Audiofiele High-End nonsens, deel 2

Dit topic is gesloten

joopv

Golden Member

Op 27 november 2019 19:51:00 schreef soldeersmurf:
Een goede audiofiele vriend van me, Dr.Ir.met een zeer goed analytisch denkvermogen verbaast me ook regelmatig. Hij heeft een 'purifier' aangeschaft die de voedingsspanning voor de router die zijn digitale muziekdata rondstuurt moet opzuiveren.... Ethernet is toch niet afhankelijk van een nauwkeurige klok? Als de bitjes maar binnenkomen is het OK en een beetje ruis zal niet leiden tot omvallen van die bitjes. Onzin lijkt me dus.

Ethernet communicatie (van nature een error rate van minder dan 10-10) gaat op basis van pakketten, die een header hebben met o.a. source/destination adressen en een 32bit CRC checksum aan het eind. Als er wat fout gaat klopt de checksum niet en wordt het complete pakket gedropt, en vervolgens zorgt de bovenliggende laag (ip) voor een retransmissie.

Uiteindelijk is het datatransport foutloos, al heb je wel te maken met onzekerheid / variatie in de tijd gezien. Buffering moet dat oplossen.

maartenbakker

Golden Member

Waarbij de laag die boven IP ligt wel enig verschil maakt in gedrag (TCP of UDP). Alsnog zijn er volgens mij geen storingen over UDP denkbaar die zo subtiel zijn dat je ze met een filtertje op je voeding zou kunnen oplossen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 november 2019 23:16:29 schreef Thevel:
Voor een echte audiofiel mag alles duur zijn:
https://www.iear.nl/product/ortofon-screwset/

Voor die prijs koop je elders ruim 200 stuks.

Maar als je er maar 2 nodig hebt is dat natuurlijk wel een enorme verspilling. Deze firma is gewoon heel milieuvriendelijk bezig door zoveel mogelijk omzet en winst te realiseren met een zo'n laag mogelijke belasting van het milieu. ;)

Ik heb die foto nog eens even goed bekeken maar kijk ze toch eens mooi glimmen. Ik vermoed dat ze eerst flink opgepoetst worden voor verzending, is ook wat waard toch :D

[Bericht gewijzigd door Blackfin op donderdag 28 november 2019 14:12:17 (15%)

This is the world we know best, the world of madness
Hugo Welther

Moderator

Ik gebruik daar koperen schroefjes voor. Deze zijn sowieso niet magnetisch.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Voor 7 euro heb je er 300 in allerlei lengtes... ;)
https://nl.aliexpress.com/item/32725694197.html?spm=a2g0o.productlist.…

Je krijgt er nog nootjes bij ook...:

"Platte Inbusbouten met noten Assortiment"

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 28 november 2019 14:09:08 schreef Blackfin:
Deze firma is gewoon heel milieuvriendelijk bezig door zoveel mogelijk omzet en winst te realiseren

Bij deze firma is alles schofterig duur, kijk maar eens bij de televisies.
Deze bijvoorbeeld, nb een aanbieding maar elders wel 500€ goedkoper (bv BOL.COM)

High met Henk

Special Member

Wat nu messing boutjes? Geheel in NS stijl ALLES RVS.

(aldus mijn bronnen destijds dichtbij de NS bleek de de NS voor de fyra het onderhoudsplan herschreven had en de alu boutjes om de alu body en vloerplaten vast te zetten vervangen had door RVS, omdat dat veel beter was: Let even op wat Alu en ferritisch staal met elkaar doen qua corrosie: M.A.W. de gaten vallen erin en de platen vallen van de trein. Of het verhaal waar is kan ik on line niet terug vinden!)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Er was wel meer mis met die Fyra, maar of corrosie nou zo'n grote rol speelde kan ik niet nagaan. Wel kwam ik in een docje over corrosie van aluminium dit tegen:

De metalen zo te kiezen dat het verschil in grondpotentiaal niet groter is dan 0,2 volt. Veelal wordt om die reden gebruik gemaakt van RVS bevestigingsmaterialen, uit de austenitische RVS soorten, groep 300, zoals 304 en 316.

Dus mits je de goede RVS soort kiest bijten RVS en Al elkaar niet.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Arco

Special Member

De uitleg van RVS is in China ook anders: Geen 'roestvast', maar 'roest vast'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

@soldeersmurf: leesvoer

Meestal rot het juist erg hard (lees in maanden gaten of serieuze pitting)
En er waren idd aanloop problemen. Maar de directe reden was het feit dat ze bodywork verloren.. Toen mochten ze in belgië niet meer rijden (te gevaarlijk)

@Arco: met de prijzen die NS rekent mogen het wel gouden bouten zijn... Zeker geen ome Ali dingen.
Ik ben 23 € kwijt excl. 2.60 toeslag voor 2e klas van mijn huis naar schiphol..
Daar gooi ik ook mijn tank voor vol en rijd ik heen en weer met de auto (das dus retour, ns is enkeltje) daarnaast moet ik ook met de bus..

En mijn auto verbruikt 1 op 7 op lpg, maar zelfs met de belasting en verzekering kan dat nog MAKKELIJK uit (ik rijd tussen 40k en 50k per jaar)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
joopv

Golden Member

De vraag is dan of de trein te duur is, of het autorijden te goedkoop...? Ik vermoed dat "onze" Frans daar een dezer dagen wel wat over gaat zeggen in Madrid.

En autorijden is sowieso geen pretje met die stresskippen op die weg, die o.a. denken dat de maximumsnelheid een minimumsnelheid is, of die remgolven of andere gevaarlijke situaties veroorzaken omdat ze niet kunnen accepteren (of er te dom voor zijn) dat het verkeer grotendeels een serieel gebeuren is en ze dus door hun voorgangers proberen te rijden.

En in de trein zou ik gewoon kunnen studeren of werken. Dat levert me heel wat meer op dan die paar tientjes die een treinkaartje duurder is.
Ohja, om maar weer van mijn stokpaardje af te stappen en terug on track te komen: je kan (in de trein) ook met wat hi-end earplugs luisteren naar mp3-compressed spotify muziek ;)

maartenbakker

Golden Member

Ik ben geen stresskip, maar als er ruimte is hanteer ik de maximumsnelheid wel als richtsnelheid, en dat lijkt me opzich ook logisch. Remgolven komen door mensen die veel langzamer of veel harder rijden op plaatsen waar het daar net iets te vol voor is op de weg (dus waar een te hard rijder vastloopt met inhalen op een voorganger die zich redelijk aan de snelheid houdt of een te zacht rijder niet vlot inhaalt en daardoor mensen laat vastlopen die zich redelijk aan de snelheid houden).

De trein is duidelijk te duur, dat komt enerzijds door de bedrijfsvoering en anderzijds doordat er soms te weinig passagiers zijn voor een optimale exploitatie. De auto is niet persé te goedkoop, maar speelt wel een rol in dat plaatje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ High met Henk
Bedankt voor het linkje. Het linkje waaruit mijn quote komt is:
https://www.aluminiumcentrum.nl/wp-content/uploads/2018/08/aluminium_e…
Wie zou er nou gelijk hebben? Of hebben ze alletwee gelijk, maar zijn de randvoorwaarden (omstandigheden zoals met of zonder elektroliet in de verbinding, pH) verschillend.
In de apparatenbouw werkten we vaak met Al en RVS bevestigingsmateriaal, een combi die eigenlijk nooit problemen gaf (i.i.g. geen corrosie). Dat vind ik ook terug in het tabelletje in mijn bron. Maar ja, die apparaten stonden dan oook in mooie schone fabrieken en niet in zee, waar het volgens hetzelfde tabelletje wel fout moet gaan.
Aluminium bevestigingsmateriaal is wel wat lastiger te vinden en minder sterk dan dat van RVS. Of je moet fan zijn van popnagels :-).
Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt, ik zal nog eens verder googelen.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Tidak Ada

Golden Member

Op 2 december 2019 14:42:57 schreef maartenbakker:
De trein is duidelijk te duur, dat komt enerzijds door de bedrijfsvoering en anderzijds doordat er soms te weinig passagiers zijn voor een optimale exploitatie. De auto is niet persé te goedkoop, maar speelt wel een rol in dat plaatje.

Dat zou op te lossen zijn door kleine 'containerwagons' op de trein te plaatsen, al naar gelang het passagiersaanbod....

[....]Remgolven komen door mensen die veel langzamer of veel harder rijden op plaatsen waar het daar net iets te vol voor is op de weg (dus waar een te hard rijder vastloopt met inhalen op een voorganger die zich redelijk aan de snelheid houdt of een te zacht rijder niet vlot inhaalt en daardoor mensen laat vastlopen die zich redelijk aan de snelheid houden).

De grootste oorzaak van remgolven is het fenomeen dat de meeste automobilisten vóór een andere weggebruiker willen invoegen, in plaats van erachter en daarbij hun richtingaanwijzer ook nog eens pas inschakelen als ze al een zijdelingse beweging maken. Iets wat veel truckers vaar ook gewoon zijn.

@joopv:
De trein is te duur vanwege de gecompliceerde en zware infrastructuur, o.a. vanwege de veiligheid en verder zijn er aanzienlijk minder passagiers op het spoor dan op de weg, voornamelijk doordat er om infrastructuur- en veiligheids-technische reden te weinig treinen per tijdseenheid op het spoor passen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

@soldeersmurf: in een schone droge omgeving gaat het opvallend goed... Maar regen of zee water blijkt een serieuze katalysator, maar waarom??
Geen idee.

Ik weet wel dat land en range rovers hierdoor heel hard roesten (range rover classic) of bloemkolen (de series en defender, met name op deuren)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

@TA: er is iets misgegaan in je quotes denk ik, maar ik ben het met je eens dat vóór iemand invoegen een van de problemen is. Soms doordat degene vóór wie wordt ingevoegd of van strook gewisseld, tergend traag inhaalt. Andere keren omdat de invoeger een haastige hork is (die bijvoorbeeld ook twee banen tegelijk oversteekt en/of geen richting aangeeft). Sluit ook aan bij wat ik in mijn vorige bericht (en dan houd ik erover op): het zijn de uitbijters (alle onaangepaste snelheden) die voor opstropen zorgen; niet alleen de haastige hardrijders.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 2 december 2019 22:32:49 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

4,5€ voor een stel boutjes vind ik nog zo erg niet.

ik heb al 'speciale' bouten gekocht die meer kosten. bv van die snelspandingen die op motokuipen zit.
of alu bouten + moeren voor mijn ligfiets. dat is verdomd moeilijk te vinden. de bouten vind je in allerlei maten voor moto's, maar de moeren zijn onvindbaar.
en alu bouten in RVS moeren is vragen voor problemen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 2 december 2019 19:30:06 schreef High met Henk:
@soldeersmurf: in een schone droge omgeving gaat het opvallend goed... Maar regen of zee water blijkt een serieuze katalysator, maar waarom??
Geen idee.

Ik weet wel dat land en range rovers hierdoor heel hard roesten (range rover classic) of bloemkolen (de series en defender, met name op deuren)

droog = geen electroliet -> geen corrosie

natte omgeving = wel electroliet -> wel corrosie

Tidak Ada

Golden Member

Op 2 december 2019 20:49:51 schreef maartenbakker
@TA: er is iets misgegaan in je quotes denk ik, ........

Gecorrigeerd. Er was een 'end kwote' *) weggevallen.

@maartenbakker:
Bedankt :)

Blijkt dat wat ik eerst schreef verkeerd door de software werd geïnterpreteed :?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 2 december 2019 21:41:23 schreef anne2:
[...]

droog = geen electroliet -> geen corrosie

natte omgeving = wel electroliet -> wel corrosie

Waarbij zeewater vanwege de ruime hoeveelheid opgeloste ionen waarschijnlijk nog een stuk "beter" werkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Keerzijde is dat zout water geleidt en dus een tussenmedium zou vormen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 25 maart 2017 09:31:42 schreef Roland van Leusden:
http://ohm-audio.nl/pages/sub/3/25/Gigawatt_G_C20A.html

[...]

Zelf onzin uitkramen en de onzin van anderen onderuit halen, topper !

Ik vind het wel een geloofwaardig verhaal, geloven is immers iets aannemen zonder te weten of het klopt.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Thevel

Golden Member

Op de bovenstaande website lees ik dit:

Uw meterkast dient bij voorkeur te worden uitgerust met de Gigawatt G-C20A Schakelaar. Deze kunt u gewoon naast de bestaande gewone schakelaars bevestigen. De Fasedraad gaat door de Gigawatt G-C20A switch heen, en de Nuldraad loopt rechtstreeks naar uw installatie.

De groep kan dus niet dubbelpolig afgeschakeld worden.
Mag dat in NL?

Lijkt me van niet, daarnaast zorgt het ook voor onbalans als de fase wel door een schakelaar loopt en de nul niet. Maar gelukkig hebben ze daar ook een oplossing voor, de Gigawatt G-C20A Dual.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Thevel

Golden Member

Ik had nog niet ver genoeg gelezen, verderop staat op de site dat het idd in NL en B niet is toegestaan.
Ook weer opgelost... ;)

Dit topic is gesloten