Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

mijn bijdrage aan dit topic:
mijn mooiste meet apparaat, deze oude maar degelijke LEM (nu Fluke) power quality analyzer met accesoires. allemaal voor niets gehad

Jeever

Golden Member

MDP-P905 voeding van Miniware
Vorige week een fraai staaltje Chinese technologie op de kop getikt: de MDP-P905. Een subminiatuur voeding (107 mm x 66 mm x 13,6 mm) die tot 30 Vdc levert bij een maximale stroom van 5 A of een maximaal vermogen van 90 W. U moet het ding voeden met een gelijkspanning tussen 3,6 V en 30,0 V. Regelt dus zowel up als down!

Een unieke eigenschap van deze voeding is dat een of meerdere apparaten op afstand kunnen worden bediend met een MDP-M01 'smart digital monitor'. Dat kan bedraad, waarbij u de diverse voedingen en de MDP-M01 op elkaar stapelt. Het kan echter ook draadloos via een 2,478 GHz link.

De elektronica is ondergebracht op drie propvolle printen. Twee daarvan passen precies in de behuizing en zijn op elkaar gemonteerd, onderdelenzijde naar onderdelenzijde. De derde kleine print biedt onderdak aan het display en de drie drukknopjes. Er wordt gebruik gemaakt van een HM4301 PWM-chip van het Chinese HmSemi. Deze stuurt vier NMOS-FET's van het type AON7240 van het Amerikaanse Alpha & Omega Semiconductor. Deze hebben een zeer lage RDS(ON) van slechts 5,1 mΩ. Koelplaten zijn dus niet noodzakelijk!

Onder de voedingsprint zit een tweede print in de behuizing, deze bevat een microprocessor van het type LQFP100. Beide printen worden met elkaar verbonden met een platte kabel die op beide printen in een connector past. Midden op de print zit een 2,4 GHz HF-module NRF24L01 die de HF-communicatie met de MDP-M01 regelt.

In een test heb ik, bij een voeding uit 12 Vdc, de uitgangsparameters ingesteld op 24,000 V en 2,000 A. De voeding moet nu dus zijn buck-boost capaciteiten gaan gebruiken om de ingangsspanning te verdubbelen. De resultaten verbluffend, zie de samenvatting in de onderstaande tabel. De uitgangsspanning varieert over het volledige stroombereik van 2 A slechts met 2 mV. Bij deze test loopt de interne temperatuur na één uur op tot 41,0 °C.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Jinny

Golden Member

Dat is interessant.
Waar heb je dat weg en tegen welke kosten?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Hmm, daar komt nog een berg bovenop met wat pech.
Maar goed, misschien een idee.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Niet als het vanuit het Europese depot verstuurd wordt....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bij bovenstaande link is daar geen optie voor, alleen CN warehouse.
Dus met BTW en overige invoerkosten* ga je snel richting €200 (tenzij je er tussendoor glipt).

Wel een mooi slank apparaatje!

*edit: tot €150 wel BTW maar geen invoerrechten, maar wel de vervoerder die er z'n verwerkings-/adminstratiekosten aan kan toevoegen.

[Bericht gewijzigd door Jochem op maandag 11 november 2019 16:32:21 (25%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Jinny

Golden Member

Dan wordt het nog te duur voor mijn toepassing Eric.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

https://www.aliexpress.com/i/33056122346.html

Als je hem daar bestelt kost ie na korting €110,39 en komt ie op 19-11-2019 aan, dat is vrij snel voor standard shipping. Wellicht komt uit een EU depot?

Komt gewoon uit China. En die 19 november geloof ik nooit dat ze dat halen met die 11-11 gekte.

If you want to succeed, double your failure rate.
miedema

Golden Member

Hi Wellenkino,

Very nice! A real Classic....
Jim Williams wrote: "No Lab is complete without an HP series 200 Oscillator"

He also wrote a very nice story about it: "Max Wien, Mr. Hewlett and a Rainy Sunday Afternoon"

Regards, Gertjan.

RAAF12

Golden Member

Heel mooi werk en ik hoop dat die de fabrieks specs nog steeds haalt! Na enige tijd opwarming natuurlijk. Het legendarisch ontwerp is in latere tijden vele malen nagemaakt, waaronder door mij, maar dan met een tweevoudige afstemcondensator en oa. een FET.

Het werk van Harold S. Black die ook wordt genoemd in het artikel hierboven, en was voor Peter J. Walker de reden was om de fameuze Quad 405 te gaan ontwikkelen.

ot
Hier staat het artikel van P.J. Walker en Henri van Hessen http://www.quadrevisie.eu/quadinfo/pdf/a30.pdf
Een van de voordelen tijdens de productie was dat er geen ruststroom instelling meer nodig was. Na wat aanloopproblemen met de 405 waren de latere modellen uitontwikkeld en produceerden meer Watt's en minder ruis. /ot

thank you.

a 204b is on the way to become the next restoration here.
They are true sinus generators, so the signal is clean.
I have done a "EMG" what makes the sine from its triangle, it have no chance to be compared with a wien robinson.

Martin

RAAF12

Golden Member

It's clean but it has some distortion, that's life, right?

I don`t want to overload the forum with pictures,
the EMG is not a wien robinson.
It makes a triangle with simply 741 (3 pcs of them) , and put that in a transistor tool what makes round the top of the amplitude...

see here scope pics:
https://www.wellenkino.de/557/viewtopic.php?f=4&t=212

but for square + triangles the EMG is allready. For sine also,except THD measurements.
Hungary knows only 2 products: some bottled wine, and EMG :-)

Martin

Tidak Ada

Golden Member

Handelt es sich hier um eine Ungarische Kopie einer WaveTek Generator?
Die Aufbau ist fast der WaveTek ähnlich.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

IS er Etwas nicht Richtig mit das Hollandische sprache? :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

alles prima.
ich kenne leider das Wavetek nicht :)

RAAF12

Golden Member

Op 24 november 2019 12:21:42 schreef Tidak Ada:
Handelt es sich hier um eine Ungarische Kopie einer WaveTek Generator?
Die Aufbau ist fast der WaveTek ähnlich.

Dit is eigenbouw van de Hongaren https://www.radiomuseum.org/dsp_hersteller_detail.cfm?company_id=7819

Tidak Ada

Golden Member

Op 24 november 2019 17:06:22 schreef mel:
IS er Etwas nicht Richtig mit das Hollandische sprache? :+

Leider versteht TS das nicht

Op zijn Hollands: 'Hij snapt dat niet' :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Google Translate https://translate.google.com/ gebruiken, daar gooi je een tekst in met copy/paste (muis-keyboard) en de vertaling staat er naast. Reuze handig voor mensen die de taal niet machtig zijn. Ik gebruik het ook af en toe in het buitenland op een laptop of telefoon. klik voor groter

edit @BD hieronder

Ik vind het voordeel van Google Translate dat er ook tekst kan worden uitgesproken, makkelijk in verre oorden als er miscommunicatie is. Voor teksten voldoet die site van jou ook prima.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 25 november 2019 19:21:40 (25%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Deze webvertaler gebruik ik meestal.

https://www.deepl.com/translator

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

@RAAF
Je maakt minder fouten als je de tekst in het Engels invoert.
Dat scheelt namelijk een vertaalslag.
Idem andersom, Engels moet immers geen probleem zijn....

Ik doe het weleens als ik correspondentie voer met een Chinees en dan doe ik het Engels er bij. Dat werkt goed.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 26 november 2019 17:04:47 (26%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten