Defecte Delta voeding 030-3

Hallo,

ik heb een Delta voeding E030-3, welke ik wilde gebruiken om een accu op te laden.
Helaas was ik zo handig om de accu er verkeerd om op aan te sluiten.
Toen was de voeding defect.
Vrij snel ontdekte ik dat de beveiligingsdiode over de uitgang een kortsluiting was geworden.
Nadat deze er uit was gehaald, werkte de voeding weer, maar dus wel zonder de beveiliging.
In het schema is niet goed leesbaar wat voor diode dit is.
Er staat iets van D16: 60 S I.
Heeft iemand een idee wat voor diode dit is en wat een geschikte vervanger zou kunnen zijn ?

Vast bedankt
Rob

Thevel

Golden Member

De diode is een 100V 6A diode.

High met Henk

Special Member

Chapeau, je hebt een delta voeding kapot gekregen. Had er laatst met iemand discussie over dat die dingen vrijwel onverwoestbaar zijn..

Maar de vraag was wat ze bij voeden vanaf verkeerde kant deden. Ompolen is nu iig bevestigd..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lucky Luke

Golden Member

Mazzel dat ' ie als kort, en niet als open faalt...

Er hangt hier ook iemand van DeltaSupport rond, die soms op reparatietopic's reageert. Al lijkt dit vrij duidelijk, en waarschijnlijk is vrijwel iedere "dikke" diode geschikt.

Als ik ff snuffel wat Reichelt heeft: bijvoorbeeld een P 600B , of een BYT 79 - 500. Die laatste is "snel", en in TO220 en zou je dus nog kunnen koelen ook. Iets dergelijks laat zich ook wel uit een oude computervoeding slopen, trouwens.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Toch wel knap om een echte Delta voeding te "mollen".

Al lijkt dit vrij duidelijk, en waarschijnlijk is vrijwel iedere "dikke" diode geschikt.

Ja het is voor gelijkstroom, dan hoef je geen bijzondere eisen te stellen aan die diode. Simpel gezegd de juiste stroom bij een bepaalde spanning.

[Bericht gewijzigd door Martin V op zondag 20 oktober 2019 21:09:41 (71%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

dit probleem heb ik ook al eens gehad, accu's ompolen per abuis. sindsdien komt er een sperdiode in van formaat en een zekering tussen poolklem en de sperdiode in mn zelfbouw, zodat de diode niet oprookt en er meer sneuvelt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha RAWWAR,

De diode is een P600B € 0.13 bij Reichelt ik heb er een zekering 1A in serie mee opgenomen.
Waarom Delta dat indertijd niet gedaan heeft :? scheelt je bij een fout een diode vervangen ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Als er een diode antiparallel over de uitgang zit, dan zou ik liever hebben dat die door de overbelasting in kortsluiting gaat liggen dan dat hij (evt via een zekering) open raakt, want dan had hij er dus net zo goed niet kunnen zitten en krijgt de achterliggende elektronica alsnog de omgepoolde spanning te verduren.

Of ik begrijp het in woorden beschreven schema niet, dat kan ook.

If you want to succeed, double your failure rate.

de zekering zou ik iets boven de maximale uitgang van de voeding nemen, 3A max zou een 3,15A T zekering mogen zijn. draadjes tussen uitgang en zekeringhouder zo kort mogelijk houden, voor blackdog daar over gaat beginnen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha Jochem,

Ja dat was wel heel kort van mijn kant ik heb zo'n voeding niet ik heb wel delta stuk of 6 maar het geldt voor elke voeding.
De voeding van @TS is 3A de diode is 6A een zekering van 4A lijkt mij prima.
Het werkt twee kanten op als source beveiligt hij de voeding dit is vaak niet nodig maar toch.... en als sink wordt de diode beschermt voor een sluiting waardoor de externe bron niet overbelast kan raken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Thevel

Golden Member

Op 20 oktober 2019 22:05:55 schreef Jochem:
Of ik begrijp het in woorden beschreven schema niet, dat kan ook.

Hier het schema.

Shiptronic

Overleden

Op 20 oktober 2019 20:37:26 schreef High met Henk:
Chapeau, je hebt een delta voeding kapot gekregen. Had er laatst met iemand discussie over dat die dingen vrijwel onverwoestbaar zijn..

Maar de vraag was wat ze bij voeden vanaf verkeerde kant deden. Ompolen is nu iig bevestigd..

check!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Welke (normale) diode is bestand tegen de stroom die een accu kan leveren?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Jochem: die zekering komt dat natuurlijk niet alleen in serie met de diode, maar in serie met de uitgang van de voeding, zodanig dat de grote stroom die van de accu door de diode gaat lopen, de zekering laat springen.

Dat zou best kunnen, als je de sense lijn voorbij de zekering aansluit, want op die manier wordt de spanningsval over die zekering gecompenseerd. Als het goed is, zijn R14 en R15 groot genoeg om samen met D6 en D7 schade aan de opamp bij een gesprongen zekering te voorkomen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

Vrij snel ontdekte ik dat de beveiligingsdiode over de uitgang een kortsluiting was geworden.

Als ik een 12V autoaccu op een diode in doorlaat aansluit spat de diode (1N5408-3A) uit elkaar.....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 21 oktober 2019 04:52:57 (33%)

Op 21 oktober 2019 00:41:36 schreef SparkyGSX:
@Jochem: die zekering komt dat natuurlijk niet alleen in serie met de diode, maar in serie met de uitgang van de voeding, zodanig dat de grote stroom die van de accu door de diode gaat lopen, de zekering laat springen.

Ja, dan kan ik ook akkoord gaan. Ik dacht dat Henk bedoelde dat de zekering (alleen) in serie met D16 (uit schema gepost door Thevel) zou moeten komen. Als dat het geval was geweest had TS nu waarschijnlijk meer schade aan z'n voeding.

@RAAF: direct er op, of met flinke dikke draden zal dat vast gebeuren ja. Bij TS is hij dus in sluiting gaan liggen, wat met (beperkt) overbelaste halfgeleiders overigens geen uitzondering is. Wellicht had hij niet al te dikke draden gebruikt tussen voeding en accu.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 21 oktober 2019 00:17:51 schreef Shiptronic:
Daarom een zekering

NEENNNN!!!

De diode gaat (eerst) kapot als kortsluiting. Dan vervang je de diode, klaar. Mocht de stroom alnog veel te veel zijn, dan vliegt ie open net als in het geval van de zekering. Dan krijgen de uitgangs elcos -12V voor hun kiezen. BOEM, kapot. En vast ook nog wat elektronica verder naar binnen.

Of wil je de zekering tussen de huidige uitgang en de straks werkelijke uitgang hangen? Dan gaat er dus een grote stroom lopen en vliegt de zekering er uit voordat de diode kapot gaat. Dan is de spanningsterugkoppeling gewoon KLOTE omdat een zekering een veel te hoge weerstand heeft. Zie ook in het schema hoe ze allerlei dingen getekend hebben als direct op de uitgangsbus aangesloten. Dat is niet voor niets. Je wilt de terugkoppeling precies DAAR op laten aangrijpen. En met een zekering in serie maak je dat in een keer allemaal kapot. Terugkoppeling aan de andere kant van de zekering? Dan maak je het terugkoppelcircuit dus kapot als je een negatieve spanning aansluit.

Bij mijn delta zit de diode aan de buitenkant. Gewoon tussen de bussen geklemd. Die geeft rooksignalen als het misgaat. Dat is ook wat waard.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

WEL!!, als de diode in geleiding gaat loopt de stroom te hoog op en klapt de zekering.

Accu juist aansluiten en nieuwe zekering plaatsen, makkelijker dan een nieuwe diode, wan als die in onderbreek modus gaat is je voeding niet meer beschermd en sneuvelt er daar iets, idd. wel de sense aansluiting verplaatsen naar de juiste plek

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Met het voeden van dingen die ook vermogen kunnen leveren moet je altijd oppassen. In zo'n geval als een accu is de nauwkeurigheid toch ondergeschikt, een zekering opnemen in de kabel en eventueel een diode plaatsen kan dan denk ik weinig kwaad.

Sine

Moderator

Of gewoon 2x nadenken als je een accutje aansluit.

alleen met de zwaardere voedingen is het wat moeilijker om een zekering te vinden, mn zelfbouw dummyloads kunnen 40A aan, een tor die doorslaat heeft al eens bewezen dat een zekering wel nodig was met een gezonde accu als voeding. dan kom je al snel bij 38x10mm zekeringen uit of nog lompere.

de spanningsval over die zekering zal me wat, ook bij een voeding niet. de spanningsval over de kabels bij die stromen is al veel hoger. een voeding met analoge meters laat dat beetje spanningsverschil niet eens zien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste allemaal ,
bedankt voor de reacties en tips. De voeding doet het weer.
Er is nog wel iets wat aandacht verdient, dat is de weerstand
naast de elco op de regelprint. Deze is samen met de print
aardig geblakerd, maar niet verbrand.
Deze is 680 ohm, maar wel een half of 1 watt. Laat ik die
nou net niet hebben. Ga ik nog wel eens achteraan....

Groet,
Rob

Ha RAWWAR,

Mooi ook weer voor elkaar die weerstand is 1W maar ik heb niet het idee dat dit iets met je foutje te maken heeft.
Ik denk eerder verouderingsverschijnselen cumulatief door warmte :(
Als je regelmatig met accu's aan je voeding werkt (ik ken de omstandigheden niet) zou je een snoerzekering kunnen opnemen je diode in de voeding zorgt er voor dat de zekering tript de weerstand van een glas zekering is voor 3.5A / 0.03Ω daar heeft de accu geen problemen mee.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik zal mijn "Mantra" maar weer eens herhalen...

Een accu laad je via een serie diode die geschikt is vanuit een LAB voeding!!!

Niet doen is net zoiets als naar een heroine hoer te gaan en zonder condoom te willen neuken
en daarna klagen dat je een geslachtsziekte hebt opgelopen of natuurlijk denken dat jij de dans wel zal ontspringen, want dit en dat en zus en zo.
:-)

Bovnestaande tekst gebruik ik ook voor zommige klanten die vele moeite hebben in te zien hoe belangrijk hun privacy/veiligheid is, je moet af en toe een beetje "schocken" voor het kwartje valt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.