Een verhaal voor een donkere herfstavond lijkt me.
Als regelmatig gebruiker van de Philips PM2528 bench DMM was ik geinteresseerd in de opties van deze systeem multimeter. De meest voorkomende had ik al. Het laatste jaar ben ik actief op jacht geweest naar de PM9259 peak-detector. Dit voorjaar had ik succes.
Een man in Hongkong bood op ebay een defecte PM2528 DMM aan. Na bestudering van de foto's bleek deze het gezochte peak detector board te bevatten. Gezien de verzendkosten bij aankoop van de hele meter vroeg ik de man de peak detector apart aan te bieden. De DMM blijft dan verder functioneel werken (minus het defect). Na nog een paar mails gaf hij me een koopprijs voor het bordje en ook nog een alternatief: ruilen tegen aan artikel dat hij zocht. Dat laatste hebben we afgesproken. Deze ruilhandel leverde me meteen het ebay-strafbakje op, en ba berechting een week schorsing, nou ja.
Het boardje arriveerde binnen 2 weken, maar ik was wat verrast door de toestand. Lijkt wel van de sloophoop te komen.
Zowel de transistoren als de printzijde waren beschadigd met nogal rommelige reparaties. Omdat ik al plannen had dit boardje na te maken, had ik vrijwel alle onderdelen al. Bij een eerste test bleek het boardje binnen spec, die overigens nogal ruim is. Dus een revisie/upgrade gestart met betere ongebruikte componenten. Twee LF355's heb ik vervangen door PM355's. De LM311 door een LT1011. Dit levert minder temperatuur afhankelijkheid en betere symmetrie van de peak meting op.
Wat kun je nu met deze PM2528 optie. Nou, een echte peak meting in DC (of AC) bereik: top, dal en peak/peak. Dus niet min/max van de gewone DMM meting maar echte min/max van het signaal. Bandbreedte is 100kHz.
Een voorbeeld van de toepassing is meting van rimpel op de buffer-elco van een voeding. Hieronder een andere: de spanning over een diode in de brugcel van mijn CO2019 voeding. Eerste plaatje is de sper-spanning van de diode, tweede de doorlaatspanning bij 2A DC belasting van de voeding.