BMS zult vinden, ik heb hier waarschijnlijk zo'n Bosch BMS liggen en daar zaten 4 draden aan SDA/SDL en SBC/??
Die dienen waarschijnlijk voor communicatie met de besturing.
Maar ben niet 100% zeker of we over dezelfde BMS spreken.

LDmicro user.

Maar als jij niet ziet aan de print dat het 11+2 draden zijn, dan lijkt het me een beetje risicolvol als je er zelf aan gaat zitten.

De BMS heeft (los van de power lines) 3 connectors. 1 van 7 draden naast een van 6. Dat zijn dan 11 balansdraden zo te zien, alleen zitten de overige 2 daarvan (van die 7) aan elkaar gesoldeerd en vastgeplakt aan de buitenkant.

Van die overige 11 gaan er 10 naar de plussen van de parallelgroepen en één naar de laatste min.
Zo zie ik het bij een boel BMS advertenties ook.

Dan hebben we de derde connector met 3 draden die van de BMS naar de fiets connector gaan. Niet naar de batterijen.

Dus in mijn ogen kan ik met elke 11draads bms (10s) dit pack herbouwen en laden, alleen zal de fiets het waarschijnlijk dus niet herkennen.

Dus ik moet de fiets gaan hacken. Op het andere forum heb ik dat nog niet gevonden. Wel kritiek op de visie van Bosch. :-)

Als ik het zo niet aan de praat krijg, kan ik altijd nog een nieuwe accu kopen. :-)

Op 19 augustus 2019 19:26:17 schreef ToothPick:
Als ik het zo niet aan de praat krijg, kan ik altijd nog een nieuwe accu kopen. :-)

idd veel goedkoper en bedrijfszekerder :) of ga je die dan verkopen >:)

LDmicro user.
Kruimel

Golden Member

Om te testen kan je wel één van deze kopen en openslopen en die in serie op je BMS aansluiten en kijken of het gaat. Er zitten 10 cellen in van 2Ah, welke je net een rondje rond het blok zullen brengen, maar hij kost ook maar €30,- en je kan testen of de BMS zelfresettend is...

https://www.lidl-shop.nl/media/05e6024c477ae3452bc3d09747f48425.jpeg
(Plaatje klikbaar)

Volgens mij is dit een 37V 10S4P (10*4=40 cellen)
Ze staan per 4 parallel en er staan 10 blokken van 4 stuks in serie.

Ok, helder!

Een ander wild idee, als ik de originele BMS niet aan de praat krijg:

Ik herbouw deze accu met een ander BMS. Dan kan ik hem netjes laden.

Kan ik dan de discharge parallel zetten met een originele Bosch accu ? (Ik heb er nog een liggen)
Dan heb ik dubbele reikwijdte ? De eerste accu praat met de fiets, de 2e levert alleen stroom parallel ....

Een beetje klooien met tules en draden en ik heb een piggy-bag :-)

Op 19 augustus 2019 22:26:06 schreef Kruimel:
Om te testen kan je wel één van deze kopen en openslopen en die in serie op je BMS aansluiten en kijken of het gaat. Er zitten 10 cellen in van 2Ah, welke je net een rondje rond het blok zullen brengen, maar hij kost ook maar €30,- en je kan testen of de BMS zelfresettend is...

[afbeelding]
(Plaatje klikbaar)

Dit is een 20v accu geen 36v

Kruimel

Golden Member

Op 20 augustus 2019 14:24:22 schreef ToothPick:
Een ander wild idee, als ik de originele BMS niet aan de praat krijg:

Ik herbouw deze accu met een ander BMS. Dan kan ik hem netjes laden.

Kan ik dan de discharge parallel zetten met een originele Bosch accu ? (Ik heb er nog een liggen)
Dan heb ik dubbele reikwijdte ? De eerste accu praat met de fiets, de 2e levert alleen stroom parallel ....

Oef, geen idee, als de cellen in je "piggyback" pack ongebalaceerd raken zal de BMS dat niet kunnen tegenhouden of het ontladen kunnen stoppen, dus de beveiliging is dan weg, tenzij je alle parallelverbindingen ook aanlegt, maar dan loop je het risico dat de andere BMS ook zijn killswitch activeert omdat er "iets mis is met de accupack". Het is een beetje een risico met die dingen, zeker omdat ze zo ***duur zijn.

Op 22 augustus 2019 15:50:56 schreef kilzone:
Dit is een 20v accu geen 36v

Klopt, toch zitten er 10 cellen in en 5s2p configuratie (vandaar de link naar een filmpje waar dat getoond wordt), je zult de cellen dus wel opnieuw moeten configureren om hier te werken, maar als je dat BMS wil aansluiten is dat sowieso nodig.

Nieuwe batterij aan de praat gekregen ?

Op 22 augustus 2019 16:31:28 schreef Kruimel:
[...]Oef, geen idee, als de cellen in je "piggyback" pack ongebalaceerd raken zal de BMS dat niet kunnen tegenhouden of het ontladen kunnen stoppen, dus de beveiliging is dan weg, tenzij je alle parallelverbindingen ook aanlegt, maar dan loop je het risico dat de andere BMS ook zijn killswitch activeert omdat er "iets mis is met de accupack". Het is een beetje een risico met die dingen, zeker omdat ze zo ***duur zijn.[...]Klopt, toch zitten er 10 cellen in en 5s2p configuratie (vandaar de link naar een filmpje waar dat getoond wordt), je zult de cellen dus wel opnieuw moeten configureren om hier te werken, maar als je dat BMS wil aansluiten is dat sowieso nodig.

Ik ben ook benieuwd of het je gelukt is. Kan je me een mailtje sturen toevallig?

Alvast bedankt.

Nou,
het Plan B. is in werking getreden.

ik heb nog een tijd zitten communiceren met een recycling bedrijf, maar die willen niet een bos verkopen én die willen niet vertellen op welke wijze je zo'n bos moet aansluiten en initialiseren. ' Bedrijfsgeheimen'.

Plan B was een nieuwe accu. Die is er nu en ik kan weer fietsen.

Ik blijf zoeken naar een Bosch BMS. Dan heb ik tegen die tijd een mooie extra accu.
En die reeds gekochte Li-Ion cellen, dat worden straks drone accu's . Hoef ik die niet meer te kopen :-)

Bedankt voor alle tips.

voor wie niet kan spotwelden maar wel solderen, ik ben reeds begonnen met RC batterijen te rijden in mijn zelfbouw ebike zoals ik hierboven al vermelde.

718gr voor 36V 3Ah (2x 5S). kostprijs iets van 70€.
voor 90€ heb je 5Ah, dus voor 180€ maak je een 10Ah op 36V hetgeen ongeveer een ebike batterijpack is.
ik heb natuurlijk het voordeel dat ik niet met een fabrikant BMS rijd en mijn batterijpack dus kan balanceren op een externe lader

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Voor de toekomstige knutselaar die zijn Bosch Powerpack accu wil reviseren: kijk op Youtube naar HardwareJunkie, heeft een hele verzameling video's over alles mbt tot Bosch accu's.

Op 12 juli 2021 16:18:06 schreef KarelA:
Voor de toekomstige knutselaar die zijn Bosch Powerpack accu wil reviseren: kijk op Youtube naar HardwareJunkie, heeft een hele verzameling video's over alles mbt tot Bosch accu's.

Thanx:)