hydraulische klep controller

-deleted-

[Bericht gewijzigd door Bille op zaterdag 2 november 2019 11:38:39 (99%)

De stroom wordt niet vermeld, maar ik zou denk ik gaan voor individuele stepdowns per klep, compact ingebouwd vlak bij de accu. Die kunnen dan in een klap voorzien in stepdown met goed rendement, sturing via de enable en een nette overstroombeveiliging.
TPS54361, in die hoek.

Vermits het chassis in de buurt van gnd blijft lijkt dubbel schakelen niet zo zinvol.

Optisch scheiden zou niet nodig moeten zijn, maar ik kan mij er voor de eenvoud en robuustheid bij onvoorspelbare schade iets bij voorstellen. Een optocoupler kan, een creatiever idee is afhankelijk van de lengte, ruimte etc. optische TOSLINK kabeltjes te gebruiken voor de verbindingen van sturing naar vermogensdeel. De kosten is het niet, mogelijk wel zo robuust.

Arco

Special Member

Dubbele fets geeft ook maar een betrekkelijke veiligheid.
Als er 1 kapotgaat is dat meestal niet zonder reden. De kans dat de 2e ook overlijdt is niet gering...
Beter de bestaande fet beschermen (tegen pieken, overbelasting,...)

De mosfet in de min is wel het simpelste (en dus betrouwbaarste) systeem.

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 1 november 2019 08:42:16 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een voordeel van de huidige "PWM" methode is dat je dan zowel energie kan leveren als opnemen. Misschien met een hydrolishe klep sturing niet zo heel relevant, zou met een actuator relevanter zijn, denk ik.

Stel je hebt 24V voeding en PWM-t 50%. Doe even alsof er een motor aanhangt, die gaat dan 50% van z'n normale 24V toerental draaien, in de praktijk iets minder door wrijving en belasting. Maar drijf je hem nu aan op zeg 55% van z'n 24V toerental dan kan ie gewoon energie terugleveren naar de accu! (de PWM en de inductie van de motor-spoel vormen een step-up-converter om aan de 24V accu te kunnen leveren!)

Ditzelfde speelt als je zeg een deurmagneet o.i.d. aanstuurt. Onder bepaalde omstandigheden zal de combinatie (deur+magneet) geen energie opnemen maar leveren!

Als je in die situatie een losse DCDC converter er tussen hebt, dan kan dat kapot gaan: er kan niet teruggeleverd worden!

Dit PWM-en op "max 30%" is een heel aardige oplossing. Een andere oplossing zou zijn om een relatief kleine 3S accu op een 42->12V omvormer te zetten. En dan die accu voor de piekstromen gebruiken....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 november 2019 08:58:54 schreef rew:
Onder bepaalde omstandigheden zal de combinatie (deur+magneet) geen energie opnemen maar leveren!..

Toen ik veel veel jonger was had ik ook al van die gedachten over free energy.
Toen een leraar mij zei, manneke onthou dat goed "je krijgt niet iets uit niets" en ik was daar zo verontwaardigd door dat het mij altijd is bijgebleven.
Volgens mij heeft hij nog altijd gelijk. ;)

LDmicro user.

Huh? Denk je dat ik "free energy" fanaat ben? Dan zit je er HELEMAAL naast.

Als je met een elektromotor een wagentje een heuveltje oprijdt, dan wordt elektrische energie in potentiele energie omgezet. Ga je dan dat heuveltje weer af, dan kan (een deel van) de potentiele energie weer in elektrische worden omgezet. Zo kan ook een eenvoudige elektromagneet ineens een generator worden. Gewoon kinetische energie omzetten in elektrische. Niets "free energy".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

-deleted-

[Bericht gewijzigd door Bille op zaterdag 2 november 2019 11:38:47 (98%)

Op 1 november 2019 08:58:54 schreef rew:
Een voordeel van de huidige "PWM" methode is dat je dan zowel energie kan leveren als opnemen. Misschien met een hydrolishe klep sturing niet zo heel relevant, zou met een actuator relevanter zijn, denk ik.

Stel je hebt 24V voeding en PWM-t 50%. Doe even alsof er een motor aanhangt, die gaat dan 50% van z'n normale 24V toerental draaien, in de praktijk iets minder door wrijving en belasting. Maar drijf je hem nu aan op zeg 55% van z'n 24V toerental dan kan ie gewoon energie terugleveren naar de accu! (de PWM en de inductie van de motor-spoel vormen een step-up-converter om aan de 24V accu te kunnen leveren!)

Ditzelfde speelt als je zeg een deurmagneet o.i.d. aanstuurt. Onder bepaalde omstandigheden zal de combinatie (deur+magneet) geen energie opnemen maar leveren!

Als je in die situatie een losse DCDC converter er tussen hebt, dan kan dat kapot gaan: er kan niet teruggeleverd worden!

Dit PWM-en op "max 30%" is een heel aardige oplossing. Een andere oplossing zou zijn om een relatief kleine 3S accu op een 42->12V omvormer te zetten. En dan die accu voor de piekstromen gebruiken....

Energie terug leven is niet zo relevant in deze toepassing, we hebben 10ah aan boord, de motoren voor wapen en aandrijving vragen pieken van 120 ampere :D

EricP

mét CE

Hang je chassis aan de + - als het al ergens aan moet hangen. Dan ben je van dat probleem af. In oudere auto's kom je dat ook nog wel eens tegen. Dat had in die tijd vast voordelen om het zo te doen. Of het was typisch Engels: aan de verkeerde kant van de weg rijden :).

Andere insteek: schakel de + met N-channel FETs. Enige is dat je de voeding van de besturing met een DCDC convertertje ruim boven de + van je accupack moet tillen, waarbij + accupack feitelijk de - van je besturing wordt.

De keuze van FETs... Ik weet ook niet of die zo heel gelukkig is. Als die FET explosief het loodje legt, dan is het niet raar als-ie z'n aansturing mee neemt. Gokje wagen dat die meer dan die ene FET aanstuurt?
Dat zou je met een opto-coupler wat robuuster kunnen maken, maar het kost je wel wat snelheid - indien van belang.

Dat nut van dubbel schakelen zie ik ook niet zo.

Die inschakelpiek van die kleppen verbaast me. Het is een spoel. 'Aan' is het enige wat de stroom beperkt de spoelweerstand. Je zou eerder een probleem met uitschakelen verwachten.
(bij een borstelmotor werkt het anders... als je die aan zet, heb je in eerste instantie eigenlijk vooral de weerstand van het koper. Pas als het ding gaat draaien wordt er een tegen-EMK ontwikkeld waardoor de stroom afneemt).

[Bericht gewijzigd door EricP op vrijdag 1 november 2019 11:02:23 (19%)

Ik kan je aversie om in de min te schakelen wel begrijpen. Wss ligt dit aan mijn opleiding.
In de electronica wereld wordt hier minder onderscheid in gemaakt. En functioneel maakt dit eigenlijk geen verschil.
Omdat een vecht-bot geen standaard toestel is wil je waarschijnlijk extra beveiligingen, systemen, die er voor zorgen dat er zelfs bij (zware) schade zo veel mogelijk functies actief blijven? Dit is wss ook de reden dat je zelf herstellende zekeringen wil gebruiken? (Hopen dat de sluiting tijdelijk is?)
Sowieso zou ik, zo dicht mogelijk bij de voeding, per + van het ventiel ook een fuse voorzien en eventueel in verschillende kringen een cut-off relais.
In uw geval zou ik drie visies hanteren.
De eerste, vanzelfsprekend, mechanische bescherming. Bvb, Ik heb in een installatie die onderhevig was aan sterke mechanische invloeden afzonderlijke aders nog versterkt dmv persluchtleiding.
Tweede; selectiviteit. Ontwerp je bedrading en beveiliging per functie zo nauwkeurig mogelijk, zodat je voeding en andere functies zo min mogelijk beïnvloed worden door 'terminale' schade.
Derde; redundantie. Voed je kritische functies via parallelle systemen en beveiligingen. Bvb twee draden langs een andere route naar de zelfde actuator.

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

-deleted-

[Bericht gewijzigd door Bille op zaterdag 2 november 2019 11:38:57 (98%)

EricP

mét CE

Chassis aan de plus of de min is in ons geval een slecht idee eigenlijk zelfs een big nono met de stromen die onze accu's kunnen leveren.

Eh... Waarom is 'chassis aan de plus' een nono als 'chassis aan de -' blijkbaar wel kan? Dat is lood om oud ijzer... En wat heeft de stroom van de accu ermee te maken?

Alles geïsoleerd is een betere veiligheid.

Dat hangt er vanaf waartegen je beveiligt. Als het chassis stroomvoerend is, dan zou je ook kunnen redeneren dat de tegenstander dat niet stuk krijgt. Mocht dat toch lukken, dan zijn je actuators er niet meer en is het ook niet erg dat je ze niet meer kunt bedienen.

Vanzelfsprekend is het een en ander extra mechanisch beschermd en zo veilig mogelijk uitgevoerd. maar in onze sport zijn wapens met 70KJ niet ongewoon, ook g-krachten van ver boven de 50 g zijn niet ongewoon. Daarom zo min mogelijk componetnen, en bijvoorbeeld dc-dc converters zijn niet zo gewenst ( om een of andere reden gaan de spoelen vaak stuk door mechanische krachten ) . Electronica wordt ten minste in rubbers gehangen en printplaten worden vaak in epoxy gegoten.

Even kijken naar wat er aan milspec spul beschikbaar is. Best grappig om een 'gewone' PCB getest te zien worden op zo'n trilbank (hoe heet zo'n ding in het echt ook alweer? vibratie-tafel ofzo?): je ziet de elco's dansen op hun pootjes (en dat gaat dus stuk...). Potting is soms een oplossing. De componenten klein houden en gewoon vast plakken is vaak effectief. En eh... dan converteer je toch zonder spoel als je zo bang voor spoelen bent (of je pakt iets met een forse frequentie, dan is die spoel zo klein dat massatraagheid geen rol meer speelt).

Zekeringen zijn niet onverstandig, maar dienen kritisch gekozen worden want ook deze zijn gevoelig voor mechanische invloeden.

Je zou wat dat betreft eens kunnen kijken of je printsporen als zekering kunt gebruiken. Er is wel wat aan te rekenen hoe breed dat zou moeten zijn. Empirisch bepalen kan uiteraard ook. Mechanisch is dat in elk geval redelijk stabiel. Die zijn alleen niet self-resetting natuurlijk :).

-deleted-

[Bericht gewijzigd door Bille op zaterdag 2 november 2019 11:39:09 (98%)

Er zijn complete optisch gescheiden drivers. Ik heb de TLP351 ooit gebruikt, maar er zijn er meer.
Als zeker is dat er flanken zijn en er is iets van 12V beschikbaar dan hoeft de voeding van de bovenste ook niet lastig te zijn, een diode en een elco.
Voor zekeringen zou ik denken aan PTC-achtigen (multifuse), maar deze keuze kan pas gemaakt worden als de stroom bekend is, 38V is in mijn beleving voor deze componenten vrij veel.

EricP

mét CE

Als er naar de kleppen altijd een plus gaat en een draad raakt beschadigt is er kans op kortsluiting.

Ik wil nooit een chassis aan de plus of de min zoals ik eerder al schreef.

Dan ben je in je eigen texten in elk geval vaag... Eerst was het nog 'kans op kortsluiting' bij 1 beschadigde draag... Maar dat kan helemaal niet als je chassis nergens aan hangt. Immers... beide draden zijn geïsoleerd en als er 1 beschadigd is, gaat er nog steeds niks gebeuren. Maar goed...

Dat betekendt dat er maar 1 kabel hoeft te beschadigen en met lipo's die 300 a 400 ampere leveren en in de fik vliegen is geen enkele kortsluiting wenselijk.

Mwah... Als die dingen echt 300A leveren (en dat geloof ik heus wel), dan is het bij een forse sluiting 1x 'vlam' en dan is het draadje wat sluiting maakt weg. Als ze maar 50A zouden leveren, dan zou het ding nog een gloeiende veter kunnen worden.

Een dc-dc converter is een extra kwetsbaar onderdeel wat niet nodig is zoals gebleken uit de huidige setup.

Dat is onzin. Een DCDC converter is intrinsiek niet gevoeliger of ongevoeliger dan een motor driver of een Arduino. En rommel kun je overal kopen.

Blijkbaar past dit gewoon niet in wat je zelf al verzonnen heb en zoek je argumenten om het af te schieten. Tot op heden niks wat hout snijdt... Maar wat je wilt.
Als je overigens naar een 'high side driver' gaat kijken, om de '+' met een N-channel FET te kunnen schakelen en dat ding heeft een bootstrap C... Guess what: het is een DCDC converter met wat zooi er omheen!

40V is voor een polyfuse ook best een hoop. Dat gaat serieus warm worden - als het al binnen spec is. Daarbij zijn ze met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid (net als een smeltzekering) doorgaans te traag om FETs enzo heel te houden, al kun je natuurlijk mazzel hebben. Om het betreffende draadje / de betreffende kabel niet op te stoken, prima (waarop ik dan denk... als die polyfuse de FET niet heel houdt... Dan is een auto-reset ook niet van belang...).

Lambiek

Special Member

Op 1 november 2019 10:39:59 schreef Bille:
Ik realiseer me dat ik de reden van de dubbele mosfet niet heb uitgelegd. Het is een vecht robot, de kans dat er dingen beschadigen is realistisch. Als er naar de kleppen altijd een plus gaat en een draad raakt beschadigt is er kans op kortsluiting.

En jij denkt dat je die sluiting op kunt lossen met een zelf herstellende zekering? Bij een sluiting gaat dat echt niet gebeuren, die zekering gaat zich niet herstellen.

De mostfets hebben zich in het vorige seizoen goed gehouden totdat een draad beschadigde, en feitelijk alles stuk ging. Mocht er maar 1 stuk gaan hadden we meer kans om de wedstrijd te winnen.

Als er één fet stuk gaat en de andere niet, wat denk je dan te bereiken, ik denk niets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 november 2019 12:11:33 schreef Bille:
Chassis aan de plus of de min is in ons geval een slecht idee eigenlijk zelfs een big nono met de stromen die onze accu's kunnen leveren. Alles geïsoleerd is een betere veiligheid.

Vanzelfsprekend is het een en ander extra mechanisch beschermd en zo veilig mogelijk uitgevoerd. maar in onze sport zijn wapens met 70KJ niet ongewoon, ook g-krachten van ver boven de 50 g zijn niet ongewoon. Daarom zo min mogelijk componetnen, en bijvoorbeeld dc-dc converters zijn niet zo gewenst ( om een of andere reden gaan de spoelen vaak stuk door mechanische krachten ) . Electronica wordt ten minste in rubbers gehangen en printplaten worden vaak in epoxy gegoten.

Uitvoeren van dubbele bedrading is zeker een goed plan, maar als 1 kortstluiting heeft, zal de andere ook gaan.

Zekeringen zijn niet onverstandig, maar dienen kritisch gekozen worden want ook deze zijn gevoelig voor mechanische invloeden.

Met een impact van 70kJ blijft niet veel heel vrees ik. Een Browning .50cal heeft een impact van 20kJ. :)
Om een functie redundant te maken volstaat het niet om maar één onderdeel dubbel uit te voeren.
Bij echt kritische systemen wordt gewoonweg alles dubbel voorzien. Zelfs afzonderlijk geplaatst en andere routing van geleiders.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

-deleted-

[Bericht gewijzigd door Bille op zaterdag 2 november 2019 11:39:16 (85%)

De kwaliteit van de antwoorden is evenredig met de geleverde informatie.
(If you can't handle the answer, don't ask the question)!
Slaapwel
mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)