Bosch powerpack 400 reviseren

Als je een beetje zoekt is die op verschillende plaatsen te krijgen onder de 500E.
Maar doe wat je het beste acht, ben heel nieuwsgierig naar uw bevindingen moest je er zelf één samenstellen en laat uw bevindingen weten op CO, de mijne zijn te negatief.

LDmicro user.

Ik ben alvast begonnen.
De batterij configuratie is wat verwarrend. Ik moet even goed puzzelen hoe de serie en parallelschakelingen nou bedraad zijn, maar de individuele packs zitten wat stug in elkaar met de separatie plaatjes en doorverbindingen.

Maar ik heb de tijd tot de nieuwe batterijen arriveren :-)

Iemand een tip hoe ik een thermolijm verbinding (met excess lijm) het beste kan losmaken ? Verhitten of mechanisch ?

Bij dit pack zit de connector naar de fiets met veel lijm rond het huis en de contacten vast geplakt aan de ondersta casing.

verder zie ik nog een 3aderige kabel naar die connector, alsof de fiets wat extra info van de BMS vraagt. Dat zie ik niet op standaard BMS'en. Dus waarschijnlijk moet ik een origineel Bosch BMS scoren. Dat wordt lastig want het print zit vol componenten, maar geen enkele aanduiding of nummer.

ik heb onlangs op een forum de uitleg gelezen hoe men dit moest doen.
Het is zeer belangrijk dat de BMS niet zonder spanning kom te staan.Men moet de BMS parallel voeden. Wanner de BMS zonder spanning komt wordt deze nadien niet meer herkend door het Bosch systeem.
Een nieuwe BMS kopen was eigenlijk ook niet de oplossing want deze werd niet herkend door Bosch. Je kon deze wel via een programmaatje zelf gaan instellen zodat deze herkend wordt .Ik zal straks eens kijken of ik dat forum nog terugvindt.

https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/15397/repairing-an-e-b...ke-battery
https://electricbike.com/forum/forum/knowledge-base/batterie...-a-battery

https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=7...ch+battery

misschien eens kijken of je bij hobbyking andere cellen kunnen kopen dan die metalen 18650.
ik ga mezelf een accu bouwen voor de fiets met van die cellen (3blokken van 12V 5Ah in serie

25-35€ voor een 5Ah accu 12V.
dus voor 75-100€ maak ik een 36V 5Ah, en voor 140-200€ heb ik een 36V 10Ah accu.
daar kan je gewoonweg niet aan beginnen met 18650's aan elkaar te puntlassen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 15 augustus 2019 19:52:55 schreef serge69:
ik heb onlangs op een forum de uitleg gelezen hoe men dit moest doen.
Het is zeer belangrijk dat de BMS niet zonder spanning kom te staan.Men moet de BMS parallel voeden.

Aii.. die had ik gemist. Mocht je dat programmeer linkje nog vinden....
(Maar tja.. dat pack was toch compleet naar de barrebiessies.)

Nou, ik ben een eindje op weg.
Laten we het maar niet hebben over het spanningsloos maken van de BMS, dat los ik later wel op.

Zo ziet een 400 Active line er van binnen uit.

https://1.bp.blogspot.com/-QmEMLOzg7kg/XVf6-tBm_hI/AAAAAAAASX4/S_SzwSABTvEzDtCkPw0Y8a5iWU8gXS5AgCLcBGAs/s1600/Uitelkaar.jpg

En dit is het schema:
https://1.bp.blogspot.com/-Tr8CH9NP0aM/XVf6-vFQxzI/AAAAAAAASX8/7BUGOF5UBq0D1vFLpf9UMrbKCcxgxTVBQCLcBGAs/s1600/Schema.jpg

Klopt het dat je deze configuratie als 37V10S2P moet benoemen ?
Het zijn 2 parallelle rijen van 10 batterijen in serie zo te zien. Door het opvouwen in de kast is het wat vreemd bedraad, maar enfin.

De balansdraden zijn er 13 op de BMS, maar daarvan zijn er 2 kortgesloten en niet aan een segment gehangen. Is dat gebruikelijk ? Dan blijven er 11 over verdeeld over de segmenten. Dat klink dan weer logisch want ik heb 11 doorverbindingen.

Als ik die balansdraden goed documenteer, dan krijg ik ze wel weer met de zelfde kleur op de juiste segmenten, maar is dat van belang ?

Tenslotte is er een 3draad van het BMS naar de fiets connector. Mocht ik de BMS moeten vervangen, is dat dan van belang ? Op de BMS sen die ik vind zit daarvoor geen aansluiting :-(

Ik hoor weer graag tips :-)
Thomas

Dank voor de links, maar daarmee blijf ik met de vragen zitten.

Ik heb 11 verbindingen en nu een 13draads bms met 11 balansdraden daarop.

De meeste 36V10S bms hebben 10 draden, of 10 plus een zwarte.
Kan ik een 10draads systeem gebruiken of zo'n 11draads ? Op welke verbinding moet dan de zwarte ?

En werkt de Sparta nog als ik die 3draads verbinding naar de fiets niet meer heb ? Ik heb nog geen bms gevonden met die uitgang.

Op 15 augustus 2019 19:52:55 schreef serge69:
Een nieuwe BMS kopen was eigenlijk ook niet de oplossing want deze werd niet herkend door Bosch. Je kon deze wel via een programmaatje zelf gaan instellen zodat deze herkend wordt .Ik zal straks eens kijken of ik dat forum nog terugvindt.

@ Toothpick
Ik hoop van harte dat er niet, naast het BMS nog een controller zit of dat het BMS door fabrikant-eigen interface geprogrammeerd wordt.
Het zal niet de eerste keer zijn dat zo'n BMS-IC bij een grondige fout in een cel (en daarbij uitschakelen zoals het hoort) ook een flag set waardoor er ook na het plaatsen van nieuwe cellen niets gebeurd.

Het BMS in mijn videocamera accu's werkt (helaas) zo. Ik moet (nog steeds) eens testen of de PIC die er ook in zit alleen communicatie met de camera regelt of dat die ook geset wordt door het BMS IC: als dat laatste geval is, zal het mij vrees ik niet lukken om het BMS IC te resetten na het plaatsen van nieuwe cellen.

[Bericht gewijzigd door weardguy op 17 augustus 2019 22:29:15 (12%)]

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Korte update :

ik heb nu alle batterijen los. Van de 40 zijn er 4 die 3.14V hebben, 4 die 3.02V geven en de rest zit allemaal onder de 0.1 V of zelfs omgepoold. (-0.07 enzo)

Ik krijg nu wel de indruk dat de BMS niet goed was ... is dat een verkeerde aanname ?
Kunnen Li-ion batterijen omgepoold raken ?

Ik begrijp nu ook waarom het hele pack niet boven de 2 volt uit kwam. Met al die dooie en negatieve cellen.

Misschien een account maken op de site https://endless-sphere.com/forums/
Daar heb je een apart gedeelte inzake batterijen .Volgens mij ga je daar beter kunnen geholpen worden.
MVg,Serge

Dankjewel
Die kende ik nog niet

Thomas

Op 17 augustus 2019 22:23:50 schreef ToothPick:
Dank voor de links, maar daarmee blijf ik met de vragen zitten.

Ik heb 11 verbindingen en nu een 13draads bms met 11 balansdraden daarop.

een BMS wil de spanning over de 10 "lagen" van de cellen weten. Dus 20 draden. Maar 9 worden dan 2x gebruikt, blijven er 11 over. Een BMS voor 10 cellen heeft dus precies 11 draden nodig.

Daarnaast kan het handig zijn om de temperatuur van het cel-pack te meten. Een twee aders voor een temp-sensor is dan mogelijk.

Maar als jij niet ziet aan de print dat het 11+2 draden zijn, dan lijkt het me een beetje risicolvol als je er zelf aan gaat zitten. Er zijn revisiebedrijven die dit voor je kunnen oplossen. Thijstech zit bij mij op de kamer.

Op 18 augustus 2019 16:59:10 schreef ToothPick:
Korte update :

ik heb nu alle batterijen los. Van de 40 zijn er 4 die 3.14V hebben, 4 die 3.02V geven en de rest zit allemaal onder de 0.1 V of zelfs omgepoold. (-0.07 enzo)

Ik krijg nu wel de indruk dat de BMS niet goed was ... is dat een verkeerde aanname ?

Ja, dat is (waarschijnlijk) verkeerd.

Kunnen Li-ion batterijen omgepoold raken ?

Ja. Maar dan zijn ze in een paar minuten kapot.

[Bericht gewijzigd door rew op 19 augustus 2019 09:10:27 (25%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als die cellen allemaal stuk zijn is er wel wat mis gegaan inderdaad. Zeer jammer, want het lijkt er op dat ze nog goed hadden kunnen zijn als er niet één of andere mishandeling op was uitgevoerd. Toch niet de kwaliteit voor het leven die Bosch adverteert... :(

Let er inderdaad op dat er best weleens een interface in zou kunnen zitten die met de batterij communiceert zoals weardguy zegt, dan kan je ook niets met de batterij als die op één of andere manier intern heeft opgeslagen dat er eens iets mis is gegaan. Ik beschouw het als een bewust kwaad dat de fabrikanten in een apparatuur steken om het moeilijk te maken oude of defecte apparatuur te repareren. In dit geval zou ik inderdaad op dat andere forum eens kijken of er al mensen zijn die dat communicatie-protocol hebben ontcijferd, want dan zou het best weleens mogelijk kunnen zijn om die BMS of the controllerchip te flashen zodat je gewoon de cellen kan vervangen, fatsoenlijke cellen zijn te krijgen voor minder dan €3 p/s voor 40 stuks. Moet je wel een puntlasser en wat nikkelstrips hebben, maar voor de prijs van zo een accupack kan je je wel wat veroorloven. Er zijn ook wel bedrijven die deze diensten aanbieden.

Op 17 augustus 2019 15:14:33 schreef ToothPick:

Klopt het dat je deze configuratie als 37V10S2P moet benoemen ?
Het zijn 2 parallelle rijen van 10 batterijen in serie zo te zien.

Volgens mij is dit een 37V 10S4P (10*4=40 cellen)
Ze staan per 4 parallel en er staan 10 blokken van 4 stuks in serie.

Nuttige links serge69!

Toothpick, ik vermoed dat je geen BMS zult vinden, ik heb hier waarschijnlijk zo'n Bosch BMS liggen en daar zaten 4 draden aan SDA/SDL en SBC/??
Die dienen waarschijnlijk voor communicatie met de besturing.
Maar ben niet 100% zeker of we over dezelfde BMS spreken.

LDmicro user.

Maar als jij niet ziet aan de print dat het 11+2 draden zijn, dan lijkt het me een beetje risicolvol als je er zelf aan gaat zitten.

De BMS heeft (los van de power lines) 3 connectors. 1 van 7 draden naast een van 6. Dat zijn dan 11 balansdraden zo te zien, alleen zitten de overige 2 daarvan (van die 7) aan elkaar gesoldeerd en vastgeplakt aan de buitenkant.

Van die overige 11 gaan er 10 naar de plussen van de parallelgroepen en één naar de laatste min.
Zo zie ik het bij een boel BMS advertenties ook.

Dan hebben we de derde connector met 3 draden die van de BMS naar de fiets connector gaan. Niet naar de batterijen.

Dus in mijn ogen kan ik met elke 11draads bms (10s) dit pack herbouwen en laden, alleen zal de fiets het waarschijnlijk dus niet herkennen.

Dus ik moet de fiets gaan hacken. Op het andere forum heb ik dat nog niet gevonden. Wel kritiek op de visie van Bosch. :-)

Als ik het zo niet aan de praat krijg, kan ik altijd nog een nieuwe accu kopen. :-)

Op 19 augustus 2019 19:26:17 schreef ToothPick:
Als ik het zo niet aan de praat krijg, kan ik altijd nog een nieuwe accu kopen. :-)

idd veel goedkoper en bedrijfszekerder :) of ga je die dan verkopen >:)

LDmicro user.

Om te testen kan je wel één van deze kopen en openslopen en die in serie op je BMS aansluiten en kijken of het gaat. Er zitten 10 cellen in van 2Ah, welke je net een rondje rond het blok zullen brengen, maar hij kost ook maar €30,- en je kan testen of de BMS zelfresettend is...

https://www.lidl-shop.nl/media/05e6024c477ae3452bc3d09747f48425.jpeg
(Plaatje klikbaar)

Volgens mij is dit een 37V 10S4P (10*4=40 cellen)
Ze staan per 4 parallel en er staan 10 blokken van 4 stuks in serie.

Ok, helder!

Een ander wild idee, als ik de originele BMS niet aan de praat krijg:

Ik herbouw deze accu met een ander BMS. Dan kan ik hem netjes laden.

Kan ik dan de discharge parallel zetten met een originele Bosch accu ? (Ik heb er nog een liggen)
Dan heb ik dubbele reikwijdte ? De eerste accu praat met de fiets, de 2e levert alleen stroom parallel ....

Een beetje klooien met tules en draden en ik heb een piggy-bag :-)

Op 19 augustus 2019 22:26:06 schreef Kruimel:
Om te testen kan je wel één van deze kopen en openslopen en die in serie op je BMS aansluiten en kijken of het gaat. Er zitten 10 cellen in van 2Ah, welke je net een rondje rond het blok zullen brengen, maar hij kost ook maar €30,- en je kan testen of de BMS zelfresettend is...

[afbeelding]
(Plaatje klikbaar)

Dit is een 20v accu geen 36v

Op 20 augustus 2019 14:24:22 schreef ToothPick:
Een ander wild idee, als ik de originele BMS niet aan de praat krijg:

Ik herbouw deze accu met een ander BMS. Dan kan ik hem netjes laden.

Kan ik dan de discharge parallel zetten met een originele Bosch accu ? (Ik heb er nog een liggen)
Dan heb ik dubbele reikwijdte ? De eerste accu praat met de fiets, de 2e levert alleen stroom parallel ....

Oef, geen idee, als de cellen in je "piggyback" pack ongebalaceerd raken zal de BMS dat niet kunnen tegenhouden of het ontladen kunnen stoppen, dus de beveiliging is dan weg, tenzij je alle parallelverbindingen ook aanlegt, maar dan loop je het risico dat de andere BMS ook zijn killswitch activeert omdat er "iets mis is met de accupack". Het is een beetje een risico met die dingen, zeker omdat ze zo ***duur zijn.

Op 22 augustus 2019 15:50:56 schreef kilzone:
Dit is een 20v accu geen 36v

Klopt, toch zitten er 10 cellen in en 5s2p configuratie (vandaar de link naar een filmpje waar dat getoond wordt), je zult de cellen dus wel opnieuw moeten configureren om hier te werken, maar als je dat BMS wil aansluiten is dat sowieso nodig.

Nieuwe batterij aan de praat gekregen ?

Op 22 augustus 2019 16:31:28 schreef Kruimel:
[...]Oef, geen idee, als de cellen in je "piggyback" pack ongebalaceerd raken zal de BMS dat niet kunnen tegenhouden of het ontladen kunnen stoppen, dus de beveiliging is dan weg, tenzij je alle parallelverbindingen ook aanlegt, maar dan loop je het risico dat de andere BMS ook zijn killswitch activeert omdat er "iets mis is met de accupack". Het is een beetje een risico met die dingen, zeker omdat ze zo ***duur zijn.[...]Klopt, toch zitten er 10 cellen in en 5s2p configuratie (vandaar de link naar een filmpje waar dat getoond wordt), je zult de cellen dus wel opnieuw moeten configureren om hier te werken, maar als je dat BMS wil aansluiten is dat sowieso nodig.

Ik ben ook benieuwd of het je gelukt is. Kan je me een mailtje sturen toevallig?

Alvast bedankt.