Analoog aansturen servo

Dag allemaal,

graag zou ik weten of er zoiets bestaat als een analoog bestuurde servo (waarvoor dus geen microcontroller nodig is).

Dank bij voorbaat voor jullie antwoorden!

Arco

Special Member

Wat voor servo? (rc, industrieel,...)
Voor de normale rc servo's zijn er leuke kleine controllertjes... https://nl.aliexpress.com/item/32695955153.html?ws_ab_test=searchweb0_…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het moet mogelijk zijn met een tweetal 555's: eentje als vrijlopende blokgolf, de tweede als monoflop met regelbare pulsbreedte (1.0 -> 2.0 mS, dacht ik?). Of zoiets ook als dusdanig wordt geproduceerd en in de handel aangeboden lijkt me twijfelachtig, misschien onder de naam "servo tester" of zo.

Later toegevoegd: het schema'tje van Arco hieronder doet het zelfs met een enkele 555; ik vond enkele gelijkaardige voorbeeldjes op het www. Simpeler kan het niet!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 14 december 2019 12:51:22 (22%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Voor het aansturen van een servo is niet per-se een micro nodig, al is het wel veel makkelijker. Je moet een PWM signaal aanbieden, en dat kun je ook met een NE555 maken, bijvoorbeeld.

Gratis tip: over het algemeen krijg je betere antwoorden als je verteld wat je wilt maken, wat de toepassing is.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

beste Flipflop, graag zou ik een analoge servo gewoon willen aansluiten zonder microprocessor en de bijhorende software.

Dit alles om de sturing van een mechanische wielsturing van een robat mogelijk te maken.

Arco

Special Member

Wat voor servo? (er zijn nogal wat verschillende)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Arco, ik zoek gewoon (analoge) schema's voor de in de handel verstrekte analoge zervo's

Sine

Moderator

De vraag van Arco is niet verkeerd bedoeld ... je hebt servo's, servo's en dan nog wat servo's

Ik ga er even van uit dat je servo's uit de modelbouw wereld bedoeld, en daar zijn er zover ik weet geen die je met een analoog signaal (als in variabele spanning) kunt aansturen.

Het meest simpele is dan het schema wat arco al poste met een 555, daarbij is de stand van P1 de stand van de servo.
Maar misschien is het geen gek idee duidelijk te maken waarmee je het eea wilt aansturen, ik neem niet aan dat je zelf aan een potmeter gaat draaien?

Op 14 december 2019 14:28:31 schreef Sine:
Ik ga er even van uit dat je servo's uit de modelbouw wereld bedoeld, en daar zijn er zover ik weet geen die je met een analoog signaal (als in variabele spanning) kunt aansturen.

Je hebt er wel die als "digitaal" aangemerkt worden en dan dus andere die "analoog" moeten zijn. Maar dat heeft niets te maken met de manier waarop ze vanaf buiten aangestuurd worden, alleen iets over het binnenwerk van die dingen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

In de rc wereld is het verschil tussen analoog en digitaal nogal warrig... (de uitleg ook... ;) )

Analog and digital servo motors look exactly the same. The difference is in the way they signal and process information.

Analog Servos operate based on voltage signals that come through the pulse width modulation (PWM).
When an analog servo is at rest, the PWM is essentially off unless you transmit some action.
Producing torque from the resting mode makes the initial reaction time sluggish.
This delay in torque isn’t ideal for advanced applications.

Digital Servos use a small microprocessor to receive and direct action at high frequency voltage pulses.
The digital servo sends nearly six times the amount of pulses an analog signal does.
These faster pulses provide consistent torque for quicker and smoother response times.
It’s important to note the faster pulses require more power emission from the motor.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 december 2019 14:19:25 schreef Piping:
... ik zoek gewoon (analoge) schema's voor de in de handel verstrekte analoge zervo's

Op 14 december 2019 12:13:02 schreef Piping:
... graag zou ik weten of er zoiets bestaat als een analoog bestuurde servo (waarvoor dus geen microcontroller nodig is).

In de onderste quote vraag je een servomotor en in de eerste quote een schema voor een analoge servo..wat dat laatste ook moge zijn.

Waarom heb ik de indruk dat je niet goed weet wat een servo(motor) is, maak u eens wat duidelijker.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 17 december 2019 09:42:06 (2%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Beste, in een reply topic heb je me reeds een zeer bruikbaar schema toegestuurd over de aansturing van een analoge servo.
Na het afschuimen van Google heb ik nergens zulk een schema's kunnen vinden.
Heeft u nog meerdere websites waar ik nog schema's van dergelijke aansturingen kan vinden?

https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNSrNuzP3guvAfjtUMRTHggwTxRdHQ…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Arco, bedankt voor de clean-up. Maar ik betreur dat je zo mordicus blijft vasthouden aan die ene zoekmachine, die nochtans helemaal niet zo'n beste reputatie heeft. Mag er echt niet gewezen worden op alternatieven? Word je gesponsord, misschien ;) ?

Trouwens ook het alternatief dat ik T/S aanbood had best kunnen meegenomen worden. Nog maar een keertje, dus:

startpage.com leverde mij, met de zoekterm "servo tester analog schema" een hele lijst bruikbare resultaten, bv. deze: https://circuitdigest.com/electronic-circuits/servo-motor-tester-circu…

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 14 december 2019 15:55:38 (25%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

'Clean-up' is niet mijn werk, hoor... ;)
Ik heb zelden problemen met Google, dus waarom zou ik een andere gebruiken. (je resultaten hangen af van hoe goed je zoekterm is...)

Nadeel is de laatste tijd wel dan je meestal geen ali(express) resultaten meer ziet in Google (of je moet expliciet aliexpress bij de zoekterm vermelden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ah, ik vroeg me al af of je plots moderator geworden was - en waarom ik niet op het feestje gevraagd was...

Nu, even off-topic over de grote G: tegen vrouwen vertel ik graag dat die G een viezerik is die in je bloes gluurt én foto's maakt én die foto's dan ook nog te koop aanbiedt. De slimmere mannen snappen het dan ook wat beter.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 14 december 2019 12:13:02 schreef Piping:
graag zou ik weten of er zoiets bestaat als een analoog bestuurde servo (waarvoor dus geen microcontroller nodig is).

Lees dit eens door, misschien wordt er dan het één en ander duidelijk.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 17 december 2019 09:42:25 (0%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.