Lassen aan torenkraan

Henk H.

Golden Member

Het autogeen las proces moet wel geschikt zijn voor de las die gemaakt moet worden. Als het een dikke las moet zijn lijkt het me nogal lang gaan duren. Plus dat je met het gas en zuurstof bij de te lassen plaats moet kunnen komen.

Op 9 oktober 2019 14:59:58 schreef timberleek:
[...]

Als dat steuntje aan een structureel stuk wordt gelast lijkt het mij wel weer een puntje.
Verder is er maar 1 manier om te garanderen dat er niks stukgaat. Alles verwijderen van de kraan. Maar dat is natuurlijk niet realistisch.

Nee hoor, bij nieuwbouw honderden keren gezien. Als stelregel werd bij laswerkzaamheden aan de kraan, door schade en schande wijs geworden, wel alle gevoelige elektronische apparatuur spanningsloos gemaakt. Autogeen lassen is iets voor de fietsen maker, niet voor een kranenbouwer.

Op 9 oktober 2019 19:44:58 schreef herbert116:
[...]
Nee hoor, bij nieuwbouw honderden keren gezien. Als stelregel werd bij laswerkzaamheden aan de kraan, door schade en schande wijs geworden, wel alle gevoelige elektronische apparatuur spanningsloos gemaakt. Autogeen lassen is iets voor de fietsen maker, niet voor een kranenbouwer.

TS gaf alleen maar aan dat hij "iets" moest lassen. Dat kan ook een draadeindje M10 zijn, of een balk H100.

Op 9 oktober 2019 19:44:58 schreef herbert116:
[...]
Nee hoor, bij nieuwbouw honderden keren gezien. Als stelregel werd bij laswerkzaamheden aan de kraan, door schade en schande wijs geworden, wel alle gevoelige elektronische apparatuur spanningsloos gemaakt. Autogeen lassen is iets voor de fietsen maker, niet voor een kranenbouwer.

het "puntje" waar ik op doelde was de veiligheidskeuring. Neem aan dat je niet zomaar mag lassen aan structurele delen (ivm mogelijke verzwakkingen) zonder dat iemand met een stempel er wat over mag zeggen

Op 8 oktober 2019 19:59:18 schreef buzzy:
Ik heb weinig ervaring met lastrafo's, maar is de uitgang niet zwevend t.o.v. de aarde van het lichtnet. In dat geval zou er nooit een stroom kunnen lopen als de lasklem of de laselectrode alleen contact maakt. Als de klem aan het stuk staal zit wat gelast wordt en de twee te lassen onderdelen ook electrisch aan elkaar gekoppeld zijn, kan er m.i. weinig gebeuren.
Beter is het misschien om autogenisch te lassen als er electrische risico's zijn.

Door de laselectrode lopen grote stromen die ook nog eens intermitterend zijn. Daardoor kan in de massa (= kraan) tussen verschillende plaatsen relatief hoge inductiespanningen ontstaan en ook ontstaan er spanningsverschillen tgv de ohmse weerstand van het staal. Hoe dichter de lasklem bij de werkplek zit des te minder last heb je van deze verschijnselen.