Zijn de probes van een scoop gewoon de meetsnoeren? En zoja.. moet je die echt specifiek van de scoop hebben? Zijn ze zelf te maken etc? Ik heb nl. een leuk aanbod van een scoop, maar er zitten geen probes bij.. is dat een groot nadeel? Bovendien kan de scoop getriggerd worden op beide kanalen die hij heeft., Wat wil dit precies zeggen. Sorry, kben een n00b op dit gebied, maar misschienw il een van jullie het ven vertellen :)

BvD!

Probes van een scoop heb je niet echt nodig omdat deze alleen verzwakken en minder storing geven (of iets in die richting, weet het niet juist).

Eigenlijk kan je aan een scoop direct iets hangen om te meten, maar het is aan te raden een stuk coax te gebruiken ivm storing van buitenaf.

Triggeren betekent dat je scoop moet weten wanneer hij moet meten, bv. dat hij bij elke puls één keer een grafiek moet tonen. Als je scoop niet getriggerd is, zie je een rollende/bewegende/onduidelijke grafiek.

Je scoop heeft normaal gezien twee of meer kanalen om meerdere signalen te vergelijken met elkaar. De twee signalen worden dan onder elkaar getoond. Natuurlijk moeten ze dan ook elk apart getriggerd worden.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is :).

Ik ben het niet helemaal met Thomas eens. Naar mijn mening zijn probes bij een oscilloscope eigenlijk onmisbaar. Het handigste zijn omschakelbare 1:1/1:10 probes.

Voordelen van het gebruik van probes:
1) Je kunt makkelijk een punt aanprikken in de schakeling die je aan het meten bent.
2) Het afgeschermde kabeltje tussen probe en scope voorkomt storing van buitenaf.
3) Met een 1:10 probe voorkom je capacitieve belasting van je meetpunt. Een scope zelf heeft meestal een ingangsimpedantie van 1MOhm/ca 20pF. Als je hier een meter afgeschermde kabel aan zou hangen, komt hier ongeveer 100pF bij, dus dan krijg je 1MOhm/120pF. Met een 1:10 probe wordt de impedantie 10MOhm/ca 15pF, veel hoogohmiger dus, zodat er veel minder kans is dat de werking van de schakeling door de meting beinvloed wordt.

Wat betreft het triggeren, met een twee-kanaals scope wordt maar een van de twee ingangen gebruikt om te triggeren. Op de scope zit meestal een schakelaar waarmee je kunt kiezen op welke ingang je wilt triggeren.

Zoals je zult begrijpen raad ik aan om bij de scope een setje van twee omschakelbare 1:1/1:10 probes aan te schaffen. Probes zijn helaas niet goedkoop. Een redelijk betaalbaar setje is de Probeset C3000 van Conrad. Deze probes kunnen bij vrijwel alle scopes gebruikt worden. Voor betrouwbare meetresultaten moet je ze wel afregelen, maar daarvoor zit altijd een calibratie uitgang op de scope.

ok, een probe is dus in feite een vervanging van een standaard meetsnoer van de scoop naar het de te meten schakeling, pcb etc. Niet echt onmisbaar, maar wel beter dus.

Ze zijn idd niet goedkoop, maar ik zal het eerst eens proberen zonder probes. Ik heb nog geen scoop, maar ik hoop er een te kopen binnenkort.
Bedankt!

De probe is minstens net zo belangrijk als de scope zelf. Je wilt met een scope de spanningsvorm bekijken. Dus het is belanrijk te weten hoe de probe zelf de te meten schakeling beinvloed. Zomaar een stukje snoer of coax is vragen om problemen. (capaciteit, zelfinducties, en reflexies.
Meer info zie:
http://www.eng.yale.edu/ee-labs/morse/probe/probe1.htm
(7 pagina's)

nouja, probelemen... meetonzekerheden, maar je blaast je scoop niet op als ik het goed begrijp.

maarja zal wel kijken of ik daar misschien ook tweedehands aan kan komen. 42 euro is meer dan de kosten voor de scoop zelf... beetje teveel vant goede :)

[Bericht gewijzigd door Bernd op ]

42 euro is meer dan de kosten voor de scoop zelf... beetje teveel vant goede :)

Er zin ook al probes van 25 euro.
Gewoon met meetsnoeren kan je ook meten, als je niet hoogfrequent gaat meten.

nouja, wat is HF. Met een scoop zul je meestal wel redeijk HF zitten lijkt mij.

boven de 25mhz is hoogfreq

nou deze scoop gaat maar tot 20 MHz. Dusse... maar das al genoeg voor mij. 'K ben geen die-hard HF gastje :)

Met gewone meetsnoeren pik je te veel 50 Hz brom op,
als je ook kleinere signalen wil meten, versterker etc.
Je gebruikt best afgeschermde draad zoals Audio kabel
of iets dergelijks.( Als alternatief voor probes bedoel ik dan)

ok bedankt voor de tip elektron, maar ik denk dat ik gewoon een ste probes koop. Koop ik ooit een nieuwe scoop dan heb ik er nog steeds wat aan dus das nie zo erg. Eenmalige uitgave :)

Even een reactie....

Zie de post van Freddy!...

Ook op laag frequent heb je stijle flanken (blokgolven)welke in het HF gebied zitten. Om deze goed te kunnen meten heb je goede probes nodig. Het hangt er dus een beetje vanaf wat je wilt meten.

Rob

ik ben al aan het bieden op een stel probes. Dus dat komt wel goed.

Maar nog even een vraagje: Ik ga binnekort bij iemand langs om een scoop te testen en waarschijnlijk neem ik die dan ook over. Maar waar moet ik dan zoal op letten. Is het trrouwens zo dat je spanningen tot 50V zo op je probes kunt zetten? Of moet je te meten spanningen eerst verlagen oid? Weet iemand anders misschien een site met vel info over scoops. De site van de probes van freddy heb ik al goed doorgekeken.