Opladen 12v Li-Ion motor accu

tmdr

Golden Member

Een tijdje geleden heb ik een oldtimer motor gekocht die ik aan het opbouwen ben (hij lag in duizend stukken) en daar een leuke café racer of iets van wil gaan maken. Daarom heb ik een Li-Ion accu besteld, die zijn lekker compact en licht en kunnen natuurlijk in elke hoek geplaatst worden. Het is een 5Ah 12v accu.

Nu weet ik dat Li-Ion accu's gevoeliger zijn voor te hoge spanningen dan gel of lood accu's, dus daarom heb ik ook een gecombineerde elektronische spanningsregelaar en gelijkrichter in één mee besteld. Dit vervangt de oude losse onderdelen en zorgt voor een veel strakkere laadspanning. Bespaart ook nog een ruimte, dus ideaal.

Als laatste punt waar ik aandacht aan moet besteden blijft dan over dat het opladen niet met een standaard lader/druppellader voor een gel/lood accu kan. Waar moet ik rekening mee houden? Stel ik ga laden met een ouderwetse lader (niet druppel) die gewoon 12v uitspuugt en niets meer niets minder. Wat is het risico daarvan? Ik neem namelijk aan dat de Li-Ion accu behoorlijk wat elektronica aan boort heeft om van alles te regelen. Wat doet een "speciale" lader voor Li-Iion motor accu's anders tov normale laders?

Is het een LiFePo4 accu? Daarvan weet ik dat de interne weerstand zeer laag is en blijft, ook bij een hogere SoC (State of Charge). Dit betekent dat de lader/dynamo/alternator er alle stroom in kwijt kan die hij kan leveren. Hij zal dus continue het max. vermogen leveren. Dit kan voor temperatuurproblemen zorgen. 'Normale' accu's zorgen er zelf voor dat de laadstroom daalt doordat hun inwendige weerstand toeneemt bij toenemende SoC. Nu zal het bij jouw accu wel meevallen, hij is klein en dus snel vol. Daarop zal door de laadregelaar van de accu ingegrepen moeten worden door afsluiting van de laadstroom. De lader/dynamo/alternator zal dus niet lang op vol vermogen draaien.

tmdr

Golden Member

Ik denk dat het een LiFePo accu is inderdaad, maar dit kan ik nergens terugvinden. Dus dat blijft even speculatie tot die binnen komt.
Als ik het goed lees kan ik dus met een lader met lage stroomsterkte "eventjes" laden, maar niet lang ivm de temperatuur doordat er nauwelijks weerstand is. Ik hoop dat de accu vol geleverd wordt zodat ik direct kan inbouwen. Anders moet ik toch maar even een speciale lader bestellen vrees ik.

tmdr

Golden Member

Krijg 'm vanmiddag binnen dus inderdaad even afwachten.
Ik zag zo snel deze: https://www.acculadercenter.nl/noco-genius-g1100
Het is een accu van 5Ah dus een joekel van een lader is ook niet nodig.

tmdr

Golden Member

Het is een LiFePO4 accu inderdaad. Zojuist binnen gekregen.

Het grootste probleem met laden in de auto zit 'm in het feit dat autodynamo's/alternators niet berekend zijn op langdurig laden met de maximale stroomsterkte. Zonder extra koeling krijgen ze het dan erg warm. Bij 'ouderwetse' accu's neemt de laadstroom vrij snel af door de toenemende inwendige weerstand van de accu. De LiFePo4 accu zal nauwelijks warm worden, juist door z'n lage interne weerstand. Een acculader zoals de Victron is er op berekend om gedurende langere tijd z'n maximale stroom te leveren, bovendien is hij beveiligd tegen te hoge temperatuur. Het is dus puur de dynamo/alternator in de auto die risico loopt. Zeker in een oldtimer die nog met klassieke laadsystemen werkt.

Wel even opletten dat het laadcircuit van de motorfiets wel voldoet.
Weet zo niet wat je precies nodig hebt, maar is wel een puntje.

De meeste oldtimers zullen een dynamo met permanente magneten hebben, en een regelaar die steeds een fase kortsluit wanneer de spanning te hoog wordt. Deze dynamo's kunnen daar tegen, omdat ze ontworpen zijn met een hoge lekinductie, waardoor de stroom beperkt blijft.

Dat soort dynamo's zijn inherent stroombronnen als ze belast worden, en ze mogen voor onbepaalde tijd hun maximale stroom leveren, of zelfs een kortsluiting voeden; dat is immers wat de regelaar ook doet.

Aangezien de TS een externe regelaar/gelijkrichter heeft, is de dynamo vrijwel zeker van dat type; dynamo's met veldstroomregeling hebben gewoonlijk de regelaar aan boord, meestal geïntegreerd met de koolborstels voor de veldwikkeling, en die vind je doorgaans niet op oldtimers.

De elektronica aan boord van de accu moet vooral voor het balanceren zorgen. Je mag er vanuit gaan dat de accu netjes gebalanceerd is als je hem krijgt, en dan kun je hem zonder problemen opladen met een normale acculader, of in de motor plaatsen. In tegenstelling tot een loodaccu kan een halfvolle LiFePO4 accu als hij bijna leeg is nog prima startstroom leveren, dus tenzij hij echt laag staat (12.0V of lager) is opladen waarschijnlijk niet nodig, als je hem tenminste niet langdurig wegzet voordat je hem gaat gebruiken.

Je moet wel oppassen met laders die willen "desulfateren", "reconditioneren", of snelladen met een hogere spanning dan 14.4V.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

14,4V is geloof ik de floatspanning voor zo'n accu en met lagere spanningen zal hij ook niet volledig vol raken (maar vol genoeg om goed te kunnen gebruiken als drop-in vervanger). Kortdurende overspanning verdraagt hij beter dan andere li-ion chemieën, maar om dat langdurig te doen lijkt me niet zo'n goed plan inderdaad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat voor motor (merk/type/bouwjaar) is het?

Dat kump er noe van....
tmdr

Golden Member

Op 23 augustus 2019 21:05:41 schreef Arlina:
Wat voor motor (merk/type/bouwjaar) is het?

Handig hè, dat ik dat er niet bij heb gezet. Het is een Honda CB550K3 uit ‘77

Op 23 augustus 2019 19:03:31 schreef SparkyGSX:
De meeste oldtimers zullen een dynamo met permanente magneten hebben, en een regelaar die steeds een fase kortsluit wanneer de spanning te hoog wordt. Deze dynamo's kunnen daar tegen, omdat ze ontworpen zijn met een hoge lekinductie, waardoor de stroom beperkt blijft.

Dat soort dynamo's zijn inherent stroombronnen als ze belast worden, en ze mogen voor onbepaalde tijd hun maximale stroom leveren, of zelfs een kortsluiting voeden; dat is immers wat de regelaar ook doet.

Aangezien de TS een externe regelaar/gelijkrichter heeft, is de dynamo vrijwel zeker van dat type; dynamo's met veldstroomregeling hebben gewoonlijk de regelaar aan boord, meestal geïntegreerd met de koolborstels voor de veldwikkeling, en die vind je doorgaans niet op oldtimers.

De elektronica aan boord van de accu moet vooral voor het balanceren zorgen. Je mag er vanuit gaan dat de accu netjes gebalanceerd is als je hem krijgt, en dan kun je hem zonder problemen opladen met een normale acculader, of in de motor plaatsen. In tegenstelling tot een loodaccu kan een halfvolle LiFePO4 accu als hij bijna leeg is nog prima startstroom leveren, dus tenzij hij echt laag staat (12.0V of lager) is opladen waarschijnlijk niet nodig, als je hem tenminste niet langdurig wegzet voordat je hem gaat gebruiken.

Je moet wel oppassen met laders die willen "desulfateren", "reconditioneren", of snelladen met een hogere spanning dan 14.4V.

Kijk dit is nog eens een bak nuttige en leerzame informatie. Mijn dank is groot. Ik kan de accu met een gerust hart monteren. De accu heeft een knop die aan geeft of ie vol of leeg is. Hij zit vol en ik meet ook zo’n 13.7v. Dus eigenlijk zit alles prima en hoef ik me inderdaad geen zorgen te maken. Heb we even die lader besteld die ik stuurde. Kan geen kwaad om die te hebben, zeker voor dat geld.

Het enige wat die accu niet perse leuk vindt is om steenkoud (onder de 5C of zo) hard opgeladen te worden; als je de accu in de winter gaat opladen, zou ik hem even binnen laten opwarmen en dan laden. Als je in de winter gaat rijden, en met een volle accu begint is er ook niets aan de hand, doe je dat regelmatig met een bijna lege accu, dan zul je dat uiteindelijk merken in de levensduur.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
tmdr

Golden Member

In de winter zet ik de motor in de garage voor een winterslaap. Zat te denken om de accu dan gewoon binnen in huis te zetten. Af en toe even wat laden misschien. Dus zal helemaal goed komen dan.

Leuke dingen, die CB550's :)
Heb er 3 gehad.
Zitten redelijk lompe regelaars in, normaal voor die tijd.
Meen uit het archief-geheugen dat die wel afstelbaar zijn, maar geheel zeker weten doe ik het niet, is te lang geleden.
Even kijken of het bij jouw regelaar mogelijk is.

Dat kump er noe van....

Op 23 augustus 2019 23:38:04 schreef tmdr:
In de winter zet ik de motor in de garage voor een winterslaap. Zat te denken om de accu dan gewoon binnen in huis te zetten.

Bewaren bij (zeer) lage temperaturen is geen probleem. Als je maar niet plotseling in je hoofd haalt om hem dan ineens te willen laden...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 augustus 2019 23:38:04 schreef tmdr:
In de winter zet ik de motor in de garage voor een winterslaap. Zat te denken om de accu dan gewoon binnen in huis te zetten. Af en toe even wat laden misschien. Dus zal helemaal goed komen dan.

Af en toe laden is niet nodig. LiFePo4 accu’s hebben een erg lage zelfontlading. En ze vinden het prettiger om niet in volledig geladen toestand te worden opgeslagen.

Maar, een ding als een "auto" heeft nogal wat "sluipverbruik". Een motor is simpler, dus dat zal wel veel makkelijker zijn om dat te voorkomen, maar.... Funest is dus als er wat sluipverbruik is wat de boel leegtrekt. De accukabel lostrekken kan dus verstandig zijn.

@sparky hieronder: Re: 0mA: Ik eigenlijk ook. Zelfs voordat ik zojuist hierboven gezien heb dat het ding uit '77 stamt.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 25 augustus 2019 11:12:40 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij zo'n oude oldtimer verwacht ik eigenlijk een sluipverbruik van 0mA, omdat er geen echte elektronica in zit, en de ontsteking, verlichting, etc. allemaal achter het contactslot zit.

Echter, zo'n accu heeft een BMS aan boord dat zelf een klein beetje stroom zal verbruiken, dus af te toe opladen is alsnog wel verstandig.

Helemaal tot de nok gevuld opslaan is inderdaad ook niet bevorderlijk (dus ook zeker niet voor maanden aan de lader laten staan), maar als je hem na het laden even een stukje ontlaadt, en dan koel opslaat, gaat hij het langst mee. Ik zou mikken op 80% SOC, dus 1Ah uit een 5Ah accu trekken, met een klein lampje dat je een uurtje of zo laat branden. Het is maar net hoeveel moeite je wilt doen om de maximale levensduur uit je accu te krijgen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
tmdr

Golden Member

Nuttige tip weer heren.
Heb vanmiddag de nieuwe gecombineerde regelaar en gelijkrichter geplaatst icm de nieuwe accu.
Acculader is ook binnen.
Accu is wel binnen een paar minuten contact slot aan laten staan vrijwel leeg (twee van die ouderwetse kleine lampjes en één van de twee bobines is natuurlijk continue ingeschakeld).
Gaat echt veel te snel.
Heb tevens een kleine, oude, slechte lood accu volledige opgeladen en die er aan gehangen.
Daar start (kickstarter) hij nog perfect op na een half uur contact aan gehad te hebben.
Heb verder niet onderzocht wat het kon zijn aangezien dit de eerste keer wat dat ik een paar meter kon rijden op de motor heb ik me vooral daar mee bezig gehouden.
Ondertussen de accu mee naar huis genomen en volledig opgeladen met de nieuwe lader.
Heb nu het "ouderwetse" lampje er aan hangen dat ik gebruik om de contactpuntjes te stellen.
Hangt er al een half uur aan zonder gedimd te raken. (het is zo'n klein lampje wat ook in het dashboard/de cockpit zit, dus verbruikt ook niet veel)

Bobines zijn overigens beide in orde, heb ze doorgemeten en weerstand is wat het moet zijn op zowel primaire als secundaire windingen.
Vrees toch ergens iets wat flink vreet en met zo'n kleine 5Ah ben je natuurlijk binnen een zucht leeg.
Meet overigens 2.04 mA met contact aan en voor de rest dus de twee lampjes (oliedruk en neutraal) en één bobine dmv contactpuntjes gekoppeld.
Laadstroom met de nieuwe (moderne) regelaar/gelijkrichter is netjes 12.74V, weet niet of dat te weinig is om bij te laden tijdens het rijden, maar na met een verse accu kicken start hij netjes en na een tijdje rijden, uit en weer kicken is er niets aan de hand.
Dat verhaaltje over floatspanning moet ik eerlijk bekennen dat dat iets te ver gaat voor me momenteel.

Morgen ben ik weer eventjes bij de motor.
Wat zou ik kunnen meten of proberen?

Edit:
De tips mbt accubehoud zijn zeker niet voor dovemansoren. Dank voor deze info.
@SparkyGSX: inderdaad nul sluipverbruik, contactslot zet alles uit. Maar goed, accu is zo los dus binnen zetten op 18 graden kan geen kwaad ;-)

Als je een 5Ah hebt dan kan je accu die 2.04A ongeveer 2.4 uur leveren.
Accu is dan wel helemaal leeg dus dit is een theoretische waarde.
Maar een uurtje moet de 5Ah accu dit toch wel kunnen leveren.

tmdr

Golden Member

Ik heb een typfout gemaakt, ik bedoel 2.04 mA!!
Dus vele malen minder. Maar goed, je berekening met een veel te hoog cijfer komt nog steeds uit op uren ipv minuten. Dus ergens klopt iets niet!

maartenbakker

Golden Member

Op 24 augustus 2019 22:36:14 schreef tmdr:
Laadstroom met de nieuwe (moderne) regelaar/gelijkrichter is netjes 12.74V, weet niet of dat te weinig is om bij te laden tijdens het rijden, maar na met

Dat is niet de laadstroom maar de laadspanning, en die is véél te laag. ook voor de originele loodaccu. Het is de nominale spanning (dus als hij niet geladen wordt) van de LiFePO accu. Er zal dus wel iets aan je dynamo of regelaar mankeren. De boordspanning bij lopende motor (dus de laadspanning van de accu) is meestal tussen 13,8 en 14,2V of iets hoger voor voertuigen die geacht worden meestal korte ritjes te maken of voertuigen die af fabriek voor calciumaccu's uitgerust zijn (niet van toepassing voor een oudere motorfiets).

P.S. floatspanning is de spanning die je langdurig op een volle accu mag laten staan zonder dat deze er kapot van gaat. Voor loodaccu's tussen 13,5 en 13,8V en voor LiFePO accu's moet de spanning onder de 14,4V blijven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
tmdr

Golden Member

Ik ben bij de auto’s ook een hogere laadspanning (excuus) gewend.
Echter loopt de motor meer dan prima wanneer ik de accu loskoppel dus ga ik er met mijn basale kennis van uit dat de regelaar/gelijkrichter (nieuw, idem met de oude losse) en dynamo in orde zijn. Kan dat te licht zien door op deze manier te testen maar ik weet niet meter.
Wat heb ik minimaal nodig om zo’n lithium accu te laden tijdens het draaien?
Dan nog verklaart het niet waarom de accu zo snel leeg is met alleen contact aan.
Zekeringen zijn vanzelfsprekend nog heel.

maartenbakker

Golden Member

Meet je ook 12,7V met een loodaccu eraan of haalt hij dan wel een nette laadspanning? Spanning meten zonder accu is helaas niet betrouwbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."