Show Your Repairs!

Ik vroeg me gisteren af, "wat technische handelingen doen elektronici het meeste", afgezien van werken gaan, batterijen in allerlei speelgoed vervangen, en IT support leveren voor verre familieleden?

Niet nieuwe dingen ontwerpen, datasheets lezen, of FPGA's layouten, maar dingen herstellen. Domme, banale dingen, ook dan nog. Dus dacht ik, laten we een showtopic openen waarin we foto's van onze "ik zal dat wel effe maken" laten zien? Hierbij mijn aftrap.

USB-C PD (power delivery) is een leuk protocol, omdat je met een eenvoudge voeding tussen 5 en 19V vragen en tot meer dan 60W kan trekken. Om te kijken wat mijn Dell XPS13 laptop op de USB-C bus aan het doen is, heb ik zo een Chinees testertje gekocht. Echter, na een paar keer gebruikt te hebben viel de male connector er gewoon af.

Tja. Het ding even open gebroken en onder de microscoop gelegd. Bleek dat er bijna geen enkele trekontlasting aanwezig is. De twee soldeerlipjes zijn slechts enkelzijdig.

Fluxen, litzen, immobiliseren, en dan met de grootste soldeertip er even langs gaan.

Even testen (blijkt te werken), en nu heb ik draadjes aan de metalen "shroud" van de connector gesoldeerd (nog niet te zien op deze foto).

Suffering from wiseass oneliner blackout

Post nummer twee. In mijn appartement hebben we USB poorten in de stopcontacten. Het meest gebruikte, in de keuken, had de geest gegeven. Openschroeven dus!

Wát? Een gewone kruiskop?

Tot mijn grote verbazing was het een erg net printje, goed gelayout, nette componenten, met gepaste isolatie!

De stroomvoerende delen zijn eigenlijk ook interessant..

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op het printje met de USB connectoren zit een chipje, een RH7902A die het laadprotocol regelt, dit om de volle 12W belasting mogelijk te maken voor iToestellen en andere stroomvreters.

http://www.hasad.com.cn/upimg/RH7901.pdf

Uiteraard was de zerkering eruit gevlogen...

Maar welke waarde was dat nou? Zelfs onder de microscoop bleek het nauwelijks te lezen.

MTST3.15A 250V?

Google gaf een hit op eBay, 50 stuks voor $2.10.

Besteld uiteraard.

De vraag in zo een geval blijft... Waaróm is de zekering eruitgeklapt? Niet dat er veel fout kan lopen, maar een zekering van 3A... Misschien is er meer fout.

Over een maand zullen we het weten. Als de zekering geleverd wordt.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Ach, geen foto. Maar mijn eerste goede voornemen van het nieuwe jaar was de lagers vervangen van mijn wasmachine die al ruim 2 maanden raasde als een gek.

Was een soortgelijke machine als in dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/106035

Dus op 2 jan alles losgehaald, maar het trommelkruis eraf halen viel toch nog tegen. Uiteindelijk met de grootste 2-poots polietrekker die ik kon lenen, die met sleutel 36 aangedraaid moest worden het kruis eraf kunnen krijgen: In een van de lagers was de rand van de middenring door het geweld afgebroken voordat die los kwam.

Gisteren nieuwe (standaard lagers erin) + speciale keerring die ik wel had moeten bestellen erin gezet en het ding draait weer als een zonnetje. De lagers van die machine hebben het ruim 20 jaar volgehouden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nog eentje van 2 jaar geleden. Meer een echte "bush fix" al zeg ik zelf.
Ik heb een aantal Invertek drives gehad met een kwaaltje dat die een veel te lage temperatuur aan gaven, zie foto. De werkelijke temperatuur was om het moment van de foto ca 13 graden celcius.

Na reverse engineering/onderzoek kwam ik erachter dat in de IGBT modules van de drive een ntc zit die rot is. Totaal heb ik 4 van die dingen defect gehad.
Nu is het vervangen van die IGBT's niet te doen en simpelweg niet rendabel.

Dus maar wat anders verzinnen, dus van een werkende drive de beta van de NTC via wat metingen reverse engineered. Toen bij Farnell een handvol PTC's besteld in 0805 uitvoering.

Nu de bush-fix: Met een los zaagblaadje uit een baby-zaagje (pennetje eruit gehaald) een pootje onder de IGBT weggezaagd om de oude te onderbreken en het stukje pin eruit gezoldeerd.

De nieuwe NTC's van een paar stukjes wirewrap draad voorzien en in een hoekje van de IGBT gelijmd en de draadjes door het montagegat naar de andere kant laten lopen. Dat vol gekliederd met wat warmte geleidende pasta en van een stukje mica als isolator voorzien, weer pasta erop en het koelblok terug monteren.

Daarna om de draadjes van een extra krimpkous voorzien om doorslag te voorkomen op de DC of output pinnen die er vlak langs lopen.

Aan de andere kant vastsolderen aan de originele NTC pinnen van de IGBT.

Voila het werkt weer als een zonnetje, dat later nog een keer of 3 herhaald bij andere drives.

Het issue heb ik ook aangemeld bij de leverancier dat die een quality probleem is van de vincotech IGBT's die zij gebruiken.

Nog erger: Van de NTC's die van farnell kwamen was er eentje al meteen een DOA, die was al stuk in de tape. Kortom echt onbetrouwbaar spul die NTC's.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 6 januari 2020 23:23:01 schreef henri62:
Nog eentje van 2 jaar geleden. Meer een echte "bush fix" al zeg ik zelf.

Yep! Dit zijn de leuke waarop ik gehoopt had :)

Suffering from wiseass oneliner blackout
Hubie

Special Member

hmm,een jaartje in het plaatselijke "repair cafe"gewerkt.
Met een Senseo ben je toch al gauw 10 minuten bezig om hem te demonteren en weer in elkaar te zeten en te repareren.
Krupps koffie machines waren helemaal een ramp.
Dat spul zit dichtgeklikt met een soort popnagels.
Daar zit je dan met je 100+1 bitjes van Conrad. ;-)

fred101

Golden Member

Wat dacht je van 84 schroefjes losdraaien om een R&S VNA voeding open te krijgen. En dan bij dichtschroeven er achter komen dat je wat vergeten bent en ze alle 84 weer los moet draaien.....

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 7 januari 2020 01:27:15 schreef Hubie:
hmm,een jaartje in het plaatselijke "repair cafe"gewerkt.

Ik heb dat ook eens een namiddag gedaan, nooit meer... ze komen dan af met een 3tal oude vergeelde strijkijzers en als je dan zegt dat ze het herstellen niet waard zijn, reageren ze onbeschoft.

Volgens mij zijn 95% van de aangeboden toestellen het herstellen niet waard.
De andere herstellers deden sommige toestellen mee naar huis om er daar verder aan te werken omdat ze geen wisselstukken mee hebben.

Tja je moet toch een hobby hebben maar dat is niks voor mij al vraag ik ook nooit iets, behalve de kostprijs van de wisselstukken, bij een kleine herstelling.

LDmicro user.

Loopwerk van een DN-C615 cd speler vervangen. Toch knap dat er in zo'n duur apparaat een loopwerk van twee kwartjes zit. Er zat roest (?) op de spindel waardoor de CD "wobbelde".

Lambiek

Special Member

Ik heb geen foto's, maar de reparaties die wij tegen komen zijn: stofzuigers, koffiezetapparaten, ventilatoren, elektrische heggenscharen, klokken, waterkokers, warmhoudplaatjes, radio's, kruimeldieven, stereo installaties, enz.

Dit wel allemaal in het repair café.

Op 7 januari 2020 09:57:49 schreef MGP:
Ik heb dat ook eens een namiddag gedaan, nooit meer...

Leuk toch. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Mijn meest recente mod. Een dode custom made trafo in een Lauda oliebad controller. Ruimte genoeg in de kast om er 3 andere in the plaatsen (een 2x12V, 1x12V en 1x9V) Allemaal isolatie trafos. De printplaat is extra dik en ik heb alu afstand bussen gedraaid die exact de hoogte van de trafo hebben zodat ze stevig maar zonder mechanische stress tussen pcb en kast vast zitten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Alweer een aantal maanden geleden komt er bij de kringloop dit binnen:

Klacht doet niets. Na een aantal simpele metingen blijkt de ringkern trafo primair onderbroken te zijn.Vervangen is geen optie,dus afvoeren.
Vind ik doodzonde, gezien de overige onderdelen.
Na overleg voor een hobbyprijs kunnen overnemen.
Thuis blijkt, naar uitbouwen van de ringkerntrafo, dat de interne beveiliging onderbroken is.Deze is van buiten te benaderen en dus overbrugt met een andere.
De labvoeding werkt weer, alleen betrouwbaar ????.

Tot op dit moment regelmatig in gebruik, ten koste van de CO voeding.:X

Lambiek

Special Member

Op 7 januari 2020 14:56:39 schreef BenI2C:
Vervangen is geen optie,dus afvoeren. Vind ik doodzonde, gezien de overige onderdelen.

Als de voeding verder goed is, is dat inderdaad zonde. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Diamon

Golden Member

Afgelopen 2 weken bezig geweest met 5 laptop moederborden van Dell.
Bij 3 een afgebroken USB 3.0 connector vervangen, nummer 4 wilde de accu niet meer laden doordat het wattage van de adapter niet meer herkend werd en nummer 5 had sluiting in de 19v power rail.

Mijn pen microscoop van Andonstar is op het laatste moment mee opgehouden.
Heb inmiddels een nieuwe besteld, het is de Mustool G600 geworden.

Even afwachten hoe deze bevalt qua montage. Heb wel wat ideeën mocht dit niet fijn werken.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Toen ik de vraag kreeg of ik een USB stick kon herstellen dacht ik dat het voor de verandering weer eens om een corrupte USB stick ging.

Eenmaal hier bleek de stick er iets ernstiger aan toe te zijn, gelukkig bleken de beide datalijnen regelrecht naar de controller te lopen. Quick and dirty even wat draden aan de stick en de oude connector gezet en er is weer een afstudeerverslag gered. Ik ben benieuwd of ze nu wel backups gaan maken...

Thevel

Golden Member

Zal ik ook maar eens een reparatieverslag doen.
Alweer tijdje geleden heb een besturings-print gerepareerd, een van de relais was flink verbrand waardoor de print ook verbrand was en zelfs gaan geleiden, een relais wat ernaast zat was ook deels verbrand dus ook maar vervangen.

Het verbrande relais.

Beide relais los gesoldeerd, de verbrande plek is duidelijk zichtbaar, het zwarte gedeelte was gaan geleiden (met een Ohm meter meetbaar)

Het verbrande gedeelte heb ik eruit gezaagd.

De andere kant.

Een nieuw stukje print gefreesd, de busjes zijn voor doormetalisatie naar de andere kant.

Max 5 foto's
Hieronder verder.

Thevel

Golden Member

Het nieuw stukje print erin gelijmd en de spoortjes vast gesoldeerd.

En weer de andere kant.

Nieuwe relais gemonteerd en de print werkt weer prima!

blackdog

Golden Member

Hi Thevel,

Netjes gedaan!

Groet,
BRam

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ah, de print "transplantatie" methode waar fred101 ook dol op is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Het is alweer een tijd geleden maar ik ben ooit flink aan het stoeien geweest met een mengpaneel. Tussen de behuizing en de massa van de uitgaande kant stond -12V. Dat ging een tijd goed totdat bleek dat het stekkerblok niet geaard was en dit vervangen werd. Toen blies het paneel de ingang van de versterker op.

Het repareren van dat kreng was nog een hoop gedoe, en maakte het verschil tussen 'massa' en 'aarde' weer duidelijk. De 12V maakte 'ergens' contact met de behuizing, en de massa maakte juist geen contact meer met de behuizing.

De massaverbinding was snel gevonden, er was een draad op een gelakt deel van de behuizing geschroefd. Tja dat werkt dus niet, een productiefout dus. De 12V kortsluiting was echter lastiger te vinden, eenmaal gedemonteerd was deze niet meer te meten, opgelost zou je zeggen. Nadat alles in elkaar zat en ik weer een hele hoop schroeven, knopjes en moertjes terug had gezet was deze weer vrolijk terug.

Na een hoop zoekwerk met voorzichtig 1 voor 1 schroefjes losdraaien en tegelijk meten kwam ik achter de boosdoener: nog een stomme productiefout. Onder een schuifpotmeter was een draadbrug geplaatst die nét in contact kwam met het metalen omhulsel. Zodra het frontpaneel los was veerde de potmeter net genoeg terug om geen verbinding te maken. Ik heb de draadbrug maar met geïsoleerd draad aan de achterkant gelegd samen met 2 andere potentieel gevaarlijke bruggen. Het werkt nog steeds, maar wat een onding was dat zeg.

Spanning staat en stroom gaat!
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

@Thevel, knap gedaan. Ik heb het wel eens geprobeerd maar vind het erg lastig het nieuwe stuk print pas te krijgen. Zeker als het beschadigde stuk een vreemde vorm heeft.

@meander, slordige productiefouten, wel merk / model was het?

Op 15 januari 2020 23:55:40 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
@meander, slordige productiefouten, wel merk / model was het?

JB Systems / Control 5.2

Spanning staat en stroom gaat!

Is het een repair als het nog niet echt stuk is? Een project is het ook niet echt... Maar goed, via wat forum posts en een verkoper op marktplaats die een defecte verkocht kwam ik er achter dat in de eerste generatie scopemeters de elco's naar verloop van tijd gaan lekken. Met de horror verhalen van mensen die hun tektronix tds540 proberen te redden van de plaag toch maar gekeken. Viel mee maar had niet veel langer moeten duren.

Na beetje vertinnen valt de schade reuze mee

De elco's vervangen voor nieuwe Panasonics van een iets hogere rating:blijkt de verkeerde maat te zijn, maar past precies.

En bewijs dat het nog functioneert:

Op het scherm zit een screen protector daarom is die zo mat. Ik hou wel van deze generatie scopemeters, veel fijner dan de scope 123 vind ik, lijkt ook wat beter gebouwd. Ik merk dat het mijn go to troubleshooting gereedschap is naast een losse Multimeter.

Lucky Luke

Golden Member

Wat langer geleden, en tevens een shameless plug van mijn (nu advertentievrije) blogje:

https://www.eluke.nl/wp-content/uploads/2013/07/sdslot_fix.jpg
1 pinnetje in een SD kaart slot vervangen. Valt toch wel onder de "extreem veel gepruts" reparaties. Niet economisch rendabel, meer spierballenrollerij. Of nouja, de met-een-pincetje-variant daarvan.

Soortgelijk, een klein brushed motortje van zo' n 10cm quadcoptertje waar het draadje van de koolborstel van afbrak. Ik hield het voor onmogelijk dat dat open te maken en te herstellen zou zijn, maar niks te verliezen, toch geprobeerd:

https://www.eluke.nl/wp-content/uploads/2016/08/img_7643_holowcoremotor.jpg

Achtergrondverhaaltjes:
https://www.eluke.nl/?s=sd+card+slot en
https://www.eluke.nl/?s=motor+skills\

Een meer mechanische reparatie, waarbij een heteluchtsoldeerstation ook handig blijkt te zijn om een heel dun laagje smeltlijm tussen 2 te verlijmen delen te krijgen (verrassend stevig, zeker bij plat kunststof)
https://www.eluke.nl/2013/08/27/hotglue-reflow/

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)