rob040
Golden Member
Op eBay heb ik twee LM199AH/883 besteld om eens in te bouwen in mijn PM2524s, dus de bestaande BZV14 vervangen.
Die /883 is volgens de datasheet een militaire uitvoering.
Helaas is er nergens een datasheet van te vinden.
Ik ga er een beetje van uit dat de specs niet slechter zullen zijn dan een standaard LM199AH, maar ben toch wel benieuwd wat de verschillen zijn.
Iemand die het weet? Fabrikant was National Semiconductor, maar dat is TI geworden, als ik het goed heb. Soms denk ik wel eens dat door al die overnames er ook informatie 'zoek' raakt...
Anoniem
In de datasheet voor de standaard versie wordt verwezen naar 2 documenten: MNLM199A-X and SMD#5962-88561.
Het eerste vindt u in bijlage het tweede kan u vinden via volgende link https://standards.globalspec.com/std/1090348/smd-5962-88561.
Hier moet u wel voor betalen lijkt het.
Misschien bent u iets met deze info.
Edit: u/men moet 32 dollar betalen voor het tweede document via die link.
Als ik wat meer tijd heb deze avond kan ik wel kijken of ik het nergens anders vind.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (20%)]
@rob040
Weet waar je aan begint. De BZV14 heeft als voordeel dat je DMM erg snel een stabiele referentie geeft. Waarom wil je de BZV14 vervangen?
Met een LM199 heb je een opwarmtijd. Is bij mijn Prema DMM 20-30min.
rob040
Golden Member
@opruiming: Hartelijk dank, dat document had ik nog niet gevonden. Dat andere document kost inderdaad $ 32, dat heb ik er niet voor over.
Hou me aanbevolen als u het toch nog ergens vindt!
@Mark: Tsja, af en toe verzin ik iets om me van de straat te houden. 
Ik hoop met deze aanpassing de meter iets 'beter' te maken. Maar de specs van de BZV14 hebben me wel verbaasd moet ik eerlijk zeggen.
Ik weet ook nog niet hoe ik de heater moet voeden, bij opstart is het verbruik misschien net te hoog om aan de bestaande voeding te hangen. Al blijft de trafo bij een uitgeschakelde meter wel onder spanning staan, dus ik zou nog kunnen overwegen om de LM199 altijd op temperatuur te houden.
Verdere implementatie is niet zo ingewikkeld, wellicht is de winst klein...
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi rob040,
Mooie zener heb je gekocht.
Meestal zijn de 883 types beter getest, geen idee of dit ook inhoud dat ze zijn geselecteerd op lage 1/f ruis.
Ik heb hier ook een PM2524 op de plank staan, ik heb geen enkel probleem met de stabiliteit, en ik heb voldoende LM399 zeners hier liggen.
Als ik hem aanzet is hij op U-DC bijna altijd +-1digit correct.
Ik vraag mij af of je met de ombouw er iets mee op zou schieten, er zijn meer onderdelen die de drift bepalen van deze meter.
Wil je er van leren, dan zou ik zeggen, vooral doen!
Vergeet niet dat de Zener en de Oven niet helemaal los van elkaar zijn, tussen pin 2 en 4 zit een diode.
Let op dat je kachelstroom niet ergens door je referentie schakeling loopt.
Plaats de LM399 niet te hoog op de print, plaats een klein dopje over de LM199 dit helpt het bij vermogens verlies.
Lucht die langs de pootjes trekt roept deze Meneer aan: John Seebeck, die wil je niet in je meetinstrument. 
Succes,
Bram
@rob040
Het is in ieder geval een leuk experiment.
Ik heb wat verleden met /833's via ebay. Ben benieuwd naar de IC's die je krijgt. Kun je een foto plaatsen (boven en zijkant)?
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rob040,
Hierbij de data sheet maar je spanning is wel iets anders dus je moet de referentie trein wel kunnen afregelen
Groet,
Henk.
Anoniem
Hallo Rob040,
Na even verder zoeken toch nog dat ander document gevonden via volgende link:
https://landandmaritimeapps.dla.mil/Programs/MilSpec/DocSearch.aspx
Document is bijgevoegd als bijlage.
In deze datasheet wordt verwezen naar verscheidene standaarden waaraan uw component moet voldoen, deze standaarden kan u vinden via volgende link:
https://assist.dla.mil/online/start/
Als u op deze pagina uit het menu links quick search aanklikt hoeft u zich niet te registreren voor een account.
Zoals Blackdog al aangaf verwijst de 883 op het component naar gestandaardiseerde testprotocollen die gebruikt werden om het te testen.
Voor de geinteresseerden hier een link naar de meest recente versie van MIL-STD-883(785 paginas) die ik vond:
https://quicksearch.dla.mil/Transient/C7EBE7CEDE0044BDA7E9D060FF617EE2…
PS: afhankelijk van de leeftijd van uw diode kan het zijn dat sommige documenten die ik meegeef niet de juiste revisie zijn maar bon, u heeft in elk geval een startpunt om eventueel verder te zoeken nu.
rob040
Golden Member
Hi Bram, Dank voor de tips. Ik wist niet dat de PM2524 standaard al zo goed was. Mijn beide exemplaren gebruik ik niet, want eerst moet ik de schakelaars eens reinigen en ze zijn niet erg nauwkeurig meer. Dus ik wou ze opnieuw afregelen nu ik een K2000 heb. Zodoende dat ik op het idee kwam de interne referentie te upgraden.
Het wordt meer ter lering en vermaak nu ik Marks en jouw reactie heb gezien.
Ik had in de application note van de LM199 al gelezen dat de luchtstroom langs de pootjes drift en ruis kan veroorzaken. Dat wordt in mijn toepassing lastig, want de PCB is natuurlijk niet geschikt om de LM199 er dicht op te monteren. Zou een kousje om de pootjes helpen?
@Mark: Ik maak foto’s als ze binnen zijn en plaats ze hier. Ze zijn vandaag verstuurd en komen in de gekte van 11/11 terecht. Benieuwd hoe lang het gaat duren.
Of ze echt of fake zijn durf ik niet in te schatten, prijs is met $ 9 aan de lage kant. Anderzijds, grote aantallen overbodige stock gaat vaak naar brokers en verdienen er op deze manier nog behoorlijk aan.
@Henk: Dank voor de datasheet, dat is de reguliere versie.
De zenerspanning is inderdaad anders, maar dat kan in de PM2524 gemakkelijk aangepast worden.
@opruiming: Nogmaals hartelijk dank! Dit is wat ik zocht. 
Ik begrijp nu de bedoeling ook achter het verhaal van de /883.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik ben benieuwd of dat merkbaar verschil gaat geven... (de BZV14 is al behoorlijk goed)
Ik heb in mijn PM2528 nog nooit temperatuurproblemen gehad...
electron920
Ha rob040,
Dat is zo dat is de standaard spec omdat @opruiming het mil. document al voor je had heb ik deze er niet bij gedaan.
Elektrisch geen verschil dus niet zo interesant.
Wat ik bedoel te zeggen is hoe of waarmee ga je de meter referentie controleren 
De zener die er nu inzit is een temperatuur gecompenseerde alleen zonder verwarming.
Ik verwacht totaal geen verbetering op korte termijn en op lange termijn ga je een maand of wat loggen 
Ik ben benieuwd hoe je een en ander gaat corrigeren.
Groet,
Henk.
rob040
Golden Member
Hi Henk,
In mijn onschuld dacht ik aanvankelijk dat het eenvoudige ‘pruts’ zenertje dat in de PM2524 zit nooit zo goed kon zijn als de LM199, die ik recent leerde kennen omdat de LM399 in mijn pas verworven Keithley 2000 zit.
Het plan is om de BZV14 te vervangen door de LM199, de weerstanden wat aan te passen (zenerstroom wil ik op 2mA laten) en de afregeling (-8V ±0,1%) te doen met mijn K2000. Beter heb ik niet.
Inmiddels had ik al in de datasheet gezien dat de BZV14 verrassend goede specs heeft en dat de winst dus klein of voor mij niet meetbaar zou zijn.
Ook in dit topic is dat al door vier mensen gezegd. Alleen dat al is leerzaam en ik wil het nog wel proberen, omdat ik er van uit ga dat het nooit slechter zal worden.
De LM199s laat ik eerst verouderen, voordat ik ze inbouw.
@Mark: Dat is best serieus wat er gedaan wordt.
electron920
Ha rob040,
Helder is ook best een goed experiment verouderen is al gedaan af fabriek dat is een van de verschillen tussen de LM199AH/833 en de LM199AH 
Je heb er twee dan kan je ook nog een referentie extern maken vaste spanningen of in stapjes.
Met de K2000 kom je een heel eind ik heb zelf een k2015 met audio meter er in het zijn mooie meters niks mis mee.
Ik heb wel eens met de PM2524 gewerkt ik gebruik de PM2525 daar vind ik de uitlezing matig 
Groet,
Henk.
Ha Rob,
Ik heb dezelfde LM399 mod overwogen voor mijn PM2528, maar uiteindelijk uitgesteld.
Je hebt nog andere opties voor verbetering. Je kunt de zenerstroom van de BZV14 nog wat afregelen op minimale temp co.
De LM301's in de referentie schakeling zijn ook eem bron van variatie. In de PM2528 is de tweede (positie ref spanning) al een betere LM208A. Met moderne opamps kun je mogelijk nog wat meer.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Voor de gene die eens zouden wille nexperimenteren met een betere opamp dan de oude LM108, LM208, LM308 serie,
kijk dan eens naar laatste generatie precisie opamp die geen Chopper of Auto offset is en dat is de ADA4077-1 van ADI.
Die wast de LM108 serie goed de oren, maar dat mag ook wel als je ziet hoe oud de LM108 serie is. 
Een puntje, de LM108 serie kan sneller zijn in sommige schakelingen door zijn uitgebreide compensatie mogelijkheden.
Dit komt omdat hij de mogelijkheid heeft van "feedforward" compensatie.
Dit is meestal geen enkel probleem als de LM108 als referentie buffer geschakeld is, dan is hij meestal ook voor een gain van 1x gecompenseert.
Altijd even wat aandacht aan de compensatie van de orginele schakeling besteden als je een opamp wilt vervangen voor een modern type.
Groet,
Bram
rob040
Golden Member
Op 11 november 2019 22:01:56 schreef markce:
Je hebt nog andere opties voor verbetering. Je kunt de zenerstroom van de BZV14 nog wat afregelen op minimale temp co.
De LM301's in de referentie schakeling zijn ook eem bron van variatie. In de PM2528 is de tweede (positie ref spanning) al een betere LM208A. Met moderne opamps kun je mogelijk nog wat meer.
Hi Mark, ik denk, na het lezen van de datasheets, dat met jouw punten er meer winst te halen is dan alleen de zener te vervangen. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het upgraden van oude meters geeft soms onverwachte resultaten. Bij mijn PM2528 heb ik de led displays vervangen door HE versies.
(die geven veel meer licht als de 'nachtkaarsjes' die er oorspronkelijk in zaten, en ook een wat 'modernere' kleur helderrood)
Dat werkt fantastisch, maar bracht wel een ontwerpfout aan het licht... 
De displays worden aangestuurd door 74164 shiftregisters. Die hebben geen output enable, dus staan de displays altijd aan.
Ook als de nieuwe data wordt ingeshift.
Dat resulteert in een soort 'ghosting', omdat alle segmenten even aangestuurd worden. (met data bedoeld voor de andere segmenten)
De oude displays gaven veel te weinig licht om storend te zijn, maar nu zie je dat (helaas) uitstekend.
Denk dat ik dat nog aan ga passen...
@Rob
Korte inschatting is dat die LM301 ong dezelfde grote-orde temp afhankelijkheid heeft als de BZV14. Er volgt dan nog een 2e LM301 voor de positieve 8V ref en daar zit echt winst bij vervanging.
Een LM308A is al 6x beter, maar obsolete.
Er zijn veel modernere opamps in DIP-8 die beter zijn: OP77, etc
@Arco
Ik heb ook alle mini-lampjes mijn blauwe PM2528 vervangen. Dat was nog niet zo simpel. De wat ouderwetse donkerrode kleur is het mooiste, maar dan ook met een grotere afstraalhoek (60grd), low current en een redelijke lichtopbrengst toch een flinke zoektocht. Ik heb nog een aardig voorraadje met led's die het niet geworden zijn...
Dat Philips de +/- aanduiding bij de PM2528 ook met lampjes gedaan heeft snap ik nog steeds niet. De bean counters... Afin, het resultaat na mod is een mooi groot helder display, dat op afstand te lezen is.
Arco
Special Member
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 12 november 2019 16:35:15 schreef Arco: Dat werkt fantastisch, maar bracht wel een ontwerpfout aan het licht...
De displays worden aangestuurd door 74164 shiftregisters. Die hebben geen output enable, dus staan de displays altijd aan.
Ook als de nieuwe data wordt ingeshift.
Dat resulteert in een soort 'ghosting', omdat alle segmenten even aangestuurd worden. (met data bedoeld voor de andere segmenten.
Arco, volgens mij is dit geen ontwerpfout maar gewoon een 'gebrek' of 'gemis' van de toegepaste 74164.
74595 of 4094 shift registers bvb. hebben een 'G' of 'OE' ingang waarmee de data gelatched kan worden (die de 74164 echter mist).
Ik heb trouwens nog een lichtkrant liggen (bestaande uit 19 stuks 5x7 dotmatrix LED displays) met 74164 shift registers, en met hetzelfde 'probleem'.
Arco
Special Member
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Ik ken de PM2528 en de functie van het PS2 signaal niet maar jij blijkbaar wel.
In dat geval zou het inderdaad kunnen werken.
rob040
Golden Member
Volgens mij zitten er in de PM2425 dezelfde displays als standaard in de PM2527 en PM2528. PM2528 is geen volledige SM van te vinden.
Ik zou die bij mij ook kunnen vervangen door de HE versie.
Die zijn nog wel te krijgen, met wat zoeken.
@arco: heb je de serieweerstanden nog wat aangepast om de stroom wat te verlagen?
Wat al wel op het lijstje stond is de 7447 vervangen door een 74247. Komen de 6 en 9 er wat mooier uit te zien, vind ik.