Ervaringen met de Duro AL205 Aldi multimeter

Hubie

Special Member

Of deze?http://www.precisionresistor.com/

Gezocht op Alma amy

http://www.ebay.co.uk/itm/ALMA-AMY-PRECISION-RESISTOR-1-3K-1-fd6c17-/4…

Edit\We kunnen er lang of kort over o.h.en,het is veel meter voor weinig geld.
Je zou bijna vergeten dat er ook nog analoge meters bestaan.
Soms werkt dat gewoon beter,niet qua nauwkeurigheid natuurlijk maar schommelingen(fluctuaties)interpreteer ik dan beter,beter dan zo'n bargraph in een digitale meter die onder de cijfertjes staat te springen maar dat ligt aan de leeftijd denk ik.
Kocht 2 jaar geleden een nieuwe analoge meter voor zo'n 70 euro.
Prima ding.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Deze gebruik ik ook nog wel eens, die bewaar ik zuinig:
http://www.radiomuseum.org/images/radio/metrawatt_gmbh_vorm/multimeter_ma_3e_967614.jpg
Wel analoog, en toch 10 MΩ ingangsweerstand.
e ↓: Ja, geweldig dat schakelaartje. Daar is over nagedacht.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 19 maart 2017 10:53:21 (14%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
blackdog

Golden Member

Hi Frederick E. Terman, :-)

Met die meter heb ik jaren lang gemeten, ging dagelijks mee in mijn gereedschapkoffer bij klantbezoeken.
Later is dit een Fluke 77 geworden, die het volgens mij zeker 20 jaar heeft uitgehouden.

Een leuk detail van deze Metrawatt meter is, dat hij automatich wordt uitgeschakeld als je hem dicht klapt.
Helemaal niets electronisch aan, de deksel drukt het schakelaartje om :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Dat zie je niet veel, een klap-meter. Best handig als je hem mee moet nemen. Kunnen de probes ook ergens in de meter bewaard worden ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi Fred,

Nee dat kan niet, aan de rechter zijkant zitten de 4mm banaan bussen.
Het meetinstrument is niet echt groot.

Er schoot me nog wel iets te binnen, de gene die ik gebruikte was mechanisch niet optimaal gebalanceerd.
Dus de "0" van de meter (naald) bleef niet stil staan als je de hoek van het klepje varieerde.

Daar was deze meter niet de enige in waarbij dit gebeurde, vele meetinstrumenten hebben daar last van.

Zelfs een multimeter van 6 digits (daar komt hij weer grotendikke) met een LM399 of zijn familie veranderd van weergave als je hem kanteld. ;-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Maar het blijkt dus dat het meetbereik van de Aldi-meter niet tot 2000 µF loopt, maar tot 20 000 µF ofwel 20 mF. Dat is een meevaller.

De meter gaat nog veel verder. Net een 22 mF en een 20 mF (10+10) apart en parallel getest: 22.09 mF, 20.56 mF en 42.60 mF. Lang niet gek! Wel toeval dat ze vrijwel op de nominale waarden zitten.

Kruimel

Golden Member

Wel irritant is dat je de automatic power off wel kan deactiveren, maar dat hij alsnog na een tijdje telkens tegen je gaat zitten te piepen. :S Zeer irritant, ik denk dat ik die pieper er uit ga halen, die continuïteitsbieper is toch traag als stront...

Groet,
Kruimel

Arco

Special Member

Hij is niet traag, maar ijlt na... (ook niet handig trouwens, je wilt weten of er wel of geen contact is; niet of er een halve seconde geleden contact was...)
Ergerlijk is ook het nutteloze beepen bij verdraaien van de bereikschakelaar. (je verdraait hem tenslotte zelf)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Dat OOK, maar hij reageert nu ook niet bepaald snel (bij mij althans). Als hij onmiddelijk zou reageren en een tijdje na zou ijlen zou ik dat geen drama vinden, een intermitterende sluiting ergens vind je op die manier juist sneller, wat handig kan zijn.

De meetpennen zelf vind ik trouwens best aardig te gebruiken. Redelijk goed contact, flexibel en een redelijke weerstand voor de meeste metingen (alleen niet voor 10A).

Ik zit nu trouwens een tijdje te luisteren, want wat gebeurt er nu? Met APO aan piept hij eerst van "ik ga bijna uit" en kort daarna piept hij en gaat hij uit. So far so good dus. Als je de APO uit zet piept hij OOK tweemaal, maar gaat hij alleen niet uit. Dit blijft zich vervolgens herhalen! Hij blijft dus de hele tijd om de zoveel tijd piepen! Wat een waardeloos uitgevoerde functie dit zeg. :( Ook vervelend omdat mijn Metrahit piept bij overbelasting, dus dan alarmeert het nogal.

Groet,
Kruimel

Arco

Special Member

Traag heb ik geen last van, heel kort aantikken is genoeg voor een piep.
De herhalende piep vind ik nu juist weer heel handig; ik vergeet regelmatig een meter uit te zetten... ;

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ok, een maand later daad bij woord gevoegd en de pieper er uit gesloopt. Het blijkt geen piëzo te zijn tot mijn verbazing:

https://farm5.staticflickr.com/4189/34522071721_daaab1bd16_m.jpghttps://farm5.staticflickr.com/4180/34522067351_166a889868_m.jpg

Meteen wat metingen gedaan met betrekking tot stroomverbruik en het gedrag bij verschillende batterijspanningen.

Stroomopname: 1,15 - 1,50mA (afhankelijk van instelling)
Batterijsymbool: 2,45V
Schakelt uit bij: 2,25V

Je kunt deze meter dus ongestraft eens een keer aan laten staan, het verbruik is vrij bescheiden. Voedingsspanning heeft geen invloed op de weergegeven spanning op het 20V bereik (rest niet getest). Het is dus mogelijk deze meter op oplaadbare batterijen te laten draaien, NiMH exemplaren zullen bij 1,125V dan >90% ontladen zijn. Let er wel op dat de backlight onder 2,4V eigenlijk onbruikbaar wordt. Metingen zijn gedaan met 2,55V voedingsspanning uit een set oplaadbare batterijen en zonder de speaker.

Groet,
Kruimel

20170521 edit: Foute link in foto gecorrigeerd.

Kruimel

Golden Member

Even een update: ik heb deze meter nu in mijn bureaulade liggen en gebruikte hem om een paar weerstanden door te meten, en de draaischakelaar is echt om te huilen. Bij kleine weerstanden is de overgangsweerstand van de schakelaar een paarhonderd Ohm tenzij je de schakelaar een beetje heen-en-weer wrikt, en bij het grote weerstandsbereik is er soms geen contact en dan meet je niets. Het is niet de beste draaiknop wat mij betreft, en hij verliest wat punten op het vlak van betrouwbaarheid. Er zullen geen vergulde contacten in zitten denk ik zo... :(

Arco

Special Member

Ik heb er twee hier die zonder veel problemen werken, stuk beter als die Aneng's
(heb hier een AN8002 en 8008 gehad, beide binnen een paar maanden in de kliko...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Da's eigenlijk wel opmerkelijk, ik heb exact het omgekeerde, alleen die Duro heeft bij mij tot nog toe problemen gegeven, en die Anengs werken nog. Was het niet een lekkende batterij die je 8002 nekte? Wat is er gebeurd met die 8008?

Arco

Special Member

Draaischakelaar rot. Er gebeuren allerlei vreemde dingen (of meter gaat niet aan) en dan moet je eerst de schakelaar een keer of 10 ronddraaien...
(ik had bij de 8002 na overlijden de draaischakelaar al eens opengemaakt. Da's een gammele bras met zwak verende contacten waar je niet vrolijk van wordt...)

De 8002 was overleden door een leeggelopen batterij, doordat de auto shut-off soms niet werkt en de batterij leeg trekt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ik heb 3 digitale multimeters, waaronder een Fluke.
Ook heb ik 3 analoge meters, een Philips, een Pantec en een of ander Frans merk.
Degene die ik het meest gebruik is de Philips. Lekker makkelijk met afregelen, en goede resolutie, ingang is >10 M. Prima ding..
Digitale meters gebruik ik eigenlijk alleen om condensators te testen,(er zit een condensatormeting op), en als doorgangspieper..
En de Philips is het nauwkeurigse..Ook op het stroombereik.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

6 multimeters ? Is dat niet een beetje overkill ? >:)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Grappig dat juist Fred dat zegt als fan van meetapparatuur ;) meters kun je toch nooit genoeg hebben :P

Arco

Special Member

Digitale meters gebruik ik eigenlijk alleen om condensators te testen,(er zit een condensatormeting op)

Op mijn Unigor 6E zit zelfs dat, en is nog akelig precies. Enige wat mist is een doorpiepfunctie... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 17 september 2019 11:15:18 schreef fred101:
6 multimeters ? Is dat niet een beetje overkill ? >:)

Hoeveel heb je er zelf? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat is iets anders, bij verslaafden liefhebbers gelden andere normen >60 is dan pas overkill dacht ik.

flash2b

Special Member

Kwa multimeters en een selectie op "Handheld" voor mij momenteel 66 werkende exemplaren waarvan 46 analoge en 20 digitale.

mel

Golden Member

Als ik echt fanatiek bezig ben, heb ik 3 meters in bedrijf, en een scoop en een HF meetapparaat...
En soms kom ik daar ook aan tekort :P
Helaas heb ik (nog) geen spectrumanalyser :9~

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Ik heb er totaal 'maar' 30...
Gebruik meestal de Prema 5000

https://www.circuitsonline.net/forum/file/14131/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

34

een fluke 1587
een fluke 867B
de protek 506 leeft ook nog
Keithley 2000

heb er nooit meer dan 1 tegelijk nodig.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???