Wemos D1 met ESP Easy uitlezen smartmeter lukt niet

Als je een treintje ziet met scope én flitsende led elke 10s dan moet de ESP ook iets zien natuurlijk.

Heb je de code ook met ingesprongen regels. Tussen

code:

 [code] en [ backslash code] 

zetten en even opnieuw posten.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op zondag 1 december 2019 13:06:17 (39%)

Op 1 december 2019 12:50:57 schreef K7Jz:
Als je een treintje ziet met scope én flitsende led elke 10s dan moet de ESP ook iets zien natuurlijk.

Heb je de code ook met ingesprongen regels. Tussen

code:

 [code] en [ backslash code] 

zetten en even opnieuw posten.

Is dat debuggen gelukt? Zie je meldingen in je log server óf seriele console?

Blue Sky

Cableguy

Op 1 december 2019 12:50:57 schreef K7Jz:
Heb je de code ook met ingesprongen regels. Tussen

code:

 [code] en [ backslash code] 

zetten en even opnieuw posten.

Als ik het post zijn de ingesprongen regels weg maar hier staat een goede versie.

Het debuggen ben ik nog niet aan toegekomen.

Overigens heb ik geprobeerd de MQTT ino te compilen maar hij geeft een foutmelding doordat een update van de ESP8266 board manager ver. 2.6.0 de boel in de war schopt. Zie deze link

Waar rook is, is stroom
Blue Sky

Cableguy

Ik heb de wemos nu rechtstreeks aan de pc hangen met putty als serial monitor en de slimme meter aangesloten en nu krijg ik dit:

1622726 : Info : WD : Uptime 27 ConnectFailures 0 FreeMem 19888 WiFiStatus 3
1652726 : Info : WD : Uptime 28 ConnectFailures 0 FreeMem 20080 WiFiStatus 3
1682726 : Info : WD : Uptime 28 ConnectFailures 0 FreeMem 20080 WiFiStatus 3
1696983 : Info : SaveToFile: free stack: 3296
1697041 : Info : FILE : Saved config.dat
1697042 : Info : SaveToFile: free stack after: 3296
1712726 : Info : WD : Uptime 29 ConnectFailures 0 FreeMem 20080 WiFiStatus 3
1742726 : Info : WD : Uptime 29 ConnectFailures 0 FreeMem 20080 WiFiStatus 3
enz.

Haal ik GPIO 14 (D5) los dan geeft putty ook geen data meer. Als ik de baudrate verander in espeasy bij Communication - P1 Wifi Gateway dan verandert de data output in putty ook, die staat nu op 9600, N, 8, 1. Hij leest de meter dus niet maar geeft zijn eigen status info.

Ik ben er eigenlijk wel klaar mee, dit wordt een gebed zonder eind :-)

Waar rook is, is stroom

Heb je wel de juiste P1 meter ingesteld? Niet alle meters zijn hetzelfde.
Baudrate van de meter kun je exact achterhalen door met je scoop de bittijden te meten. Hoef je niet te gissen.
Verder kan er eigenlijk niet zoveel mis zijn :-)

ps, ik heb zelf een python scriptje op een RPi lopen die de meter uitleest en de data via MQTT naar Domoticz stuurt. Zoiets kun je ook met een ESPxx doen. Misschien toch maar zelf firmware schrijven? Dat debugt alvast wat handiger.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Blue Sky

Cableguy

Ik ben niet zo handig in programmeren ;-) dus ik moet het van bestaande projecten hebben. En omdat die ESP dingetjes erg handig zijn leek mij dat wel een mooi plan, ook omdat ik 2 van die dingen in een domoticz setup heb en die werken verder perfect.

Om nog even op de wemos terug te komen: het lijkt erop dat als je GPIO 14 hoog maakt hij zijn eigen log verstuurt, want als je de draad eraf trekt is dat gelijk voorbij. Alleen doet hij dat niet OTA maar over usb. En het gekke is dat als je de serial settings in de config van de P1 sketch (of plugin) verander dat dat invloed heeft op de data die de wemos verstuurt.

Ik bestel een wemos mini erbij en kijken wat daar mee kan want zo moeilijk kan het niet zijn. In ieder geval bedankt voor de hulp van iedereen in deze thread want ik heb weer veel opgestoken !

Waar rook is, is stroom
marcob

Golden Member

Misschien kun je beter je vraag stellen op het ESPEasy forum. Daar zitten o.a. de mensen die de software hebben geschreven. Ik verwacht namelijk niet dat er iets fout zit in ESPeasy firmware, je bent zeker niet de eerste die dit gebruikt.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Zet zeker die serialdebug op 1 als je p1 en pc aansluit. Dat de led knippert betekent dat hij iets ontvangt, maar door verkeerde parity/speed instellingen is het waarschijnlijk niet leesbaar. Ook inverteer je nu niet zoals met de transistor.

Blue Sky

Cableguy

Op 1 december 2019 20:21:13 schreef marcob:
Misschien kun je beter je vraag stellen op het ESPEasy forum. Daar zitten o.a. de mensen die de software hebben geschreven. Ik verwacht namelijk niet dat er iets fout zit in ESPeasy firmware, je bent zeker niet de eerste die dit gebruikt.

Dat is een goede tip inderdaad!

@K7Jz: ik kan geen aanpassingen doen in die sketch omdat ik de complete .bin file flash met esp tool. Het zou wel kunnen maar dan moet ik de files compilen en daar gaat het steeds fout met Arduino.

Ik ga mijn licht eens opsteken op het espeasy forum en ik bestel een wemos d1 mini erbij. In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

Waar rook is, is stroom

Ik heb al een tijdje een ESP8266 in de meterkast hangen. Het leek mij leuk hier een keer een PCBtje voor te tekenen. Zoiets wordt het:
https://i.imgur.com/n7Mr5GM.png

Een simpel 1op1 6p6c kabeltje in de P1 en het zou moeten werken.

http://domoticx.com/wp-content/uploads/2018/01/ESMRv5.0-P1-schematic.png

Het idee is dat die direct vanuit de DSMR word gevoed. Volgens de "P1 Companion Standard Dutch Smart Meter Requirements" zou dit moeten kunnen:

code:

The P1 interface must provide stable +5V DC power supply via “+5V” (pin 1) and “Power
GND” (pin 6) lines.
“+5V” voltage and its tolerances are defined as follows:
- Nominal voltage UL = 5,0 V
- Maximum voltage allowed UL_MAX <= 5,5 V at IL = 0 mA
- Minimum voltage allowed UL_MIN >= 4,9 V at IL = IL_CONT = 250 mA

Ik heb er voor gekozen een kleine buck converter er bij op te zetten om vanuit de 5V van de meter naar 3.3v van de AIThinker ESP-12s te gaan. Als backup kan die altijd gevoed worden vanuit een externe 5V voeding, kwestie van jumpertje omzetten.

Op de ESP-12s kan ESP-Easy draaien. Ik stuur de seriele data door naar Domotics. En als het goed is past di in dit doosje.

Heb ik ook geprobeerd, maar werkte niet. Is een ESP32, ook met Wifi.

Probleem was dat die af en toe een piek trekt van meer dan 200mA, en de voeding in de meter gaat dan in fold-back. Met als gevolg dat de ESP32 regelmatig ging resetten.

Dikke condensator erbij helpt niet.
Aparte voeding wel. Daarmee loopt het al maanden zonder problemen.

Volgende project wordt een nieuwe voeding met voldoende reserve voor de ESP32 en stroom begrenzing vanuit P1. Misschien zelfs een lithium batterij als buffer.

Op 10 januari 2020 17:30:19 schreef deKees:
Heb ik ook geprobeerd, maar werkte niet. Is een ESP32, ook met Wifi.

Probleem was dat die af en toe een piek trekt van meer dan 200mA, en de voeding in de meter gaat dan in fold-back. Met als gevolg dat de ESP32 regelmatig ging resetten.

Dikke condensator erbij helpt niet.
Aparte voeding wel. Daarmee loopt het al maanden zonder problemen.

Volgende project wordt een nieuwe voeding met voldoende reserve voor de ESP32 en stroom begrenzing vanuit P1. Misschien zelfs een lithium batterij als buffer.

Ik gebruik een buck, had jij dat ook? 250mA/3.3v pieken van 5V naar 3v3 met 95% eff. kom ik op ongeveer 175mA pieken. dat is al een stuk netter.

Verder zet ik de maximale TX wat lager, want dat heb ik helemaal niet nodig. Standaard doet die die pieken van 170mA op +17dB, maar op +13dB is die al een stuk rustiger met 120mA. Aldus de datasheet.

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op vrijdag 10 januari 2020 18:21:30 (13%)

PCB is vandaag binnengekomen. Morgen komt de buck binnen die er op moet, dan hopen dat die het doet.

Ik heb helaas nergens meer kunnen vinden waar je de TX power in ESP-EASY Kan aanpassen. Wel het e.e.a. via AT commando's. Iemand een idee?

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op woensdag 22 januari 2020 18:37:44 (17%)