Lassen aan torenkraan

Ik moet iets lassen aan mijn elektrische torenkraan. Mag dat zomaar, of is er een risico dat er elektrische componenten of motoren stuk gaan?

Ik zou de aardklem zo dicht mogelijk bij de lasplek zetten. Als er een accu in zit plaats ik er een overspanningbeveiliging over https://www.toolstation.nl/gys-overspannings-beveiliging-12v/p39412 In mijn eigen auto haal ik de ECU (motorbesturingscomputer) eruit. Maar dat is meer "better safe than sorry".

Jacques van Montfort

Er zit geen accu in. Is er dan nog een risico?

Het is een elektrische kraan die op 400v netspanning werkt.

Ah, dan zit er zeer waarschijnlijk niets aan het frame vast behalve aarde, misschien ook die niet maar dat weten de meer ervaren forummers wel te melden.

Bij een 12v (accu) systeem zou het zomaar kunnen dat het frame de massa is voor de 12v en dan is lassen lastig.

Maar aan de andere kant... aan auto's lassen gaat ook zonder problemen.

Dus dan is er geen gevaar dat ik iets stuk doe?

Je moet zoals al geschreven de aardklem zo dicht mogelijk bij de lasplaats zetten en niet denken iets verder is een blank stuk daar zet ik hem wel op.
Des noods ter plekke blank stukje maken waar je de klem op zet.

Het probleem bij het lassen is dat er allerhande dingen aan aarde hangen en die zijn allemaal doorverbonden bv motoren ga je nu de aardklem te ver van je lasplaats zetten heb je kans dat de lasstroom bv via de aardader van een motorkabel gaat en die kan er meestal niet tegen.

Gr.F_S

ga je nu de aardklem te ver van je lasplaats zetten heb je kans dat de lasstroom bv via de aardader van een motorkabel gaat en die kan er meestal niet tegen.

De lastromen kunnen ook door assen en lagers gaan lopen. Dan krijg je leuke onronde kogels in je lager en pitten in je lagerschalen als niet alles vast last.

Zet je aardklem op het stuk ijzer dat je gaat lassen en dan zo dicht mogelijk bij de plek waar je gaat lassen.

Bij een auto moet je de las(aard)klem dus niet op je wielnaaf zetten als je ergens aan het ashuis of dif moet gaan lassen. Dan krijg je erg krakende lagers.

High met Henk

Special Member

Ik zou me eerder zorgen maken om de structurele integriteit door de lokale verhitting, waardoor de metaal kristalroosters zichbanders gaan vormen.

Wel even steker eruit als je gaat lassen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

En vergeet niet , na deze lasexercitie, om de kraan opnieuw te laten keuren...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik zal mijn lasklem zo dicht mogelijk bij de lasplaats bevestigen. Maar dan nog is er blijkbaar geen garantie dat er iets kapot gaat. Zijn er nog andere maatregelen die ik kan nemen om schade te vermijden?

Maar dan nog is er blijkbaar geen garantie dat er iets kapot gaat.

Die garantie krijg je nooit. Het is blijft je eigen verantwoording. Er zijn wat gezond verstand dingen die je kunt doen en waar je aan kunt denken En dat is het. Die dingen zijn hier al genoemd. Schade is gewoon voor eigen rekening.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 7 oktober 2019 07:59:06 schreef bobbydrop:
Ik zal mijn lasklem zo dicht mogelijk bij de lasplaats bevestigen. Maar dan nog is er blijkbaar geen garantie dat er iets kapot gaat. Zijn er nog andere maatregelen die ik kan nemen om schade te vermijden?

De kraan elektrisch uitschakelen.
Liefst de steker eruit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Waar ga je lassen? Aan de primaire structuur?
PLC of regelaars in de buurt?
Steker zal ws niet aanwezig zijn. Mespatronen of hoofdschakelaar?

Op 6 oktober 2019 23:40:01 schreef bobbydrop:
Dus dan is er geen gevaar dat ik iets stuk doe?

"you can make something foolproof, but then the universe creates a bigger fool!".

Enerzijds, kunnen wij niet bevroeden hoe jij iets onverwacht "ontzettend dom" kan doen. Bijvoorbeeld: stel jij ziet dat de aardleiding gewoon aan het frame zit en besluit ipv de lasklem aan het frame die aan de andere kant van de aardleiding te doen. Dan gaat waarschijnlijk die aardleiding stuk. Maar d'r zijn veel te veel van dit soort "dat zou niemand doen" dingen die TOCH kunnen gebeuren. Degene die het doet heeft dan even een rare denk-kronkel waardoor ie dacht: "dat maakt toch niet uit?" of "dat zal wel geen kwaad kunnen".

Dus.... tips:
Gevoelige electronica uitzetten en zo veel mogelijk uit de buurt van het lasproces houden. Dingen als de motoren hoef je echt niet uit te bouwen: Die zijn redelijk lomp en kunnen er tegen als je in de buurt gaat lassen. De aansturing zou wel eens baat kunnen hebben bij "loshalen".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Waar wil je aan gaan lassen? En niet truttig bedoeld hoor, maar heb je daar de kennis en ervaring wel voor?

Tidak Ada

Golden Member

Je zou op zijn minst een foto van de kraan en de lasplaats kunnen plaatsen. Dan wordt het een stuk duidelijker.
Is er een defect waarom je moet lassen of moet er iets bijgezet kranenbouwer overlaten. Bij het tweede geval hangt het er van af waar je gaat lassen en of dat op een essentieel deel van de sterkte constructie wordt gedaan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 8 oktober 2019 12:13:36 schreef rew:
[...]"you can make something foolproof, but then the universe creates a bigger fool!".

/OT

Doet me denken aan een berichtje wat ik net las op een autoforum. Iemand zet een nieuwe accu in zijn C1 en verwisseld de polariteit.

Schade:
quote

Bij het wisselen van mijn accu heb ik per ongeluk de polen verkeerd om aangesloten. Na goed aansluiten heb ik de volgende problemen:
- Stuurbekrachting/ ABS/ Ventilatie/ ruitenwissers/ radio werken niet
- lampje handrem blijft branden

/quote

Ik heb weinig ervaring met lastrafo's, maar is de uitgang niet zwevend t.o.v. de aarde van het lichtnet. In dat geval zou er nooit een stroom kunnen lopen als de lasklem of de laselectrode alleen contact maakt. Als de klem aan het stuk staal zit wat gelast wordt en de twee te lassen onderdelen ook electrisch aan elkaar gekoppeld zijn, kan er m.i. weinig gebeuren.
Beter is het misschien om autogenisch te lassen als er electrische risico's zijn.

ook even kijken wat voor lasapparaat het is.
een simpele electrode machine met domme trafo, of een inverter TIG apparaat het HF start

de HF start van mijn tig machine drukt de radio-ontvangst helemaal weg, ook kan hij op de CNC frees een noodstop indrukken die de machine helemaal niet heeft ( software detecteerd een noodstop )

maar we zijn nog steeds nieuwschierig naar wat je wil gaan hobbyen

mel

Golden Member

Aan een torenkraan gaan lassen noem ik geen hobbyen meer...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 7 oktober 2019 07:27:40 schreef mel:
En vergeet niet na deze lasexercitie, de kraan opnieuw te laten keuren...

Wanneer er een gescheurde draagconstructie gelast is geworden, is dat zeer zeker een must. Maar het kan ook zijn dat er slechts een steuntje moet worden aangebracht voor montage van bijv. een eindschakelaar of i.d.

Op 9 oktober 2019 11:44:14 schreef herbert116:
[...]
Maar het kan ook zijn dat er slechts een steuntje moet worden aangebracht voor montage van bijv. een eindschakelaar of i.d.

Als dat steuntje aan een structureel stuk wordt gelast lijkt het mij wel weer een puntje.

Verder is er maar 1 manier om te garanderen dat er niks stukgaat. Alles verwijderen van de kraan. Maar dat is natuurlijk niet realistisch.

Op 9 oktober 2019 14:59:58 schreef timberleek:
[...]

Als dat steuntje aan een structureel stuk wordt gelast lijkt het mij wel weer een puntje.

Verder is er maar 1 manier om te garanderen dat er niks stukgaat. Alles verwijderen van de kraan. Maar dat is natuurlijk niet realistisch.

Gaf ik als optie, autogenisch lassen.