Oven relais; hoe vind ik dit?

Ik ben op zoek naar een onderdeel in mijn oven, maar ik kan het niet vinden. Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.

Het verhaal zit zo: mijn gasfornuis (een M-System MFT 96 IX) heeft ook een oven. Deze werkt niet meer. Speurwerk op internet levert op dat het probleem zou kunnen zitten in het relais die op de print van het klokje zit.

Eenmaal open zag ik de foto zoals op bijlage "foto_binnenkant_oven". Via de ELA/1000 H001.111 kwam ik dan weer op het printje uit. Wel van Smeg, maar volgens mij is M-System inderdaad een goedkoper broertje van de Smeg.

Via de foto's daar kwam ik weer op een tweede foto van het relais, alleen dan de onderkant. Nu heb ik zo'n beetje alle serie nummers wel geprobeerd, maar ik kom nergens een site tegen waar ik dat witte ding gewoon kan kopen. Het hele printje is 129 euro, dat vind ik toch nog wat veel als alleen het relais stuk zou zijn.

Het zou ook nog de demo mode kunnen zijn, maar eigenlijk viel de oven al geregeld zomaar uit. Dus ik denk eerder dat het toch iets mechanisch zou zijn. Het relais vervangen gaat wel lukken, dus dat zou ik graag proberen.

Alvast bedankt!

Heb je al geprobeerd het relais te repareren (reinigen, contacten bijbuigen)?

elmowww

Golden Member

Dat nummer "ELA/1000 H001.111" is een sticker die op hjet relays geplakt zit.

Dat heb ik bij een printrelays neit eerder gezien dus mijn conclusie is dat dat ELA nummer het artikelnummer van het printje is. (van de fabrikant).
Bijgevoegd een datasheet. Wellicht kan je een andere configuratie ergens op stock vinden.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

@Twan: dat heb ik nog niet geprobeerd, zou ook niet weten hoe dat moet. Hij reageert nu helemaal niet meer in elk geval.

@elmowww: Dat was mijn conclusie inderdaad ook, dat die ELA het nummer van de print is.

Dit datasheet ben ik ook al eens tegen gekomen. Echter zie ik hier staan 16A en 10A. Op het plaatje van de print van de klok zie ik echter ook nog 19A staan onderaan.

Dus hoe weet ik dan zeker of de datasheet die je hebt gestuurd compatible is?

Ik zou maar beginnen met controleren of het relais wel werkt. Meten op de spoel aansluiting of er spanning op komt, of luisteren of je hem hoort klikken.

ik zou het stickertje even weg peuteren om te zien wat er op de relais staat.
op de relais op het printje gaat het om een NC ( normaal close ) relais , dus met een verbreek contact .
in de link van jou staan 2 varianten een NO en NC relais .
in het ergste geval blijft je oven door stoken ook als de oven uit staat .

Arco

Special Member

Je moet inderdaad even onder de sticker kijken (of andere zijde relais?), daar staat het Schrack/Tyco typenummer.
(komt uit de Tyco 41063 relais reeks. Kan ook een Siemens V23077 nummer zijn)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 23 september 2019 11:57:32 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Dat relais is in de regel om met een timer de oven in te kunnen schakelen (nee, ik weet ook niet wat je daar aan zou moeten hebben)

Een vrij aardige test / oplossing is de twee fastons die op dat relais geprikt zitten met elkaar verbinden en kijken of je oven het dan wel doet.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Er staat toch een nummer op de eerste foto? Weten we zeker dat dit dezelfde module is? Een "TE 0410 63 011 000", volgens Google zou dat nu een "TE 0-1415410-7" moeten zijn. Datasheet vond ik op Mouser: link (al is het relais zelf niet te krijgen, wellciht omdat er AgCdO contacten in zitten?). Het is een 125°C type, da's wel belangrijk denk ik. De pinout en footprint lijkt te matchen met het relais dat Arco suggereert, dus als je kan bevestigen dat de spoelspanning en de 'pin spacing' gelijk zijn, denk ik dat het nauwelijks een risico is het relais te vervangen die van Arco.

Arco

Special Member

Voordeel: die HF115F-Q van HongFa kunnen 20% meer stroom en spanning aan. (en zijn nog een stuk lager ook)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt allemaal voor de reactie's, wordt zeer gewaardeerd. Ik weet niet zoveel van electronica, maar kan wel solderen, vandaar dat ik dacht ik vervang het relais gewoon, baat het niet dat schaadt het niet.

Wat ik niet snap: op die eerste foto van mijn openings post staan drie waarden: 16A / 250 VAC, 10A / 400 VAC en 19A / 250VAC.

Nu dacht ik met mijn boerenverstand dat dit 'logisch' zou zijn; de oven heeft immers verschillende verwarm mogelijkheden. Alleen de bovenplaat, beide platen, etc.

Op de eerste foto zie je ook een grijs connectortje. De draden komen van de schakelknop ernaast, wat een lompe mechanische schakelaar is om de oven-stand te bepalen. Mijn redenatie is dus dat die print aan de hand van de gekozen stand dat relais op een bepaalde manier aanstuurt. Geen idee of het klopt, maar vond het zelf wel logisch klinken :-)

Bij het relais van Arco zie ik maar 1 uitgangswaarde staan op het plaatje; die 18A / 250VAC.

Ik snap er net effe te weinig van om datasheets te vergelijken, voor dit onderdeel.

@Kruimel: Hoe kan ik die spoelspanning controleren. Is dat iets wat op het relais vermeld zou moeten zijn, of iets dat ik moet meten met de multimeter?

Hensz

Golden Member

Spoelspanning staat op het relais. Op jouw relais is het 24V en op dat van Arco ook 24V. _/-\o_

Don't Panic!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Er van uitgaande dat de foto die TS geplaatst heeft correct is. Er staat een watermerk over de foto dus is het vermoeden dat die van een of andere www komt.

Als het relais de schuldige is, dan moet dat duidelijk worden als Sine zijn raad wordt opgevolgd.

Op 23 september 2019 12:11:21 schreef Sine:
[...]

Een vrij aardige test / oplossing is de twee fastons die op dat relais geprikt zitten met elkaar verbinden en kijken of je oven het dan wel doet.

Niet te dunne draad gebruiken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ok, mooi.

Dan nog een vraag. In de datasheet van die van Arco staat dat -1H een normally open is. Terwijl het plaatje op mijn eerste foto een normally closed aangeeft. Dan zou ik dus een HF115F-Q/024-1D moeten hebben volgens de datasheet, maar die kan ik dan weer niet vinden bij tme.eu. Da's toch gek?

Ok, ik zal de test uitvoeren. Dat is inderdaad niet zo moeilijk. Kan ik gelijk de print eruit halen om betere foto's te maken van de rest.

Arco

Special Member

Het symbool op het relais betekent dat dit de gegevens van het kontakt zijn: het heeft niets met NC of NO te maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik bedoel dit tekentje dus (zie rode pijltje).

Maar goed, hij moet sowieso nog een keer open dus. Ik ga die draden doorverbinden en kijken of de oven dan aan gaat.

Hartelijk dank zo ver, super!

Kruimel

Golden Member

Ik heb dat ook leren kennen als een NC contact om eerlijk te zijn, daar heeft de TS wel een punt. Al moet ik zeggen dat ik een oven wel een rare toepssing vind voor een NC relais.

Op 23 september 2019 12:50:01 schreef Arco:
Voordeel: die HF115F-Q van HongFa kunnen 20% meer stroom en spanning aan. (en zijn nog een stuk lager ook)

[bijlage]

Vind ik ook wel verdacht trouwens.

Arco

Special Member

Ik bedoel dit tekentje dus (zie rode pijltje).

Wat ik zeg: daarachter staan de kontaktgegevens. Of dat nu toevallig open of dicht is getekend heeft niet altijd wat te betekenen.

@Kruimel: HongFa is een van China's grootste gerenommeerde relais-makers; als die iets zeggen geloof ik het wel.
(ik heb nog nooit een relais van ze kapot gehad, behalve dan bij 'eigen schuld' ongelukjes... ;) )

Ze hebben ook zeer gedetailleerde datasheets...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dus aan de hand van deze plaatjes is er niet achter te komen of het een NC of NO is?

benleentje

Golden Member

Wat ik niet snap: op die eerste foto van mijn openings post staan drie waarden: 16A / 250 VAC, 10A / 400 VAC en 19A / 250VAC.

Daarachter staat ook nog een temperatuur waarbij dat mag en van de laatste 2 kan ik dat net niet lezen.

Als Contacten van een relais of schakelaar openen of sluiten ontstaat er gedurende korte tijd een kleine vlamboog. De grote van de vlamboog is afhankelijk van het soort belasting wat je in of uitschakelt, spanning, stroom en ook temperatuur. Bij een spanning van 250V mag daarom max 16A schakelen en bij een hogere spanning van 400V zeggen ze 10A. Dit omdat een hogere spanning ook een grotere vlamboog geeft. Op het relais staat verder niet bij wat voor belasting het is en dat gaat het standaard om pure weerstand als belasting. Een oven is een verwarmingselement en dat is een vrij pure weerstand. Als je een motor zou willen schakelen met dit relais dan zou de stroom fors lager worden en vind je dan meestal in een datasheet.

De 19A en250V zal dan ook voor een lagere temperatuur gelden bv 100°C. Bij een nog lagere temperatuur blijft dan 19A de maximale stroom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Aha! Bedankt benleentje, nu snap ik de notatie. Mijn theorie was dus totale onzin. Goed om te weten. Dan snap ik nu waarom die van Arco inderdaad zou kunnen, want die valt binnen deze waarden.

Arco

Special Member

Daarachter staat ook nog een temperatuur waarbij dat mag en van de laatste 2 kan ik dat net niet lezen.

Gelukkig hebben we daar Google voor... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com