Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

@Titatommeke
Peak detectie is inderdaad een heel handige toevoeging. Met een scope kan het ook, maar in combinatie met auto-ranging is het met de PM2528 veel handiger en nauwkeuriger.

Ik was al begonnen met onderdelen verzamelen om op gaatjesboard te bouwen, maar dat is er niet van gekomen, op PCB leek een betere optie. Voor nu heb ik wat ik zocht, en al teveel andere projectjes.

De PM2528 wordt niet zo heel veel meer aangeboden, maar er zijn er best wel wat in omloop. Het was in 1982 "top of the range" van Philips maar werd toch vrij breed toegepast: process monitoring (o.a. Philips Licht), research (Natlab), centrale meetkamer, etc.

@Jochem
Als je de peak-optie in de PM2528 niet hebt, ligt het aan de firmware versie hoe de meter zich bij indrukken van 'peak'-knop gedraagt. Bij de oude versie firmware geeft de meter een vaste waarde, ongeveer + of - 17V of 34V bij p/p. Bij de nieuwere versie firmware doet de knop niets als de uitbreidingskaart niet aanwezig is.

@RAAF12
De diode's zijn een KBU-8M brugcel die op het frame gemonteerd zit, gekoeld dus.

Mijn mooiste Philips meter: PM2554 AC millivolt meter.

Op school 40 jaar geleden hadden we ze ook. Voor audio toepassingen 10Hz-400kHz ideaal en zeer nauwkeurig 1%.
Een hele praktische meter met een ingebouwde 1000mV referentie.

Jeever

Golden Member

HP331A harmonische vervormingsmeter
Dank zij de giften van de sponsoren van mijn blog heb ik een mooie, oeroude Hewlett Packard op de kop kunnen tikken: een HP331A harmonische vervormingsmeter. Meet de THD tot een volle schaal van 0,1 % en dat tot 300 kHz. Helaas moet het bandsper filter met de hand afgestemd worden, dat is een heel gepriegel met de vier knoppen die daarvoor ter beschikking staan en die elkaar beïnvloeden.

Van binnen valt de geweldige mechanische constructie van dergelijke oude HP's op. Niet verbazingwekkend dat deze apparaten in de vorige eeuw zo duur waren! Het filter wordt afgestemd met een viervoudige variabele condensator, die fijn afgesteld kan worden met een knopje dat via een stel tandwielen de condensator aandrijft.

Natuurlijk onmiddellijk wat testjes uitgevoerd. Hieronder de vervorming op een 1 kHz sinus van mijn analoge functiegenerator IFG-422 van Intron Instruments. Dat was een Nederlands bedrijf, gevestigd in Kerkrade. Maakte elektronische meetapparatuur, bestaat uiteraard al lang niet meer, werd opgekocht door Temec Instruments die iets heel anders deden/doen. Mooi is de tweede harmonische te zien die het leeuwendeel van de 1,1 % grote vervorming veroorzaakt.

Hieronder hetzelfde resultaat voor mijn digitale Chinese functiegenerator FY3200S. De HP331A geeft een THD aan van 0,2 %, maar het frequentiebereik van het apparaat is te klein om de kwantiseringsruis in beeld te brengen. De zichtbare vervorming wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de slechte lineariteit van de R/2R-DAC, die standaard in dergelijke goedkope digitale functiegeneratoren wordt toegepast. Eén weerstandje iets te hoge of te lage waarde en er ontstaat al een knik in de lineariteit van de digitaal naar analoog omzetting.

En nu dus nog een low distortion sinus generator.....

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
RAAF12

Golden Member

Zelfbouw of fabriekspul? Mooie meter zeg, dat moet je maar net tegenaan lopen!

Zelfbouw jaren 80 XR2206 met sweep, de Elektuur print laten etsen bij de printboer om de hoek en de voeding met 10MHz xtal toegevoegd. Die 10MHz output kan netter dat ga ik veranderen. Direct op de output van de oscillator op de BNC pin zetten! De max van 200kHz is nog wel te halen maar dan is de output lager. De regelbare sweep is erg handig om een versterker snel door te fluiten en om kamer resonantie's op te sporen. Met een losse triggerbare Xenon flitsbuis is ook prachtig de LF eigenschappen bijv. een woofer in een luidspreker te bestuderen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 9 december 2019 16:38:57 (78%)

Ook een zelfbouw generator uit Elektuur, alleen ik denk van 1977 en in 1979 heb ik deze gebouwd:

De TTL puls generator heb ik iets later erbij gemaakt.

RAAF12

Golden Member

Keurig gemaakt! Die grote zwarte knop heb ik ook gebruikt op een remote bedienbaar gemotoriseerde potmeter van Alps en van ome ali. Waren dat Philips knoppen?

Ik denk het wel. Ik werkte toen als zaterdag hulp bij De Boer electronica dus kon vrij gemakkelijk aan alle spullen komen.

Jeever

Golden Member

Vandaag, alweer dank zij de donaties, een mooie sinusgenerator binnen gekregen. De PM5109S van Philips werkt met een analoge oscillator en wekt sinussen en blokken op tussen 10 Hz en 100 kHz bij maximaal 10 Vrms. De vervorming wordt gespecificeerd als 0,03 % tussen 300 Hz en 20 kHz.

Hierbij een foto van het interne van de generator. Goed is te zien hoe de 'netschakelaar' op het frontplaatje via een bowden-kabel naar de rechter bovenhoek van de print gaat waar de échte elektrische schakelaar zit. Ook goed doordacht: de zware trafo zit weliswaar op de print gesoldeerd, maar is ook op de metalen achterwand vast geschroefd.

Onderstaand oscillogram geeft de gemeten vervorming bij 1,0 kHz en 10 Vrms onbelast: 0,05% in plaats van de gespecificeerde 0,03%.

De analoge blok uitgang (boven) en de TTL sync uitgang (beneden) bij de maximale frequentie van 125 kHz. Deze laatste wordt overigens uitgeschakeld in de sinus-mode, zodat het sinussignaal niet wordt verontreinigd door spikes van de TTL-overgangen.

Een mooie aanwinst voor mijn lab, ideaal voor het testen van audio-schakelingen!

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Ook een mooi instrument ben wel ook heel aardig dat je van die mensen die spullen aan je doneren ;-) in plaats van het weg te gooien

Jeever

Golden Member

Op 20 januari 2020 17:32:19 schreef TimoHartong:
Ook een mooi instrument ben wel ook heel aardig dat je van die mensen die spullen aan je doneren ;-) in plaats van het weg te gooien

Het ligt iets anders: bezoekers doneren geld aan mijn blog en van dat geld koop ik dergelijke meetapparatuur.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Mooie functie generator, ik had voordat ik een zag altijd het idee dat het een compact ding was. Dat blijkt het dus echt niet te zijn. Heeft iemand een idee waarom ze hem niet compacter gemaakt hebben? Zo veel zit er niet op het pcb.
Jammer dat ze de trafo niet aan de zijwand hebben geplaatst. De achterplaat helpt wel maar bij een flinke klap verbuigt die als nog door het moment van de trafo.

dijkmane

Golden Member

nieuwe aanwinst, een PM6303A
helaas met alleen deze testpinnen, de komende radiomarkten maar even op zoek..

In no Sense, Nonsense
If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Wat doet dat ding precies ?
Soort componenten tester of een impedantiemeter ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
If you want to succeed, double your failure rate.
hobby luke

Honourable Member

Mag het ook iets minder mooi zijn? :)

Deze stonden hier al lang, nu had ik eens tijd om ze nader te bekijken.
De binnenkant bovenaan:

De onderkant:

Dit zijn foto's van het onderste toestel dat er het best en meest recent uitzag.
De frequentiemeter werkt, de teller werkt ook.
Wat er verder met het toestel mogelijk is, weet ik niet.
Een handleiding zal ook wel niet te vinden zijn denk ik.

MVG,
Luc.

Tidak Ada

Golden Member

Gelukkig staat de vertaling op de twee andere units :? ;)

Maar alsnog fraai historisch knutselwerk.

>>> Beware of nixie clock builders!! <<< >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
RAAF12

Golden Member

Mooi spul! Zo te zien zitten er nog geen TTL IC's in.. kan je zo'n print eruit trekken om te kijken?

Jeever

Golden Member

Op 20 januari 2020 19:47:57 schreef Titatommeke:
Mooie functie generator, ik had voordat ik een zag altijd het idee dat het een compact ding was. Dat blijkt het dus echt niet te zijn. Heeft iemand een idee waarom ze hem niet compacter gemaakt hebben? Zo veel zit er niet op het pcb.
Jammer dat ze de trafo niet aan de zijwand hebben geplaatst. De achterplaat helpt wel maar bij een flinke klap verbuigt die als nog door het moment van de trafo.

Philips heeft van de PM5109 twee versies op de markt gebracht. De eenvoudige uitvoering was de PM5109S, die ik nu heb. Deze heeft alleen een asymmetrische uitgang via een BNC-connector. De PM5109 had een voller frontplaat, omdat deze twee uitgangen had. De tweede uitgang was een symmetrische uitgang die was uitgevoerd op vijf 4 mm banaanconnectoren en op een DIN luidsprekerconnector. Bovendien waren beide uitgangen omschakelbaar tussen 600 Ω en 50 Ω.
Men heeft er blijkbaar voor gekozen beide apparaten onder te brengen in dezelfde behuizing, hoewel de frontplaat van de PM5109S en de print inderdaad erg leeg zijn. Ook de voedingstrafo in de S-versie is naar mijn mening veel te fors voor wat het apparaat aan uitgangsvermogen levert, maar dat zal wel dezelfde trafo zijn als in de symmetrische uitvoering.

De PM5109S is overigens geen functiegenerator, maar een RC-oscillator wat schakeltechnisch een wereld van verschil is!

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
hobby luke

Honourable Member

Op 21 januari 2020 01:32:51 schreef RAAF12:
Mooi spul! Zo te zien zitten er nog geen TTL IC's in.. kan je zo'n print eruit trekken om te kijken?

Bij deze nog enkele foto's:
Een paar uitgetrokken printen:

De insteek module:

Wordt vervolgd.
MVG,
Luc.

hobby luke

Honourable Member

En nog een paar foto's:

De voeding:

De achterkant:

Indien nog meer foto's gewenst zijn, laat maar weten.

Als iemand wat meer kan vertellen over de bediening van het toestel, zou dit zeer welkom zijn.

MVG,
Luc.

[Bericht gewijzigd door hobby luke op dinsdag 21 januari 2020 11:20:02 (12%)

maartenbakker

Golden Member

Ah, Russisch spul. Daar is online vaak relatief veel over te vinden, maar het is wel handig om het alfabet er even naast te leggen en een toetsenbordindeling te installeren of een schermtoetsenbord te gebruiken van bijvoorbeeld google translate.

Grappig dat je hetzelfde apparaat in 3 talen hebt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 21 januari 2020 12:31:01 (41%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maar zo te zien heeft TS dezelfde counter met 3 verschillende frontjes voor Russisch, Duits en Engels. (edit: ah, dat schreef maarten inmiddels ook.)

Leuk! Maar hoe je dat bij elkaar gekregen hebt??

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 21 januari 2020 12:33:07 (16%)

If you want to succeed, double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Aha, inderdaad geen TTL. Ik zag ergens 693 staan, is dat misschien een datum code? Dat zou me niets verbazen, veel andere merken gingen rond dat jaar langzaam over van discrete logica naar TTL. Een mooi stuk werk, gebouwd als een tank zag je veel in de DDR en de USSR. Het zwakste punt zijn de nixie buizen. Bij veel branduren is er steeds minder te zien van de cijfers totdat ze helemaal uitvallen. Voor de veel typen nixies waren buisvoetjes beschikbaar zitten die hier ook in?

Dit topic is gesloten