Het was wel nuttig geweest wanneer de TS had vermeld waar hij deze condensatoren heeft gekocht en wat hij er voor heeft betaald.
Dan hadden anderen er ook nog wat aan kunnen hebben.
Nu lijkt me het bekende huilie-huilie verhaal:
When You pay peanuts You get monkeys.
Nou, ik heb ze van eBay bij een van de Chinese aanbieders en ik heb er 17,50 per stuk voor betaald wat gezien de capaciteit niet eens zo goedkoop is. In ieder geval niet zo goedkoop dat je ook maar meteen het ergste verwacht.
Nu heb ik er Epcos 68000uf/25 (bij Farnel vandaan) in zitten en die zijn even ruim 18 euro per stuk. Dat scheelt qua prijs dus niet eens zo heel veel.
Mijn vraag was ook niet of dit goede condensatoren waren, maar hoe je grote condensatoren zou kunnen meten qua capaciteit.
Kees
[Bericht gewijzigd door Audiomanics op (14%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Juist omdat ze niet onredelijk laag geprijsd waren, kun je anderen een dienst bewijzen met (nep)merk en type, evntueel foto'tje en verkopernaam.
Op 24 oktober 2019 23:09:57 schreef r-p:Ik heb er een paar gemeten op zo'n ding. Deze *zou* tot 100.000uF moeten meten. Wellicht bruikbaar voor jouw elco's
Op 24 oktober 2019 23:39:17 schreef Audiomanics:
@r-p
Zo'n ding heb ik ook maar alles boven de 10mF wordt gemeten als 26mF..
Op 29 oktober 2019 11:18:35 schreef Audiomanics:
...dus kennelijk immitaties met een opdruk die ruim boven de capaciteit ligt.(opdruk 100mF, gemeten ca 25-30mF) .
Dus is dat ding toch misschien goed
Of verstiert ie inderdaad ook metingen van maar 10mF?
Ik zal eens kijken of ik nog ergens wat grotere C's heb liggen.. kan ik het even testen voor je..
Deze Epcos heb ik in gebouwd ondertussen, een aardige klus omdat ze overal tussen, onder en in zitten. Maar voor de wat meer gangbare onderdelen is het een "wereld-ding", zal ook wel wat afwijken, maar voor die prijs... Voor een rekje vol met Rohde&Schwarz apparatuur kan je een huis kopen;-)
De imitaties worden door diverse aanbieders op eBay aangeboden onder de naam Hitachi HGC FA 35V 100000uf. Na wat verder spitten op het net blijkt dat Hitachi die dingen helemaal niet meer maakt en "old storage" lijkt me ook sterk.. dus is er een ander fabriekje dat (mogelijk heel prima) condensatoren van een nieuw jasje voorziet met een wat optimistische opdruk..
Kees