Laser dot homing

Hoihoi,

Allereerst de beste wensen voor 2020!
Ik wil graag een robot arm wijzen waar hij naar toe moet, middels bv een laserpointer. De robot moet dan op die laser dot afgaan, zoals homing missiles.
Ik zat zelf aan iets te denken als:
Laser op een bepaalde frequentie
Een set van 4 photodiodes (quadranten), die met dezelfde frequentie sensen, zodat het omgevingslicht eruit gefilterd wordt - de toepassing is buiten. Een soort modulatie of lock-in techniek.
Als dan 1 sensor een hoger analoog signaal geeft, moet de robot draaien zodat alle 4 de sensoren een even groot signaal geven - dan gaat ie recht op zijn doel af.

Online vind ik bv digitale signaal overdracht middels IR (is digitaal, dat is lastiger regelen) en bv IR-remotes.
Maar hier kom ik niet heel ver mee...
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan uitvoeren? Ik ben niet zo goed in analoge electronica; ik heb wat pointers nodig.
Bijvoorbeeld: Welke chip-combinatie voor de modulatie / lock-in?

Groet & dank!
KNE

Men zou met wat eenvoudige experimenten met de lichtsluis kunnen beginnen;
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/50/modelbouw/infrarood-lic…

Overigens doorzie ik de vrijheidsgraden van de beschreven laservlek / robot niet zo.

Hoi Aart,

Ik bedoel zoiets als in het bijgevoegde plaatje (in 2D geschetst, met twee detectors)

Sensor 1 heeft een groter signaal, waarop de robot kan draaien richting het licht. Vergelijkbaar met simpele lichtzoekende robotjes die met 2 LDRs richting het licht rijden.

Bedankt voor de link: Ik zal eens kijken naar die IR lichtsluis, of ik daar een analoog signaal uit kan krijgen in plaats van aan/uit.

Groet,
KNE

Ik heb er nog wat over nagedacht, en ik zal eens gaan experimenteren met een draaibare fotodiode, een lampje dat op een muur schijnt.
Dat aansluiten op een Arduino, die het volgende doet:
LED aan
Foto diode signaal meten
LED uit
Foto diode signaal meten
(paar keer herhalen)
En dan kijken naar het verschil tussen de signalen.
Dat moet voorlopig snel genoeg zijn.

Groet,
KNE

Lambiek

Special Member

Op 6 januari 2020 13:43:39 schreef kne:
Ik heb er nog wat over nagedacht, en ik zal eens gaan experimenteren met een draaibare fotodiode, een lampje dat op een muur schijnt.
Dat aansluiten op een Arduino, die het volgende doet:
LED aan
Foto diode signaal meten
LED uit
Foto diode signaal meten
(paar keer herhalen)
En dan kijken naar het verschil tussen de signalen.
Dat moet voorlopig snel genoeg zijn.

Lees dit eens door, in principe werkt dit het zelfde is alleen voor een ander doel. Misschien kun je hier wat info uithalen.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/57

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.